[CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonechi_

Re: [CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:49

Oef! Nog vier poten en een staartje. En de boel erop zetten. Maar nu heb ik zere vingers.

Ash_ hoe gaat het bij jou?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:19

Ik "moet" nog 7 veren en 2 poten, dan is ie ook af.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:38

Krissis schreef:
Ik "moet" nog 7 veren en 2 poten, dan is ie ook af.

Wat ben je ook weer aan het maken?

Ik ben nu even bezig met een langdurige UFO/WIP (unfinished object/work in progress)
En ik moest net een beetje gniffelen, ben nu wat aan het aannaaien en volgens mij heb ik tijdens het vullen bedacht dat ik hem goed vol moest doen... ten eerste is hij behoorlijk 'hard' van de vulling en ten tweede krijg ik nu dus amper mijn naald er doorheen zo stijf staat hij van de vulling, maar ach hopenlijk kan hij nu wel zelfstandig staan, dat gaat niet met het vorige exemplaar wat ik van dit project heb gemaakt ;)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:53

Ik ben bezig met een dc uil in opdracht en daarnaast zo veel mogelijk sleutel/tashangers van uilen voor m'n werk.
M'n wip/UFO's vallen wel mee moet ik zeggen.
Thanks voor je pb, ik zal er via de pc op reageren. Via de telefoon is zo onoverzichtelijk.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:50

Annemiek80 schreef:
Voor diegenen die naast katoen ook met acryl haken...

Ik heb recentelijk kennisgemaakt met Phildar Impact 3.5 en vind dit heel fijn haken, goedkopere klasse, beperkt verkrijgbaar (maar online wel te vinden :) ), het splijt een beetje... maar heerlijk zacht om mee te haken, veel zachter dan ik van de goedkopere soorten acryl gewend ben, het brandt dan ook niet in mijn nogal gevoelige handen (als voorbeeld, Saskia van de Wibra brandt erg voor mij, Bianca van de Wibra ook maar minder als Saskia, Royal melange van Zeeman brandt, evenals super soft baby van de zeeman, ik heb ze in huis en haak er soms kleine stukjes mee maar geen hele knuffels en zal ze niet snel weer aanschaffen)
Naald glijdt er echt doorheen, 33 kleuren in het assortiment waaronder 'meng'kleuren. Ik ga deze dan ook binnenkort maar eens bestellen... Had nu 'maar' 3 bolletjes verkregen/gekregen vanuit een swap maar vind het dus erg fijn.

[ Afbeelding ]
Mengkleuren:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dank je wel, heb nu alle kleuren besteld en wel drie per kleur en ergonomische haaknaalden en een mooi boek erbij :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:02

lisa_pluisje schreef:
Annemiek80 schreef:
Voor diegenen die naast katoen ook met acryl haken...

Ik heb recentelijk kennisgemaakt met Phildar Impact 3.5 en vind dit heel fijn haken, goedkopere klasse, beperkt verkrijgbaar (maar online wel te vinden :) ), het splijt een beetje... maar heerlijk zacht om mee te haken, veel zachter dan ik van de goedkopere soorten acryl gewend ben, het brandt dan ook niet in mijn nogal gevoelige handen (als voorbeeld, Saskia van de Wibra brandt erg voor mij, Bianca van de Wibra ook maar minder als Saskia, Royal melange van Zeeman brandt, evenals super soft baby van de zeeman, ik heb ze in huis en haak er soms kleine stukjes mee maar geen hele knuffels en zal ze niet snel weer aanschaffen)
Naald glijdt er echt doorheen, 33 kleuren in het assortiment waaronder 'meng'kleuren. Ik ga deze dan ook binnenkort maar eens bestellen... Had nu 'maar' 3 bolletjes verkregen/gekregen vanuit een swap maar vind het dus erg fijn.

[ Afbeelding ]
Mengkleuren:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dank je wel, heb nu alle kleuren besteld en wel drie per kleur en ergonomische haaknaalden en een mooi boek erbij :D

Lol das niet weinig, je bent aardig aan de gang/goed bezig :P

Ik ben het bestellen momenteel zo lang mogelijk aan het uitstellen :') omdat ik weet dat ik dan meer bestel als dat ik stiekum nodig heb. Ik heb echt een zwak voor kleurtjes lol
Mijn paars en roze is echter vrijwel op en die wil ik van dit merk bestellen, omdat het merk waar ik normaal mee werk die kleuren juist wat stugger zijn, er zit gewoonweg wat verschil tussen de kleuren binnen dat merk, het verschil (in dikte) is niet zo groot maar voor mij wel merkbaar, maar phildar kan je er goed mee combineren.
Mijn turquoise/blauw is echter ook bijna op en moet ik ook bestellen, die wil ik weer van dat andere merk hebben :P, en er is geen webwinkel die beide merken verkoopt... lekker dus lol

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:06

Vrees dat ik een aanleg heb voor koopverslaving :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:57

WIP (work in progress) voorheen UFO (unfinished object... als in, in de hoek gesmeten want ik houdt niet van aannaaien en kleine onderdelen :P)

Voor:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding
Afbeelding
Andere 4 stekels zijn ook klaar maar neit op de foto.
Kleuren vertekenen wat maar buiten fotograferen is nu geen optie

Ik hoef 'alleen' nog 'maar':
- 6 vingers
- 2 armen
- 6 voetzolen
- 2 vleugels
- in elkaar zetten/naaien

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:04

Hijs leuk annemiek! Wat doe jij met al je ami's als ze af zijn?

Euhm, wat moet ik doen -O-

With C, ch 3. Rnd 1: Work 12 dc in 3rd ch from hook – 12 dc. Join with sl st in first dc. Fasten off, leaving 6”/15cm tail.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:12

Annemiek, die phildar impact 3,5, welke haaknaald heb je daarvoor nodig? Is een 3,0 goed?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:21

_Nelleke_ schreef:
Hijs leuk annemiek! Wat doe jij met al je ami's als ze af zijn?

Euhm, wat moet ik doen -O-

With C, ch 3. Rnd 1: Work 12 dc in 3rd ch from hook – 12 dc. Join with sl st in first dc. Fasten off, leaving 6”/15cm tail.

With C = de kleur, waarschijnlijk staat er boven dit patroon A=blauw 0001, B = zwart 0002, C= rood 0003

ch 3= haak 3 lossen
Round 1: Maak 12 dc = doublecrochet/stokjes, in de derde losse vanaf de haak gerekend (laatste dus, dit is behoorlijk wurmen kan ik je vertellen om 12 steken in 1 steek te maken dus haak je lossen los!) = 12 doublecrochet
Join with slst (slipstitch)in first dc (doublecrochet) = na de laatste dc haak je 1 halve vaste in de top van de eerste dc om een 'rondje' te verkrijgen.

Daarna ga je 'in het rond' verder waarschijnlijk

Soms maak ik wat in opdracht, soms gaat het 'naar mijn naaste omgeving' soms gaat het naar het goede doel

goede doel: http://poekie-knuffel.blogspot.nl/
Vanuit een haakgroep gaat 1 maal in de paar maanden een grote doos met allerlei soorten en maten knuffels naar dit project, ik zend het dus eerst naar iemand en die verzamelt het, brengt het de grens over ... en stuurt het weer op :P
Zij woont net over de belgische grens maar heeft ook een nederlands postadres, op deze manier blijft voor iedereen de verzendkosten zo laag mogelijk, eind okt/begin nov gaat er weer een lading weg.
Als ik iets graag wil maken maar even geen bestemming voor weet... of het is een 'testproject' voor mij gaat het naar Poekie

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:26

_Nelleke_ schreef:
Annemiek, die phildar impact 3,5, welke haaknaald heb je daarvoor nodig? Is een 3,0 goed?

3 kan, ik haak zelf grotendeels met 2.5, doe vrijwel alle ami's met 2.5 haken, aangezien je nog 'beginner' bent kun je nog wel eens moeite hebben met te los/strak/onregelmatig haken, dan is een kleinere naald vaak iets beter, kleiner als de verpakking aangeeft, omdat de kans op gaten waar vulling doorheen kan komen weer wat kleiner is

edit:
Wikkel even nagekeken, die zegt 3-3.5 voor zowel haken als breien, echter dan gaan ze vaak wel uit van 'kleding'
Ik zit standaard altijd onder de maat die de wikkel aangeeft. Als wikkel zegt 3-4 neem ik 2.5, als wikkel zegt 4 neem ik 3 etc

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:35

Tnx en tnx! :) Ik ga maar even een filmpje kijken over stokjes haken, want dat heb ik nog nooit gedaan.

Wat goed dat je ze naar het goede doel stuurt!

Is het niet zo dat je met een 2,5 naald sneller hebt dat het garen split? Ik kan me voorstellen dat achter een 3 het makkelijker blijft zitten. :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:41

_Nelleke_ schreef:
Tnx en tnx! :) Ik ga maar even een filmpje kijken over stokjes haken, want dat heb ik nog nooit gedaan.

Is het niet zo dat je met een 2,5 naald sneller hebt dat het garen split? Ik kan me voorstellen dat achter een 3 het makkelijker blijft zitten. :)

splitten ligt bij mij toch echt aan het garen, phildar impact splijt wel sneller als het garen waar ik normaal mee werk, ik denk dat het een gevolg is van het 'zacht' zijn.

Mijn 2.5 is van clover, en mijn 3.0 is van prym, ik vind de kop van de prym wel zoveel dikker dat het probleem niet zozeer zit in dat het splijt maar gewoonweg in het 'ik krijg mijn naald er niet door want ik haak te strak', clover heeft een iets fijner puntje, pryms puntje is meer afgerond. Prym gebruik ik bijv weer wel als ik 'dekentjes' haak, omdat ik die standaard losser haak en daar hoef je je toch niet druk te maken over vulling.
Prym echter zijn nog altijd mijn 'noodhaken' lol, mijn ergonomische haken (clover en knitpro) vind ik zoveel lekkerder haken dat op den duur ik al mijn haken daarvan wil hebben maar ik heb ernstige moeite deze voor mezelf aan te schaffen :')
'want die maat heb ik al liggen, waarom bijkopen' lol

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:54

Een ff tussendoortje
Afbeelding

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:03

Annemiek80 schreef:
_Nelleke_ schreef:

splitten ligt bij mij toch echt aan het garen, phildar impact splijt wel sneller als het garen waar ik normaal mee werk, ik denk dat het een gevolg is van het 'zacht' zijn.

Mijn 2.5 is van clover, en mijn 3.0 is van prym, ik vind de kop van de prym wel zoveel dikker dat het probleem niet zozeer zit in dat het splijt maar gewoonweg in het 'ik krijg mijn naald er niet door want ik haak te strak', clover heeft een iets fijner puntje, pryms puntje is meer afgerond. Prym gebruik ik bijv weer wel als ik 'dekentjes' haak, omdat ik die standaard losser haak en daar hoef je je toch niet druk te maken over vulling.
Prym echter zijn nog altijd mijn 'noodhaken' lol, mijn ergonomische haken (clover en knitpro) vind ik zoveel lekkerder haken dat op den duur ik al mijn haken daarvan wil hebben maar ik heb ernstige moeite deze voor mezelf aan te schaffen :')

'want die maat heb ik al liggen, waarom bijkopen' lol

Dat zou ik dan toch maar gewoon doen, als ik zeg dat je het moet, doe je het dan? dan zeg ik dat het moet nl :+

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:14

Na veel vloeken, gooien en opnieuw beginnen. Heb ik de eerste 2 toeren voor elkaar :-D. Ben helemaal blij.

Alleen nu heb ik dit als volgende stap maar vind het nog moeilijk het patroon te lezen. Wie kan mij helpen. *1v,2v in volg. St* (18)

Wie helpt weet dat het 18 steken moeten zijn maar de rest lukt niet. Kom er niet uit.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:15

Ow en daarna sluit met hv in volg. St, knip draad op 15cm af en haal de laatste st door.

Hoe moet ik dat lezen?

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:30

Je doet 1 vaste, 2 vaste in een, 1 vaste, 2vaste in 1. Etc dan maak je een halve vaste om af te ronden. Toch dames?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:33

Ah ik voel me echt heel dom. Maar ook dat snap ik niet.
Dus 3 vaste in 1 vaste die er al was?

Moet die halve vaste dan pas als de 3de toer af is?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:36

Ash_ schreef:
Ow en daarna sluit met hv in volg. St, knip draad op 15cm af en haal de laatste st door.

Hoe moet ik dat lezen?

Waarschijnlijk heb je nu als uitgangspunt een toer van 12 steken?

De bedoeling is dat je van 12 naar 18 steken gaat (dus +6), dit gaat als volgt:
Toer 3: 1 vaste, 2 vasten in volgende steek, 1 vaste, 2 vasten in volgende steek, 1 vaste, 2 vasten in volgende steek, 1 vaste, 2 vasten in volgende steek, 1 vaste, 2 vasten in volgende steek, 1 vaste, 2 vasten in volgende steek (1+2+1+2+1+2+1+2+1+2+1+2 = 18)
Die ** in wat je schreef in *1v, 2v in volg. St* daar zou achter moeten (herhaal 5 maal)

Na deze ronde is je onderdeel blijkbaar klaar (of wissel je van kleur), om van een rondje een rondje te maken moet je als laatste een halve vaste maken in de volgende steek (ofwel de eerste steek van ronde 3), als je daarna de draad doortrekt (lus doortrekt) dan heb je een knoopje, aan het einde van een onderdeel sluit ik altijd af met een halve vaste (slipstitch) en daarna weef ik het uiteindje door wat steken, of ik laat het uiteindje hangen (wat denk ik bij jou moet) om een ander onderdeel aan te naaien
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 28-08-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:41

Bonechi_ schreef:
Je doet 1 vaste, 2 vaste in een, 1 vaste, 2vaste in 1. Etc dan maak je een halve vaste om af te ronden. Toch dames?

Klopt helemaal!

En wees niet bang hoor Ash, vloeken en tieren hebben we allemaal gedaan in het begin en patronen leren lezen ook, als je het eenmaal 'weet' snap je bijna niet meer waar je nu eigenlijk beren op de weg zag :j

Als ik aan wat nieuws bezig ben haal ik ook nog heel regelmatig stukken weer uit en begin weer opnieuw en kan echt zitten puzzelen, echter omdat ik al wat handiger (lees sneller) ben met haken is het voor mij minder een probleem, als je met bloed, zweet en tranen de eerste paar rondes hebt gedaan en je moet weer opnieuw beginnen, dat is gewoon frustrerend, maar geloof me het wordt echt beter, oefening is het magische woord

*heeft net nog een rondje van 36 helemaal uitgehaald omdat ik bezig ben mezelf een nieuwe manier van vermeerderen aan te leren waardoor je een rondje krijgt en geen hexagon, want ik was de tel kwijt :P*

Maar daar zal ik beginnende haaksters niet mee lastigvallen, mocht krisis het willen weten... laat me even weten dan zal ik het je uitleggen, je krijgt dan minder die 'strepen' in je werk

Krisis ik vind je hangertje een schatje! Heb je het haar met borduurgaren gedaan oid? Of katoen en dan wat expres gespleten?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:42

Oke dus in de steek die er zit 1 vaste, volgende bestaande steek 2 v. Zo?

Het is indd een onderdeel wat vastgenaaid moet worden aan een ander onderdeel. Dit is de bovenlip die moet dan aan de onderlip.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:44

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ash_ schreef:
Oke dus in de steek die er zit 1 vaste, volgende bestaande steek 2 v. Zo?

Het is indd een onderdeel wat vastgenaaid moet worden aan een ander onderdeel. Dit is de bovenlip die moet dan aan de onderlip.

Helemaal!

edit: je begint aan een nieuwe ronde dus de eerste 1 v moet gewoon in de volgende steek, dan 2 vasten in de steek daarop, dan 1 vaste in de steek daarop en zo verder

Omdat het vastgenaaid wordt moet je dus een wat langer uiteinde laten, je hoeft je niet precies aan die 15 cm te houden hoor, gewoon wat jij makkelijk vind, ik laat meestal een lange staart, zodat ik evt 2x 'rond' kan om vast te naaien soms komt dat iets beter uit in het 'shapen' van een onderdeel

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:54

Oke top. De derde toer snap ik nu!!

En die hv moet dan ook in elke bestaande steek toch?