[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:44

S8903N schreef:
O wat leuk, een topic over naaien!
Had een naaimachine gekregen van mijn moeder, maar liep al snel tegen de beperkingen aan (goedkope Singer). Hij stikt nog geen 3 lagen stof, trekt de boven draad er steeds uit (op welke draadspanning hij ook ingesteld staat), onregelmatige steek lengte als je wat sneller wilt etc.
Nu had ik een Pfaff Tiptronic 2020 gezien op marktplaats. Wat denken jullie van zo’n machine? Goed ding of prut?

Hoe lager de prijs, hoe meer vraagtekens. Ik ken het merk niet, dus dat durf ik niet te zeggen.

Ik weet wél dat Singer is overgekocht. En dat Singer daardoor eigenlijk massa productie is geworden, goedkoop, maar prut!
En dat is jammer.

Ik herken je verhaal direct, bovendraad knapt.

Gewoon retour brengen, dat is het beste.

Het prettigste vond ik, om langs te gaan bij een dealer.
Daar mag je alles proberen en weet je of het bij je past!!

Keet

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:01

Pfaff is een prima merk hoor. Beter dan het prut dat ze bij de Lidl/Kruidvat verkopen onder de naam Singer (Belgie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:34

Van wat ik begreep zijn Pfaff, Bernina en Husqvarna zo’n beetje DE merken. Nieuwprijs ligt dan ook rondom de €1000,-.
Ik twijfelde vooral een beetje omdat de machine zeker 10 jaar oud is, maar heb geen idee wanneer de leeftijd nou echt een probleem wordt.
Maralyn: de laatste Singer rolde een jaar of 20 geleden van de band, alleen de merknaam is over gekocht door een Chinees bedrijf en is dus ronduit prut :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:37

S8903N schreef:
Van wat ik begreep zijn Pfaff, Bernina en Husqvarna zo’n beetje DE merken. Nieuwprijs ligt dan ook rondom de €1000,-.
Ik twijfelde vooral een beetje omdat de machine zeker 10 jaar oud is, maar heb geen idee wanneer de leeftijd nou echt een probleem wordt.
Maralyn: de laatste Singer rolde een jaar of 20 geleden van de band, alleen de merknaam is over gekocht door een Chinees bedrijf en is dus ronduit prut :=

Ik heb zelf een brother gekocht van 800 euro. Die kan ook door zwaarder materiaal heen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:51

S8903N schreef:

Bij Bernina begin je inderdaad rond de 1000 euro. Je hebt dan inderdaad wel een van de betere merken te pakken :) Het is wel een beetje de Meybach onder de naaimachines

Maar met Brother is ook niet veel mis hoor :) betrouwbare middenklasser :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:54

Ik zie inderdaad veel Brother voorbij komen, ervaringen zijn dan weer wisselend. Men beweert dat vooral de verkoper veel commissie krijgt en daarom hier veel van verkoopt. Geen idee of dat waar is...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:56

Moeilijk nu de winkels dicht zijn overal :) kan je niet even fijn allerlei uitproberen.
Maar Wouters en Huissteden hebben vaak mooie occasions :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:13

S8903N schreef:

Een Pfaff van 10 jaar oud zou geen probleem moeten zijn. Zeker als het een van de luxere lijnen is.
Mijn moeder ruim 30 jaar met haar Pfaff gedaan en heeft drie jaar geleden weer een nieuwe gekocht. Zijn nog steeds hele goede machines!
Zelf heb ik in 2019 een nieuwe Janome gekocht, ook een fijne machine maar net een slag goedkoper dan Pfaff.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:17

Ik ben heel erg blij met mijn Pfaff, nog niets gevonden wat ie niet kan. :))
Maar ook wel wat duurder dan de meeste machines. :=

En ook nog steeds met de Husqvarna overlock en coverlock. :j
Oh en borduren met de Pfaff uiteraard.

Brother lees ik veel wisselende ervaringen van, maar geloof over het algemeen wel redelijk positief.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:41

Ik heb een Brother Innovis 27, heel fijn ding. Doet tot nu toe alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:56

Wat leuk al die verschillende ervaringen :)

Het betreft deze machine:
Afbeelding

Als het goed is kan ik dit weekend gaan kijken en uitproberen. Ik gok dat de machine 10 tot 15 jaar oud is, maar weet het niet zeker. Hij is wel altijd netjes onderhouden geweest.

Op de Singer wat simpele dingen gedaan, helaas was jeans inkorten al wat veel gevraagd.
Een paar weken terug heb ik voor de eerste keer een halve cirkelrond gemaakt. Vind hem zeker geslaagd voor de eerste keer :D

Afbeelding
Afbeelding

Volgende project moet een rok worden met dubbelde, losse plooien. Stofjes zijn al gekocht!
Hopelijk een stuk minder frustratie met een fatsoenlijke machine dan :=

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:06

Ik heb zo’n goedkope singer uit de Lidl :=
Maar voorlopig heb ik niet te klagen eerlijk gezegd :D gisteren nog door 2 lagen corduroy en 2 lapjes dun leer genaaid
Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:09

Je kan het ermee treffen hoor :) echt. Maar een groot percentage heeft er gewoon vanaf de eerste dag problemen mee :)
Maar ze worden niet voor niets afgeraden door velen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:15

Pfaff van 10 jaar oud zijn vaak sterk!

Janome hoor ik ook super verhalen over!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:18

Dun leer heb ik ook wel gedaan met de singer, knie lappen op de broek van zoontje. Doet hij op zich prima, maar ik zie dan wel dat de steken niet allemaal van dezelfde lengte zijn, hier en daar lusjes aan de onderkant van de stof, hoe ik de boven draad spanning ook instel.
En dan het wandelen haha. Na het zigzaggen van de zoom van die rok zat ik echt een aantal cm verderop dan waar ik gestart was _O-
Maar misschien ben ik wel erg veeleisend :P

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:27

Nee ik snap het wel hoor, hij ziet er ook gewoon goedkoop uit. Maar ik kocht hem 2 jaar geleden om strikjes te maken en toen was dat prima, had niet gedacht dat ik het zo leuk ging vinden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:37

Granoek schreef:
Nee ik snap het wel hoor, hij ziet er ook gewoon goedkoop uit. Maar ik kocht hem 2 jaar geleden om strikjes te maken en toen was dat prima, had niet gedacht dat ik het zo leuk ging vinden haha

Verslavend hé :D

Echt verschil merk je pas als je eens achter een goede machine plaats neemt en niet achter de machine aan hoeft haha! Loopt die van jou dan ook weg? :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:41

Ik heb de oude pfaff van mijn oma, ik denk dat deze 20-30 jaar oud is, maar hij werkt nog heel goed. Hij mist af en toe wat finesse en is wat lomp, maar ik kan er eigenlijk alles mee.
Ik heb het idee dat die nieuwere vooral wat handiger zijn in gebruik, maar niet speciaal beter.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:06

S8903N schreef:
Granoek schreef:

Verslavend hé :D

Echt verschil merk je pas als je eens achter een goede machine plaats neemt en niet achter de machine aan hoeft haha! Loopt die van jou dan ook weg? :P

Haha die van mij maakt vooral veel lawaai

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:07

Je zou er een antislipmat onder kunnen leggen. Worden ze vaak wat stiller van en lopen ze minder weg
Al heb ik dat laatste nog nooit meegemaakt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:36

Het lawaai inderdaad is ook wel een dingetje :+
Anti-slip is een goed idee, zal hem onthouden voor als ik het goedkope ding doneer aan stiefdochter (die krijgt alles stuk dus liever niet op de duurdere machine straks).
Lopen gebeurt bij mij vooral met af locken door middel van zigzaggen. Als je dan snelheid maakt gaat heel de machine alle kanten op. Komt denk ik omdat er geen aluminium frame in zit.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:48

Oh op dat gebied mag ik niet klagen, ik heb een bernette lockmachine gekregen van mijn tante :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:08

Lekker hoor, een locker! Kom ik dat fijn bij jou doen voortaan :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:12

Ben voor 300 een bernina lock op de kop getikt. Lichtelijk verkleurd maar wauw, die is zoooo fijn! Simpel in te rijgen en lockt altijd super netjes, hoef niet eens teveel aan de instellingen te rommellen :D zo fijn.

Op les naai ik graag met de simpelste Janome :+ en de Juki/Bernina lock

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:18

Keet schreef:
Ben voor 300 een bernina lock op de kop getikt. Lichtelijk verkleurd maar wauw, die is zoooo fijn! Simpel in te rijgen en lockt altijd super netjes, hoef niet eens teveel aan de instellingen te rommellen :D zo fijn.

Op les naai ik graag met de simpelste Janome :+ en de Juki/Bernina lock

Jaloers!!! :o :o