[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:45

Dank jullie wel, de hond is van mezelf en echt een schat! Tot nu toe komt ie precies op papier zoals hij is en hopelijk blijft dat zo tot ie af is :)

Vikawiek wat een onwijs leuke stijl!!

Art bedoel je dat je het raster door je tekening zag of wanneer je geen achtergrond maakt dat je het daar dan nog ziet?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:05

eva1969 schreef:
Dank jullie wel, de hond is van mezelf en echt een schat! Tot nu toe komt ie precies op papier zoals hij is en hopelijk blijft dat zo tot ie af is :)

Vikawiek wat een onwijs leuke stijl!!

Art bedoel je dat je het raster door je tekening zag of wanneer je geen achtergrond maakt dat je het daar dan nog ziet?

Zowel door de tekening (soms) maar idd ook bij de achtergrond (ik teken voornamelijk zonder achtergrond namelijk)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:52

Art
Ik zie nog wel eens wat anatomische verschillen bij jou schetsen, dat is niet erg als je die in de uitwerking ziet en aanpast dat heb ik zelf namelijk ook veel vaker. Ookal zet ik een uitgebreide schets ik verander van alles als ik aan het tekenen ben dus maak nu de schets maar wat minder uitgebreid. Nu met de appie mis ik wel eens wat leidraad waat welke vlek moet maar dat vind ik het fijne van pastel en olieverf je kan heel fijn een laag maken en de details wat veranderen. Zeker met de pastelmat vind ik dat top.
Bij de kat zou ik nog eens goed kijken naar de ogen en evt de stand van de oren om het meer kloppend te krijgen.

Je boxer is echt prachtig aan het worden eva <3

Wat een mooie werkjes Vikawiek met het goud vind ik altijd mooi, ik heb ook nog blad goud liggen waarmee ik ideeën heb maar nog niet aan toe ben gekomen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:41

Thanks Seven

Art_Ificious schreef:
Zowel door de tekening (soms) maar idd ook bij de achtergrond (ik teken voornamelijk zonder achtergrond namelijk)

Door de tekening heb ik echt nooit, daar maak ik teveel lagen voor. Als ik geen achtergrond teken en ik heb het raster te dik opgezet wil het me ook wel eens gebeuren maar over het algemeen krijg ik de lijnen van het raster met een goede kneedgum wel weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:44

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen de schets op te zetten op een ander papier en pas als deze naar wens is, over te zetten naar het tekenpapier :).

Afbeelding
Portret 1 is 'klaar'. Op naar de volgende :D.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:53

Mooi geworden San, ze doet me aan mn eigen merrie denken

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:58

Hallo allemaal
Ik kom ook weer eens in het topic gluren. Hele drukke tijd achter de rug en niks gedaan wat betreft tekenen en schilderen. Nu een paar dagen vrij gehad en lekker dit topic bijgelezen. Zoveel prachtige werken voorbij zien komen. Daardoor begon het bij mij ook weer te kriebelen en de tekenspullen weer eens uit het stof getrokken :D
Ik werkte voornamelijk met grafiet, acryl of inkt. Nu de coloursoft kleurpotloden weer eens gepakt. Heb ze al jaren en vind het een prachtig maar moeilijk materiaal. Lastig om wat aan te passen. Ook het open laten van witte delen lukt me niet zo goed. Heb het eigenlijk alweer te vol gesmeerd. Zou ik als de tekening klaar is met een wit pastelpotlood nog wat details kunnen aanbrengen over het kleurpotlood heen of is dat een slecht idee?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 09:03

@ Wendy: Pastel over kleurpotlood werkt niet echt, andersom wel.
Je hebt wel van die mesjes waarmee je bijv heel voorzichtig stukjes weer wit kan maken. Zelf nog niet gebruikt trouwens.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:07

Mooi San, ik vind de letters ook echt iets toevoegen!

Sorry Wendy geen ervaring met kleurpotlood, alleen met pastel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:13

Seven schreef:
Mooi geworden San, ze doet me aan mn eigen merrie denken

eva1969 schreef:
Mooi San, ik vind de letters ook echt iets toevoegen!

Sorry Wendy geen ervaring met kleurpotlood, alleen met pastel.

Dank je! Ik ook, bij de andere twee komt de naam er ook bij, ziet er echt wel tof uit :j.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:17

Selina schreef:
@ Wendy: Pastel over kleurpotlood werkt niet echt, andersom wel.
Je hebt wel van die mesjes waarmee je bijv heel voorzichtig stukjes weer wit kan maken. Zelf nog niet gebruikt trouwens.

Echt wit maken lukt niet, hoor, dan kras je het papier kapot. Je haalt met zo'n mesje wat pigmentlaagjes weg waardoor je glans en haarstructuur kan maken bijvoorbeeld, maar als je ondergrond zwart is, wordt t papier waar je wat pigment weghaalt nooit meer wit. Dat werkt alleen als je onderlaag wit is en je daarna met kleur erover gaat.

Het beste is alsnog delen die wit moeten zijn wit laten, of als dat niet gelukt is met witte gelpen of witte acryl aanzetten. Vooraf de witte delen, zoals snorharen van een kat, ponsen werkt ook. Met glansplekken werkt dat dan weer niet zo goed.

Het is even testen wat het mooist werkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:22

En nog even een at random Instagram klacht :\. Ik zie nog maar heel weinig content, misschien maar een 10e van de kunstenaars die ik volg... Stomme wijziging in t algoritme :n .

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 09:29

Instagram is echt kansloos tegenwoordig. := Iedereens berichten worden zo weinig bekeken. Ik moet zeggen dat ik voornamelijk stories bekijk tegenwoordig, dan mis ik niks van m'n favoriete kunstenaars.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:36

Selina schreef:
Instagram is echt kansloos tegenwoordig. := Iedereens berichten worden zo weinig bekeken. Ik moet zeggen dat ik voornamelijk stories bekijk tegenwoordig, dan mis ik niks van m'n favoriete kunstenaars.

Ja echt hoor... Ik zie geen enkele van mijn favo kunstenaars in mijn feed, die moet ik via stories opzoeken. Ik krijg wel weer heel veel gesponsorde berichten. Ook niet erg, maar ik volg bepaalde accounts omdat ik de content wil zien :'). Ik vind t gaar.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:47

Ik vind vooral die voorgestelde berichten super irritant, dan ben ik aan het scrollen en denk ineens huh....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:48

eva1969 schreef:
Ik vind vooral die voorgestelde berichten super irritant, dan ben ik aan het scrollen en denk ineens huh....

Ah ja, ook zo'n ergernis. Ben ik content van mijn volgers aan het bekijken, is t na vijf berichten gedaan en krijg ik voorgestelde content :\.

Ben serieus aan het denken of ik een klacht ga indienen :').

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:15

Zooo herkenbaar dacht echt dat ik de enige was die zich daar aan irriteerde, stomme instagram

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:40

@San: zeer mooi, zacht werk. Weer in jouw typische stijl met de letters, knap!

@Art: wat mij wel helpt als ik een foto wil overtekenen, is tussendoor afstand nemen (letterlijk :)) ) en nog eens goed kijken of alle verhoudingen nog kloppen, of het er zeg maar 'logisch' uitziet. En zoals anderen al zeiden, niks mis mee denk ik om tijdens het tekenen zaken aan te passen zodat het geheel eigenlijk een verbetering van de oorspronkelijke foto wordt.

Ik werk zelf enkel uit losse pols en niet met schetsen/rasters dus daar helaas geen tips voor.

@vikawiek: leuke stijl, zo vrolijk :D en het goud voegt echt wat toe.

@eva: zeer mooi portret, zoveel detail!

Zelf ook nog een simpel werkje gemaakt, een bordje om parkeerzone aan te duiden voor een paardenstalling :)

Afbeelding

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:40

Die is echt super leuk solleke noah :D

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:04

Superleuk parkeerbord!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 14:05

Wat een super origineel parkeerbordje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:28

Bedankt!

Eigenlijk is het een mega simpel werkje maar heb er al veel leuke reacties op gehad.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:43

Super leuk solleke! Ijslanders <3

Bedankt voor de tips! Was nu al te ver om nog uit te sparen. Misschien doe ik nog snorharen met witte gelpen. Volgende keer beter proberen uit te sparen. Ben niet tevreden maar wel blij dat ik eindelijk weer eens wat aan het tekenen ben :)
Het gras is mweh. Hebben jullie daar nog tips voor? En de overgang gras naar haas? Kan in deze niet echt meer wat aanpassen maar dan neem ik alle tips mee voor een volgende tekening :j

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 17:45

Wendy15 schreef:
Super leuk solleke! Ijslanders <3

Bedankt voor de tips! Was nu al te ver om nog uit te sparen. Misschien doe ik nog snorharen met witte gelpen. Volgende keer beter proberen uit te sparen. Ben niet tevreden maar wel blij dat ik eindelijk weer eens wat aan het tekenen ben :)
Het gras is mweh. Hebben jullie daar nog tips voor? En de overgang gras naar haas? Kan in deze niet echt meer wat aanpassen maar dan neem ik alle tips mee voor een volgende tekening :j

[ [url=m/rEFT8h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor snorharen kwam ik toen ooit deze blog tegen: https://tekenclub.nl/zo-gebruik-je-een- ... ekeningen/
Ook dit heb ik nooit geprobeerd, maar wellicht werkt het voor jou voor een volgende tekening.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:50

Zo'n ding moet ik nog wel ergens hebben liggen, ga het eens proberen! :D