[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:20

Afbeelding

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:01

Goed gelukt Maartje! Hij is leuk geworden :j

Deaglán: sorry, maar ik brei iig niet in opdracht. Zal ook niet meevallen om iemand te vinden. Reden: als je de uren zou moeten betalen wordt het vreselijk duur. Óf er moet iemand zijn die tijd over heeft en het voor een vriendenprijs wil doen maar ik geef je weinig kans. Mijn handen laten mij ook in de steek maar ik brei wanneer het kan. Ik doe er dan soms wel langer over maar het geeft ook wel voldoening om het toch zelf te doen ;)

En ik heb toch nóg eens gesnuffeld tussen mijn wolvoorraad. Rode (heldere) katoen gevonden. Hmm, beetje te fel eigenlijk naar mijn zin. Maar ik vond ook nog rood mohair in iets donkere kleur. De katoen moet sowieso dubbeldraads (heb ik genoeg?) dus ik ga het dubbeldraads breien. Tenslotte is de kerstmanmuts ook een beetje pluizig :=. Kortom: ik kan weer verder!!!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:20

Sorry dat ik nog geen foto's heb gepost, ik kreeg de wol die ik had gekocht niet goed op de foto, dus dacht ik: "dan brei ik eerst wel een stukje.." Maar volgens mij ben ik niet de enige die (precies) weet hoe dat gaat: ondertussen ben ik bij de hiel. Zal proberen vandaag nog een foto te maken!

Edit: De draad is wel heel kwetsbaar, is even wennen om daarmee te breien, ik heb tot nu toe altijd gewoon met 4- 6- of 8draads wol gebreid, dit is gewoon 1 iets getwijnde (noem je dat zo?) draad. Even wennen dus..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:45

Thx :) Hij stikt van de foutjes, maar dat ziet niemand ;) Eerste keer patentsteek ging niet helemaal goed met veel tv kijken :=

Hier ook handen die me in de steek laten (en dus gister tijdens de voice ook niet zitten breien)...

Ben blij dat je weer lekker bezig bent patpen! Ben benieuwd naar je muts.

Ben benieuwd Paloedie!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:42

Maartje: we maken geen foutjes, we vergissen ons hooguit :P
Heb je met de patent dieper ingestoken of omslagen gemaakt?

Die muts wordt zo leuk dat ik moeite heb om hem weg te leggen. Maar ik kan echt niet de hele dag breien. Alleen lijkt de muts zo smal. Ik ben nog niet ver genoeg om hem te passen. *past hem even* Oké, dacht ik, maar hij past wel op mijn hoofd. Ziet er nu natuurlijk nog niet uit maar het was even voor de maat. Ik zit er over te denken om dat "flutty" om te slaan en vast te zetten met wat belletjes. Zo blijft de omslag meteen vast zitten én ik heb die belletjes er ook meteen aan zitten. En dan een kwast aan het eind van de vlecht (ik kan niet vlechten!). Mijn man vind het leuk om mee te lopen op mijn ronde maar heeft al gezegd NIET mee te gaan als ik die muts op zet :=.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:52

Leuk geworden, die muts!
En foutjes is jammer dan :) Was er niet een Chinese gewoonte ofzo, dat ze daar in ieder handwerkding een foutje maakten? Omdat niemand perfect is o.i.d.?
Ach, zolang je het niet ziet.... :)

Ik ben nog eigenwijzer geweest :'), ik heb besloten de sokken op rondbreinaalden te gaan maken. Dat geklooi met 5 naalden ging me vervelen, en ik doe het nu op 2 rondbreinaalden. Tot nu toe vind ik dit makkelijker gaan... We gaan het zien :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:02

Omslagen :j en die laat je dan wel eens vallen enzo als je niet op zit te letten := Ach, hij is toch maar voor op stal. Ik dacht trouwens ook dat de mijne te smal werd, maar dat viel reuze mee.
Thx Nerwen :) En inderdaad; foutjes maken het mensenwerk!

Ik doe ook alles op een rondbreinaald, kan ook niet overweg met 5 naalden... Ik gebruik er wel maar 1: gewoon je werk in 2 delen en dan de draad erdoor trekken (oké, dat snap je vast niet, maar ik probeer het toch zo). Dan heb je dus 1 helft op de naald (die brei je) en 1 helft op de draad.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:14

Patent breit makkelijker met dieper insteken. Dan krijg je ook niet zo veel garen op de naald ;). Bovendien verkleint het de kans op vergissingen...

En ik brei juist weer liever met 5 naalden :+. De muts ben ik ook op 5 naalden aan het breien. Dat getrek aan die rondbreinaald vind ik zo lastig.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:16

5 naalden? Foto? :o

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:32

Steken verdeeld over 4 naalden en de 5e om mee te breien:
Afbeelding

Muts tot nu toe:
Afbeelding

Sorry, foto's zijn wat donker :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:49

Volgende keer dat ik patent ga breien, kom ik eerst even bij jou vragen Patpen ;) Nu eerst even een 'simpel' werkje.
Leuke muts nu al!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:12

Maartje_M schreef:
Omslagen :j en die laat je dan wel eens vallen enzo als je niet op zit te letten := Ach, hij is toch maar voor op stal. Ik dacht trouwens ook dat de mijne te smal werd, maar dat viel reuze mee.
Thx Nerwen :) En inderdaad; foutjes maken het mensenwerk!

Ik doe ook alles op een rondbreinaald, kan ook niet overweg met 5 naalden... Ik gebruik er wel maar 1: gewoon je werk in 2 delen en dan de draad erdoor trekken (oké, dat snap je vast niet, maar ik probeer het toch zo). Dan heb je dus 1 helft op de naald (die brei je) en 1 helft op de draad.

Met 1 kan idd ook. Ik heb net een Youtube filmpje bekeken en snap hoe ze het doen.
Twee lijkt me misschien iets makkelijker, ik heb net m'n sokken wéér uit moeten halen. Echt, die eerste toer breien.... wat een ràmp!! :wow:

Wat leuk die muts, Patpen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:14

2 lijkt me juist lastig, omdat je dan nog zo veel materiaal hebt als je aan het werk bent. Maar goed, zo zie je maar dat echt iedereen zijn eigen methode heeft :)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:15

Ik hou het gewoon op één paar sokken gebreid op één rondbreinaald!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:16

Ja, kijk, en dat is dan wéér een andere methode! Ik brei gewoon geen sokken :P

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:19

Ik heb 1 rondbreinaald nog niet uitgeprobeerd, misschien valt het heel erg mee :) De lastigheid lijkt me zitten in het niet te strak breien, omdat je vanaf de draad breit enzo.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:20

Je breit niet vanaf de draad hoor, maar gewoon vanaf de naald. De draad is enkel voor opslag zeg maar ;) Gewoon een keer proberen. Ik dacht in het begin ook dat het niks was, maar vind het nu super fijn.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:29

ik moest ook even je bericht lezen nerwen voor ik het snapte. maar je breit inderdaad niet van de draad af. je breit gewoon van de naald de ene helft van je sok en de andere helft staat dan op de draad.
ik brei eigenlijk alles op rondbreinaalden en kan met de magic loop methode ook een zeer klein aantal steken op de rondbreinaald breien!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:59

Nerwen: eerste toer is altijd lastig of je nu breit met 2, 4, 5 naalden of een rondbreinaald. Sokken zet ik altijd de steken op 1 naald en verdeel ze bij de 1e naald breien. Magic loop ken ik wel maar ik kan het niet :P.

Ik ben bijna bij de 1e minderingen van de muts. Blij dat ik nog even de voorraad gecontroleerd heb want ik vind hem precies goed worden zo *D

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:36

Hmm.. ik had juist een filmpje gezien waarbij de ene helft van de steken op de draad stond, en de andere helft op de naald. Misschien was dat weer een iets andere techniek, geen idee :+ Ging iig over iets ronds breien op 1 rondbreinaald. En daar werd expliciet gewaarschuwd om niet te strak te breien, omdat je anders problemen krijgt om ze van je draad op de naald te krijgen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:44

Nee, dat klopt wel Nerwen. Alleen het deel waarvan je breit, staat op de naald. Dat wat op de draad staat, daar doe je niks mee. Ik heb nooit problemen met te strak breien.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:51

nerwen, ik denk wel dat het dezelfde methode is. je moet opletten dat je je eerste en laatste steek niet te strak maakt, zeker niet als je op grotere pennen breit, want dan krijg je inderdaad je steken niet meer op de naald geschoven. ik brei nu twee sokken op 1 rondbreinaald, 2,5mm. dan is het niet zo snel te merken als je je eerste steek te strak maakt.
(voor de beelddenkers onder ons die nog niet zo bekend zijn met de magic loop, ik brei van beide sokken eerst de achterkant en dan schuif ik mijn naald door en brei ik de voorkant. ik brei dan dus eerst achterkant sok A, dan achterkant sok B, dan voorkant sok B en dan als laatste voorkant sok A en dan ben ik weer een ronde verder).
vind het echt ideaal met sokken. weet in ieder geval dat ik twee gelijke sokken krijg :D!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:56

Doe je van kleur wisselen ook nog op een speciale manier? Ik weet wel van een paar technieken (uuh.. intarsia en fair isle geloof ik).

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:33

Die namen zeggen mij niets Nerwen maar het inbreien doe je wel op een speciale manier ja. Noors is hier gebruikt. Niet te los, niet te strak, draad meenemen als het meer dan 3 steken zijn....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:41

heb al weer 8 naalden gebreid :D! nog 2 naalden en volgens mij kan ik dan zo zachtjes aan gaan denken aan de hiel. moet ik wel weer even mijn aantekeningen erbij pakken, het is al weer een flinke tijd geleden dat ik sokken gebreid heb en weet het wel ongeveer, maar dus niet helemaal precies!

OT, we hebben gewoon bijna ons eerste topic vol *\o/*!