[CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:15

Annemiek80 schreef:
Susanne_ schreef:
Pff, wil ik verder gaan met mijn deken, weet ik nu toch niet meer of ik met haaknaald 2,5 of 3 begonnen ben...

whoopsie >.<

ik was laatst verbaasd dat ik toen ik een heel oud projectje weer oppakte om af te maken... moest van mezelf dat ik hem met 3.0 gemaakt had omdat ik tegenwoordig alles met 2.5 haak, gelukkig had ik mijn haaknaald wel genoteerd staan.

Bonechi je olifantje is leuk geworden! Hoe staat het nu met Josje?

Josje heeft een buik en een half hoofd. Hopelijk kan ik vanavond weer een slagje maken. Het gaat gelukkig steeds sneller en gelijkmatiger, dat is wel fijn!

Bonechi_

Re: [CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:59

Dames! Mag ik nog eens om wijze raad vragen?

Als een patroon begint met: ' haak 6v in de ring' begin ik altijd met een magische ring met 6 vasten. (ik begin nu trouwens nu te twijfelen of het niet betekent dat ik een magische ring met zes v mort maken, en dan 1v in elke v).

Maargoed.

Nu staat er:
Haak 3v in de ring, wissel van kleur en haak nog 3v in de ring.

Hoe doe ik dat?!

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:29

http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=146 Hier staat een duidelijk filmpje over met 2 kleuren haken. Ik denk dat zodra je met je mc 3 vasten hebt, gewoon verder moet gaan, maar dan met de andere kleur. Op de manier vanuit het filmpje, misschien?
Zelf beginner, dus veel zul je er niet aan hebben. :+

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:36

Ja maar ik vraag me af... Als ik halverwege een magic ring van kleur wissel, dan kan ik m toch niet aantrekken? :+

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:39

Hmm... daar zit wat in. :+ De 2e kleur haak je om de 1e kleur (mc) heen, dus misschien valt dat wel mee? Proberen, de beste oplossing denk ik. :+

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:31

Oh potverdikkie! Ik heb nog meer tips nodig. Heb nu twee keer Josjes kop op z'n romp genaaid, maar hij tuimelt nogal. Topzwaar, waterhoofd... Nou ja... Jullie snappen wat ik bedoel. Heb ik dan teveel vulling? Verkeerde techniek?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:19

strakker vastnaaien :D Je kunt er voor kiezen om hem met wat steviger garen vast te naaien zodat je goed kunt aantrekken zonder dat de naald knapt (visdraad wilt nog wel eens de key zijn)
Wat ik ook nog wel eens doe is hem gewoon vastnaaien met z;n tuimelkop. En dan kijk ik hoe de kop tuimelt. Tuimelt ie naar voren, dan ga ik achter in zijn nek, op de romp, een stukje draad vastmaken aan z'n ''nekvel''. Dan zijn kop in de goede positie zetten, je naald van zijn romp in de kop en aan die kant er ook weer uit, dat je daar zeg maar op en neer kan naaien.
Ik heb geen flauw idee of ik het zo lekker uitleg... :=

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:30

Ik snap wat je bedoelt krissis! Kun jij als expert ook uitleggen hoe ik na 3 vasten in een ring van kleur wissel.

Dat boek is soms wel vaag voor dummies: nu ook weer... Haak 2v in iedere 8e, maar enkel door de achterste lus. Geldt dat nou voor de hele toer, of alleen voor die 8e? Ik gok het eerste. Eens kijken hoe dat gaat.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:41

wat nou expert???

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:43

maar dat wisselen van kleur in die ring, dat vind ik een erg vaag verhaal.... Ik zou dan voor de weg van de minste weerstand kiezen en gewoon de volgende tour van kleur wisselen.... Over het algemeen is het begin vaak de boven of onderkant en zie je er niet veel van als je het niet perse via het patroon doet. Maar wat ben je aan het maken, kun je een stukje tekst overnemen, dan snap ik misschien je 2e vraag wel.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:24

Het is een neusje. Een opgespeld 'rondje' met een honden neusje en een kinnetje in een andere kleur.
Zal morgen plaatje plus tekst posten.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:29

ai, dan kan het wel wat uitmaken, want dan zal het wellicht al niet zo groot zijn en het is vooraanzicht. Dan zou ik niet met de ML werken maar 6 losse haken (wel met kleurwisseling) en die met een hv sluiten tot een lus. Doe het wel netjes, want anders blijf je dat zien.
je mag ook de naam van de ontwerper/patroon geven, dan google ik hem ff en misschien heb ik hem zelf wel.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 08:51

Het gaat om vos Josje van kookeridoo! Kun je ook van kleur wisselen bij het maken van een magische ring?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:06

Die heb ik niet, een kleurwisseling in een ML heb ik nog nooit geprobeerd.
Probeer het eens!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:41

Afbeelding

Het gaat om dit neusje. Het patroon zegt:

Toer 1: Haak 3 v in de ring, wissel van kleur en haak nog 3 v in de ring met nieuwe kleur
Toer 2: wissel terug van kleur, haak 2v in iedere 3v. Wissel van kleur en haak 2v in iedere v van dezelfde kleur.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:43

Hmmm... Ik zie nog niet zo goed waarom hè van kleur moet wisselen. De neus lijkt een steekneusje te zijn (net als oogjes) en de mond kun je erop borduren. Ik snap de wisseling niet helemaal...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:27

ik zal het boekje er eens bijpakken (heb hem weer terug na maanden :) om te zien of ik eruit kom, ik heb ooit een poging gedaan (na dibbus) met josje, maar gestopt nadat ik het lijf binnenstebuiten had gehaakt lol... sindsdien doet 'josje' dienst als speldenkussen :P (alleen een oranje bolletje dus lol)

Ah... even doorgelezen, het snuitje bestaat uit een rondje/half bolletje, het is een omslachtige manier (in mijn ogen) om de helft oranje en de helft wit te maken, ze had ook gewoon een witte lip kunnen maken los.
Met het kleur wisselen zou ik persoonlijk niet iedere keer afhechten, laat de draad gewoon hangen en pak hem weer op als je weer moet wisselen, ik ga even die 4 toeren haken om te zien of ik je nog meer tips kan geven

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:55

Krissis schreef:
strakker vastnaaien :D Je kunt er voor kiezen om hem met wat steviger garen vast te naaien zodat je goed kunt aantrekken zonder dat de naald knapt (visdraad wilt nog wel eens de key zijn)
Wat ik ook nog wel eens doe is hem gewoon vastnaaien met z;n tuimelkop. En dan kijk ik hoe de kop tuimelt. Tuimelt ie naar voren, dan ga ik achter in zijn nek, op de romp, een stukje draad vastmaken aan z'n ''nekvel''. Dan zijn kop in de goede positie zetten, je naald van zijn romp in de kop en aan die kant er ook weer uit, dat je daar zeg maar op en neer kan naaien.

Het klinkt erg sadistisch :+
Iemand behoefte aan cotton eight garen?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:01

Nou heb het even geprobeerd en dit is het resultaat:
Afbeelding
Het zou netter kunnen waarschijnlijk, voor mij was dit ook de eerste keer en heb geen tweede poging gedaan, het zou niet mijn manier zijn om dit snuitje te haken persoonlijk, de afscheiding is mij niet scherp genoeg daarvoor.

De kleurwisseling in de MC heb ik op een andere manier gedaan dan 'normaal', normaal wissel je halverwege een steek zegmaar.
standaardmanier:
steek onder de 2 lussen door van de volgende steek, pak draad op van nieuwe kleur en maak de steek af op de normale manier met de nieuwe kleur, haak verder.

andere manier:
Trek de lus die je op je naald hebt staan iets groter op, pak lus van de nieuwe kleur, en trek hem door de lus van oude kleur heen, trek beide korte uiteindjes aan, haak verder op normale manier, bij deze manier moet je vrij strak kunnen haken en ik leg altijd een knoopje in de uiteindjes om terug schieten te voorkomen.

Ik weet niet of het uitmaakt dat ik deze manier heb gebruikt en niet de normale manier, ik gebruik beide manieren nl door elkaar heen, de tweede manier was in mijn ogen wat minder 'prutsen' aangezien je nog geen 2 lussen hebt staan om onderdoor te gaan voor de eerste manier.

Wat ik persoonlijk zou doen voor dit snuitje:

Haak op de normale manier 3 toeren tot en met 18 steken (toer 3 eindig je dus met 18 steken), vouw het rondje dubbel en haak 9 vasten (of 8, de eerste steek kan nl lastig zijn) door de 4 lussen, zodat je een half rondje overhoudt zegmaar.
Doe dit 1x met oranje en 1x met wit.

Naai beide halve rondjes zo op zijn snuit dat hij een open mondje krijgt waarbij de 'onderlip' de witte kant is.
Mocht je een veiligheidsneusje hebben willen gebruiken, ik denk niet dat dat met deze manier nog mogelijk is eerlijk gezegd, te weinig ruimte met een te lang steeltje dan, neusje zou ik er dan op borduren

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:10

Bonechi_ schreef:
Oh potverdikkie! Ik heb nog meer tips nodig. Heb nu twee keer Josjes kop op z'n romp genaaid, maar hij tuimelt nogal. Topzwaar, waterhoofd... Nou ja... Jullie snappen wat ik bedoel. Heb ik dan teveel vulling? Verkeerde techniek?

Josje heeft ook een waterhoofd tov haar lijf lol, ofwel haar hoofd is in verhouding tot haar lijf behoorlijk groot en het nekje dun, als je met katoen werkt kan je behoorlijk hard 'trekken', met acryl moet je daarbij wat voorzichtiger zijn of je zit uiteindelijk met een uiteindje in je handen en wat verbouwereerd te kijken (ja, ja, hier spreekt ervaring :') )

Maak zodra je het hoofd enigzins hebt vastgezet sowieso een tweede ronde rondom om het hoofd vast te zetten, gebruik hiervoor een toer lager (van het nekje), en breder (van het hoofd), daarin kan je meestal behoorlijk corrigeren, ook wil het nog wel eens helpen om het hoofd als allerlaatste onderdeel vast te zetten, dus dat de achterpoten er al aan zitten en de oren al op het hoofd vast, dit omdat het lijf dan minder kan tuimelen ivm poten.

Sowieso Speld hem eerst vast!!!! en zet hem neer op een plat oppervlak, niet op schoot dus, en ga dan pas naaien, tijdens het naaien kan je nl nog corrigeren, anders heb je kans dat je met een hoofd uitkomt wat nogal scheef op de romp staat.
Andere tip, knip niet eerder de uiteindjes af voordat je 100% zeker bent dat het goed zit... anders moet je er weer een draadje aanmaken en als dat meerdere keren gebeurt kan het een beetje een rommeltje worden

edit:
In uiterste noodzaak en als Josje niet bedoeld is als cadeautje voor een klein kind kun je altijd nog een stukje ijzerdraad van het lijf in het hoofd steken, :P
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 08-09-12 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:12

lisa_pluisje schreef:
Krissis schreef:

Het klinkt erg sadistisch :+
Iemand behoefte aan cotton eight garen?

Nu ik het terug lees, lijkt het idd wel of ik frankenstijn in elkaar aan het rossen ben... Anyway, hoop dat het helpt.

Wat is het ''cotton eight garen'' verhaal dan? Wil je ervan af of wil je gaan bestellen? Welke kleuren?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:12

Annemiek: wat heb je dat mooi uitgelegd en opgelost met dat rare neusje! _O_

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:24

Ik wil ervan af, ik vind het lelijk en pluizig, heb een stuk of acht kleuren liggen, doe mij maar catania :-)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:27

vergelijkbaar met Zeeman qua verwerken?
Want ik heb al ontdekt dat het alleen met de pakketpost kan ivm de grote van de bolletjes.
Beetje afhankelijk van de kleuren en de prijs maar wellicht heb ik wel interesse!
Laatst bijgewerkt door Krissis op 08-09-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:50

Geen idee, het is een wat doffer garen en ik vind het niet mooi dus ga ik er ook niet mee werken.
Ik wil glimmend garen met een mooie kleur :+