Arme Patpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nerwen schreef:Oh wat een leuk topic dit!
Als het weer slechter wordt, ga ik altijd op zoek naar dit soort pielklusjesIk heb heel vroeger wel eens gebreid, maar verder dan een sjaal ben ik nooit gekomen. Ik kan wel redelijk haken, dus ik dacht dan moet breien me ook wel lukken.
Zou een coltrui aan te raden zijn als eerste project? Alle steken zal ik mezelf eerst even aan moeten leren, maar dat is me met haken ook gelukt, dus dan zal breien ook wel gaan hoop ik (mijn moeder kan het me niet meer leren en mijn oma kan het niet goed meer zien vanwege staar).
En waar kan ik goede patronen vinden? Is er ook een tijdschrift aan te raden met modieuze truien?
En hoeveel euro zijn jullie eigenlijk gemiddeld kwijt aan een groot project als een trui? Of iets kleiners als een sjaal?
Ik zat dus te denken aan een simpele wollen coltrui. Misschien iets met kabels, maar ik wil het niet te grof.
Wie wil me een beetje in de goede richting helpen?
Maartje_M schreef:Haha, pas maar op Nerwen, je bent Patpens nieuwe projectWelkom overigens!
Nerwen schreef:Ooh, die eerste vind ik leuk!! (Deze dus: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 37&lang=nl ) Ik heb zo'n model trui gehad, maar die kromp helaas in de wasSowieso wel een leuke site zo te zien, ik zal straks eens verder kijken. Ik vond die tweede trui ook leuk trouwens. Toch jammer dat breien altijd een wat stoffig imago heeft hè, want de truien die ik zie zou je ook zo in de winkel kunnen kopen (en daar dan gelijk een klein fortuin voor neer kunnen leggen
).
Ik zat te denken aan wol, acryl wordt altijd gauw wat zweterig vind ik. Katoen of wol vind ik het prettigst dragen. Dik of dun.... uuh.... ik wil een niet te grove trui, moeilijk uitleggen, maar ik denk dat dunne wol dan het beste is?
Hoeveel bollen wol ben je doorgaans eigenlijk nodig? En als je afwijkt van de gebruikte wol in het patroon, dan denk ik dat je er rekening mee moet houden dat je breisel wel eens groter of kleiner uit kan vallen? En hoe bereken je dan wat je er aan steken bij of af moet halen?
Wat wil dit eigenlijk zeggen?
"Zet 168-180-192-204-228-252 st op met rondbreinld 4,5 mm en 1 draad van beide kwaliteiten."
Moet je dan 168 steken opzetten, dan 180, dan 192, dan 204 etc.? Dat past toch nooit?
Misschien moet ik maar 's bij de bieb een boekje lenen over de basisbeginselen van het breienIk zal sowieso eerst een broddellapje maken voor ik aan een trui begin
Anyway, leuk dat enthousiasme hier
Anne_mieke88 schreef:patpen...ik weet een leuke bezigheid voor jou...
een quilt topic starten...
Ik ben namelijk geintereseert maar heb nog nooit gedaan...dus een mooie OP met uitleg en alles zou ik wel waarderen![]()
please!!!!???