[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:32

Ik ben vooral op zoek naar een tutorial op YT in het NL voor het breien van
een simpele trui. Zie echt alleen maar engelse of belgische varianten, jullie een tip?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:39

Hoe simpel wil je het hebben :)
Gewoon recht/avrecht, met rechte panden oid ??

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:42

DubbelFun schreef:
Hoe simpel wil je het hebben :)
Gewoon recht/avrecht, met rechte panden oid ??

Ja zoiets, en niet rondbreien, raglan of een beetje chuncky/oversized.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:46

Dit is een hele simpele trui
Afbeelding

Gewone rechte stukken met onder- en bovenaan een boord. De mouwen ook bovenaan gewoon recht, maar natuurlijk wel tapstoelopend (minderen) met een boord.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:47

Ja zoiets is prima, maar wil gewoon een online tutorial die ik stap voor stap kan
volgen :-) Patroon lezen is zo mijn ding niet met breien. Haakpatronen zijn overigens geen probleem :roll: :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:50

Afbeelding
Deze is lekker oversized in het zelfde principe, maar met een klein simpel steekje en een aangebreide open col kol die iets wijd valt.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:55

Voor deze modellen heb je eigenlijk geen patroon nodig behalve de afmetingen van een trui die je lekker zit. En een proeflapje breien om te zien hoeveel cm een x aantal steken is.
Bijv. voor mezelf doe ik ergens tussen de 60 en 70 steken (50/55 cm breed) en dan hoog 60/65 cm. Dan de mouwen 40 cm breed en minderen tot 35/40 steken voor de boord.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:13

Hallo breiende bokkers, ik kom hier pardoes binnenvallen om te vragen of jullie willen helpen meedenken :o

Ik ben mijn eerste kabeltrui aan het ontwerpen en voor het voorpand ben ik eruit. In het midden komen van die ruiten (3 naast elkaar met dubbele gerstekorrel in de spekkies) en dan daarnaast van binnen naar buiten om en om een vlecht en een stukje honingraat.

Maar ik zit met het rugpand. Is het mooi om het daar hetzelfde te maken? Of zou het beter zijn om de ruiten weg te laten en alleen om en om de vlechten en de honingraten te doen? Beetje dit idee maar dan dus met andere kabels: https://www.aran.com/a-line-knit-dress
Op de mouwen komen de ruiten ook, daarom voelt het raar om ze op de rug weg te laten. Maar als ze op de voorkant wel zitten en op de rug niet vallen ze aan de voorkant extra op.

Dilemma dilemma :Y) Het model van de trui is middellang (cropped) met een aansluitende col. Wat zouden jullie doen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:36

Als je mouwen ook doet hoort het op de rug ook lijkt mij :)
Leuk klusje !

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 22:34

Of evt een gerstekorrel op de rug? Ik heb dat gedaan bij een spencer met kabelpatroon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 23:04

Oh dat zou ook nog kunnen inderdaad. Bedoel je dan een baan ipv de kabels of de hele rug?

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:32

Ik heb de hele rug gedaan en dit naar de zijkant door laten lopen. Dus ook in de zij was het zichtbaar en nog een smalle strook aan de voorkant. Ik heb helaas geen foto, zal straks als ik thuis ben even voor je kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:42

Klinkt mooi met doorlopen aan de zijkant, ben benieuwd naar een foto, als je die hebt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:12

Ik ben eraan begonnen! Na een bizar aantal meerderingen na de boord :P Omdat ik de ruiten niet netjes kon krijgen, niet in mijn proefbreisels en niet in het patroon qua passend aantal steken, wordt het alleen vlechten en rondjes. Die rondjes noemen honingraat maar vanwege de kleur van het garen worden het bij mij spruitjes. En dan verder zoals de jurk in de link want die liet me niet meer los. Met vlechten waar ze daar gewone kabels hebben, en met spruitjes waar ze die rondere kabel hebben die zichzelf kruist. Bij die jurk vind ik zo mooi dat beide patronen goed opvallen door de verdeling ervan. En dat wil ik ook wel voor mijn trui. Plus dat het mijn eerste grotere werk wordt met veel kabels en dan is maar twee patronen waarvan je de kabels allemaal in dezelfde pen kunt breien wel zo overzichtelijk.

Kijken jullie eigenlijk naar Game of Wool, de brei-afvalrace op Channel 4 (en youtube)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:22

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat :)

"Game of Wool' klinkt wel leuk, ik ga eens zoeken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:26

Het klinkt inderdaad leuk. Maar er is felle kritiek op. Enfin, je zult zelf wel zien waarom als je het gekeken hebt. Het heeft ook goede kanten.

Als er wat resultaat te zien is kan ik wel een update plaatsen als dat gewenst is :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:43

Net Ep1 gezien en er zitten pareltjes tussen. De host heeft ook wel een aparte 'trui' aan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:18

Zo, dat heb je snel gedaan. Versneld afgespeeld ofzo? Maar Tom heeft heel aparte outfits. Overigens werd hij bekend als breier toen hij op een wedstrijd een breiwerkje er bij pakte terwijl hij aan het wachten was. Hij is olympisch atleet, volgens mij schoonspringen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:09

Hij ziet er idd wel atletisch uit :) Ik heb idd wel doorgespoeld tot waar ze de spencers gingen showen (lachen dat ie er bij eentje niet in kwam wegens te kleine halsopening :D )
Die bankhoes breien was ook wel leuk.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:09

Ik denk dat het een kwestie van smaak is, hoe je de trui maakt, het kan allebei en het is niet fout, het is net wat jij mooi vindt! Ik ben de Menton trui aan het breien en deze heeft overal kabels, maar er zijn ook genoeg patronen waar het enkel het voorpand is en de achterkant idd bijvoorbeeld gerstekorrel is.

Het is jouw ontwerp, niks is goed of fout! Misschien kun je wat truien op Ravelry bekijken en zien wat je meer aanspreekt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:44

Ja ik vind het wel leuk als het met overal kabels is :) Heb nog een stuk of 4 andere truien in mijn hoofd, één daarvan is met alleen een klein beetje kabelwerk bij de hals. En de andere met veel ingebreide kleur dus dat zal gewoon saai tricotsteek worden allemaal. Gelukkig wel kortere pennen, ik heb nu toeren van 190 steken :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:28

Ik zit echt tenenkrommend die show te kijken, maar ik blijf toch kijken.
Ik heb heel veel verschillende technieken geprobeerd en giga veel gebreid, vind mezelf geen geweldige breier maar ik kan beter breien dan bijna alle deelnemers.

Konden ze serieus niemand vinden die echt kon breien, op 2 deelnemers na? En die 2 oude dames, no offense, maar als Tom Daley het presenteert, dan had ik toch meer modern breien verwacht, dan dit. Dit houdt echt het stereotype in stand. Er zijn juist zoveel moderne manieren van breien.

Jammer, gemiste kans wel. Maar toch wel leuk om mensen te zien breien, gaat bijna kriebelen om mijn podcast weer een slinger te geven.

Nu ik hier toch post, een foto van mijn Menton trui, die nog aan de zijkanten genaaid moet worden en de nekband moet nog gebreid.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:36

Mooi geworden.
Ik heb 1x geprobeerd kabels te breien, maar vond het te veel 'gefrunnik' en kreeg gaten bij de draaiing van de kabels.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:43

Ik brei mn kabels allemaal zonder kabelnaald, das even schrikken eerst als je je steken een paar seconden los hebt, maar scheelt zoveel gefrunnik en irritatie.
Mocht je het nog eens willen proberen, zou ik dat zeker aanraden. Die gaten bij de draaiing verspreiden vanzelf als je het blokt en de spanning beter verdeeld.

En thanks, ben er ook blij mee. Kan niet wachten om hem aan te zien bij de persoon waar ik m voor heb gebreid. Mannen in kabeltruien- sexy!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:16

Wauw, enorm gaaf iriscope. Mooie kleur ook.
Kabels doe ik ook zonder kabelnaald, ik gebruik liever een bamboe sokkennaaldje. Is wat stroever en daardoor glibberen de steken er niet zomaar af. Gewoon los laten hangen begin ik maar niet aan, ik weet dat het kan maar ik weet ook dat ik er niet zo geschikt voor zou zijn.

Die show... er is zó enorm veel kritiek op en ik snap bij voorbeeld echt niet dat één van de beste deelnemers meteen wordt afgedankt. Hij is een youtubekanaal begonnen en mede daardoor ben ik nu weer lekker aan het breien :) De outfits die de deelnemers aan hebben maakt ook dat ik toch weer kijk, ze maken echt mooie dingen. En daarnaast is het natuurlijk ook wel een beetje Schadeschauen :Y) Het had echt leuk kunnen zijn maar met een garenfabrikant die patronen van deelnemers gaat verkopen zonder die mensen daar een vergoeding voor te geven, een jury die alleen zegt wat er gemaakt moet worden en niet waar op beoordeeld wordt en meer van dat soort dingen maakt het voor mij een geslaagd sociaal experiment maar geen geslaagde breishow.