Amigurumi (Haken)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:33

Leeuwke schreef:
Hallo!
Ik ben van de week, na het zien van dit topic, ook begonnen met amigurumi. Erg leuk!
Nou ben ik een patroon tegengekomen op internet van een uber-schattige pony. Daar ben ik dus nu mee bezig. Op zich lukt het vrij aardig. De romp, het hoofd en de ogen heb ik al gemaakt. Nu dan de benen..... Ik loop vast met dit patroon. Wie o wie kan mij helpen??

Legs (Make 4)-Rnd 1: With larger hook and MC, ch 2; 6
sc in 2nd ch from hook; join with a slip st in first sc.
Rnd 2: Ch 1, 2 sc in each sc around; join –12 sc.
Rnd 3: Ch 1, working in back loops only, sc in each sc
around; join.
Rnds 4 and 5: Ch 1, sc in each sc around; join.
Rnd 6: Ch 1, [sc2tog, sc in next 3 sc] twice, sc2tog; join
9 sc.
Rnds 7-11: Repeat Rnd 4. Fasten off leaving a long tail for
sewing. Stuff legs.

(MC is main color, dat heb ik al uitgevonden)

Ik begin met een magic ring van 6 steken (single crochets), omdat ik dat mooier vind. Dan vermeerderen naar 12. Maar hoe zit dat met (vanaf round 2) met chain 1, 2 single crochets in each single crochet around; join - 9 single crochets ??
...en zo gaat dat door met chain...join. Ik dacht: je maakt er 1 extra, die je er later weer bij pakt, om zo je aantal te behouden. Maar ik krijg of een lelijke naad in mijn werk, of ik zit met veel te veel steken???
Weet iemand raad??

Zal je proberen te helpen....

Je maakt een magic ring, met 6 steken. Dan maak je een halve vaste in de eerste steek. Je begint dan met een losse. Daarna in elke steek 2 vasten haken. Aan het einde weer een halve vaste in de eerste steek. Ronde 3: weer beginnen met een losse. Niet beide lusjes oppakken, maar alleen de achterste en in elke steek 1 vaste haken. Sluiten met een halve vaste.
Ronde 4 en 5: Weer beide lusjes oppakken. Starten met een losse en in elke steek een vaste haken. SLuiten met een halve vaste.
Ronde 6: 1 losse, twee vaste samen haken. In de volgende 3 steken 1 vaste haken. Dit herhalen. Zo kom je op 9 steken. Sluiten met een halve vaste.
Ronde 7 tm 11: Starten met een losse. In elke steek een vaste en aan het einde van een ronde een halve vaste.
Afhechten en een lange draad eraan laten, die kun je later gebruiken om hem dicht te naaien.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:43

Zit nu lekker in de tuin te haken :P

Evine

Re: Amigurumi (Haken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:05

Hallo iedereen :) al weer een tijdje geleden dat ik hier iets van mezelf liet horen ^^
IK was heel druk met school de afgelopen weken dus nu weer kijken of ik wat meer kan haken ^^ haha moet ik eindelijk maar weer eens verder gaan aan de lollifant :) daar heb ik na een maand alsnog alleen het hoofd maar van :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:08

Iejoor is af, alleen nog in elkaar zetten. Ga morgen ook aan de fant beginnen :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:26

Hier is de olli af. Morgen nog even oogjes opzetten nu bedenken wat ik nu ga maken. Denk beestje uit mijn boekje.

Ik ben benieuwd Cyn naar Iejoor.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:27

Ik vind in elkaar zetten écht zo'n verschrikkelijk werkje :=
Weet niet of ik eerst fant afhaak en dan beide in elkaar zet, moet mijn aapje ook nog doen,...

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:44

Ja in elkaar zetten is echt vervelend. Vind het altijd best lastig het netjes aan elkaar te zetten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:47

Ik krijg het wel netjes aan elkaar maar je hoeft oren maar iets te hoog of te laag te doen en het krijgt meteen een ander uiterlijk en dan ben ik weer te bang dat ik alles verpruts :x

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:54

Ja idd dat heb ik nou ook altijd. Heb ook al vaak genoeg iets weer opnieuw eraan gezet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:59

Ja, idd... en dan denk ik: Cyn schei uit met dat perfectionistische gedoe,... wordt af en toe zo moe van mezelf :z

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:00

Haha Idd. Maar toch blijft het leuk. En en resultaat is uiteindelijk wel mooier.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:02

Ik vind het in elkaar zetten ook zo vreselijk.
Wel makkelijk dat in het boekje van Christel Krukkert precies staat waar de dingen moet bevestigen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:03

Ja idd, tel dat dan ongeveer uit maar dan doe ik het meestal nog op de manier waarop ik het het mooist vind :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:09

Ja ach ik heb Koosje ook niet helemaal volgens patroon gehaakt.
Vond de armpjes en beentjes een beetje kort dus die heb ik 2 toeren langer gehaakt.
Ben nu bezig met Fladder.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:10

Beetje eigen inbreng is toch alleen maar heel erg leuk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:13

Ja idd, als ik iets niet leuk/mooi vind haak ik het gewoon zoals ik het wel mooi vind :D

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:50

ankem schreef:
Leeuwke schreef:
Hallo!
Ik ben van de week, na het zien van dit topic, ook begonnen met amigurumi. Erg leuk!
Nou ben ik een patroon tegengekomen op internet van een uber-schattige pony. Daar ben ik dus nu mee bezig. Op zich lukt het vrij aardig. De romp, het hoofd en de ogen heb ik al gemaakt. Nu dan de benen..... Ik loop vast met dit patroon. Wie o wie kan mij helpen??

Legs (Make 4)-Rnd 1: With larger hook and MC, ch 2; 6
sc in 2nd ch from hook; join with a slip st in first sc.
Rnd 2: Ch 1, 2 sc in each sc around; join –12 sc.
Rnd 3: Ch 1, working in back loops only, sc in each sc
around; join.
Rnds 4 and 5: Ch 1, sc in each sc around; join.
Rnd 6: Ch 1, [sc2tog, sc in next 3 sc] twice, sc2tog; join
9 sc.
Rnds 7-11: Repeat Rnd 4. Fasten off leaving a long tail for
sewing. Stuff legs.

(MC is main color, dat heb ik al uitgevonden)

Ik begin met een magic ring van 6 steken (single crochets), omdat ik dat mooier vind. Dan vermeerderen naar 12. Maar hoe zit dat met (vanaf round 2) met chain 1, 2 single crochets in each single crochet around; join - 9 single crochets ??
...en zo gaat dat door met chain...join. Ik dacht: je maakt er 1 extra, die je er later weer bij pakt, om zo je aantal te behouden. Maar ik krijg of een lelijke naad in mijn werk, of ik zit met veel te veel steken???
Weet iemand raad??

Zal je proberen te helpen....

Je maakt een magic ring, met 6 steken. Dan maak je een halve vaste in de eerste steek. Je begint dan met een losse. Daarna in elke steek 2 vasten haken. Aan het einde weer een halve vaste in de eerste steek. Ronde 3: weer beginnen met een losse. Niet beide lusjes oppakken, maar alleen de achterste en in elke steek 1 vaste haken. Sluiten met een halve vaste.
Ronde 4 en 5: Weer beide lusjes oppakken. Starten met een losse en in elke steek een vaste haken. SLuiten met een halve vaste.
Ronde 6: 1 losse, twee vaste samen haken. In de volgende 3 steken 1 vaste haken. Dit herhalen. Zo kom je op 9 steken. Sluiten met een halve vaste.
Ronde 7 tm 11: Starten met een losse. In elke steek een vaste en aan het einde van een ronde een halve vaste.
Afhechten en een lange draad eraan laten, die kun je later gebruiken om hem dicht te naaien.

Bedankt voor je hulp.
Ik heb het meteen geprobeerd, maar ik zit na ronde 6 met 13 steken??? Hmmm.... I don't get it....
De magic ring gaat goed, dan sluiten met een halve vaste ook. Dan weer beginnen met een losse. Dan maak je er toch weer 1 bij?
Op de een of andere manier kom ik dan niet uit.
Sorry als het misschien onduidelijk is, maar ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:02

In die losse, die je maakt, sluit je ook weer, waardoor er niet een extra bij komt....

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:39

Waarom sluit je de ring met een halve vaste? Het kenmerk aan amigurumi is juist dat je doorhaakt en de ringen niet sluit (dat schijnt de vertaling te zijn van amigurumi). Een losse heb ik ook nog nooit gemaakt na een magic cirkel. Het is logisch dat je dan op 13 komt want een losse is gewoon een steek.
Na 6 vasten in de ring, trek je de ring zachtjes aan tot hij net sluit. Je hebt dan 6 vaste in een cirkeltje. Daarna haak je gewoon 2 vaste in de eerste (is een beetje gepruts, die eerste steek), 2 in de tweede, net zolang tot je de cirkel rond hebt en dan kun je niet anders dan 12 steken hebben. Ik trek de cirkel past echt stevig dicht als ik een aantal toeren heb gehaakt.
Had ik hier mijn Chick Betty al geshowed?
Afbeelding

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:24

Ik denk dat ik die losse en de half vaste idd maar gewoon laat zitten.... Daar ben ik (nog) niet handig genoeg voor! Ankem, toch bedankt!
Mrijn, Chick Betty is geweldig!!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:47

Gaaf! Betty is echt cool :j .

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:51

Leeuwke schreef:
Ik denk dat ik die losse en de half vaste idd maar gewoon laat zitten.... Daar ben ik (nog) niet handig genoeg voor! Ankem, toch bedankt!
Mrijn, Chick Betty is geweldig!!!

Als je goed kijkt, zie je dat Betty haar snavel is gemaakt met behulp van een magic loop, zonder hv of extra losse. Je krijgt juist heel strakke mooie rondjes als je het draadje goed aantrekt.

En Betty says thanks voor je compliment!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:54

Oh ja, over dat in elkaar naaien. Ik vind dat juist erg leuk om te doen! Ik moet wel zeggen dat ik steeds een stukje aannaai als ik het af heb. Zo zie je je 'beest' groeien en he je achteraf geen puist met werk. Ik heb van het weekend Aap Jip met banaan afgemaakt en ben nu bezig met het konijn van de link een paar blz terug. Ik ben blij dat er zoveel kindjes in mijn omgeving worden geboren, ik heb voorlopig voldoende inspiratie voor kraamcadeau's :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:55

O, het later pas dicht trkken van de circel is miss wel een goed idee _O-
Ik zit altijd zo te peilen om de eerset toer te haken...

Bij de hondjes patronen eindigen ze ook met een losse aan het einde vd toer, maar die heb ik ook iedere keer overgeslagen en dan klopt ook alles gewoon nog...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:35

Ik trek de cirkel altijd meteen dicht :+

Betty is cool :j