[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:06

Heel tof bloembloem. Ik brei sokken het liefst tegelijkertijd op de rondbreinaald in combinatie met soms een stekenhouder.
Ik raakte die kleine naaldjes steeds kwijt namelijk. En die tweede sok kwam ook nooit af :+

Lalidan, oei dat is wel jammer van het uithalen. Maar wel 3x lol van je wol :))

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:16

Assie, als het mij op vijf pennen lukt, wil ik daarna het gaan proberen
op een rondbreinaald, dat lijkt me nog lastiger eigenlijk, en dan hebben we weer een volgend doel :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:29

C_estmoi schreef:
hij is wel echt heel tof geworden! kan je 'm niet ergens halverwege knippen, een stuk uithalen en dan de twee delen aan elkaar mazen? Ook een rotklus om netjes te doen, maar vermoedelijk wel minder werk dan een hele trui uithalen...

Ik zou niet weten hoe, maar het is ook mijn eer te na :)).

En hij is niet voor mijzelf hè mensen, ik ben voor iemand anders bezig. Dus ik wil hem wel graag gewoon goed hebben. Gisteren was mijn moeder hier toevallig, toen meer dan 600 meter garen uit gehaald := daar moet je niet te lang bij stilstaan, geloof ik :+. Spul staat weer op de pennen, dus vanaf vanmiddag kan ik weer vooruit!

Netjes hoor, bloem bloem! Maar persoonlijk vind ik het op rondbrei naalden makkelijker dan met 5 losse _O- ik blijf dan bang zijn dat een pen er toch stiekem uit glijdt. En ik vind dat draaien met die 4 pennen erin helemaal niks. Rondbreien met magic loop is dan echt een koud kunstje, want daarmee weet je zeker dat je geen steken verliest.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:35

Leuk bloembloem! En ik kan voor sokken breien totaal niet overweg met een rondbreinaald. Dat is het enige wat ik op “gewone” naalden doe. Dus met 4 of 5 naalden. Voor decreet bereik alles met een rondbreinaald.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:01

Lughnassadh schreef:
Leuk bloembloem! En ik kan voor sokken breien totaal niet overweg met een rondbreinaald. Dat is het enige wat ik op “gewone” naalden doe. Dus met 4 of 5 naalden. Voor decreet bereik alles met een rondbreinaald.

Ik vind het met 1 ook niet zo handig, maar met 2 rondbreinaalden vind ik het fijnste werken. Als laatste voor ik mijn breimachne kocht gebruikte ik de Addi CrasyTrio naalden. Dat is een setje van 3 rondbreinaaldjes met een heel kort draadje ertussen. Werkt ook erg fijn.

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 00:42

Hoe kanten jullie mouwen af in boordsteek? 1 recht 1 averecht. Ik heb nu gewoon recht afgekant maar krijg dan echt een randje.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:53

Ja ik kant af zoals ze zich tonen. Dus wat recht is kant ik recht af en wat averecht is, averecht. Wordt ook mooi bij 2x2 :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:56

Mijn sok gaat lekker hoor, ik moet nog 4 toeren van vier naalden en
dan is mijn beengedeelte af en moet ik aan de hiel gaan beginnen *doodeng*, want wat ik eerder zei ik ben geen held als er een steek valt.

Nu is er helaas een averechte steek gevallen in een eerdere toer, zou ik die dan ook nog op kunnen halen zonder terug te breien?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:03

Ik ben ook voor het eerst echt begonnen, eerst wel al geoefend maar met 1 bol dus had ik een kwart sjaal. Nu heb ik meerdere bollen gekocht :D
Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:11

Ik doe meestal een o-oliebol-draadje in mijn werk voordat ik een een nieuw moeilijk stuk begin. Dan kan ik altijd terughalen als het mis gaat.
Zo'n averechtse steek haal ik meestal op met een haaknaald. Per rij een lusje zeg maar. Als je heel strak breit is dat wat uitdagender trouwens

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:47

Inderdaad, als ik aan het breien ben en er valt een steek, dan zweer ik ook bij de haaknaald. Dan haal je die steek in no time weer op! :j

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:02

Het is gelukt! En dan ben je ineens aan de grote hiel bezig! :D

Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:03

moonsparkle schreef:
Ik ben ook voor het eerst echt begonnen, eerst wel al geoefend maar met 1 bol dus had ik een kwart sjaal. Nu heb ik meerdere bollen gekocht :D
[ Afbeelding ]

Super! Nu doorzetten :j

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:26

Ziet er goed uit hoor! En dit stuk is nog makkelijk. Die eerste 2 rijen als je net je stitches hebt opgepakt zijn echt vervelend, maar ook dat is zo weer voorbij. Half uurtje verder en je weet niet meer dat je het hebt gedaan en een paar uur later begin je gewoon aan je tweede sok. Zo verslavend is het wel :P

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:48

Desty schreef:
Ziet er goed uit hoor! En dit stuk is nog makkelijk. Die eerste 2 rijen als je net je stitches hebt opgepakt zijn echt vervelend, maar ook dat is zo weer voorbij. Half uurtje verder en je weet niet meer dat je het hebt gedaan en een paar uur later begin je gewoon aan je tweede sok. Zo verslavend is het wel :P

Grote én kleine hiel zitten erin, zal pas weer zaterdag of zondag worden dat ik
verder kan :) maar het opnemen komt ook vast goed!

*\o/*

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:52

Hier vol enthousiasme begonnen gisteren aan mijn proeflapje voor mijn eerste kleurwerk(-trui). De stekenverhouding komt alleen niet in de buurt van wat het zou moeten zijn :+ Zou ik dan toch die 2e kleur te strak houden? Dezelfde wol voor een trui in 1 kleur gaf namelijk een spot on 10 bij 10.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:13

Goed bezig bloembloem!

Wat is er met het proeflapje? Te breed, te smal, te lang, te kort? En brei je al echt met twee kleuren of neem je de tweede kleur achterlangs mee? Fotos?

Hier wel even een hartverzakking :=. Ik ben echt al weer een mooi eind op weg, ook al weer met de tweede kleur, maar ik pakte mijn werk op en zo ineens vielen 5 of 6 stekenmarkeerders uit en heb ik ineens heel veel meer ruimte :oo := what the......?
Afbeelding

Mijn kabel heeft het einde van zijn nuttige leven bereikt :+. Gelukkig alle steken weer redelijk makkelijk op kunnen pakken, maar allemachtig......
Kabels zijn overigens al meer dan 15 jaar oud, dus heel erg vreemd is het op zich niet dat het een beetje ophoudt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:15

Oeh daar zit je niet op te wachten nee!

Ik heb een vraagje. Ik heb:
-mooie wol
-een mooi patroon voor een vestje

En ik wil dat vestje heel graag in die wol maken, maar de wol is naald 4 en het vestje naald 5,5 :P Nu is mijn vraag: stel ik wil een maat XS, zou het dan werken om op een kleinere naald dat vestje in een maat M te breien? Of denk ik dan raar :)

Dit is het patroon:
https://www.etsy.com/nl/listing/9783082 ... e-cardigan

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:35

Dat werkt niet hoogstwaarschijnlijk, want je stekenverhouding wordt anders. Een kleinere pen betekend niet dat je gewoon een andere maat breit.
Dan zou ik het eerder omkeren: je wol op pen 5,5 breien. Heel vaak wil dat op zich wel, alleen wordt het dan iets minder 'dicht'. Maar naast pennen is het handig om even naar stekenverhouding te kijken en, bij twijfel, een proeflapje breien.

Maar heeft Ravelry niet een soortgelijk vestje dat met jouw (maat) wol gemaakt wordt? Dat zou makkelijker zijn, lijkt mij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:15

Lalidan schreef:
Dat werkt niet hoogstwaarschijnlijk, want je stekenverhouding wordt anders. Een kleinere pen betekend niet dat je gewoon een andere maat breit.
Dan zou ik het eerder omkeren: je wol op pen 5,5 breien. Heel vaak wil dat op zich wel, alleen wordt het dan iets minder 'dicht'. Maar naast pennen is het handig om even naar stekenverhouding te kijken en, bij twijfel, een proeflapje breien.

Maar heeft Ravelry niet een soortgelijk vestje dat met jouw (maat) wol gemaakt wordt? Dat zou makkelijker zijn, lijkt mij.

Is makkelijker ja, maar ik kon het niet vinden.
Ik dacht misschien werkt het, omdat het een vrij rechttoe-rechtaanvestje is en alles wordt dan gewoon een stukje kleiner.
Op pen 5,5 breien doe ik liever niet, want ik wil juist een vrij dicht vestje, voor de warmte. Ik heb echt schapenwol, vind het ook niet mooi als dat te los gebreid is :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:24

Nou ja, je kan natuurlijk altijd een proeflapje breien en kijken hoe je uitkomt op pen 4. Maar bedenk daarbij dat het in patronen vooral om de verhouding tussen lengte en breedte gaat.
Eventueel kan je ook een proeflapje op pen 5 en 5.5 breien, kijken hoe los het wordt. Mogelijk valt het mee.

Maar als de verhouding echt ver er naast zit, zou ik het niet doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:01

Hoe zou dat proeflapje dan werken? Je komt uiteraard altijd anders uit. Misschien even opmeten ook, wat bv de borstomvang dan wordt.
Verlengen moet ik het patroon sowieso, ook bij de juiste maat. Ik heb erg lange armen. Maar vooral de yoke hou ik het liefst wel 'volgens patroon'.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:45

Hier inmiddels mijn proeflapje wél op de stekenverhouding van het patroon, maar dan op pen 5 ipv 4. Ik neem de kleur inderdaad achterlangs mee, dus de ene draad brei ik continentaal van mijn rechterhand (ik ben links) en de andere Engels van mijn linkerhand. Was er al voor gewaarschuwd dat je gauw anders uit kunt komen met 2 ipv 1 en dat blijkt dus ook.

Lalidan, oh no! Maar 15 jaar trouwe dienst is dan wel weer heel netjes.

Sheran, Wat een leuk patroon is dat. Staat daarin niks over de gauge? Dus hoeveel steken je in de breedte en hoogte nodig hebt om op 10x10 cm uit te komen? Dan kun je een proeflapje maken op de pennen die je wilt en kijken of het uitkomt. Maar inderdaad niet doen als het niet uitkomt. 3 steken afwijking op 10 cm is al 30 steken op 100 cm...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:59

O fijn dat het is gelukt Tennan!

En ja, er staat wel een gauge enzo, maar de kans is natuurlijk erg groot dat het lapje kleiner wordt. Maar afhankelijk van de hoeveelheid kleiner zou ik dus misschien een maat groter willen breien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:17

Nogmaals, kleiner is niet erg, maar hoogstwaarschijnlijk veranderd de verhouding tussen lengte en breedte. En dáár gaat het om. Dus dan moet je in je proeflapje kijken op hoeveel steken en pennen jij uitkomt om 10*10 cm te krijgen en de verhouding daarvan vergelijken met het patroon.

Ter voorbeeld: als het patroon 17 steken bij 23 pennen is, dan is de verhouding 0,74 (17/23).
Als jouw proeflapje dan 18,5 steken bij 25 pennen is, zit je op dezelfde verhouding (18,5/25=0,74). Dan kan je gewoon een maat groter pakken, die dan dus klein uitvalt. Alleen, de kans is groter dat je eerder op iets 17 steken bij 25 pennen uitkomt. Dan is de verhouding 0,68. Als je dan een maat groter gaat breien, valt hij niet alleen klein uit, maar ook gek uitgerekt. En dat is waarom het hoogstwaarschijnlijk niet gaat werken om simpelweg een maat groter te gaan breien. En dat is dus wat je uitzoekt met het breien van een proeflapje.