[CENTRAAL] Sieraden maken!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:22

tamary schreef:
Is er geen mogelijkheid om het terug te vlechten/knopen in de rest van het stuk?

Ja, heb ik ook al geprobeerd. Maar er moet toch een knoopje bij omdat het anders niet goed blijft zitten. Het stukje wat geknoopt wordt is daar eigenlijk te kort voor.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:23

Max_en_max, leuke oorbellen en ook leuk dat je hier een foto plaatst van je creatie!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:34

ik weet niet op het al genoemd is maar de sieraden maken dingen vd kruidvat zijn nu in de aanbieding (3-delig tangenset en basisonderdelen: veter/lint klemmen, metaaldraad, kalotjes, slotjes, oogjestiften, eindstiften, montageringen en knijpkraaltjes)

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:16

Ik wil van mijn paardenhaar zo' n platgevlochten armband maken.
Een slotje heb ik al gevonden. Mijn vraag is nu kan ik het haar hier gewoon inlijmen of kan ik er beter een klemmetje opzetten

Aight

Re: [CENTRAAL] Sieraden maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:00

hier een betere foto van mijn veren oorbellen en mijn nieuwe lange oorbellen, maar ik wil nog wat donkere oorbelhaakjes eraan maken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:05

Ik wil dit ook al heel lang! Maar ik ben bang dat ik een hoop spullen koop en er vervolgens weinig mee doe/weinig van bak. Welke dingen heb je echt nodig als je wilt beginnen, bijvoorbeeld om armbandjes of kettinkjes te maken met verschillende kraaltjes bijvoorbeeld?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:11

Kailonne schreef:
Ik wil van mijn paardenhaar zo' n platgevlochten armband maken.
Een slotje heb ik al gevonden. Mijn vraag is nu kan ik het haar hier gewoon inlijmen of kan ik er beter een klemmetje opzetten

Het ligt een beetje aan wat voor slotje je hebt. Heb je bij het slotje bijbehorende kapjes/klemmetjes of heb je die er los bij gekocht?

Inlijmen kan maar ook vastzetten met een klemmetje.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:13

Nueve schreef:
Ik wil dit ook al heel lang! Maar ik ben bang dat ik een hoop spullen koop en er vervolgens weinig mee doe/weinig van bak. Welke dingen heb je echt nodig als je wilt beginnen, bijvoorbeeld om armbandjes of kettinkjes te maken met verschillende kraaltjes bijvoorbeeld?

Bij veel webshops waar ze kralen verkopen, verkopen ze ook doe-het-zelf pakketjes om een sieraad te maken. Daar zit alles in voor bijv. een armband te maken, m.u.v. het gereedschap. Misschien is het wat om dat eerst eens te proberen?!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:14

Max, leuke oorbellen gemaakt!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:24

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:31

Annepardoes, fleurige boekenleggers heb je gemaakt!
Hoe is het afgelopen op de cadeautjesmarkt?

Ik ben helaas niet naar de avond bij Life&Garden geweest, was ziek :roll:

Gisterenavond twee leuke kettinkjes gemaakt met veel glimmertjes en kleine glaskraaltjes.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:23

Ik heb laatst een sieraad proberen te maken van het haar van mn paardje. Na alle lange haren 1 per 1 eruit gehaald te hebben, toch voldoende voor een armbandje. Nu, dit is netjes gelukt, alleen, ik heb van die leerklemmetjes gebruikt, en vind het behoorlijk moeilijk om deze haren echt rotsvast te krijgen, waarschijnlijk foute klemmetjes of zo? Heb met prutsen wat lijm tussengedaan en momenteel ligt deze te drogen, maar ik vrees dat ik voor een volgend exemplaar een alternatief nodig heb. Hoe hangen jullie de slotjes eraan (en welke slotjes).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:42

Annepardoes, maak je ook oorbellen zoals die laatste boekenlegger, met een paar kleurtjes bijvoorbeeld en natuurlijk niet zo lang ;-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 02:33

Mag een 'kralen-dummie' even een vraagje stellen?
Ik maak normaal zelf geen sieraden (vind 't wel heel gaaf wat jullie maken trouwens, zou ik best ook willen kunnen, maar dat terzijde) maar ik had al heel lang 't idee om zelf rhythmbeads voor m'n paard te maken. Kralen had ik al heel lang in huis maar de centrumhanger nog niet. Vorige week de perfecte hanger gevonden en vanavond dus aan't rijgen geslagen. Helaas toch wat Lapis kralen te kort om em af te maken, dus moet even wachten tot de nieuw bestelde binnen zijn, maar daarna zit ik dus met het 'afwerkprobleempje'...
Vaak worden ze op koord of leer geregen en heel simpel afgewerkt door de boel aan't eind aan elkaar te knopen. Maar m'n lapis kralen hadden zo'n klein gaatje dat ik gecoat staaldraad (uh.. als ik 't goed heb) heb, maar dat knoopt dus voor geen meter. Hoe kan ik nu de beads netjes afwerken zodat het stevig zit en ook blijft zitten. Ik heb wel zo'n 'alligator klem' om hem aan de manen vast te zetten, maar wil éigenlijk ook een systeem om hem dicht te maken wat bij echte druk los gaat, zodat de beads niet kunnen gaan snijden óf breken maar dat'ie gewoon los komt. Ik kan alleen niet verzinnen hoe ik dat netjes kan doen op een manier die stevig genoeg is dat hij niet af gaat onder een flink galopje, maar wél als 'ie ergens achter blijft hangen zeg maar.
Iemand hier een idee hoe ik de boel 'af rond'?

Dit is wat het 'so far' is
Houten kralen, blauw is lapis lazuli en de metalen kraaltjes zijn een soort 'klompjes' dus onregelmatig van vorm (wat ik weer heel mooi vind passen bij de hanger, beetje 'organische' vormen die bij de natuurlijke materialen passen).
Afbeelding
(was aan't klooien met belichting zodat ik niet hoefde te flitsen maar toch nog iets overbelicht, in't echt issie mooier vind ik)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:04

Francis, leuk dat'ie je er toch nog aan begonnen bent. Alleen zou ik persoonlijk geen staaldraad gebruiken omdat, zoals je zelf al zegt, het kan snijden in de huid. Staaldraad moet je afwerken met knijpkraaltjes en dat is niet sterk genoeg om het gewicht van alle kralen te houden. En straaldraad met een knoop is gevaarlijk.
Mijn advies, uithalen. Een donut hanger van Lapis kopen, die in het midden hangen en de rest opvullen met houten of kunstofkralen.
Maak van de Lapis kralen uit the Rhythmbead een mooie armband voor jezelf ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:18

Gefeliciteerd trouwens met je verjaardag!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:35

Uh nou nee... dat was dus niet de bedoeling, ik heb zelf al Lapis om in de vorm van m'n scarabee en de lapis heeft ook een functie voor m'n paard, net als de hanger. Daar heb ik juist lang naar gezocht omdat ik nou net géén donut als midden wilde. Is er geen katoen draad van ongeveer die dikte (0,45 mm geloof ik).
En thanks voor de felicitaties ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:41

Ik zou het inderdaad niet met staaldraad doen!!

Ik moet zeggen, vind hem wel heel erg gaaf hoor! :)

Ik weet ook niet hoe je het anders zou kunnen doen, ze er aan hangen is minder mooi het is nu juist een mooi geheel.
Kan je de Lapis niet verder uitboren? (of laten doen) Of andere Lapis kralen zoeken......
Welke diameter zijn je kralen?

Staaldraad kan echt snijden, ook bij belletjes goed kijken of ze niet kunnen snijden e.d. dus dat de openingen naar binnen zijn gekeerd en verder testen wij ze altijd door erop te gaan springen met een stuk karton erop ;) Als ze dan nog veilig blijven zijn ze ook veilig voor het paard :j

Oh en gefeliciteerd! :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:12

De lapis kralen waren al vrij duur dus ik ga daar ook geen nieuwe voor kopen. De hele beads is sowieso al 2 of 3 keer zo duur als een gewoon gekochte. Dat maakt me op zich niet uit omdat ik het zo wilde, maar dan ga ik dus geen 60 lapis kralen in de la leggen die ik nergens anders voor gebruik, ik maak verder geen sieraden voor mezelf ofzo, dit is een eenmalig 'projectje' ;)
En net wat je zegt, 't is nu een mooi geheel, ik wilde ook geen ronde kralen en qua lapis heb je dan niet meer zo veel keus, dit waren de enige 'tonnetjes' die ik kon vinden. Gaatjes uitboren ga ik zelf in ieder geval niet doen (zou niet weten hoe, heb daar geen gereedschap voor) en laten doen zal ook een lieve duit kosten. Ze zijn 8mm (hoog) en 4 mm dik overigens. De belletjes zijn volgens mij wel heel safe, zijn van die hele ronde (echt 'balletjes') zonder uitstekende randjes, volgens mij worden deze door meer mensen gebruikt. Heb nog wel gekeken naar echte 'sleighbells' die ze in de US gebruiken maar die zijn ook vrij duur en vrij groot.
Omdat het staaldraad is (kan ook nylon zijn hoor, weet niet zeker, maar goed, maakt denk ik weinig verschil) wilde ik dus een systeem waardoor hij niet met de uiteinden aan elkaar vast zit zodat hij los kan schieten in geval van nood. Heb on-line wel een idee gezien van iemand in de US die haar beads zo maakt, die klemt de alligatorklem om het uiteinde van de andere kant, waar ze een kleine ruimte maakt tussen twee grotere kralen. Achterin de klem zit een tandloos stukje, daar gaat dan het uiteinde van de bead in en de tandjes kunnen dan aan de manen. Als er dan iets gebeurt trek je de beads dus gewoon uit de klem. Zo dus: http://www.freewebs.com/abhorses/rhythmbeadinfo.htm
Verder blijft het natuurlijk wel iets waar je je paard niet zomaar even mee weg zet of op de wei zet, de kans dát er iets mee gebeurt is vrij klein schat ik. Maar omdat ik zelf ook wel van 'better safe than sorry' houd wil ik een 'veiligheidssysteem'.
Ik ga vanmiddag nog wat metalen kraaltjes bij halen bij het kralenwinkeltje hier in Putten, dan zal ik wel es vragen of ze ook dun katoen draad heeft in die dikte (fractie dikker kan ook nog). Dat zal vast eerder breken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:59

Francis, die krokodillenbek zal je staaldraad niet vast kunnen houden, dat is te dun.
Als je dun (breekbaar) draad hebt gevonden waar je het mee kunt maken, doe dan tussen iedere paar kraaltjes een knoopje leggen. Dat als je ketting breekt je niet alle kralen kwijt bent ;)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:00

Ziezo, mijn 2e stukje. (eerste stukje was een gewone gevlochten armband met vééél lijm :o )
Ik weet niet op welke lengte ik deze sleutelhanger zou afknippen, iemand een voorstel?
Verdere tips zijn ook welkom

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:38

Inesje, wat jij mooi vind ;)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:36

Ja, wel ik heb niet echt een idee, wil het niet echt kort, want dan heb je echt zo'n mini haartje. Maar als ik het wat langer laat, is de sleutelhanger meer hanger dan sleutel :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:57

Francis, erg mooie kralen! Is visdraad misschien een optie? Daarin kun je een stuk makkelijk knoopjes leggen dan in staaldraad in elk geval. Punt blijft dat het niet zo makkelijk breekt natuurlijk, maar ik denk dat die oplossing met het alligatorbekje wel werkt als je aan beide eindes één grotere kraal doet, en daaraan een klein stukje waxkoord. Dan kan hij daar breken als er teveel druk op komt. :)

Schematische weergave: :+

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:42

inesje15 schreef:
Ja, wel ik heb niet echt een idee, wil het niet echt kort, want dan heb je echt zo'n mini haartje. Maar als ik het wat langer laat, is de sleutelhanger meer hanger dan sleutel :P

10 cm.? ;)