[ART] Bullet Journal

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14924
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:51

Lilac satin <3 :D jammer dat die inkten van diamine wat aan de dure kant zijn want ik vind meer kleuren uit die serie erg leuk, ik word er elke keer weer hebberig van <3

gerlindie

Berichten: 4667
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:35

Ik ken alleen de vulpennen waar je dus inderdaad de vullingen in moet stoppen, daar heb ik er zelf ook één van.
Maar jullie gebruiken dezelfde pen dan ook door middel van in een potje inkt dopen?
Of heb ik het verkeerd begrepen?

Telpeva

Berichten: 14924
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:53

Neehoor, om met inkt uit potjes te werken gebruik je doorgaans een converter :) dat kun je een beetje zien als een reservoir die je zelf kan vullen met inkt naar keuze. Deze steek je op dezelfde plaats in de vulpen als waar je normaal een vulling zou steken. Dan dip je je pen in een inktpot, trekt aan een hendeltje (of je moet ergens aan draaien, het verschilt soms per merk/model), en zo vul je je inktreservoir zonder dat je handen vies worden. Even de voorkant van je pen afnemen met een doekje en je kan meteen weer doorschrijven!

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:22

Telpeva schreef:
Neehoor, om met inkt uit potjes te werken gebruik je doorgaans een converter :) dat kun je een beetje zien als een reservoir die je zelf kan vullen met inkt naar keuze. Deze steek je op dezelfde plaats in de vulpen als waar je normaal een vulling zou steken. Dan dip je je pen in een inktpot, trekt aan een hendeltje (of je moet ergens aan draaien, het verschilt soms per merk/model), en zo vul je je inktreservoir zonder dat je handen vies worden. Even de voorkant van je pen afnemen met een doekje en je kan meteen weer doorschrijven!


Dit! Volgens mij zijn voor bijna alle vulpennen converters te halen.

Meliaforever

Berichten: 12043
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:16

Telpeva, ja ik zal laten weten hoe ik hem vind. :j Ik heb gewoon zwarte inktdingen erbij genomen die je erin moet stoppen. Verder geen verstand van vulpennen. :=

Ik heb op de basisschool altijd met vulpen moeten schrijven, ben benieuwd of ik het nog kan haha. :+

Die Instagram pagina die werd genoemd door Seni, als je dat ziet krijg je spontaan een vulpennentic. <3 Welke heb jij dan Seni, omdat je zegt dat je verslaafd bent?

Moet je nog onderhoud plegen aan een vulpen? Of af en toe beetje afspoelen met water ofzo?

Seni

Berichten: 2733
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 02:13

Meliaforever; zover ik weet (maar ben ook nog een newbie) is onderhoud niet perse veel nodig als je met regelmaat schrijft. Pak je de vulpen niet zo vaak dan heeft hij wel onderhoud nodig.

Ik heb nu de:
- Lamy Safari (met converter idd, iemand anders hier zei het al; maar toen had ik mijn zinnen al gezet op de vulpen met ingebouwd reservoir)
- TWSBI Eco (met ingebouwd reservoir)
- Parker; type weet ik niet uit mijn hoofd, maar lijkt heel erg op diegene die iemand anders hier net plaatste van Jetpens. Deze ook met converter.

Ik heb tot nu toe aan inkt;
- Lamy blauw en Lamy special edition roze.
- Diamine earl grey
- Diamine .... blue
- Diamine met zo’n glitter erin (en ook voor mij is dat een guilty pleasure.) alleen durf ik ‘m niet te vullen in mijn TWSBI omdat die vrij dun schrijft voor een F en ik las dat ze in een smalle nib nog wel eens de pen kunnen laten verstoppen.
- Schaeffer; bruin. (Die kreeg ik vorige week bij de parker vulpen!

Zal zo wel even foto plaatsen van mijn vulpennen met huidige inkt!

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:17

Ik wil me ook eens verdiepen in een vulpen, vroeger vond ik dat echt heel fijn schrijven en ik kan nu maar geen fijne pen vinden.
Wat is het verschil tussen een M en een F? Heeft iemand daar een foto van?

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:42

Seni schreef:
Meliaforever; zover ik weet (maar ben ook nog een newbie) is onderhoud niet perse veel nodig als je met regelmaat schrijft. Pak je de vulpen niet zo vaak dan heeft hij wel onderhoud nodig.

Ik heb nu de:
- Lamy Safari (met converter idd, iemand anders hier zei het al; maar toen had ik mijn zinnen al gezet op de vulpen met ingebouwd reservoir)
- TWSBI Eco (met ingebouwd reservoir)
- Parker; type weet ik niet uit mijn hoofd, maar lijkt heel erg op diegene die iemand anders hier net plaatste van Jetpens. Deze ook met converter.

Ik heb tot nu toe aan inkt;
- Lamy blauw en Lamy special edition roze.
- Diamine earl grey
- Diamine .... blue
- Diamine met zo’n glitter erin (en ook voor mij is dat een guilty pleasure.) alleen durf ik ‘m niet te vullen in mijn TWSBI omdat die vrij dun schrijft voor een F en ik las dat ze in een smalle nib nog wel eens de pen kunnen laten verstoppen.
- Schaeffer; bruin. (Die kreeg ik vorige week bij de parker vulpen!

Zal zo wel even foto plaatsen van mijn vulpennen met huidige inkt!


Hoe is Diamine earl grey?

@Maartje: Ik heb een Lamy Safari, Noodler's Ahab, FPN Indus & FPN Muft en eentje van 20 jaar geleden van de basisschool haha. Vooral de Lamy en de Noodler schrijven heerlijk! Heb toevallig zaterdag van een cadeaubon de Pilot Parallel gehaald, de groene. Oh, en heb nog een merkloze italic vulpen. Allemaal met pistons etc.

Ik heb:
- Noodler's Ink Black
- Diamine Soft Mint
- Diamine Sapphire Blue
- Diamine Syrah
- Diamine Amaranth
- Diamine Golden Sands (Shimmering)
- Diamine Blue Flame (Shimmering)
- Diamine Enchanted Ocean (Shimmering)
Klik :D

Ik wil echt nog een keer de Pilot Falcon flex :D.

Meliaforever

Berichten: 12043
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:50

<3
Ik voel een vulpennen verslaving opkomen. :=

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:43

Hebben jullie echt een pen per inktkleur of hoe doen jullie dat wisselen tussen kleuren?

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:46

Maartje_M schreef:
Hebben jullie echt een pen per inktkleur of hoe doen jullie dat wisselen tussen kleuren?


Elke pen heeft een eigen kleur, maar bijv. syrah en amaranth zijn relatief hetzelfde dus die heb ik niet beide in een pen. De glitterkleuren ook niet. Ik doe ze in de pen adhv m'n mood haha.
Oh, en ik heb arabische gom zodat ik de diamine shimmering inkten ook met m'n dippen kan gebruiken!

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:49

en dan kun je gewoon vulling wisselen of moet je een vulling echt leeg schrijven? En kun je 'open' vullingen bewaren? Droogt toch uit denk ik?
Misschien stomme vragen haha, maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk werkt

Meliaforever

Berichten: 12043
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:49

Dat is toch het idee van een converter? Dat je die kan vullen met een kleur en gewoon onderling kan wisselen tussen converters of niet?
Of moet je elke keer je converter leeg maken en dan een andere kleur er weer in doen.

Seni

Berichten: 2733
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:54

Niet alle converters passen in elkaars pen. Ik heb per vulpen 1 converter. En mijn idee is dat als ik wil wisselen ik de inkt weg doe of terug doe, andere inkt optrek en weer verder schrijf. :D tot voorkort wist ik niet eens dat converters bestonden. Ik had ze wel gezien bij bijv. Bol.com maar geen idee wat het deed. Ik had zelfs al aan mijn vriend gevraagd of hij met de 3D printer een soort dopje kon maken zodat ik van cartridge kon wisselen en ze niet zouden omvallen/uitdrogen :P

Meliaforever

Berichten: 12043
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:59



Krijg al meer een idee hoe het werkt haha.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:25

Seni schreef:
Niet alle converters passen in elkaars pen. Ik heb per vulpen 1 converter. En mijn idee is dat als ik wil wisselen ik de inkt weg doe of terug doe, andere inkt optrek en weer verder schrijf. :D tot voorkort wist ik niet eens dat converters bestonden. Ik had ze wel gezien bij bijv. Bol.com maar geen idee wat het deed. Ik had zelfs al aan mijn vriend gevraagd of hij met de 3D printer een soort dopje kon maken zodat ik van cartridge kon wisselen en ze niet zouden omvallen/uitdrogen :P



Ik leeg ze inderdaad als ik de kleur zat ben! Maar ik heb genoeg vulpennen dat ik niet vaak hoef te wisselen haha.

Telpeva

Berichten: 14924
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:30

Maartje_M schreef:
en dan kun je gewoon vulling wisselen of moet je een vulling echt leeg schrijven? En kun je 'open' vullingen bewaren? Droogt toch uit denk ik?
Misschien stomme vragen haha, maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk werkt

Het nadeel als je meteen een andere kleur er in doet (of net een voordeel als het je ding is) is dat de kleur inkt nog in de pen zit, die is er niet meteen uit. Dan zit je met een converter, net als wanneer je met cartridges werkt, dat je inkt op papier pas langzaam van kleur verandert tot het de kleur is die je er in hebt gedaan. Dus ja schoonmaken, of meerdere pennen klaar leggen voor gebruik, ik heb gewoon een lading pennen binnen handbereik liggen want ik haat schoonmaken.

Mijn legertje vulpennen die rondom mijn bureau zweven, ik heb er nog meer maar die kon ik niet 123 vinden (ja ik moet geloof ik een leven gaan zoeken, ik heb echt een pennen verzamel tic)
Afbeelding
Van links naar rechts:
Hema vulpen (waardeloze kwaliteit vulpen, afrader niet kopen!)
Action vulpen
Online Calligrafie vulpen
Online vulpen
Online vulpen
Tachikawa School G Fine - eigenlijk een tekenpen, maar heeft flex en je kan er onwijs klein mee schrijven. Helaas geen converters, enkel cartridge van eigen merk.
Platinum Preppy
Rotring Artpen Calligrafie
Action
Baouer
Jinhao x450 omgebouwd tot flexpen
Jinhao x450
Papermate
Parker Vector
Parker IM
En als laatste een Boston Co/Moore, helaas niet in werkende conditie. Maar hij is +- 100 jaar oud, dus dan mag dat :Y) Als ik een keer tijd en geld heb laat ik hem restaureren, dan is het een flex pen.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:32

Wow wat hebben jullie er veel! Heb je dan ook echt een favoriete pen waar je het liefst mee schijft of is het verschl nihil?

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:34

Ik gebruik de Lamy voor 'gewoon' schrijven, en de Ahabs (heb er 3 ) met glitterinkt voor verjaardagen enzo. Verschil is vrij groot tussen de merken vind ik.

@Telpeva: die jinhau met flex heb ik ook, maar werkt echt voor geen meter bij mij haha xD. Wil eigenlijk nog wel zo'n vintage flex maar geen zin om daar 300-500 euro voor neer te tellen xD

Telpeva

Berichten: 14924
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:04

IMANDRA schreef:
Ik gebruik de Lamy voor 'gewoon' schrijven, en de Ahabs (heb er 3 ) met glitterinkt voor verjaardagen enzo. Verschil is vrij groot tussen de merken vind ik.

@Telpeva: die jinhau met flex heb ik ook, maar werkt echt voor geen meter bij mij haha xD. Wil eigenlijk nog wel zo'n vintage flex maar geen zin om daar 300-500 euro voor neer te tellen xD

*jargonpraat modus aan* Zo herkenbaar :') En volgens mij hebben wij zelfs dezelfde jinhao's, echt grappig. Mijne zijn allebei x450 modellen, mijn omgebouwde kan prima flexen maar die doet wel vrij snel railroaden en de scherpe puntjes van de Zebra nib die schuren het papier snel kapot, ik gebruik hem dus amper. Ik weet niet wat mijn vintage flex gekost heeft, ik heb hem gekregen :o Maar ik denk niet dat hij zó veel waard is, soortgelijke pennen in werkende conditie kan je ook krijgen rond de 100/150 euro. Mijne werkt niet :+
*jargon modus gedeactiveerd*

Ja er zit best wel verschil in vulpennen, allemaal kleine verschillen maar die kunnen wel maken dat je de ene vulpen graag pakt en dat de andere vulpen maanden onaangeraakt ergens in een hoekje ligt. Zeker als je er meerdere hebt dan krijg je vanzelf voorkeur denk ik.

Anoniem

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:30

Op mijn Vision ONLINE vulpen kan ik nibs wisselen. Moet nog eens een goede converter zoeken.

Stiekem heel erg verliefd op deze vulpen <3
https://www.scrittura-elegante.nl/se_nl ... black.html

Maar dan moet ik wel echt met de hand een boek gaan schrijven wil ik mijzelf die cadeau willen geven :+

Lolacabana

Berichten: 3362
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:38

Hanafubuki schreef:
Op mijn Vision ONLINE vulpen kan ik nibs wisselen. Moet nog eens een goede converter zoeken.

Stiekem heel erg verliefd op deze vulpen <3
https://www.scrittura-elegante.nl/se_nl ... black.html

Maar dan moet ik wel echt met de hand een boek gaan schrijven wil ik mijzelf die cadeau willen geven :+

Die is echt zo mooi <3 <3 <3

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:52

Telpeva schreef:
IMANDRA schreef:
Ik gebruik de Lamy voor 'gewoon' schrijven, en de Ahabs (heb er 3 ) met glitterinkt voor verjaardagen enzo. Verschil is vrij groot tussen de merken vind ik.

@Telpeva: die jinhau met flex heb ik ook, maar werkt echt voor geen meter bij mij haha xD. Wil eigenlijk nog wel zo'n vintage flex maar geen zin om daar 300-500 euro voor neer te tellen xD

*jargonpraat modus aan* Zo herkenbaar :') En volgens mij hebben wij zelfs dezelfde jinhao's, echt grappig. Mijne zijn allebei x450 modellen, mijn omgebouwde kan prima flexen maar die doet wel vrij snel railroaden en de scherpe puntjes van de Zebra nib die schuren het papier snel kapot, ik gebruik hem dus amper. Ik weet niet wat mijn vintage flex gekost heeft, ik heb hem gekregen :o Maar ik denk niet dat hij zó veel waard is, soortgelijke pennen in werkende conditie kan je ook krijgen rond de 100/150 euro. Mijne werkt niet :+
*jargon modus gedeactiveerd*

Ja er zit best wel verschil in vulpennen, allemaal kleine verschillen maar die kunnen wel maken dat je de ene vulpen graag pakt en dat de andere vulpen maanden onaangeraakt ergens in een hoekje ligt. Zeker als je er meerdere hebt dan krijg je vanzelf voorkeur denk ik.


haha ja klopt. Hij werkt misschien voor één woord (maar ALLEEN als ik 'm NET heb geinkt). Ja op Reddit heb je zo'n fountainpenswap ding, altijd leuk om te bekijken :j. Mijn frankenpen is idd een jinhao met een zebra nib! (heb 2 jinhao's maar heb bij de zwarte weer de normale punt erop gezet zodat ik er daadwerkelijk weer mee kan schrijven).

Meliaforever

Berichten: 12043
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:17

Wat een mooie pen <3, maar wat een prijs... :=

Meliaforever

Berichten: 12043
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: [Info] Bullet Journal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:19

Ik wil eerst even kijken of een vulpen wel fijn vind, voordat ik verschillende punten (nibs?) en een converter (En 100 kleuren inkt) bestel. :+