[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:58

Ooh nu snap ik hem, thanks!!!
Dat duurde even :))

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:31

Het is ook lastig uitleggen :)). Maar bij dat het me midden in de nacht, stoned van de pijnstillers gelukt is _O- ik vroeg me vanochtend even af wat ik nou precies geschreven had :o := :+.. Maar het was dus begrijpelijk, begrijp ik **\O/**

Hier vandaag ook goed nieuws, mijn brei project is ook weer gepast en hij zag er echt een heel, heel, héél stuk beter uit dan vorige keer **\O/** dus ik kan de kraag gaan breien en dan oksels dicht mazen en draadjes weg werken en dan is hij gewoon af :oo *\%/* nog best snel gegaan, al met al. Maar hij is wel echt mooi geworden. Bij afleveren wordt er nog een foto gemaakt die ik dan ook hier mag laten zien, dus dat komt nog. Ikke happy nu :j. Maar ik ga vooral de pas-sessies missen, denk ik O:) elke keer gezellige, meeste keren paarden erbij, vrijwel alle keren avondeten erbij, ik kan er wel aan wennen hoor als er zo voor me gezorgd wordt O:)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:04

CrazyCat schreef:
Er zijn veel filmpjes op youtube te vinden voor de brother machines. Ik ben gewoon met het hoofdbed begonnen en simpele dingetjes. Daarna dubbelbed erbij genomen voor rib en sokken.
Ik hou niet van grote stukken rechts gebreid en daar is de machine wel handig voor. Helaas was mijn Rheuma lastig en de ruimte een zooi. De hobbykamer is nu weer helemaal netjes. Als straks mijn rheuma ook weer wat beter is ga ik ermee verder.

Dank je wel voor je uitleg over de breimachine.
Vervelend voor je dat je reuma hebt! Maakt de breimachine het voor jou makkelijker om te breien dan om met pennen te breien, of is de breimachine dan ook pijnlijk om te bedienen? Een van mijn redenen om naar een breimachine te kijken is om dat ik last heb van artrose in mijn handen. Als de breimachine ook intensief is voor mijn handen, dan heeft het niet zo veel zin om er een (ooit :D ) aan te schaffen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:21

Wat goed dat je sokken aan het breien bent BloemBloem. Lijkt me echt moeilijk. Je breiwerk ziet er prachtig uit.

Dapper hoe je uithaalt en weer opnieuw breit Lalidan. Lijkt me toch wel even slikken. Gelukkig was het de moeite waard en is het nu heel veel beter.

Moonsparkle, succes +:)+ Ik ben benieuwd naar je eindresultaat.

Ik gebruik altijd dit programma voor als mijn stekenhouding afwijkt van het patroon. https://knitterskitchen.com/2018/01/31/ ... your-size/
Gaat altijd goed.

Het verschil tussen naald 4 en naald 5,5 zou voor mij te groot zijn Sheran. Andere wol of ander patroon zou ik zeggen :j

Ik ben met van alles en nog wat bezig. Allemaal leuke ideeen voor toekomstige projecten, maar verplicht mezelf nu om eerst af te maken wat er ligt. Iets met zes mouwen breien te gaan en daar geen zin in hebben. :o
Mijn idee om even snel tussendoor een tshirt te breien, was leuk bedacht maar pakt niet zo snel uit als dat de bedoeling was. Het is op de mouwen na net zoveel werk als een trui en met kleine steken ben ik gewoon net zo lang bezig. Ik maak nu eerst het shirt af en daarna de andere truien. Shirt wordt wel leuk, ben benieuwd hoe het gaat staan als ie af is.

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:29

Akecheta schreef:
CrazyCat schreef:
Er zijn veel filmpjes op youtube te vinden voor de brother machines. Ik ben gewoon met het hoofdbed begonnen en simpele dingetjes. Daarna dubbelbed erbij genomen voor rib en sokken.
Ik hou niet van grote stukken rechts gebreid en daar is de machine wel handig voor. Helaas was mijn Rheuma lastig en de ruimte een zooi. De hobbykamer is nu weer helemaal netjes. Als straks mijn rheuma ook weer wat beter is ga ik ermee verder.

Dank je wel voor je uitleg over de breimachine.
Vervelend voor je dat je reuma hebt! Maakt de breimachine het voor jou makkelijker om te breien dan om met pennen te breien, of is de breimachine dan ook pijnlijk om te bedienen? Een van mijn redenen om naar een breimachine te kijken is om dat ik last heb van artrose in mijn handen. Als de breimachine ook intensief is voor mijn handen, dan heeft het niet zo veel zin om er een (ooit :D ) aan te schaffen.

Als ik echt last heb gaat de breimachine wel, maar prettig voelt het niet. Met de hand breien en haken kan ik alleen nog met dikkere naalden. Als ik met de hand sokken brei dan moet ik elke 6 ronden ongeveer stoppen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:58

Hebben jullie een tip, mijn draad draait steeds
Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:12

Ontspannender door je vingers laten gaan en even kijken hoe je je werk draait, zijn de eerste twee dingen die in mijn hoofd opkomen. Maar ik ben ook wel benieuwd naar een foto van je draad zoals hij hoort te zijn. Sommige sorten draaien nou eenmaal meer dan andere.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:18

Op zich hou ik het naar mijn idee wel ontspannen vast, inmiddels denk ik dat ik de hele bol maar moet gaan uitrollen :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:32

Lalidan schreef:
Nogmaals, kleiner is niet erg, maar hoogstwaarschijnlijk veranderd de verhouding tussen lengte en breedte. En dáár gaat het om. Dus dan moet je in je proeflapje kijken op hoeveel steken en pennen jij uitkomt om 10*10 cm te krijgen en de verhouding daarvan vergelijken met het patroon.

Ter voorbeeld: als het patroon 17 steken bij 23 pennen is, dan is de verhouding 0,74 (17/23).
Als jouw proeflapje dan 18,5 steken bij 25 pennen is, zit je op dezelfde verhouding (18,5/25=0,74). Dan kan je gewoon een maat groter pakken, die dan dus klein uitvalt. Alleen, de kans is groter dat je eerder op iets 17 steken bij 25 pennen uitkomt. Dan is de verhouding 0,68. Als je dan een maat groter gaat breien, valt hij niet alleen klein uit, maar ook gek uitgerekt. En dat is waarom het hoogstwaarschijnlijk niet gaat werken om simpelweg een maat groter te gaan breien. En dat is dus wat je uitzoekt met het breien van een proeflapje.

Mijn proeflapje is 9,5 x 9,5 in plaats van 10x10, dus ik denk dat het gewoon moet lukken met een grotere maat! Yay :)

@moonsparkle: oh die wol ziet er ook wel heel irritant uit. Heeft het misschien te maken met de manier waarop je je werk omdraait als je van kant wisselt? Dat je steeds doordraait zeg maar, in plaats van heen en weer?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:37

Ben ik voor het eerst voor het echt begonnen met irritante wol, lekker dan haha

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:45

Dit is toch inderdaad te veel opstropen door te strak vast te houden en te breien en door inderdaad je werk steeds 1 kant op te draaien. Dus voortaan linksom heen, rechtsom terug (of andersom). En nee, je hebt het jezelf inderdaad niet makkelijk gemaakt met deze wol :))

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:04

Ik snap niet echt hoe ik niet om ga omdraaien :+ is er een filmpje van? Het filmpje die gebruikte om het te leren draaide ook steeds om.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:58

Je gaat wel omdraaien, maar je moet er even om denken dat je aan het einde van de pen de ene kant om draait, en dan aan het einde van de volgende pen terug draait ipv verder door draait.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:31

Lalidan schreef:
Je gaat wel omdraaien, maar je moet er even om denken dat je aan het einde van de pen de ene kant om draait, en dan aan het einde van de volgende pen terug draait ipv verder door draait.

Ah zo ik ga het proberen

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:16

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic maar vooral ook nieuw in de breiwereld. Nu probeer ik een Engels patroon te lezen maar achter de wol staat (MC) en (CC). Weet iemand wat dit betekent? O:)

Sorry, ik ben nog echt ontzettend beginner en heb niemand in mijn omgeving die kan breien, dus ik hoop dat ik hier af en toe een vraag mag stellen :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:25

MM=Main color, CC=contrast color. Oftewel, je hoofdkleur en je tweede kleur.

En welkom! Vraag hier gerust alles, daar is het topic (oa) voor :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:58

En natuurlijk de grote vraag: wat ben je van plan te gaan maken?

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:13

Lalidan schreef:

Dat klinkt eigenlijk best logisch, hahaha. Dank je wel!

Gelijk nog een vraag: ik heb een rondbrei naald nodig van ‘US Size 7-16”
Die 7 kan ik plaatsen, dat zal de dikte van de naald zijn. Maar wat is die 16”? Zegt dat iets over de lengte van het koord? En zo niet: hoe weet ik welke lengte koord mijn naalden nodig hebben? Ik heb van die balken waar je zelf je koord op kan draaien.

Ik ben van plan een muts te maken :+ Er is hier een superleuk klein winkeltje en die vrouw vroeg wat ik allemaal wel/niet kan en toen raadde ze dit patroon aan :+ ben benieuwd of het lukt hahaha

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:16

Zelda_Link schreef:
Lalidan schreef:

Dat klinkt eigenlijk best logisch, hahaha. Dank je wel!

Gelijk nog een vraag: ik heb een rondbrei naald nodig van ‘US Size 7-16”
Die 7 kan ik plaatsen, dat zal de dikte van de naald zijn. Maar wat is die 16”? Zegt dat iets over de lengte van het koord? En zo niet: hoe weet ik welke lengte koord mijn naalden nodig hebben? Ik heb van die balken waar je zelf je koord op kan draaien.

Ik ben van plan een muts te maken :+ Er is hier een superleuk klein winkeltje en die vrouw vroeg wat ik allemaal wel/niet kan en toen raadde ze dit patroon aan :+ ben benieuwd of het lukt hahaha

Aangezien het over een muts gaat vermoed ik dat het een 16 inch rondbreinaald is (40cm), maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:18

Euh..... Wil je het patroon eens delen? Het zou 16 inch kunnen zijn, wat voor een muts alleen logisch is met de Magic loop. Wat overigens volgens mij de enige manier is met een rondbrei naald. Maar als je verwisselbare kabels hebt, kan je gewoon proberen wat voor jou fijn voelt.

Us 7 is wat anders dan 7mm! Moment, ik kijk het even voor je na welke je dan moet hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:20

Afbeelding

Us 7 is 4,50 mm, dus Nederlandse maat, zeg maar.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:23

Afbeelding

Afbeelding

hier het patroon :D

Mega lief, al jullie hulp _/-\o_

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:25

Ik zie geen patroon..... En tuurlijk, daarvoor zijn we toch? :j

Edit: ik zie patroon. Ik ga even kijken voor je.

Edit 2: patroon gaat over op dubbel punt naalden. Dus dat is even iets wat je zelf moet kijken wat je fijn vindt.. Er zijn hier mensen die alleen op rondbreinaalden willen breien en die dan voor de Magic loop methode gaan (YouTube heeft daar genoeg over te vinden), er zijn er ook die het alleen op 3 of 4 naalden willen doen. Als beginnend breister zou ik meerdere naalden een uitdaging vinden, maar ik ben dan ook van de club die graag op rondbreinaalden blijft breien :))
Heb je überhaupt dubbel gepunte naalden?

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:31

Ja die heb ik :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:32

Dan kan je kiezen wat je wilt. Kwestie van uitproberen wat je het beste af gaat en wat je het fijnste vindt.