[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mo_86

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:20

Oh ja dat kan natuurlijk ook!

M’n vest is bijna klaar, ik kan bijna aan de Noorse trui beginnen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:27

DubbelFun schreef:
Niet alleen bij top-down hoor, met een rondbreinaald brei ik ook alles aan elkaar. Alleen de schoudernaden naai ik vast.

Die brei ik dan juist weer aan elkaar :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:31

Dat heb ik wel eens geprobeerd, maar dat werd minder netjes (en dik) dan wanneer ik gewoon een naald pakte :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:55

Mijn trui is af :j en ik heb er een 'handige hals' op gemaakt, nl. een losse colsjaal.

Zonder is het een boothals.. (foute kleur broek er onder :o )

Afbeelding

En met..

Afbeelding

Voordeel is dat je hem makkelijk af kunt doen als ik weer een opvlieger krijg :D en onder een jas ook handig.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:28

Mooie trui en wat een goed idee zo’n losse hals!

Hebben jullie eigenlijk wel eens aan steeken gedaan (geen idee wat het Nederlandse woord hiervoor is, ik heb alleen Engelse patronen, het is dat je iets open moet knippen)?

Ik heb dat bij een trui gedaan maar dat is ondanks alle maatregelen toch gaan rafelen dus die trui heb ik vanaf de oksels opnieuw gedaan en dan maar voor en achter heen en weer gebreid. Het schijnt dat het vooral goed werkt als je het met een naaimachine verstevigt maar die heb ik niet. Deze Noorse trui moet ik ook steeken maar twijfel of ik dat wel moet doen. Heeft iemand tips?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:42

Ik ken het, ik ken mensen die het doen, maar ik durf het nooit := Dus verder helaas weinig tips voor je.

Hij is mooi geworden Dubbelfun! Handig ook, die losse col, heb ik ook met een trui gedaan. Daarvoor wel een tip: Zorg dat je ze wel altijd gelijktijdig wast en min of meer op dezelfde plaats bewaard, om kleurverschil te voorkomen.

Bij topdown hoef ik echt helemaal niks aan elkaar te naaien na afloop, dat vind ik juist zo ideaal eraan. Naast dat ik het passen topdown makkelijker vindt dan bottum up.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:55

@Lalidan: dank voor de tip!
@Mo_86: het woord steeken had ik nog niet eerder gehoord, maar ik heb wel eerder gezien dat ze een breiwerk doorknipten (idd doodeng :D ).
Wat ik uit een YT filmpje begrepen heb wordt het wel gebruikt om van een trui een vest te maken, maar niet al het garen is er geschikt voor én worden de randen vaak naar binnen afgewerkt zodat het kledingstuk ook enkele cm's smaller wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 11:58

Wat een leuk idee, een losse col. Hier nog geen opvliegers maar wie weet tegen die tijd handig om ook zo truien te gaan maken.

Mo_86 schreef:
Hebben jullie eigenlijk wel eens aan steeken gedaan (geen idee wat het Nederlandse woord hiervoor is, ik heb alleen Engelse patronen, het is dat je iets open moet knippen)?

Nooit gedaan, wel veel producten van gezien. De gemiddelde IJslandse en Noorse trui is geknipt. Dat soort wol leent zich daar ook goed voor, als je met bij voorbeeld alpaca werkt "kleeft" dat veel minder aan elkaar. Stel dat ik meer zou willen weten over steeking (in de Scandinavische landen + IJsland, en ook op Shetland is het doodnormaal) zou ik dat vragen in de creatief rondom het IJslandse paard Facebookgroep. Daar zitten veel mensen die breien, en ik heb van een aantal mensen projecten gezien waarbij ze hadden laten zien hoe ze het breisel hadden geknipt en daarna een rits erin gezet voor een vest en hoe dat was afgewerkt. Is alleen wel alweer een hele tijd geleden. Maar wellicht dat ze je daar kunnen helpen, of voorbeelden voor je hebben?

Op de één of andere manier vind ik het met een trui of vest wat je gebreid hebt toch anders dan met een fijner (machine)breisel zoals tricotstof van katoen of wol. Paar weken geleden nog zonder aarzeling de schaar gezet in een stuk merino tricot om een hemdje te maken. Dat is ook gebreid, ik heb niet één rafeltje gezien en hemdje is geworden hoe ik wilde. Maar met iets wat je zelf gebreid hebt staat er meer op het spel, ofzo?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:25

Ik heb gesteekt, het is vooral goed te doen als je echte wol gebruikt die een beetje de neiging heeft te vilten, zodat het aan zichzelf blijft zitten.
Maar met andere wol is het ook zonder naaimachine wel te doen, je kunt in plaats van een naaimachine de randen haken, dat werkte bij mij prima. Zijn veel tutorials voor.

Als je bang bent dat je veel werk doet en het loslaat, kan je altijd een proeflapje maken en dat steeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:32

Dat doet me denken aan mijn handwerkklassen vroeger op de lagere school...eerst een lap haken/breien en er dan een gat in moeten knippen om die weer dicht te mazen... heb er nog trauma's van :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:24

Ik ben op rantsoen :Y) Anderhalve week geleden 5 bollen gehaald in de veronderstelling dat ik daar wel even zoet mee zou zijn. Nu heb ik nog een half kluwentje over en daar moet ik tot donderdagavond mee doen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Klinkt bekend :D

Ik zag een tijdje terug bij de Wibra een bak met afgeprijsde bolletjes van alles wat. Sommigen waren €1 andere €1.50. Kom ik bij de kassa was alles 75 ct :oo
Dus ik ben de volgende dag nog maar even terug gegaan en heb er in totaal 18 gekocht... die zijn nu ook al op... op wat restjes na :)

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

De ene kleur is een lekker groot fluffy kussenhoes geworden (60x60) en een andere kleur een lekkere sjaal
Afbeelding

Ze breien wel érg snel weg :D

En deze 2 hoezen van andere bollen

Afbeelding

Afbeelding

En dit is de andere kant als je niet van knopen houdt :)

Afbeelding

Die hoezen zijn overigens gehaakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

Wat grappig bedacht zo, die envelophoezen :)

Morgen bij daglicht zal ik ook eens een update maken van mijn trui.