[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:20

Altijd fijn een online hulplijn :D

Tips voor sjaals met streepjes? Is het handig om de kleuren aan elkaar te breien of kan ik beter lapjes maken en die aan het eind aan elkaar werken?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:34

Aan elkaar breien is makkelijker. Scheelt weer met afwerken ;)

Quilttopic in de lucht: [UK] Quilten.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:28

Mooie quilts, patpen!!

Oke, ik heb een breivraag :+ Ik kan inmiddels al breiend steken opzetten en recht en averecht breien. Ik moet nog wat verder oefenen, maar het gaat me op zich goed af.

Nu had ik een leuk projectje gezien (echt, als ik wil heb ik voor de komende 10 jaar genoeg patronen om te breien :') ), een tablethoes. Deze en deze:
http://haramisdesigns.wordpress.com/201 ... e-pattern/
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 10&lang=nl

Voorkeur gaat uit naar die met het flapje (puur vanwege het flapje, dat lijkt me veiliger voor de tablet), maar beide patronen zijn rondgebreid. Zou je dat nou ook op 2 gewone rechte naalden kunnen breien? Anders moet ik eerst weer de stad in voor zo'n speciale breinaald :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:01

Je kan het op rechte naalden breien en dan daarna de zijkanten dichtnaaien. Geeft hetzelfde effect. Voor de 1e (met flapje) zet je dan 34 steken; de helft + 2 kantsteken. Heb je wel een kabelnaald?

Ik heb zo veel ideeën (en materialen) dat ik een kamer zou kunnen behangen met mijn lijstje :')

Ik ga zoiets quilten; een hoesje voor mijn tab maar zo dat hij ook rechtop kan staan

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:43

Twee kantsteken erbij dus :) Goed om te weten. Misschien maak ik beide hoezen wel.

Momenteel gebruik ik even een oude kromgebogen breinaald als kabelnaald :+ Zijn eigenlijk verrassend simpel, die kabels :)

Oh, rechtopstaand zelfs! Hou ons maar even op de hoogte :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:30

En Nerwen is besmet met het breivirus :D. Geeft niet hoor! En dit virus mag best besmettelijk zijn :j. Weg met dat stoffige imago: breien is hartstikke hip!!!!

Ik wacht op spullen uit Amerika. Het is nog zó nieuw, dat het hier (nog) niet te koop is. Maar voor die hoes moet je tzt wel op het andere topic zijn ;)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:28

Ik snap er helemaal niks van.
Mijn averechtse steken worden rechts, en mijn rechtse steken worden averechts. Ik heb er 6 boeken bij gehad die allemaal hetzelfde zeggen over wat een rechtse en averechtse steek is. Ik heb precies gedaan wat de boeken zeggen, dus ik heb geen flauw idee wat er mis gaat.
Verder moet ik nu voor de 3de keer overnieuw beginnen met iets simpels als een tablethoes. Ergens bij de derde toer kom ik er dan achter dat ik iets fouts gedaan heb. Het zij een steek vergeten, het zij het patroon verkeerd gelezen....
Als ik kabels maak, raakt op e.o.a. manier het breisel dubbelgevouwen. Nu gebruik ik ook niet bepaald een handige kabelnaald (een oude kromme breinaald namelijk, is niet handig), dus oke, da's een kwestie van een kabelnaald kopen.

Maar verder snap ik er echt geen zak meer van := Help? :')
O ja, het betreffende patroon: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 10&lang=nl

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 16:39

Als je (ave)recht nog niet helemaal in de vingers hebt, zijn kabels wel lastig :) begin met een eenvoudiger patroon. In die deken die laatst geplaatst werd kan je vierkant 2 (M.2) of vierkant 3 (M.3) gebruiken om te oefenen :)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:59

Nou, ik kan wel recht en averecht breien, dat is het probleem niet. Ik snap alleen niet waarom mijn rechte steken averecht worden en de averechte recht. En dan doe ik alles precies zoals in het boek staat. Of zou dat te maken hebben met het feit dat dat patroon eigenlijk bedoeld is om rond te breien? Ik doe het namelijk op 2 rechte naalden.

Kabels weet ik het principe ook van (die gaan mis omdat ik geen fatsoenlijke kabelnaald heb).

Ik snap het gewoon niet waarom er iets uit komt dan het patroon zegt :+

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 17:28

Als je heen en weer breit ipv rond, dan moet je elke 2e naald andersom lezen, dus av-> recht en andersom :)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:51

Aaah..... dan ga ik dat eens proberen :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:03

Voor dit patroon maakt de 2e naald niet uit. Zijkanten zijn in (enkele) gerstekorrel met wat averecht ertussen en kabels. Als je precies breit zoals de teltekening aangeeft, zou je geen problemen moeten hebben.
Je weet hoe de gerstekorrel steek gaat? Heen: 1 re/1 av, terug av boven recht/recht boven av. MAAR heb je rekening gehouden met het feit dat je een kantsteek hebt? Die staat natuurlijk niet in het patroon :+. Ik denk dat het probleem zit in de kantsteek en dat je daarom niet uitkomt.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:48

Hmm...wel praktisch zo'n brei-911....gelukkig heb ik die hier ook op speeddial...wat erg zeg.
Eerst moeder, dan oma en dan kan altijd de oudtante nog hulp bieden. Nemen ze het allemaal niet op is de wereld aan het vergaan denk ik zo :+

Maar soms is het wel net genoeg om het te snappen. Al kan er bij mij nu niks misgaan...gewoon recht heen en weer en heen en weer en heen en weer :D

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:45

Haha, ik snap het gewoon niet waarom mijn averechte steken, recht zijn, en de rechte averecht. Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, maar ik zie niet wat. En inmiddels heb ik het allemaal alweer uitgehaald en bedacht dat ik maar even iets simpels moet gaan maken. Dingen die niet fout kunnen gaan, recht heen en weer ofzo :').
En het moeilijke even bewaren voor als ik rondbreinaalden heb en een kabelnaald.

Ik heb irl ook geen brei-911 (die houden we erin :j ) in de buurt, dus jullie zijn mijn (zeer gewaardeerde) hulplijn :+.

Btw, ik ben dit hele topic in etappes aan het doornemen, en ik las dat jij (Patpen) meehelpt en rijdt op een manege voor mensen met een beperking. Wat ontzettend leuk! Ik heb een tijd als vrijwilligster meegeholpen op zo'n manege. Ontzettend dankbaar en leuk werk!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:00

Mag ik hier ook binnen komen vallen?

Ik ben een 22jarige studente en volledig verslaafd aan breien. Begonnen met sjaals, een paar keer een muts. En toen mijn schoonzusje zwanger was ben ik begonnen met mezelf leren sokjes te breien. Na 6 paar babysokjes tijd voor 'grote' sokken. Misschien had ik dat niet moeten doen, want sindsdien kan ik niet meer stilzitten in de bus, trein of auto en als ik met iemand zit te praten of tv zit te kijken móet ik breien.

De laatste tijd ook veel babyslofjes en mutsjes gebreid (schoonzusje zwanger en in januari uitgerekend, zus in februari) en een paar knuffels. Maar sokken blijven de grote verslaving. Familie en vrienden zijn grotendeels voorzien, dus ik brei ze niet eens meer met een doel, heb een hele berg sokken in alle kleuren en maten.

Op dit moment heb ik op de pennen:
- 2 paar sokken; van beiden ben ik met de tweede sok bezig;
- een aap, waarvan ik alleen nog een arm, neus en oren moet breien;
- een lace sjaal, maar daarbij heb ik ergens een foutje gemaakt en ik kan er niet achter komen waar. In elk geval klopt het stekenaantal niet meer en het is mohair, dus ik krijg het haast niet uitgehaald.

Van sokken heb ik er meestal meerdere op de pennen staan en met een beetje geluk brei ik een halve á een hele op een (rustige dag).

Zal binnenkort eens kijken naar foto's :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:21

Welkom Paloedie :j. We zijn in dit topic gék op foto's dus ik wacht met spanning af (heb op moment toch weinig anders te doen :P)

Nerwen: je woont zeker niet in de omgeving van Utrecht zodat ik je persoonlijk op weg kan helpen?
Ik rij alleen op een gehandicaptenmanege maar help er niet mee hoor! Dat mis ik nu wel dat ik niet mag rijden ;(

En een brei-911 _O-. Hoe komen jullie erop :') :')

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:26

Ik heb niet zover teruggelezen in het topic, dus patpen waarom kun je niets doen?

Hoeveel foto's mogen er in een post?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:34

patpen schreef:
Welkom Paloedie :j. We zijn in dit topic gék op foto's dus ik wacht met spanning af (heb op moment toch weinig anders te doen :P)

Nerwen: je woont zeker niet in de omgeving van Utrecht zodat ik je persoonlijk op weg kan helpen?
Ik rij alleen op een gehandicaptenmanege maar help er niet mee hoor! Dat mis ik nu wel dat ik niet mag rijden ;(

En een brei-911 _O-. Hoe komen jullie erop :') :')

Nee, ik woon in Friesland, anders had ik je aanbod graag aangenomen :o Ik wil ook sokken, sjaals, truien, mutsen en beenwarmers breien! Punt! Gaat me ook lukken hoor, morgen ga ik weer een poging doen. Simpele beenwarmers ofzo. Zonder kabels :+

Paloedie schreef:
Ik heb niet zover teruggelezen in het topic, dus patpen waarom kun je niets doen?

Hoeveel foto's mogen er in een post?

Welkom!
Twee zichtbare foto's en de rest in link is de regel geloof ik :)

Ik heb zonet wel een telefoonhoesje gehaakt, dat ging dan weer wel in 1 keer goed :') Maar ik kon al haken, dat scheelt. Zal morgen wel een fotootje maken :j

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:43

Dan doe ik het mooi makkelijk ! Bijna alles staat in dit album:

http://www.mijnalbum.nl/Album=8RIA4RYF
Nieuwste staat het meest onderaan

De knuffels staan hier niet tussen en de facebookfoto's daarvan zijn te groot, dus daar verzin ik morgen wel wat op :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:47

Omdat het een "Centraal" is mogen er idd 2 foto's per post geplaatst worden.
Tja, Friesland is een beetje uit de buurt :D. Jammer want ik had het je binnen een half uur geleerd: recht, averecht en je hoesje zou al minstens 5 cm lang zijn :o. Mocht je echter zin hebben om langs te komen, je bent welkom :9k. Woonplaats is niet volledig met OV te bereiken maar dat is op te lossen!

Paloedie: het is OT maar ik riskeer het wel :P. Heel kort: van 2006-2009 4 nek hernia's gehad waarvoor 2 operaties en een forse beperking in de handfunctie. Dat allemaal gehad, heb ik nu een rug hernia :7. Dus ik lig voornamelijk op bed, of eigenlijk is het halfzittend. Breien op bed kan ik niet maar adviseren natuurlijk wel ;). Morgen komt mijn nieuwe daglichtlamp (mijn man moet hem verplicht DIRECT ophangen!!!) en dan kan ik vast wel verder met een andere hobby: quilten.

Leuke projecten! Zeker die sokken; ik ben ook "sokverslaafd" :D

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:04

Mooie dingen allemaal, Paloedie!
Ik wil, als ik een beetje fatsoenlijk kan breien, een paar heerlijke warme, dikke sokken breien. Van alpaca-wol ofzo, dat schijnt erg warm en zacht te zijn. En dan met een leuk motiefje erin.... In verschillende kleurtjes. (Ik doe niet aan makkelijk, ik wil gelijk moeilijk :Y) )
Las hier wel ergens iets over een boekje "Sokken brei je zo" oid, ik zal daar tzt 's naar op zoek.

Friesland - Utrecht met OV is een hele onderneming, maar wie weet kan ik tzt een auto lenen, dan is het makkelijk te doen :) We moeten maar eens kijken, heeft verder geen haast. Voor moeilijke(re) projecten is het alleen op zich wel erg handig als je daar uuh... "levende" ipv digitale begeleiding bij hebt :+

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:38

Paloudi, daar zitten hele leuke dingen tussen!

Ik ben zelf wel voor een stitch and bitch meeting, gezien ik nog steeds in de beginnersfase zit voor mijn gevoel :o

Patpen, welke manege in omgeving Utrecht is dat? Ik mis de paarden heel erg, maar heb niet meer de behoefte (en het geld) om op een manege te rijden. Helpen daarentegen doe ik graag :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:16

Fenn: je hebt PB
Maar zijn er bepaalde dingen waar je niet verder mee komt?

Nerwen: woont er niemand in jouw omgeving die breit en je op "live" op weg kan helpen? Is er geen breicafé of zo. Of een wolwinkel waar je naar toe kunt? Volgens mij wordt er in Friesland nog behoorlijk wat gebreid. Als ik bijv op MP kijk, zie ik advertenties van gebreide sokken uit oa Friesland.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:23

Het wegwerken van draden als ik aan een volgende sjaal ben begonnen en ik mis het gevoel van de hoeveelheid steken nog steeds. Maar dat is ervaring denk ik. Het gaat in ieder geval al soepeler, alleen wat doe je er soms lang over!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:23

Welkom Paloedie! Kom jij niet om in de sokken?! Wel hele mooie dingen trouwens!

Ik heb gister mijn muts voor op stal afgemaakt. Tussendoor nog wat kerstballetjes fabriceren en het volgende project worden beenwarmers. Nog even een patroontje opsnorren en dan aan de slag!