[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:57

_San87_ schreef:
Echt wit maken lukt niet, hoor, dan kras je het papier kapot. Je haalt met zo'n mesje wat pigmentlaagjes weg waardoor je glans en haarstructuur kan maken bijvoorbeeld, maar als je ondergrond zwart is, wordt t papier waar je wat pigment weghaalt nooit meer wit. Dat werkt alleen als je onderlaag wit is en je daarna met kleur erover gaat.

Het beste is alsnog delen die wit moeten zijn wit laten, of als dat niet gelukt is met witte gelpen of witte acryl aanzetten. Vooraf de witte delen, zoals snorharen van een kat, ponsen werkt ook. Met glansplekken werkt dat dan weer niet zo goed.

Het is even testen wat het mooist werkt.

Maar even in de herhaling :7.

Heel simpel, zelfs. Gewoon de lijnen met het pennetje trekken voor dat je gaat kleuren. Je moet t wel meteen goed doen, de deuken opnieuw invullen gaat niet meer. Dan is witte gelpen of acryl een veiligere optie.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:04

_San87_ schreef:
_San87_ schreef:
Echt wit maken lukt niet, hoor, dan kras je het papier kapot. Je haalt met zo'n mesje wat pigmentlaagjes weg waardoor je glans en haarstructuur kan maken bijvoorbeeld, maar als je ondergrond zwart is, wordt t papier waar je wat pigment weghaalt nooit meer wit. Dat werkt alleen als je onderlaag wit is en je daarna met kleur erover gaat.

Het beste is alsnog delen die wit moeten zijn wit laten, of als dat niet gelukt is met witte gelpen of witte acryl aanzetten. Vooraf de witte delen, zoals snorharen van een kat, ponsen werkt ook. Met glansplekken werkt dat dan weer niet zo goed.

Het is even testen wat het mooist werkt.

Maar even in de herhaling :7.

Had ik gelezen :j maar kon ik in deze tekening niet meer proberen omdat ik er al een laag op had.
Vandaar dat ik bij deze de gelpen ga proberen.

Neemt niet weg dat ik de tip van selina om dat stokje met bolletje voor het ponsen te gebruiken een goede vind :) is toch juist een fijne toevoeging om te proberen.
Ik heb zo'n ding liggen om kleine stipjes of details in schilderijen of nailart te maken.

Edit: zie nu je toevoeging. Veilig hoeft voor mij niet. Wil juist dingen proberen, oefenen en leren :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:06

Een embossing pen :j.

Tips voor gras heb ik niet echt, dat maak ik nooit en vind je resultaat knap gemaakt :D.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:25

Haha, dank jullie wel :D
Het zijn ook allebei echt figuren hoor, vooral mijn oude paard. Echt dat was er een, maar die ging uiteindelijk echt door het vuur voor je. Mijn bezoek ook trouwens. De eene dan, de ander is het licht zegmaar niet aan binnen :') de eene gaat zodra ze m'n broer hoort naar zijn kamer. Want die heeft zo'n elektrische warmtedeken :')

Prachtig werk weer San!
Wat een leuke Dolleke_Noah, simpel is niet slechter natuurlijk :)
Goed gelukt hoor Wendy! Ik zou het niet anders hebben gedaan denk ik, gras en de overgang naar gras is de duivel zijn werk :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:25

Selina schreef:
Wendy15 schreef:
Super leuk solleke! Ijslanders <3

Bedankt voor de tips! Was nu al te ver om nog uit te sparen. Misschien doe ik nog snorharen met witte gelpen. Volgende keer beter proberen uit te sparen. Ben niet tevreden maar wel blij dat ik eindelijk weer eens wat aan het tekenen ben :)
Het gras is mweh. Hebben jullie daar nog tips voor? En de overgang gras naar haas? Kan in deze niet echt meer wat aanpassen maar dan neem ik alle tips mee voor een volgende tekening :j

[ [url=m/rEFT8h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor snorharen kwam ik toen ooit deze blog tegen: https://tekenclub.nl/zo-gebruik-je-een- ... ekeningen/
Ook dit heb ik nooit geprobeerd, maar wellicht werkt het voor jou voor een volgende tekening.

OH daar kan je zo'n ding dus voor gebruiken. Heb het al eens zien liggen en kon maar niet bedenken waarvoor het gebruikt kan worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:44

Hehe heb weer tijd gevonden aan de kat te werken.

Ogen proberen aan te passen. Heb foto goed bekeken, daarop "knijpt" ze de ogen half dicht.
Vacht in blokken gekleurd en van daaruit ga ik details geven zodat het blokkerige wegvalt en de kleuren in elkaar "vloeien".

Aan de staart komen heel duidelijke details omdat deze ook dichtbij ligt qua perspectief.

Afbeelding
Afbeelding

Seven

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:04

Ziet er al veel beter uit art

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:21

Seven schreef:
Ziet er al veel beter uit art

Helemaal mee eens. Superleuke positie ook!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:22

Afbeelding
Ik ben bezig met portret nummer twee :D. Leuke kleurtjes, ik heb er geloof ik 20 in zitten :)).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:12

Vond de positie van de kat ook erg leuk maar net omdat het perspectief dan anders overkomt dus wel besloten om de achtergrond erbij te doen zodat het duidelijk is dat we kat ergens tegenaan leunt :)

Ben blij dat de ogen beter zijn. Kon gelukkig nog gemakkelijk aangepast worden. :)

San, jouw tekeningen zijn echt plaatjes, die tekst/naam erbij vind ik ook zeker niet storend. Lettertype is ook erg leuk altijd, en zo strak :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:51

Logische keuze idd, Art. Ziet er goed uit.

Bedankt voor je compliment :D.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:27

Wat een leuke haas Wendy, ik vind de overgang gras naar haas juist wel mooi.

Nog veel werk Art maar leuke pose van de kat zo en goed opgelost.

Wat een prachtige fjord wordt dat San.

Ik heb lang gedacht of ik dit wel zou delen maar denk juist uit de comfortzone is wel grappig en ik weet dondersgoed zelf ook wel dat tekenen me beter afgaat ;). Op bestelling van een van mijn zoons een niet zo realistische skyline in roodtinten. Met het uploaden is heel veel detail verloren gegaan en ook mijn mobiele camera is al niet zo best helaas dus ietwat vervormd waardoor het brugdeel scheef lijkt. Formaat 100x70, acryl op doek.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:39

Ik hou er van eva ookal zou het niet kloppen ik vind het er top uit zien. Prachtige kleuren :j

Ik heb heel wat waar aan ik werk het meeste kadootjes dus kan weinig delen maar dit is wellicht ook wel leuk om te zien ik maak een paarden beeldje :D
Momenteel even wit gespoten om te zien hoe hij nu is waar ik nog moet schuren en wat nog niet netjes is. Conclusie nog veel schuur werk te doen :D
Afbeelding
Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:41

Wat een gave werken komen er weer voorbij! <3

Seven, ik ben stiekem zo jaloers op jou creativiteit he :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:42

Ik vind het ook erg geslaagd eva! Waarom ben je niet tevreden?

@Seven: wow, hoe heb je dat gemaakt?

@San: mooie opzet alweer :j

@Art: fijne verbetering aan de ogen! De vachtstructuur ziet er mooi uit :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:44

Ik kreeg gisteren nog een foto van een klant toegestuurd met hoe de werkjes bij haar staan en dat ze er zo blij mee was, dat is altijd wel leuk <3

Afbeelding

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:54

Dank jullie wel Seven en Solleke_Noah.
@Solleke_Noah, ik denk omdat het zo buiten mijn comfortzone is, ik teken normaal met pastel realistisch en het liefst dierenportretten (al ga ik 15 nov. als het doorgaat een workshop voor een bepaalde techniek volgen voor mensenportretten). Maar ik heb me voorgenomen om me door acryl uit mijn comfortzone te laten trekken en dat voelt nog vreemd.
Wat leuk die foto met jouw werkjes!

@Seven, gaaf hoe doe je dat?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:27

Dank je wel pepper soms is het heel vermoeiend ;) ik wil steeds wat nieuws proberen hahaha mn huis ligt vol met allerlei projecten, mn arme man :=

Wat leuk je werken zo bij elkaar is niets leuker dan fotos van tevreden klanten.

Dit is een extreem custom van een breyer paard, heb dus het lijf etc als basis gebruikt. Dit was het paard eerst
Afbeelding
En dus nu
Afbeelding

Ik heb het hoofd helemaal weg geschuurd, en de hals achterhand, paard wat korter gemaakt. Achterbenen er af en op nieuw er aan voorbenen ook.
Daarna alles met apoxie klei weer aanvullen, weer weg schuren verbeteren etc etc
Tussen door foto, oren er net op, hoofd, eerste opzet hals, schouder eerste opzet etc.
Afbeelding

Volgende stap word een geheel eigen sculptuur.
Ik zou dol graag 1 laten casten zodat andere model paarden gekken die weer kunnen schilderen etc. Maar dat is echt nog een droom ben nog lang niet goed genoeg.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:36

Jeetje wat een werk! En wat knap dat je dit kan, echt hulde hoor.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:44

Dank je
Ben nog lang niet tevreden maar ze begint nu tenminste weer op een paard te lijken :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:46

Heel cool zo! Ben benieuwd naar het eindresultaat. En geweldig toch als er overal in huis kunst projectjes rondslingeren :D

Lijkt me ook heel leuk om zelf op te pakken. Ik ben nu bezig met hout/kettingzaag maar met het slechte weer in de winter zal dat wel weer een tijd stilliggen. Sowieso is het moeilijk tijd vinden voor de grotere projecten.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 06-10-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:47

Echt heel, heel gaaf!! <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:12

Oo wat cool solleke noah dat durf ik dan weer niet, ben echt een kluns :=

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:28

wat gaaf! een kettingzaag zou bij mij echt enorm mis gaan, ik ben nogal een kluns hahaha

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:10

Wat gaaf dat met de kettingzaag! Super knap. Heb je ook foto's van afgeronde projecten? Vind dat altijd zo tof om te zien.