[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:28

Ik denk ook dat een breishow zich moet focussen op gewoon de normale dingen waar je voor breit. Waarom moeten we een lampenkap zien en een bank bekleden? Er zijn zoveel mooie dingen die je kunt breien, van sjaal tot muts, tot trui, waarom niet gewoon dat doen?

Ik laat mn steken niet lang loshangen, ik doe mijn kabels zo:

https://www.youtube.com/watch?v=Vtf4WBpz2XU&t=286s

Lijkt heel eng, maar ik ben nog nooit een steek verloren

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:44

Nou dat dus, het zijn van die onlogische dingen. Mensen die breien en die die bankhoezen zien denken he wattt?? en mensen die niet breien en het zien krijgen zomaar eens de indruk dat een bankhoes breien normaal is. Of zwemkleding, en dan trekt Tom het nog niet eens zelf aan. En die amigurimi opdracht was ook... apart. Je kunt aan Holger en Lydia ook heel goed zien wat ze vinden van de opdrachten en van Tom :)) Voor hem is het ook sneu, ze geven die jongen zo'n show en als het dan totaal flopt spelen ze hem de zwarte piet toe.

Een technical challenge zou ook logischer zijn dan een teamding, dan kan het iets kleins zijn, een muts ofzo. Of iets waar ze een week thuis aan kunnen werken. In plaats van met roeispanen van naalden kabeldik garen te zitten breien omdat een trui binnen 12 uur af moet 8)7 Ik ken niemand die breit op snelheid. Als je snel een trui wil koop je die toch.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:55

Ja en wie breit er nou in vredesnaam ooit iets in een team :')

Heel apart allemaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:58

Mensen die toppers maken voor op Britse brievenbussen doen dat soms met een groepje. Of mensen die bomen aankleden met breisels.

Maar voor een afvalrace vind ik het apart. Wat ook erg opvalt is dat de afvaller van de aflevering altijd in het minst goed presterende team zit.

Wat ik wel leuk vind is dat er dingen aan bod komen die ik niet of nauwelijks gedaan heb, zoals fair isle of lace. Ik kan natuurlijk wel inbreien maar eigenlijk doe ik nooit zulke kleine patroontjes. Als de spruitjestrui af is zal ik eens een bolletje fijne wol halen voor wat proeflapjes :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:10

Als je lace gaat proberen, gebruik dan vooral steekmarkeerders om je repeat te markeren! Ik zag niemand daar dat doen, en dan krijg je snel dat je fouten maakt. Met steekmarkeerders kan je goed in de gaten houden of je het goede aantal steken hebt na elke meerdering of mindering en eenvoudig terug zoeken waar de fout zit zonder dat je je hele rij uit moet halen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:16

Dank je wel voor de tip! Toevallig heb ik gisteren 4 pennen kabelwerk uitgehaald omdat ik niet goed had gekeken dus dit soort tips zijn voor een kluns als ik erg welkom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:18

Ik hou het maar gewoon bij mijn recht-toe-recht-aan truien zonder veel poespas of moeilijke steken :)
Lekker op de rondbreinaald maatje 5.5
Afbeelding

Deze was wel leuk met breien, haken en weven in een :)
Afbeelding

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:29

Die zijn hartstikke leuk! Misschien vind je de Flax trui dan ook leuk om eens te breien! Die is volgens mij gratis in de app van tincanknits.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:31

Die ga ik eens op zoeken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:39

Leuk van die verschillende kleurtjes want die ben ik nu ook aan het breien...( 1 bol l-groen en 1 bol multicolor sokkenwol)
Afbeelding

Ooit wel eens een 'Noorse' top-down gebreid, maar ergens zat die me niet lekker.
Die dame had een andere manier om de mouwen aan te breien, leken wel raglan mouwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:56

Wat een vrolijke en kleurrijke creaties!

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 20:52

Ik heb nu deze op de pennen:

Afbeelding

De Badger and Bloom sweater van Anne Ventzel

Verder nog een bouclé vest (zonder patroon) die nu bijna af is en dan mag ik een nieuwe starten van mezelf (heb altijd meerdere projecten voor de afwisseling). Ik vind kleurbreien erg leuk en heb dat vaker gedaan maar deze is voor mij ook wel een grote uitdaging:

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:00

Leuk zeg, die kleine gekleurde steekjes in het grijs, tussen de gekleurde stukken in op de eerste foto. Mooie kleurstelling ook.

De zwart met witte trui zou ik ook een uitdaging vinden. De gekleurde band om de ene arm vind ik leuk.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:15

Die Badger and Bloom is super zeg! Die eronder doet me denken aan een trui die ik al een tijd op de pennen heb, volgens mij moet ik nog 1 mouw en dan is ie klaar, toch maar eens doen voor het hier weer winter is :=

Verder wil ik heel graag verder aan de Taylor Swift Cardigan. De wol heb ik in Portugal gekocht, toen ik daar was voor het concert. Ik heb een aantal truien die ik heb gebreid met wol van weekendjes weg, zo heb ik de Weekender gemaakt met wol uit Dublin en een trui met een Schots ruitje van wol uit Edinburgh. Altijd leuk om zulke herinneringen te hebben.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:54

Wat een leuk idee! Heb je daar foto’s van?

Wij hebben vorig jaar drie maanden door Scandinavië gezeild en dat is echt een walhalla voor breiers en hakers. Ze hebben daar echt veel wol boetieks met de mooiste garens. Ik heb nog steeds handgeverfde wol liggen waar ik eerst een sjaal van heb gehaakt maar die was toch echt te klein geworden dus die heb ik weer uitgehaald. Ik denk dat ik daar een ander soort sjaaltje van ga maken, dan heb ik ook weer een mooi ‘onderweg project’.

Ik brei dus altijd van en naar m’n werk maar het huidige project is te groot geworden en past niet fatsoenlijk meer in m’n tas :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:21

@Mo_86: mijn 'Noorse' trui was ook op die manier gebreid, maar ik zal ergens wel iets met de stekenvermeerdering niet goed hebben gedaan :) Bovenaan zat ie gewoon niet goed.

Afbeelding

Die 2e is idd een uitdaging en die gekleurde band op de arm geeft me ook weer ideeën :)

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:35

Oh wat jammer dat het niet goed paste! Die van mij heb ik een heel stuk moeten uithalen omdat ik de meerderingen niet goed had gedaan, dat was balen op dat moment maar nu ben ik blij dat ik het tenminste op tijd zag haha. Ik was net klaar met het kleurwerk en bij het verdelen voor lijf en mouwen. Bij de telling werd snel duidelijk dat het niet klopte. Oeps.

Ik zou in jouw geval dan uithalen en opnieuw beginnen, hoe vervelend ook. Beter dan niet je trui kunnen dragen toch?

Ik heb ook nog steeds een project op de naalden die ik steeds weg leg. Ik had die trui al een keer gemaakt, was supermooi geworden. Verkeerd gewassen alleen en toen was ie veel te groot en uit z’n vorm. Toen heb ik een gok genomen om m weer te laten krimpen en kwam ie vervilt uit de wasmachine. Die kon ik zo weggooien. Ik ben die trui nu opnieuw aan het maken in een andere kleur maar het plezier in het maken is weg omdat nummer 1 zo mis is gegaan.

Dat is deze: Afbeelding

Ik maak m nu wel in een andere kleur. Het is de Gujo sweater van Aegyoknit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:25

Oh wat zonde... en wat een prachtige kleur was 'ie. Hopelijk krijg je van de nieuwe trui toch nog plezier. In welke kleur maak je die?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:26

Zonde is dat hè en zo'n mooie diepe kleur ;(

Ik heb een keer een trui per ongeluk in de droger gedaan (acryl). Het wás een heupmodel, maar daarna kon ik hem met gemak als jurk-tot-op-de-knieën aan en de mouwen hingen tot 40 cm onder mijn handen.
Ik verwachtte dat ie wel zou krimpen, maar helaas....

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:17

Ik kan al een hele tijd niet meer echt goed breien door reuma in mijn handen, maar ik heb nu net een 3d geprinte sokkenbreimachine geprint en alle onderdelen binnen. Hopelijk kan ik dus binnenkort weer verder met mijn verzameling sokkenwol te verwerken.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:26

Wat geinig! Wist helemaal niet dat dat kon, en wat leuk dat je nu op een andere manier toch sokken kan breien!

En ja heel zonde, wat baalde ik! Er zat zooo veel uur werk in. Dat maakt ook dat ik er minder plezier in heb, het is gewoon veel werk en gaat erg langzaam door de steek die ik gebruik. Maar hij komt af! De kleur is nu meer een diepe blauw-groene kleur, eigenlijk nog mooier dan de eerste kleur.

Ik heb de wol binnen voor de Noorse trui, wil er zo graag aan beginnen maar d’r moet eerst een project af. Dat laatste stukje staat me zo tegen, gaat te langzaam haha. Hebben jullie dat ook? Dat je geen geduld hebt voor de laatste loodjes en al met je hoofd bij je volgende project bent?

Het leuke aan die Noorse trui is trouwens dat er in het patroon staat dat het een reeks traditionele patronen is en dat je vooral je eigen volgorde moet gebruiken als je dat leuker vindt. Op de site Houseofyarn.no staan meer mooie (gratis) patronen, zelfs originele Dale of Norway patronen, tip voor wie ook een Noorse trui wil maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:28

Leuke tip, dank je wel!

Om te voorkomen dat ik tweedesoksyndroom krijg maar dan met de onderdelen van het huidige project heb ik het tweede pand ook maar vast opgezet :Y) En zodra één van de twee af is ook maar meteen de eerste mouw. Dan kan ik hopelijk meteen doorpakken, en kan die trui met mijn verjaardag nog aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:21

Ik had nog nooit van het tweedesoksyndroom gehoord, tot ik eens De Slimste Mens zat te kijken en jury Paulien Cornelisse er over begon :+

Eigenlijk laat ik nooit brei/haak-werk onafgemaakt liggen, wel heb ik tijden het huidige werk alweer een nieuw idee voor het volgende project :D

Vandaag is er één mouw afgekomen, dus morgen/overmorgen de andere en dan is het klaar.
Voordeel van mijn manier van breien is dat ik dan ook niets meer in elkaar hoef te zetten :)

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:35

Oh ja heerlijk vind ik dat, ik heb ook echt een voorkeur voor top-down projecten. Dan zit alles al meteen in elkaar en kan je ook makkelijker even tussendoor passen om te checken of het goed gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:15

Niet alleen bij top-down hoor, met een rondbreinaald brei ik ook alles aan elkaar. Alleen de schoudernaden naai ik vast.