Ben benieuwd naar die poncho, hij is leuk!Arme Patpen
Ik hoop dat je je snel beter voelt! Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ben benieuwd naar die poncho, hij is leuk!
Ik hoop dat je je snel beter voelt!
. Heb je al een foto "tot nu toe"?
Ik heb heel vroeger wel eens gebreid, maar verder dan een sjaal ben ik nooit gekomen. Ik kan wel redelijk haken, dus ik dacht dan moet breien me ook wel lukken. Nerwen schreef:Oh wat een leuk topic dit!
Als het weer slechter wordt, ga ik altijd op zoek naar dit soort pielklusjesIk heb heel vroeger wel eens gebreid, maar verder dan een sjaal ben ik nooit gekomen. Ik kan wel redelijk haken, dus ik dacht dan moet breien me ook wel lukken.
Zou een coltrui aan te raden zijn als eerste project? Alle steken zal ik mezelf eerst even aan moeten leren, maar dat is me met haken ook gelukt, dus dan zal breien ook wel gaan hoop ik (mijn moeder kan het me niet meer leren en mijn oma kan het niet goed meer zien vanwege staar).
En waar kan ik goede patronen vinden? Is er ook een tijdschrift aan te raden met modieuze truien?
En hoeveel euro zijn jullie eigenlijk gemiddeld kwijt aan een groot project als een trui? Of iets kleiners als een sjaal?
Ik zat dus te denken aan een simpele wollen coltrui. Misschien iets met kabels, maar ik wil het niet te grof.
Wie wil me een beetje in de goede richting helpen?

. Kabels zijn ook goed om te doen hoor.
Welkom overigens! Maartje_M schreef:Haha, pas maar op Nerwen, je bent Patpens nieuwe projectWelkom overigens!
. Precies een project waar ik op de vorige pagina om vroeg
.
. En volgens mij met goed resultaat. Trouwens: wanneer zien we jouw poncho op de beweegbare paspop? Volgens mij heb ik die nog niet voorbij zien komen. Of vergis ik me nu????
Sowieso wel een leuke site zo te zien, ik zal straks eens verder kijken. Ik vond die tweede trui ook leuk trouwens. Toch jammer dat breien altijd een wat stoffig imago heeft hè, want de truien die ik zie zou je ook zo in de winkel kunnen kopen (en daar dan gelijk een klein fortuin voor neer kunnen leggen
).
Ik zal sowieso eerst een broddellapje maken voor ik aan een trui begin 
En inderdaad, je hebt mij ook goed geholpen! enne, ohja... poncho moet nog steeds een keer op de foto hè 
Van dekens tot sokken! Nerwen schreef:Ooh, die eerste vind ik leuk!! (Deze dus: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 37&lang=nl ) Ik heb zo'n model trui gehad, maar die kromp helaas in de wasSowieso wel een leuke site zo te zien, ik zal straks eens verder kijken. Ik vond die tweede trui ook leuk trouwens. Toch jammer dat breien altijd een wat stoffig imago heeft hè, want de truien die ik zie zou je ook zo in de winkel kunnen kopen (en daar dan gelijk een klein fortuin voor neer kunnen leggen
).
Ik zat te denken aan wol, acryl wordt altijd gauw wat zweterig vind ik. Katoen of wol vind ik het prettigst dragen. Dik of dun.... uuh.... ik wil een niet te grove trui, moeilijk uitleggen, maar ik denk dat dunne wol dan het beste is?
Hoeveel bollen wol ben je doorgaans eigenlijk nodig? En als je afwijkt van de gebruikte wol in het patroon, dan denk ik dat je er rekening mee moet houden dat je breisel wel eens groter of kleiner uit kan vallen? En hoe bereken je dan wat je er aan steken bij of af moet halen?
Wat wil dit eigenlijk zeggen?
"Zet 168-180-192-204-228-252 st op met rondbreinld 4,5 mm en 1 draad van beide kwaliteiten."
Moet je dan 168 steken opzetten, dan 180, dan 192, dan 204 etc.? Dat past toch nooit?
Misschien moet ik maar 's bij de bieb een boekje lenen over de basisbeginselen van het breienIk zal sowieso eerst een broddellapje maken voor ik aan een trui begin
Anyway, leuk dat enthousiasme hier
. Je hoeft echt niet al die steken op te zetten.
. Ik heb er al heel wat sokken, truien en vesten van gebreid! En poncho's, omslagdoeken. Alleen moet je met sommige patronen opletten want niet altijd is alles duidelijk. En soms klopt een patroon "gewoon" niet en moet je het zelf aanpassen 
Bedankt voor je hulp tot nu toe 
Met een trui wacht ik nog even, moet wel een beetje fatsoenlijk kunnen breien voor ik daar aan begin 
Heel sjiek!
En nu, iets van 19 jaar later wil ik weer beginnen 

. Gewoon ff bij de Wibra of Zeeman wat bolletjes kopen voor 1 euro en gaan met die banaan! Volgens mij is het breigaren in de aanbieding op dit moment. Nou ja, niet echt in de aanbieding maar ze kosten 0,99 per bol. Ze hebben bij de Zeeman ook breipennen. Garen is voor naald 4-5 wat goed uit zou komen voor die deken. Leuk om dan verschillende kleurtjes ook te gebruiken

Ik merkte dat dat met haken ook even duurde, voor je daar de handigheid en regelmatigheid in hebt. Niet te strak enzo.
. Ik had zo graag die rode poncho af willen maken maar voorlopig dus nog even niet...
Maar ik zal zo die kant op!
Vier bollen gewoon en vier bollen van dat fluffy (beide in rood/paarse tinten, vond ik wel herfstig). En breinaalden 5mm en haaknaalden. En bij de bieb heb ik voor de zekerheid even 6 breiboeken met uitleg uit de kast getrokken en meegenomen. Dus, ik kan beginnen
. Maar we gaan er van uit dat het wél lukt en dan krijg je een leuke deken voor op de bank
. Ik heb een quiltproject mee naar boven genomen. Misschien dat dat wel gaat half liggend op bed....
Desnoods maak ik m'n katten er erg blij mee (Toet, één van de drie, vindt het al erg interessant, al die boeken en bollen wol en breinaalden....).
Boeken en websites hebben ook niet altijd een even duidelijk antwoord, dan is iemand met veel ervaring erg fijn 
. Anne_mieke88 schreef:patpen...ik weet een leuke bezigheid voor jou...
een quilt topic starten...
Ik ben namelijk geintereseert maar heb nog nooit gedaan...dus een mooie OP met uitleg en alles zou ik wel waarderen![]()
please!!!!???
. Ik ga me er eens in verdiepen hoe ik dat moet opstarten