Wat een leuk idee, een losse col. Hier nog geen opvliegers maar wie weet tegen die tijd handig om ook zo truien te gaan maken.
Mo_86 schreef:Hebben jullie eigenlijk wel eens aan steeken gedaan (geen idee wat het Nederlandse woord hiervoor is, ik heb alleen Engelse patronen, het is dat je iets open moet knippen)?
Nooit gedaan, wel veel producten van gezien. De gemiddelde IJslandse en Noorse trui is geknipt. Dat soort wol leent zich daar ook goed voor, als je met bij voorbeeld alpaca werkt "kleeft" dat veel minder aan elkaar. Stel dat ik meer zou willen weten over steeking (in de Scandinavische landen + IJsland, en ook op Shetland is het doodnormaal) zou ik dat vragen in de creatief rondom het IJslandse paard Facebookgroep. Daar zitten veel mensen die breien, en ik heb van een aantal mensen projecten gezien waarbij ze hadden laten zien hoe ze het breisel hadden geknipt en daarna een rits erin gezet voor een vest en hoe dat was afgewerkt. Is alleen wel alweer een hele tijd geleden. Maar wellicht dat ze je daar kunnen helpen, of voorbeelden voor je hebben?
Op de één of andere manier vind ik het met een trui of vest wat je gebreid hebt toch anders dan met een fijner (machine)breisel zoals tricotstof van katoen of wol. Paar weken geleden nog zonder aarzeling de schaar gezet in een stuk merino tricot om een hemdje te maken. Dat is ook gebreid, ik heb niet één rafeltje gezien en hemdje is geworden hoe ik wilde. Maar met iets wat je zelf gebreid hebt staat er meer op het spel, ofzo?