[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:55

Welkom Lolleke :) Ben benieuwd naar die poncho, hij is leuk!

Arme Patpen :(:) Ik hoop dat je je snel beter voelt!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:58

Patpen, ik heb wel een vraag, maar nu even geen tijd om hem op bokt te zetten. Zal hem donderdag of vrijdag plaatsen verwacht ik.....is mbt minderingen voor die trui waar ik al geruime tijd aan bezig ben ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:14

Lolleke: erg leuke poncho. Zal wel apart worden met die kleurtjes :j. Heb je al een foto "tot nu toe"?
Breien op bed heb ik wel geprobeerd, maar dat gaat weer niet met mijn nek :x

Danseresje: ik wacht met spanning af :D

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:43

Oh wat een leuk topic dit!

Als het weer slechter wordt, ga ik altijd op zoek naar dit soort pielklusjes :+ Ik heb heel vroeger wel eens gebreid, maar verder dan een sjaal ben ik nooit gekomen. Ik kan wel redelijk haken, dus ik dacht dan moet breien me ook wel lukken.

Zou een coltrui aan te raden zijn als eerste project? Alle steken zal ik mezelf eerst even aan moeten leren, maar dat is me met haken ook gelukt, dus dan zal breien ook wel gaan hoop ik (mijn moeder kan het me niet meer leren en mijn oma kan het niet goed meer zien vanwege staar).
En waar kan ik goede patronen vinden? Is er ook een tijdschrift aan te raden met modieuze truien?
En hoeveel euro zijn jullie eigenlijk gemiddeld kwijt aan een groot project als een trui? Of iets kleiners als een sjaal?

Ik zat dus te denken aan een simpele wollen coltrui. Misschien iets met kabels, maar ik wil het niet te grof.
Wie wil me een beetje in de goede richting helpen?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:34

Nerwen schreef:
Oh wat een leuk topic dit!

Als het weer slechter wordt, ga ik altijd op zoek naar dit soort pielklusjes :+ Ik heb heel vroeger wel eens gebreid, maar verder dan een sjaal ben ik nooit gekomen. Ik kan wel redelijk haken, dus ik dacht dan moet breien me ook wel lukken.

Zou een coltrui aan te raden zijn als eerste project? Alle steken zal ik mezelf eerst even aan moeten leren, maar dat is me met haken ook gelukt, dus dan zal breien ook wel gaan hoop ik (mijn moeder kan het me niet meer leren en mijn oma kan het niet goed meer zien vanwege staar).
En waar kan ik goede patronen vinden? Is er ook een tijdschrift aan te raden met modieuze truien?
En hoeveel euro zijn jullie eigenlijk gemiddeld kwijt aan een groot project als een trui? Of iets kleiners als een sjaal?

Ik zat dus te denken aan een simpele wollen coltrui. Misschien iets met kabels, maar ik wil het niet te grof.
Wie wil me een beetje in de goede richting helpen?

IKKE :D
Verveel me rot dus ben blij dat ik iemand op weg kan helpen ;)
Sorry: welkom op dit gezellige topic :j

Coltrui is best te doen als eerste project. Wil je dikke of dunne wol? Acryl of zuiver wol? Bij de Zeeman en Wibra hebben ze leuke wol voor een kleine prijs namelijk! Dat is doorgaans wel acryl. Bollen zijn rond de 1 euro; voor 10-15 euro kun je volgens mij al een leuke trui hebben.
Misschien heb je wat aan deze patronen:
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 37&lang=nl
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 16&lang=nl
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 22&lang=nl

Tijdschriften zijn er wel (Sandra bijvoorbeeld) maar er is online zó veel te vinden dat je beter op internet kunt snuffelen!

Meer steken dan recht en averecht zijn er niet ;). Kabels zijn ook goed om te doen hoor.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:16

Haha, pas maar op Nerwen, je bent Patpens nieuwe project ;) Welkom overigens!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:27

Maartje_M schreef:
Haha, pas maar op Nerwen, je bent Patpens nieuwe project ;) Welkom overigens!

_/-\o_
Ah toe, laat me nou ;). Precies een project waar ik op de vorige pagina om vroeg :D.
Maartje: niet zo plagen hoor want ik heb jou (ook) al geholpen *D. En volgens mij met goed resultaat. Trouwens: wanneer zien we jouw poncho op de beweegbare paspop? Volgens mij heb ik die nog niet voorbij zien komen. Of vergis ik me nu????

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:44

Ooh, die eerste vind ik leuk!! (Deze dus: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 37&lang=nl ) Ik heb zo'n model trui gehad, maar die kromp helaas in de was -O- Sowieso wel een leuke site zo te zien, ik zal straks eens verder kijken. Ik vond die tweede trui ook leuk trouwens. Toch jammer dat breien altijd een wat stoffig imago heeft hè, want de truien die ik zie zou je ook zo in de winkel kunnen kopen (en daar dan gelijk een klein fortuin voor neer kunnen leggen :') ).

Ik zat te denken aan wol, acryl wordt altijd gauw wat zweterig vind ik. Katoen of wol vind ik het prettigst dragen. Dik of dun.... uuh.... ik wil een niet te grove trui, moeilijk uitleggen, maar ik denk dat dunne wol dan het beste is?

Hoeveel bollen wol ben je doorgaans eigenlijk nodig? En als je afwijkt van de gebruikte wol in het patroon, dan denk ik dat je er rekening mee moet houden dat je breisel wel eens groter of kleiner uit kan vallen? En hoe bereken je dan wat je er aan steken bij of af moet halen?

Wat wil dit eigenlijk zeggen?

"Zet 168-180-192-204-228-252 st op met rondbreinld 4,5 mm en 1 draad van beide kwaliteiten."
Moet je dan 168 steken opzetten, dan 180, dan 192, dan 204 etc.? Dat past toch nooit?

Misschien moet ik maar 's bij de bieb een boekje lenen over de basisbeginselen van het breien :+ Ik zal sowieso eerst een broddellapje maken voor ik aan een trui begin :j

Anyway, leuk dat enthousiasme hier :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:11

Mijn zegen heb je hoor! Goed voor je, beetje bezigheidtherapie :) En inderdaad, je hebt mij ook goed geholpen! enne, ohja... poncho moet nog steeds een keer op de foto hè :=

Op die site vindt je ongeveer alle patronen Nerwen, dus daar slaag je vast wel voor iets leuks! Je vragen laat ik liggen voor Patpen :)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:51

Oh, die site is helemaal niet goed voor me...... Wat een leuke dingen hebben ze daar zeg :oo Van dekens tot sokken!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:03

Nerwen schreef:
Ooh, die eerste vind ik leuk!! (Deze dus: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 37&lang=nl ) Ik heb zo'n model trui gehad, maar die kromp helaas in de was -O- Sowieso wel een leuke site zo te zien, ik zal straks eens verder kijken. Ik vond die tweede trui ook leuk trouwens. Toch jammer dat breien altijd een wat stoffig imago heeft hè, want de truien die ik zie zou je ook zo in de winkel kunnen kopen (en daar dan gelijk een klein fortuin voor neer kunnen leggen :') ).

Ik zat te denken aan wol, acryl wordt altijd gauw wat zweterig vind ik. Katoen of wol vind ik het prettigst dragen. Dik of dun.... uuh.... ik wil een niet te grove trui, moeilijk uitleggen, maar ik denk dat dunne wol dan het beste is?

Hoeveel bollen wol ben je doorgaans eigenlijk nodig? En als je afwijkt van de gebruikte wol in het patroon, dan denk ik dat je er rekening mee moet houden dat je breisel wel eens groter of kleiner uit kan vallen? En hoe bereken je dan wat je er aan steken bij of af moet halen?

Wat wil dit eigenlijk zeggen?

"Zet 168-180-192-204-228-252 st op met rondbreinld 4,5 mm en 1 draad van beide kwaliteiten."
Moet je dan 168 steken opzetten, dan 180, dan 192, dan 204 etc.? Dat past toch nooit?

Misschien moet ik maar 's bij de bieb een boekje lenen over de basisbeginselen van het breien :+ Ik zal sowieso eerst een broddellapje maken voor ik aan een trui begin :j

Anyway, leuk dat enthousiasme hier :D

*\o/*
Ik vind katoen of wol ook het prettigst zitten. Zeker voor wol ben je wel duurder uit, maar het draagt lekkerder!
Naalddikte 4-4,5 is goed te doen voor een niet te grove trui. Ik zou (nog) niet gaan priegelen op naalden 2-2,5.
Waar je vooral op moet letten is de steekverhouding. Die staat altijd op het wikkel van de bol.
Omrekenen hoeveel garen je nodig hebt aan de hand van een patroon: als er staat dat je 600 gram nodig hebt en per bol heb je 50 gram/100 meter, heb je 1200 meter garen nodig. Nu je weet dat je 1200 meter nodig hebt, ligt het aan de hand van de looplengte van je te kopen wol, hoeveel bollen JIJ nodig hebt.
"Zet 168-180-192-204-228-252 st op" heeft te maken met de maat die je nodig hebt. Dus 168 voor de kleinste en 252 voor de grootste ;). Je hoeft echt niet al die steken op te zetten.

Op die site van de patronen staat ook een breischool met video's over opzetten/afkanten/meerderen/minderen etcetra. Heel handig om daar eens te kijken.

Als je nog niet zo veel gebreid hebt, kun je het beste beginnen met een lekker simpel patroon.

Ja, die site is erg leuk :D. Ik heb er al heel wat sokken, truien en vesten van gebreid! En poncho's, omslagdoeken. Alleen moet je met sommige patronen opletten want niet altijd is alles duidelijk. En soms klopt een patroon "gewoon" niet en moet je het zelf aanpassen :+

Edit: misschien interessant: http://www.garnstudio.com/lang/nl/post.php?id=679 (25% korting op de wollen garens!)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:56

Oh tuurlijk, dat is de maat :)* Bedankt voor je hulp tot nu toe :D

Ik denk dat ik morgen even de stad in fiets voor een bol wol en een paar breinaalden 4-4,5. Eerst even die steken leren, als dat lukt wil ik met een klein projectje beginnen. Ik zag op de site al wat leuke sokken en sjaals :) Met een trui wacht ik nog even, moet wel een beetje fatsoenlijk kunnen breien voor ik daar aan begin :+

Edit: of een deken! Ook leuk, bestaande uit verschillende vierkanten die je later aan elkaar naait :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:00

Heb je al enige breiervaring Nerwen? Anders zou ik niet beginnen met sokken... De optie om verschillende lapjes te breien is ook een goede om mee te beginnen. Dan kun je ook verschillende steken/patronen uitproberen.
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... =3&lang=nl

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:21

DIE IS MOOOOOII!!!! :~ :~ Heel sjiek!

Ik heb totaal geen breiervaring. Ja, vroeger toen ik een jaar of 6/7 was, heb ik een sjaal gebreid :D En nu, iets van 19 jaar later wil ik weer beginnen :+

Een deken of een sjaal lijkt me het beste ja. Met sokken zit je met de hiel en tenen wat moeilijk is, toch? Voordeel van een deken is dat je inderdaad kan oefenen met verschillende steken en patronen. En met dikke naalden heb je ook sneller resultaat (= fijn als je net begint lijkt me).

Nou, morgen een paar breinaalden halen, 1 of 2 bollen wol om te oefenen en even bij de bieb langs voor een boek over breien (zo heb ik het haken ook geleerd, met een boek erbij en internetfilmpjes). Goh, leuk, zin in :D

Ik ben dit topic ook helemaal aan het doornemen, sowieso om de creaties te bekijken die iedereen gemaakt heeft en om ideeën op te doen. Ik heb al een hoop hele mooie dingen gezien!!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:13

Dan zou ik om te gaan oefenen geen dure wol gaan kopen ;). Gewoon ff bij de Wibra of Zeeman wat bolletjes kopen voor 1 euro en gaan met die banaan! Volgens mij is het breigaren in de aanbieding op dit moment. Nou ja, niet echt in de aanbieding maar ze kosten 0,99 per bol. Ze hebben bij de Zeeman ook breipennen. Garen is voor naald 4-5 wat goed uit zou komen voor die deken. Leuk om dan verschillende kleurtjes ook te gebruiken :j
http://www.zeemanshop.com/assortiment/d ... aren-royal

Edit: sokken zijn niet echt moeilijk maar niet zo geschikt om mee te beginnen. Risico is dat als je te moeilijk begint, je het in de hoek gooit en er niet meer naar omkijkt. Daarom kun je beter beginnen met iets makkelijks. Als je eenmaal een regelmatige hand van breien hebt, kun je altijd nog sokken gaan proberen ;)

Edit 2: bij de Zeeman hebben ze ook breiboeken. Staat op de site http://www.zeeman.com/Assortiment/Aanbi ... Offer_2706. Kinderen leren breien, Blokken en motieven breien. Volgens de site nog meer soorten. Misschien heb je daar ook nog wat aan. Oké, het zijn dus wel kinderboekjes maar dan staan er vaak ook duidelijke beschrijvingen en tekeningen bij

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:33

Thanks voor de tip! :)
Zeeman heeft ook haaknaalden zag ik (ik zocht nog altijd iets groters dan de 3.5 die ik nu heb), en breinaalden 4-5 dus. En ze hebben fluffy garen, ook voor 0,99 cent. Is misschien leuk ter afwisseling voor de makkelijke vierkanten. Ik zal ook 's kijken naar de breiboeken :)

Maar wat je zegt, eerst maar een regelmatige hand van breien :j Ik merkte dat dat met haken ook even duurde, voor je daar de handigheid en regelmatigheid in hebt. Niet te strak enzo.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 01:40

Die deken is geweldig. En gave wol en betaalbaar. Maar pfoeh nog zoveel WIP's in NL, ergens in een verhuisdoos... Dat eerst maar af maken.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:39

Voorlopig ben ik nog wel de hulplijn dus er zijn geen project foto's van mij te verwachten ^). Ik had zo graag die rode poncho af willen maken maar voorlopig dus nog even niet...
Nerwen: is het gelukt bij de Zeeman?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:53

Nee, de winkels gaan hier pas om 13:00 uur open op maandag :+ Maar ik zal zo die kant op!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:15

Nou, ik heb wol! Goedkope van de Zeeman, dus eigenlijk acryl :+ Vier bollen gewoon en vier bollen van dat fluffy (beide in rood/paarse tinten, vond ik wel herfstig). En breinaalden 5mm en haaknaalden. En bij de bieb heb ik voor de zekerheid even 6 breiboeken met uitleg uit de kast getrokken en meegenomen. Dus, ik kan beginnen :Y)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:31

Om mee te beginnen is er niets mis met de wol van de Zeeman. Stel dat het nog niet het gewenste resultaat geeft, is het minder erg dan met wol die 5 euro per bol heeft gekost ;). Maar we gaan er van uit dat het wél lukt en dan krijg je een leuke deken voor op de bank :))
Ik blijf voorlopig wel even hulplijn hier :P. Ik heb een quiltproject mee naar boven genomen. Misschien dat dat wel gaat half liggend op bed....

Sorry, het is ook gedeeltelijk OT, ik weet het :o

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:48

Juist, we blijven positief! Dit is mooi oefenmateriaal, en een dekentje voor op de bank is nooit weg :D Desnoods maak ik m'n katten er erg blij mee (Toet, één van de drie, vindt het al erg interessant, al die boeken en bollen wol en breinaalden....).

Toch handig zeg, zo'n online hulplijn :P Boeken en websites hebben ook niet altijd een even duidelijk antwoord, dan is iemand met veel ervaring erg fijn :)

Ik mag het hier vast niet vragen (OT), maar wat ben je aan het quilten? Is ook altijd mooi!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:01

Nee officieel mag het hier alleen (of hoofdzakelijk) over breien gaan. Maar soms glipt er wel eens wat tussendoor O:).
Ik ben nu (oa) bezig met een wandquiltje genaamd "antieke driehoekjes". Voor het eerst een quilt die ik volledig met de hand maak. Áls het lukt om op bed te quilten, komt de top misschien binnenkort af. Zit me nu te bedenken dat één van de andere quilts (hexagonnen; 6 hoekige lapjes dus) waarschijnlijk handiger is om mee verder te gaan.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:11

patpen...ik weet een leuke bezigheid voor jou...

een quilt topic starten...
Ik ben namelijk geintereseert maar heb nog nooit gedaan...dus een mooie OP met uitleg en alles zou ik wel waarderen :D :o please!!!!???

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:17

Anne_mieke88 schreef:
patpen...ik weet een leuke bezigheid voor jou...

een quilt topic starten...
Ik ben namelijk geintereseert maar heb nog nooit gedaan...dus een mooie OP met uitleg en alles zou ik wel waarderen :D :o please!!!!???

<3
Ontroerend zoals jullie meedenken _/-\o_. Ik ga me er eens in verdiepen hoe ik dat moet opstarten :j