[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:59

Het totale werk is A3 :).

Eens met je verdere post :j. Netjes verwoord.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:31

@San: dat klinkt als een mooi werk (die fries) zeker doen :j ik denk dat jij het zo in de vingers hebt.

edit: en je tekening ziet er alweer zeer goed uit :D

@eva: een boom die ze planten bij de geboorte van het kindje. Ze wilden er nu graag een naamplaatje bij ophangen, tekeningetje dat ik gemaakt heb is gebaseerd op het geboortekaartje.

eva1969

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:19

Mooi formaat San!

Solleke_Noah, wat een leuk gebruik dat ken ik niet. Dat naamplaatje geeft het dan nog iets specialers, leuk!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:58

Ohhh, San, hij wordt weer mooi!

En het pyro werkje, ik vind hem zoet! :D

Verder inderdaad opvallend dat de ogen van de kat van Art niet helemaal op gelijke hoogte staan. Ik kan me voorstellen dat het op een foto ook af lijkt te wijken, maar in dit geval oogt het in ieder geval als niet correct. Ik vind de vachtstructuur overigens wel heel mooi! :)

Ik ben zelf bezig met mijn kleine kitten. Mijn kleine, voornamelijk zwarte kitten. :') Is niet makkelijk, maar ze vordert gestaag :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:04

Merci!

Ja, de pyrografie werkjes zijn meestal wel eerder simpel. Heb nog wel wat meer realistische werkjes gemaakt de afgelopen dagen maar het is priegelen op de stukjes hout (20 cm hoogte). Ben er dus niet 100% tevreden over. Sowieso blijf je toch altijd kritisch naar je eigen werk kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:57

Wauw pyrografie is echt gaaf.

Ik zal nog eens kijken naar de ogen, maar de zwarte rand hoort nu eenmaal bij de kat.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:34

Mooi weer san, je hebt de glans er mooi op staan

Ja ook deze krijgt een knal roze halster <3

Ik hou zo van pyrografie word wel weer eens tijd dat ik een volledig portret maak met enkel branden mn laatste was deze vorig jaar

Afbeelding

Deze is wel vrij groot is lastig om zon klein formaat te werken solleke noah

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:44

Ik wou net zeggen, wat bizar veel details kan jij daarop kwijt! Wauw!

Ik werk meestal met schijfjes zo groot als mijn hand (incl vingers) ongeveer, omdat mensen het graag als decoratie-dingetje ergens thuis neerzetten. Maar er is vooral ook nog veel ruimte om beter te worden in de details :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:45

Ja heb ik ook wel gedaan en de key is schuren schuren schuren hoe gladder get oppervlakte joe makkelijker je er details op krijt kan

Die van zuci is 40 cm hoog

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:56

Bedankt voor de complimenten, dames :D.

@Solleke, handgrootte :oo! Knap hoor!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:10

Vandaag weer wat verder met de grotere pastel
Ik was de laagjes haar voor haar voor haar even zat dus het oog alvast een paar laagjes gegeven. <3
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:11

Mooi hoor +:)+!

Toch vind ik de halsters een beetje jammer :o .

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:42

Ja dat is persoonlijk
Ik vind met tuig vaak wel mooi :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:59

Ja sowieso. In dit geval ligt t ook voornamelijk aan de kleur, die vind ik persoonlijk te veel afleiden :). Harnachement kan heel mooi zijn, dat zeker.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:07

Ja dat is misschien wel zo ik ben wel benieuwd hoe het straks in het geheel is.

Ja zeker bruin tuig vind ik altijd heel mooi bij een vos <3

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:39

Mooi werk Seven! Ik vind de bonte vacht echt knap gedaan, die grijze gemeleerde kleur heb ik altijd een gevecht mee. Plus dat je harnachement vrijwel altijd klopt, echt knap

Die glans San <3 je tekeningen hebben altijd een fijne sfeer die echt typisch jouw style is.

De ogen lijken mij inderdaad wat scheef Art, je eigen inbreng met realistisch tekenen is ook ff uitvogelen hoe dat moet hoor. Helemaal in het begin als je opdrachten aanneemt. Een foto referentie is al 2D, als je dat overtrekt klopt de tekening niet. Ookal is het precies als de foto. On principe moet je brein dus weer van de 2d foto een 3d plaatje maken, en die moet je dan weer 2d op papier zetten. 'T is wat, ik denk dat ik nu dat ongeveer eem beetje onder de knie krijg. Ik ben zo benieuwd hoe je over een jaar al tekent, dat komt wel goed met je. En opbouwend kritiek hier is nooit slecht bedoeld, je hoeft het niet te volgen, en zo wel en je vind het niks is er ook niks aan de hand. Art is a journey :j

Het is hier weer een beetje stil, veel aan de hand op familie gebied. Wel 1 klein tekeningetje gemaakt van m'n paard om te matchen met een oude van mijn vorige paard. Ik had al éentje maar die had geen gouden achtergrond zoals die van mijn oude paard. Nu heb ik een potje gouden poeder die je mengt met water en dan heb je gouden verf, echt leuk is dat spul! En zweer verslavend :=
Maar nu matchen ze samen, ik kan niet de éen achter laten natuurlijk, dat voelt niet eerlijk :')

Wel nog iemand op de wachtlijst en 1 iemand nog in gesprek, maar dat altijd even afwachten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:50

Ik snap het wel hoor. Dat naar 3D herleiden is misschien idd wat moeilijker.

Hoe werken jullie eigenlijk? (Opzet van de schets?) En hebben jullie de foto er plat naast liggen of via de laptop (zo doe ik dat en dus staat de foto verticaal tov mijn tekening die plat op tafel ligt). Ik heb ook ooit een tekentafel gehad (klein tafelmodel) maar vond dat onhandig werken omdat mijn hand dan eigenlijk nergens goed op kon steunen bij het tekenen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:07

Dank je wel vikawiek :D

Art
Ik heb mn mobiel naast mn werk zodat ik goed kan inzoomen en ook van een afstand kan kijken naar dingen.
Ik werk met schilderijen op een ezeltje en met pastel plat zodat ik er lekker op kan leunen := ik heb er dus ook altijd een bescherm vel tussen bij pastel. Bij de bordjes ook plat dan kan ik er lekker dichtbij komen voor de meest inimienie details, ik heb namelijk een tril hand/arm door een ongeluk en heb soms ook verminderde motoriek en dus met de kleine details wil ik graag steun aan mn arm en pols.

Als ik op de ezel werk gebruik ik ook wel eens stok om daar op te kunnen leunen voor de mini details en anders leg ik het werk okk gerust plat.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:09

Als ik iets moet oefenen doe ik dat eerst. Gewoon 1 blad schetsen en uitproberen
Ik schets via photoshop(heerlijk is dat, klopt een heel gedeelte niet kan je dat zo groot maken en verplaatsen) dan heb ik de referentie in een venster naast photoshop openstaan.
De schets print ik uit en die trek ik over op het tekenpapier.
Op een klad stuk tekenpapier maak ik swatches van de goede kleur en swatch ik de potloden die ik denk nodig te hebben, ook test ik de potloden op de waterverf swatches om te zien of het klopt. Vanaf dat punt heb ik de referentie op m'n telefoon, behalve als het een fysieke foto is. Al wil ik daar ook wel eens een foto van maken om in te zoomen voor details

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:15

Prachtig oog Seven!!

Wat rot Vikawiek, familieperikelen zijn nooit leuk.
Wil je je tekening niet delen hier? Ik ben benieuwd namelijk.

Art ik teken op een tekenbord met de referentiefoto op mijn Ipad ernaast, kan ik lekker inzoomen. Als ik A4 formaat teken print ik de foto vaak ook nog op dat formaat uit. Bij grotere formaten kan ik t niet lekker kwijt allemaal. De schets zet ik bij voorkeur op met behulp van een raster. Zo leer je goed kijken en vergelijken. Als ik tijd wil besparen gebruik ik een doorslagvel maar dat voelt heel erg als smokkelen dus dat doe ik zo min mogelijk. Tekeningen voor mezelf probeer ik na te schetsen zonder raster, ook heel leerzaam. Leren kijken is zo belangrijk en dat kan je echt trainen.
Overigens leun ik gerust met mijn hand op de tekening, leg er dan gewoon een vel tussen. Dat allemaal voor pastel. Schilderen doe ik op de ezel.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:27

@vikawiek, dank je wel :D.

@Art, ik heb twee manieren, ofwel ik schets het onderwerp vanaf de (digitale) foto, of ik begin meteen in detail te werken en zet zo het portret op.

Mijn papier ligt plat op tafel en ik heb de foto op de telefoon erbij, handig voor inzoomen en weer even het hele onderwerp zien.

Schilderen doe ik, afhankelijk van het formaat, plat op tafel of op een ezel. Wederom vanaf de telefoon.

@Eva, wat een lieve doggo <3.

Afbeelding
Ik had een lieveheersbeestje op visite <3.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:04

Ik teken ook plat met een vel ertussen voor mijn hand :)
De schets zet ik ook eerst via Photoshop op en deze zet ik over op papier. (Daarom vind ik het ook vreemd dat de schetsen soms toch vervormd zijn.) Raster deed ik wel eens maar bleef die lijnen altijd zien.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:18

Haha, jawel hoor, ik had alleen nog geen foto genomen :D licht is niet ideaal helaas, mijn god wat is goud klote te fotograveren. San wat is je geheim :')
Bij deze dan, de vos heb ik gemaakt in 2018. Het zwarte paard met blauw in December en de nieuwe vorige week. In een wat andere stijl dan jullie gewoonlijk van me gewend zijn. Hier ben ik oorspronkelijk mee begonnen op m'n 12de. Cartoons, paarden en cartoon paarden. Ik ben ver gekomen vergeleken met toen :') maar eigenlijk teken ik dit het
grootste gedeelte van de tijd. Als ik realistisch teken is het 9 van de 10 keer een opdracht of cadeau
Afbeelding(ja, met plakband vast geplakt := gééén idee waarom ik dat een goed idee vond toen. Inlijsten gaat helaas niet, de muur waarop 'ie hangt is een buitenmuur en is alleen met veel gekloot een schroef in te boren. Pa en Moe hebben dat liever niet)

Afbeelding
Oud (wél met schilderstape :D )
Afbeelding
En nieuw

Wat een fantastische hond Eva!

San, Ja bezoek :D mijn kattenbezoek moet altijd op m'n bureau staan, het liefst met modderpoten op het papier, potloodje pikken en dan snel naar beneden want ze mogen eigenlijk niet boven zijn.

Het is echt uitvogelen hoe je het goed krijgt Art, eigenlijk is dat nooit klaar. Heb je het éen, dan staat het volgende klaar. Dat klinkt heel irritant en ontmoedigend maar het gaat (voor een deel) vanzelf door het blijven tekenen :+
Gewoon lekker door blijven gaan, en vooral plezier hebben!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:21

vikawiek schreef:
Haha, jawel hoor, ik had alleen nog geen foto genomen :D licht is niet ideaal helaas, mijn god wat is goud klote te fotograveren. San wat is je geheim :')
Bij deze dan, de vos heb ik gemaakt in 2018. Het zwarte paard met blauw in December en de nieuwe vorige week. In een wat andere stijl dan jullie gewoonlijk van me gewend zijn. Hier ben ik oorspronkelijk mee begonnen op m'n 12de. Cartoons, paarden en cartoon paarden. Ik ben ver gekomen vergeleken met toen :') maar eigenlijk teken ik dit het
grootste gedeelte van de tijd. Als ik realistisch teken is het 9 van de 10 keer een opdracht of cadeau
[ [url=m/1vRie9.jpg]Afbeelding[/url] ](ja, met plakband vast geplakt := gééén idee waarom ik dat een goed idee vond toen. Inlijsten gaat helaas niet, de muur waarop 'ie hangt is een buitenmuur en is alleen met veel gekloot een schroef in te boren. Pa en Moe hebben dat liever niet)

[ [url=m/jqsWSs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oud (wél met schilderstape :D )
[ [url=m/i2fRUQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nieuw

Wat een fantastische hond Eva!

San, Ja bezoek :D mijn kattenbezoek moet altijd op m'n bureau staan, het liefst met modderpoten op het papier, potloodje pikken en dan snel naar beneden want ze mogen eigenlijk niet boven zijn.

Het is echt uitvogelen hoe je het goed krijgt Art, eigenlijk is dat nooit klaar. Heb je het éen, dan staat het volgende klaar. Dat klinkt heel irritant en ontmoedigend maar het gaat (voor een deel) vanzelf door het blijven tekenen :+
Gewoon lekker door blijven gaan, en vooral plezier hebben!

Ik merk dat t goud het mooiste fotografeert in de schaduw terwijl de zon schijnt. Maar t is en blijft klote :').

Mooie werken +:)+. Ik vind zo'n cartoon stijl echt tof :D. En je kat _O-.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:42

Wat een leuke cartoons! Ze kijken allemaal erg ondeugend! :P