Pas bij de gaatjesrij aan de bovenkant begonnen met 2e bol. Breit giga uit dus. Ik had 4 bollen gekocht . Daar heb ik er al 2 van teruggegeven. Maar met die 4 bollen had ik 3x dezelfde sjaal kunnen breien...
50 gram = 1,50. Zeg dat er hooguit 125 gram in zit, dan kost die sjaal dus €3,75. Oké, je tijd moet je niet meerekenen maar qua materiaalkosten is het een lachertje .
En het wonder is geschied: ik heb gisteren "helemaal" 3 naalden gebreid van mijn rode poncho . Ik had wel de meest lastige naald hoor van het patroon er in zitten. Maar weer lekker onder mijn brei detective zitten breien.
Ik vind het een heel spannende poncho . Zet 224 steken op, brei 4 naalden ribbel. In de 5e naald volgens patroon minderen naar 192 steken. Dan 24 naalden ajour. Oké, tot zover niets aan de hand zou je denken. Maar na de 17e naald van het ajour, heb ik opeens 193 steken . Precies op hetzelfde punt waar mijn moeder van de week de "fout" in is gegaan (wij maken geen fouten, wij vergissen ons hooguit!). Dus ook maar even gesmokkeld want het kan écht niet anders... Nog 1 naald ajour en dan alleen maar tricot en minderen . Mijn moeder is al veel verder dan ik en ik wilde alleen voor de markeerringen minderen maar het moet toch om en om (voor markeerders, na markeerders) anders krijg je een scheve poncho. Gelukkig heeft mijn moeder dat ontdekt dus maak ik niet dezelfde vergissing .
Huh, hoe krijg je dat nou weer voor elkaar? Geen telfoutje?
Ik wilde vanavond de pennen weer pakken, maar paardlief vond het nodig er behoorlijk hard uit te naaien (oké, hij schrok echt heel erg, dus hij kon er niet veel aan doen) en doordat ik per sé de teugels vast wilde houden (dûh) heb ik nu kramp in mijn vingers. Typen gaat al niet zoals ik wil, laat staan breien
patpen
Geplaatst: 30-09-12 23:24
Nee, geen telfout want het ajour klopt. Maar omdat ze een dubbele overhaling in de toerwisseling doen, kom je niet uit. Ik ben al begonnen op een ander punt en deze "vergissing" is minder opvallend dan bij de 1e poging. Oftewel: het is onvermijdelijk . Dus of ik deze poncho nóg een keer ga breien? Denk het niet. Er staan meerdere patronen op met deze dikte dus ik ga eens snuffelen of ik nog een ander leuk patroon kan vinden voor die andere kleuren. Bovendien kom ik echt behoorlijk wat garen te kort. Deze rode wol breit dus níet uit!
Altijd leuk als je schrikt! Maar ik snap niet dat je die teugels vast wilde houden hoor . Behalve kramp niets aan overgehouden? Ik moet nog even wennen aan mijn nieuwe "diesel" van 1.78. Ik denk dat hij langzaam gaat, maar degene die er bij lopen moeten stevig doorstappen . Ik loop nog even aan een hulplijn (buiten, in het bos omdat het een nieuw paard is voor mij) en het meisje aan de hulplijn is niet zo groot die én niets heeft met de diesel én ook niet het overwicht heeft op hem; hij loopt door haar heen zeg maar. Bij mij loopt hij van en naar de stal keurig mee en stopt wanneer ík het wil. Hoefslag en natte voeten .
Over de wol heb ik al gemaild; ze heeft nog liggen voor me. Dus dat ik binnenkort ophalen. En dat patroon. Tja, het is wel typisch voor Drops . Ze hebben wel vaker van dit soort dingen. Daarom moet je erg opletten bij sommige patronen. Wat ik niet begrijp is dat ze die dubbele overhaling bij een toerwisseling doen. Dat is sowieso vragen om problemen... Gelukkig zie je het niet maar wie dat patroon bedacht heeft????
patpen
Geplaatst: 03-10-12 18:35
Oh oh oh! Even naar dat winkeltje om het rood op te halen..... Ze heeft al het rood bij elkaar gezocht (had wat extra gemaakt) én blauw én groen. Dus ik heb nu van de 3 kleuren voldoende voor de poncho. Maar ze had weer zulke leuke nieuwe garens . Ik wil wat spencers breien, gewoon tricot, lekker simpel, en heb 2 kleuren meegekregen. Van de 3e kleur die ik ook zo mooi vond, gaat ze bolletjes maken. Hond van haar heeft de koon omgestoten dus ze moet het een beetje uit de knoop halen . Op mijn vraag: "wat krijg je van me?" zei ze doodleuk dat ik maar wat leuks moest breien. Ja maar, dat is helemaal niet mijn bedoeling!!!! Het is wel goed... Iemand heeft sokken gebreid voor de winkel. Heel leuk hoor! Alleen zit er een knoert van een fout in wat ze zelf nog niet gezien had; 1 sok is goed maar bij de andere is die vrouw verkeerd begonnen met de teen dus die is gedraaid. Kortom: sokken zijn niet te dragen .
Dames, wordt er nog gebreid? Het is zo stil hier...
Ik heb nu 2 rondes gehad met minderingen maar ik merk nog niet echt dat ik 12 steken "kwijt" ben van de 192 . Patroon wat minderingen betreft aangepast anders wordt hij véél te lang. Scheelt weer 18 naalden .
Ben weer gestart toch maar eerst weer eens een sjaal op de pen met Wibra wol lekkere zachte wol met verschillende tinten van wit naar donker grijs driedraden op pennen zes lekker niet na denken en breien
patpen
Geplaatst: 06-10-12 23:12
Ik kan gelukkig eindelijk merken dat er wat steken zijn geminderd! Het is nog net te veel een prop maar ik denk dat ik binnenkort wel een foto kan plaatsen van de poncho "tot nu toe". Volgens mijn moeder moet ik geen dubbele col breien; wordt te dik. Ja maar, dat vind ik nou juist zo leuk aan die poncho (naast het ajour dan). Bovendien moet mijn nek wel warm blijven Probleem is echter dat ik té veel projectjes heb die ik hierna "even" wil doen . Spencer, shrug, zwart/oranje col en kan vast nog wel wat bedenken . Denk toch eerst die col. Shrug heb ik met kerst nodig maar daarvoor zal ik vast wel een col nodig hebben met dit fijne weer
Jiwa
Geplaatst: 07-10-12 01:23
Ik ben nog bezig aan de witte kol en heb net bij mijn ouders met pennen 10 en hele dikke wol een nieuwe opgezet voor mijn moeder.
Col met dikke wol voor mams, gerstekorrelsteek
Dit wordt de andere. Pennen 8, inmiddels aan bol 2 bezig. Vakjes. Iets te enthousiast geweest met steken opzetten, maar dan kan hij dubbel of een beetje opgekropt.
Met beide inmiddels al iets verder dan op de foto's.
Jiwa
Geplaatst: 07-10-12 01:23
Maartje_M schreef:
Hier nog steeds even niet... nat weer = auw aan vingers blijkbaar
Bah! soms kun je maar beter een stempeltje hebben, dan is er wat aan te doen..
patpen
Geplaatst: 07-10-12 13:46
Alvast een foto "tot nu toe": Nog niet heel erg duidelijk want ik kan de steken nog niet in 1x rond krijgen op de naald.
Jiwa: leuke breiwerkjes! Ben ook benieuwd naar het eindresultaat. Enne: ik heb een stempel maar er is niet aan te doen dan "er mee te leren leven". Dus een stempel wil niet per definitie zeggen dat er wat aan te doen is
Stempel is niet altijd fijn nee, maar zou toch wel graag weten wat ik precies heb gister wezen bowlen en kon vandaag met rijden na een half uur mijn teugels niet meer vasthouden, dus dat er ergens iets niet goed zit... dat staat vast.
Gave kleur patpen! Ben benieuwd nar een detailfoto van onderin. Ziet er erg mooi uit namelijk.
Echt super duidelijk krijg ik die rand er niet op, maar ik heb een poging ondernomen:
Die kleur is echt super! Het is wel fel rood maar er zit ook oranje doorheen en grijs/zwart gemêleerd. Hele aparte kleur. Maar het breit niet echt handig; draad bestaat uit 13 fijne draden zeg maar. Goed opletten dus om de héle draad te breien