[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:12

Heb mezelf inmiddels moed ingesproken voor een patroon die ik
nog had liggen.

Echter moet ik een gerstenkorrel breien over 4 pennen, maar dat lijkt er in de
verste verte niet op :D

Heb 50 steken breiend opgezet.

Naald 1 met een rechte steek begonnen en geëindigd met een averechte, aangezien ik om en om moet breien ben ik zo naald 2 ook weer begonnen, maar wat ik zeg, het lijkt meer een boordsteek dan een gerstenkorrel, iemand enig idee wat ik verkeer doe.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:27

BloemBloem schreef:
Heb mezelf inmiddels moed ingesproken voor een patroon die ik
nog had liggen.

Echter moet ik een gerstenkorrel breien over 4 pennen, maar dat lijkt er in de
verste verte niet op :D

Heb 50 steken breiend opgezet.

Naald 1 met een rechte steek begonnen en geëindigd met een averechte, aangezien ik om en om moet breien ben ik zo naald 2 ook weer begonnen, maar wat ik zeg, het lijkt meer een boordsteek dan een gerstenkorrel, iemand enig idee wat ik verkeer doe.

Even inbreken. Ik heb dit ook recent gehad. (Ben met een babydeken bezig)
Naald 2 met weer averechts beginnen zou het moeten oplossen, en dan weer rechts, averechts, rechts enz. Je breit in alle averechtse steken weer averechtse steken en in alle rechte, rechte, maar je moet het even leren zien. Duurde bij mij een halve deken. :o

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:40

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:19

Ik ben flink doorgegaan, en ben al bijna 59 naalden verder, en daar ben
ik best trots op als haakster :D

Echter nu staat er in mijn patroon;

32 steken opzetten voor de rechtermouw, deze steken recht breien en ook de overige 64 steken rechtbreien.

Maar ..... hoe kan ik nu steken opzetten en recht breien op dezelfde naald? Dat lukt toch niet.

Naald 60 is overigens hetzelfde maar dan 32 steken opnemen voor linkermouw, deze steken averecht breien en de overige 96 steken ook.

Wie zou mij kunnen helpen? Ben al aan het zoeken naar een video want dat vind ik vaak het makkelijkste, maar ik kom alleen maar tegen dat ze de steken los opzetten en op de andere naald dan breien, maar dan kan dus niet als ik het patroon lees.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:59

BloemBloem schreef:
Maar ..... hoe kan ik nu steken opzetten en recht breien op dezelfde naald? Dat lukt toch niet.

Jawel het zijn feitelijk gewoon lusjes die je erbij maakt. In het Engels: Casting on underarm stitches

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:52

Het is gelukt! Bedankt! Baal wel, heb een foutje gemaakt in de laatste paar steken, was aan het kletsen met mijn dochter en ineens zat ik recht te breien ipv averecht, dacht dat ik mijn steken netjes terug had gebreit, maar je ziet toch een gaatje, zo balen!

Ben namelijk best trots :o

Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:18

Goed bezig BloemBloem!

Hier vandaag toch nog maar een extra bolletje gehaald, ik was op 3/4 van de tweede mouw (en ik moet ook nog knoopsboordjes) en toen was het aantal bollen dat in het patroon stond toch echt op. Niet hetzelfde batchnummer, maar het valt gelukkig helemaal niet op.

Denk dat ik morgen wel aan de boordjes toe kom en hem dan kan steeken, spannend! Maar wel erg veel zin in. :D

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:29

@Bloembloem: Wat brei jij netjes !!! Mijn complimenten heb je.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:58

tennan schreef:
Goed bezig BloemBloem!

Hier vandaag toch nog maar een extra bolletje gehaald, ik was op 3/4 van de tweede mouw (en ik moet ook nog knoopsboordjes) en toen was het aantal bollen dat in het patroon stond toch echt op. Niet hetzelfde batchnummer, maar het valt gelukkig helemaal niet op.

Denk dat ik morgen wel aan de boordjes toe kom en hem dan kan steeken, spannend! Maar wel erg veel zin in. :D

Ooo ik herken dat gevoel, dat branden je handen en wil je gewoon verder :))

jibberjabber schreef:
@Bloembloem: Wat brei jij netjes !!! Mijn complimenten heb je.

Wat lief, ik doe echt mijn best, ik haak voornamelijk. Baal dus alleen van die missteek, ik krijg het nog niet voor elkaar om dat op te lossen tijdens het breien, maar goed, oefening baart kunst, en volgens mij zit de missteek aan de achterkant, dus ik verzin er wel wat op, blijft stug door breien.

Het is dus alleen wel vermoeiend, want ik ben zo gefixeerd op het niet laten vallen van een steek :+

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:51

Leuk een breitopic <3

Ik ben ook fanatiek breister <<) . Heb alleen steeds last van RSI omdat ik niet kan stoppen haha! Veelal brei ik sokken, maar ben van plan ook aan een trui te beginnen binnenkort.

Leuk om iedereens werk te zien!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:30

Dat ziet er hartstikke netjes uit bloembloem! Foutjes horen erbij, dat is de charme van handgemaakt zeg ik altijd maar :)). En die concentratie is vooral tijdens het leren, dat wordt echt makkelijker :j. Aanhouder wint en ik vind het er echt netjes uitzien!

Vorige pagina had iemand het over Noors breien, de meer gebruikelijke term daarvoor is continentaal breien. En ja, dat doe ik inderdaad ook. Dat, gecombineerd met rondbreien, maakt het inderdaad veel minder belastend voor je armen :j.

Afbeelding
Dit breit ook zo handig :+. Niet, dus, voor het geval iemand twijfelt :+. Maar ik heb beide mouwen eraan, 4 rondes alles gebreid, markeringen om elke 16 steken én een lifeline op de plek waar de mouwen erbij gekomen zijn. Nu ben ik zover dat ik het patroon moet gaan breien, maar er moet eerst weer gepast worden of dit zo past. Ik haal het liever nu weer uit dan als ik ook het patroon gedaan heb _O-

Dus. Tot zij gepast heeft, even niet breien gelukkig _O- of mijn eigen trui, maar dat garen is veel lichter en de pen groter, dus dat gaat makkelijker. En bovendien gewoon een trui, ipv dit gigantische ding :+.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:50

BloemBloem schreef:
Akecheta schreef:
Bij deze :) heb mijn favorieten even gefotografeerd.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Huidige projecten:

[ Afbeelding ]

En
[ Afbeelding ]

Wat prachtig!

Ik zou ook graag een heel grove trui voor mezelf breien, nog nooit gedaan! Alleen babyvestjes e.d.

Weet iemand hier een makkelijk patroon?

Ease, op Ravelry. Of ease bulky: https://www.ravelry.com/patterns/librar ... ky-version

Simpele, straightforward trui, duidelijk patroon dat gewoon goed in elkaar zit. Niet gratis, maar zijn geld echt waard, want je merkt het aan de tijd en zorg die er in het patroon zijn gaan zitten.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:00

Ha Lalidan, zo brei ik ook!
Afbeelding

En hier goed nieuws, ik heb net gesteekt (!), draadjes weggewerkt en geblockt. Vestje ligt nu te drogen, morgen knoopjes erop en voor het eerst Echt Aantrekken. Ben mega trots :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:13

Gesteekt? :?

Wij willen wel een foto hè O:)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:15

Haha ja, op z'n Engels, dat je zo knipt aan de voorkant om 'm van een trui officieel in een vest om te toveren! En ik zal zeker een foto maken als ie straks droog is en knoopjes heeft :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:29

Oh ja :)* held! :)) ik durf dat niet :D

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:46

Tennan , bedoel je dat je dan dwars door je steken heen knipt := ?

Herkenbaar al die katten op schoot hahaha die van mij komt er ook altijd gezellig bij liggen!

Volgens mij ga ik inmiddels best aardig, ben zo trots, want het is zo vermoeiend dat ik om bevestiging moet vragen hahaha! Straks wordt het wel weer heftig dan moet ik steken op gaan nemen voor de hals :+

Nu bezig met verder breien van het linker mouwtje :)

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:42

Als ik zie hoe netjes jij afgekant hebt, zou opnemen geen enkel probleem moeten zijn :))

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:01

Desty schreef:
Leuk een breitopic <3

Ik ben ook fanatiek breister <<) . Heb alleen steeds last van RSI omdat ik niet kan stoppen haha! Veelal brei ik sokken, maar ben van plan ook aan een trui te beginnen binnenkort.

Leuk om iedereens werk te zien!

Met sokken krijg ik ook vaak eerder last van mijn handen met die dunne naaldjes.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:21

Lalidan schreef:
Als ik zie hoe netjes jij afgekant hebt, zou opnemen geen enkel probleem moeten zijn :))

Dat zijn de zijkanten van de mouwen, ik moet straks aan de voorkant opnemen, volgens
mij vanuit de hals, die zie je nu niet heel goed in het midden vrij liggen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:25

Hier toch?
Afbeelding
Maar dan nog, als jij zo netjes afkant, is oppakken echt een koud kunstje. Toen ik net begon was ik zo vreselijk onregelmatig in afkanten, dat oppakken echt een drama was omdat mijn steken gewoon niet herkenbaar waren. En dan weer gedraaid. Of toch weer niet. Of......

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:32

Lalidan schreef:
Hier toch?
[ Afbeelding ]
Maar dan nog, als jij zo netjes afkant, is oppakken echt een koud kunstje. Toen ik net begon was ik zo vreselijk onregelmatig in afkanten, dat oppakken echt een drama was omdat mijn steken gewoon niet herkenbaar waren. En dan weer gedraaid. Of toch weer niet. Of......

O hahaha, ja die bedoel ik :+ Sorry hoor, hahaha ik ben zo onzeker over dat
breiwerk, over haken of je me niets uit te leggen :D

Ik ben vooral tutorials kijken over opnemen :))

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:34

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:08

Ziet er hartstikke netjes uit toch BloemBloem! Mooi hoor.

En ja, ik knip dwars door de steken heen inderdaad :D Van tevoren even met de viltnaad door de zijkanten, zodat het zeker weten niet rafelt. Ik werk met 100% wol dus dat gaat hartstikke mooi. En dan even diep ademhalen en gewoon knippen.

Voor..
Afbeelding

En na!

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:13

tennan schreef:
Ziet er hartstikke netjes uit toch BloemBloem! Mooi hoor.

En ja, ik knip dwars door de steken heen inderdaad :D Van tevoren even met de viltnaad door de zijkanten, zodat het zeker weten niet rafelt. Ik werk met 100% wol dus dat gaat hartstikke mooi. En dan even diep ademhalen en gewoon knippen.

Voor..
[ Afbeelding ]

En na!

[ Afbeelding ]

Dat deed een vriendin van me ook vaker. Ik zou echt een hartverzakking krijgen geloof ik.