Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Paloedie schreef:ohjee drama upcoming: ik kan niet verder met mijn sokken!
Paloedie schreef:Spotless: hier in deventer is komende 3 weken een sokkenbrei cursus!
Paloedie schreef:Patpen: volgens mij is het vaak ook een kwestie van gewoon aan het begin van de beschrijving beginnen en niet eerst alles doorlezen. Ik zie vaak dat mensen daardoor de draad kwijt raken, doordat ze eerst heel het patroon willen snappen.
Nerwen schreef:Goed. Sokken.
Ikkniekousen c.q. lange sokken. Ik vind deze zo leuk met die rendieren: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 17&lang=nl
Die wordt gebreid in tricotsteek (1 toer recht, 1 toer averecht, check) en boordsteek (2 recht, 2 averecht, check). Op naalden 2,5, in het rond, dus ik neem aan een rondbreinaald. Zijn die rondbreinaalden er nou in verschillende lengtes enzo? Welke lengte moet je dan hebben? En kan je ook 2 sokken tegelijk op zo'n ding breien (mij lijkt van wel, volgens mij maakt dat niks uit, toch?).
Voor het minderen moet ik er even een boek bijpakken. Of een breifilmpje kijken.
Ga verder met naturel, brei 1 nld tricotst – minder TEGELIJKERTIJD 16-20-24 st gelijkmatig = 96 st voor alle maten.
Da's dus tijdens 1 toer 24 steken gelijkmatig minderen. Hoe doen jullie dat? Het aantal steken waar je mee begon, delen door het aantal steken wat geminderd moet worden? Mij dunkt van wel, maar ik wil het zeker weten
Even later staat dit:
Ga verder in M.1. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Stekenverhouding..... Dat lapje wat je aan het begin moet maken van 10 bij 10 cm? Bedoelen ze dat? Dus als je een andere maat naalden gebruikt of een dikker/dunner garen heb je dus een probleem met je rendiermotiefje? Hoe los je zoiets op?
Brei 1 nld tricotst in naturel
1 naald staat er...... Maar bedoelen ze dan een naald recht en averecht? En zo niet, moet je dan beginnen met 1 naald recht breien, of 1 naald averecht?
Ik denk dat ze dat laatste bedoelen. Dus òf 1 naald recht, òf 1 naald averecht.
Nu komen we bij het tricky gedeelte, namelijk de voet en de hiel.
Hou bij een hoogte van 43-44-46 cm de eerste 15-16-17 st op de nld voor de hiel, zet de volgende 30-32-34 st op een hulpdraad (= midden bovenkant voet) en hou de laatste 15-16-17 st op de nld voor de hiel.
Oke, we hebben nu het been/kuitstuk zeg maar gebreid. De steken die je dan over hebt, de eerste 15-16-17, al naar gelang de maat, moet je dus gaan reserveren voor de hiel. De volgende 30-32-34 moet je op een hulpdraad zetten. Is dat zoals je in de boeken ziet, op zo'n heule lange veiligheidsspeld bijvoorbeeld? Met die 30-32-34 doe je dus effe niks, klopt dat? En de resterende 15-16-17 steken hou je dus ook voor de hiel. Zit ik nog steeds goed?
We gaan verder:
Ga 5-5.5-6 cm verder in tricotst heen en weer over de 30-32-34 hiel st - plaats een markeerdraad. Brei nu MINDEREN VOOR DE HIEL – zie boven.
Ja, omdat je rond breit, zitten die hielsteken natuurlijk "aan elkaar" (2 keer 15-16-17 steken) en zit het middenstuk van je steken op die hulpdraad. Dus aan weerskanten heb je die 15-16-17 en in het midden je hulpdraadsteken. Klopt?
Dan krijgen we dus "Minderen voor de hiel".
MINDEREN VOOR DE HIEL:
Nld 1 (= goede kant): Brei de nld tot er 9-10-10 st over zijn, 2 st recht samen achter in de st, keer het werk.
Nld 2 (= verkeerde kant): Brei de nld tot er 9-10-10 st over zijn, 2 st av samen, keer het werk.
Nld 3 (= goede kant): Brei de nld tot er 8-9-9 st over zijn, 2 st recht samen achter in de st, keer het werk.
Nld 4 (= verkeerde kant): Brei de nld tot er 8-9-9 st over zijn, 2 st av samen, keer het werk.
Ga zo verder met steeds 1 st minder voor iedere keer dat u mindert. Er staan 14-14-16 st op de nld.
Effe kijken. We hebben totaal 30-32-34 hielsteken. Betekent dat, dat je bij Nld 1, aan de goede kant (hoe zie je wat de goede kant is, en welke kant moet de goede kant dan uitwijzen?), dus iets van 21-22-24 steken moet minderen, in 1 toer? En wat je dan bij Nld 2 doen? Bedoel, je hebt toch net al geminderd? Of moet je gewoon een naald breien en verder niks minderen?
Bij naald 3 moet je dus weer minderen. Ik snap niet helemaal hoe ze dit bedacht hebben met die hiel minderen. Bij de eerste 2 naalden al niet.
En hier waren ze me helemaal kwijt:
Neem na het minderen voor de hiel 13-14-16 st op aan iedere kant van de hiel en zet de 30-32-34 st van de hulpdraad terug op de nld = 70-74-82 st. Plaats een markeerdraad aan iedere kant van de 30-32-34 st op de bovenkant voet. Ga verder in tricotst in de rondte en minder TEGELIJKERTIJD aan iedere kant als volgt: brei de laatste 2 st VOOR de eerste markeerdraad op bovenkant voet recht samen achter in de st en brei de 2 eerste st recht samen NA de laatste markeerdraad op de bovenkant voet. Herhaal dit minderen om de nld in totaal 9-9-11 keer = 52-56-60 st. Ga verder tot een totale hoogte van 18-19-22 cm vanaf de markeerdraad op de hiel (= ongeveer 4-5-5 cm nog te breien).
Plaats een markeerdraad aan iedere kant met 26-28-30 st voor de bovenkant voet en de onderkant voet. Ga verder in tricotst en minder TEGELIJKERTIJD voor de teen aan iedere kant van beide markeerders als volgt: Brei de nld tot 3 st voor de markeerdraad, 2 st recht samen, 2 st recht (markeerdraad staat tussen deze 2 st), 2 st recht samen achter in de st. Herhaal dit minderen om de nld in totaal 4-5-5 keer en dan elke nld 7-7-8 keer = 8 st over op de nld.
Knip de draad af, haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast.
Dik gedrukt zwart: ik kom op een heel ander totaal aantal steken. Namelijk, 26-28-32 voor beide hielkanten, 30-32-34 van de hulpdraad. Maakt samen 56-60-66 steken. Ik mis er dan dus ergens 14-14-16 steken. Hebben die steken al die tijd niks gedaan ofzo? Of heb ik ze ergens over het hoofd gezien?
Dik gedrukt rood: hoe uuh waar precies met die markeerdraad? Sowieso, is dat een beetje duidelijk te zien, waar je een markeerdraad plaatst enzo?
O ja, nog een laatste vraag..... waarom staat het telpatroon met dat rendier op z'n kop? Ik mis vast ergens iets, maar ik zie het even niet.
Nerwen schreef:Ja, dat boekje van Regia, hoe heet dat? Dan ga ik daar eens naar zoeken.
Edit: ik zie dat je plaatjes gepost hebt, maar die kan ik zo niet lezen
Nerwen schreef:Ik kreeg net nog een ander idee voor sokken. Gele, met een Nikon-logo (de letters dus alleen) erin verwerkt. Ik ben helemaal maf van Nikon en fotografie, dus dat zouden nou net dé sokken voor mij zijn
Is iets voor als ik handig(er) ben hoor, maar ideeën zijn altijd leuk
patpen schreef:Nee, zitten in een hoek van (ongeveer) 30 graden geeft de minste druk op de wervels. En dat is dus zitten op bed, ondersteund met kussens in de rug. Maar die morfine werkt niet voldoende en te kort. Morgen weer naar de huisarts voor een langwerkend zusje.
Alleen ben ik vergeten om een potlood mee te nemen om de naalden aan te tekenen. Dus straks maar weer naar beneden om dat op te halen. Toch wel handig anders weet ik niet hoe veel ik gebreid heb en 2 gelijke sokken is toch wel prettig