[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:53

rebeltje, toen ik 11 was kon ik nou niet echt bepaald goed tekenen,
ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij mij zag het er toen écht
niet uit
paraat, die kan écht mooi tekenen!

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:00

ik tekende toen ik 11 was nog niet eens, haha
Ben nu pas sinds een paar maandjes aan t tekenen Vroeger tekende ik (bijna) niet, en had ook nog nooit paarden getekend, zover ik me kan herinneren.

poema

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:35

ummhh ik heb ook nog een vraagjes misschien staat het ergens al in dit topic, ik heb al een aantal blz doorgelezen alleen duurt het een beetje lang als ik ze alle tien moet doorlezen.
Vaak op foto's zijn de manen licht, je moet dus niet de manen tekenen maar de ruimte die er tussen zit (beetje bagger uitleg). Ik zou niet weten hoe je dit mooi kan doen!
Iemand tips?

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:44

indd gewoon de ruimte (donkerdere delen van de manen) tekenen die er tussen zit.
Ik heb laatst ook een paard met witte manen getekend (http://img490.imageshack.us/img490/5100 ... ner6st.jpg) daar zie je ook dat ik de tussenruimte heb laten zien, en dat je toch goed ziet dat het witte manen zijn. Je moet het gewoon heel licht! doen. Je kunt het zo gewoon even proberen, je kunt het altijd weer uitgummen als het niet lukt

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:48

jah das waar. Maar de haren zijn zo fijn, met mijn potloden worden het al snel wat dikkere strepen. Maarjah oefening baart kunst

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:26

Als ik manen met potlood teken, dan teken ik wel de haren. En ook een beetje plukjes. Dan doezel ik een beetje, zodat het ietsje in elkaar gaat overlopen en met de kneedgum gum ik dan de highlight-haartjes erin.

Met pastel teken ik ook gewoon de haren, niet de ruimten ertussen. Ik zou niet weten hoe ik dat anders zou moeten doen...Want ook al zijn de manen licht, de dat valt vooral op omdat de bovenste laag licht is maar de onderste laag wel lowlights heeft.

Volkoren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:12

Dark_Bloom schreef:
rebeltje, toen ik 11 was kon ik nou niet echt bepaald goed tekenen,
ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij mij zag het er toen écht
niet uit
paraat, die kan écht mooi tekenen!

dat was ook niet het punt.. Meer omdat je toen nog geoorloofd kon gaan zitten doen waar je zin in had.. EN je nu dus op die momenten braaf geintresseerd moet gaan doen

Heb een tekening gevonden van toen ik ong 11 was.. T zag er wel als n paard uit.. beetje kaal nog.. maar t valt best mee

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:43

Hihi ik vond ook tekeningen van een paard van toen ik zeven was, een vierkant blok met vier stokjes eronder en een rondje derop haha

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:12

hej hoe teken je dan kleurverschil... gewoon harder drukken... punt slijpen en uitvegen??? want ik probeer ook schaduwen te tekenen maar dat lukt niet heel erg...

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:17

ik vondt laatst ook een tekening van toen ik vijf was lol het zag er nog niet vreselijk uit voor een kind van 5

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:18

hoe doe je tekenen met olie pastelkrijt

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:21

meintjuhh@ je kunt gewoon door steeds vaker over 1 plek heen te ''kleuren'' (zacht dus!) die plek donkerder maken, en ik zou niet gaan vegen met je vingers, maar een doezelaar pakken, dan kan je veel vloeiendere schaduwen maken. En je houd je vingers schoon...

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:22

haha oke dank je kga het proberen

Remy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:34

Bubblicious schreef:
hoe doe je tekenen met olie pastelkrijt

Heel moeilijk Ik heb zelf net een doosje aangeschaft maar ik ben er nog niet zo uit...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:12

Voor de schilders hier: Op dit moment staan er bij de Xenos echt grote doeken tot wel 1.20 m voor weinig geld.
Ik heb er net 2 doeken van 70 x 80 gehaald voor maar 8 euro.
Verder zijn de jaarkalenders 2006 met mooie paardenfoto`s erin nu op veel plaatsen in de aanbieding.
Voor m`n verf blijf ik naar de www.dekwast.nl gaan, aangezien de kwaliteit daarvan toch wel erg belangrijk is.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:06

@Oneilltje: Dankje ik ga morgen middag meteen even kijken, ik heb nog 1 doek liggen, maar als ze toch in de aanbieding zijn waarom niet?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:52

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:53

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:33

ow wauw paraat. Die schilderijen.

Maar goed ik had een soort vraag opmerking. Ik zie namelijk heel vaak dat mensen het halster of het hoofdstel weglaten als ze een paard tekenen, omdat dat mooier is. Ik zie het nut daar nooit van in, juist omdat ik als een paard een halster of hoofdstel heeft ik dat mooi kan gebruiken voor de verhoudingen. Maar is er nog een meerwaarde in het weglaten van halsters/hoofdstellen. Heeft het andere voordelen/nadelen dan dat het mooier is?

trouwens nog een uhm... collumn over tekenen die in me opkwam. (mag dit hier?)

verschillende kleuren zwart?

Ik weet nog dat toen ik begon met tekenen ik alleen bruine en vossen makkelijk vond. Witte paarden, schimmels dus, vond ik heel moeilijk. Mijn eerste was een dik omlijnd dier en veels te hoekig, maar wel schimmel.
Mijn eerste zwarte paard was een veel grotere ramp. Laat ik zeggen dat ik geen idee had wat ik tekende. Ik vroeg die avond aan iedereen hoe je in hemelsnaam verschillende kleuren zwart moest tekenen. Dat een zwartpaard niet een kleurzwart heeft, dat had ik namelijk wel door.
Antwoorden die ik kreeg waren: 'door hard en zacht te drukken', 'met verschillende hardheden' en 'verschillende kleuren zwart, huh?'
Ik werd er niet veel wijzer van en ging wat proberen. Nu moet ik bekennen dat het een standfoto was van een of andere american saddlebrad ofzoiets uit een paardenboek. Het paard was een gratenpakhuis (zo leek het in mijn ogen), maar had een ontzettend mooie blauw/zwarte vacht. Ik bedenk me nu dat dat met potlood niet te vangen was.
Hoe ik uiteindelijk leerde om zwarte paarden te tekenen, was gewoon door het te zien als een wat donkerder bruinpaard, want een zwartpaard is niet zwart, een zwart paard is gewoonweg een paard met heel veel mooie kleuren.

Nou ja, het slaat op niet zoveel, hoe je een zwart paard moet tekenen komt er nog steeds niet in voor. Een zwart paard tekenen kan ik wel een beetje nu...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:40

@ Fenn: leuk stukje over 'zwart' ... het is en blijft een beetje experimenteren met potlood denk ik en inderdaad een zwart paard is niet alleen maar zwart. Als je kleur gebruikt heb je nog heel veel mogelijkheden maar met grijspotlood zit je vast aan de grijsnuances die je kunt geven aan zo'n paard. Alhoewel je met grafiet ook aardig donkere stukken kunt maken.

Wat betreft het halster/hoofdstel ik denk dat het voornamelijk aan persoonlijke smaak ligt met of zonder te tekenen. Als je met moet/wilt tekenen kan dat inderdaad handig zijn voor de verhoudingen maar ook zonder kunt je orientatiepunten gebruiken om de verhoudingen in de gaten te houden (afstand tussen oor en oog, jukbeenderen, neusgaten etc. etc.).
Moet wel bekennen dat ik een paard ook het liefst zonder halster/hoofdstel zie gewoon omdat ik dat een mooier gezicht vind. Voor het tekenen maakt het mij niet uit.

en nu... ga ik even bij de links van Paraat kijken

Gr. Lon

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:22

Ik denk dat voor met of zonder halster of hoofdstel hetzelfde geldt als met fotograferen. De meesten vinden de foto`s van hun paard mooi met een sjiek hoofdtel in of juist zonder iets aan hun hoofd. Foto`s van paarden met hun halster aan ogen weer net wat minder mooi. Net zoals op keuringen trouwens. Een merrie aan een hoofdstel ipv halster geeft het dier net iets extra. Natuurlijk is dit iets heel persoonlijks en is het voor iedereen anders.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 02:06

Ohja, misschien is het nog even handig een motivatie te geven waarom ik hier links plaats;

Zonder kunst in je op te nemen en te leren analyseren, kan je je eigen kunst ook niet optimaal analyseren.

Er zijn kunstenaars die echt wereldtrillend werk met paarden als thema hebben gemaakt Mensen die echt vernieuwen, die écht verbeteren "het is allemaal al gedaan" valt in het niet. Het is dapper om buiten bestaande horizons aan de slag te gaan. Het is belangrijk alle reut er tussen uit te kunnen halen.

Ik persoonlijk vind dit uitzonderlijk goed:

http://www.virginiachristopherfineart.c ... works.html

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:33

ook een handig topic van mij, tja tips kan ik zo 1, 2, 3...niet toevoegen maar ik teken graag met pastelkrijt ...

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:23

Ik vroeg me af zijn de doeken van de xenos wel goed? Ze voelen zo slap en dun en licht???? Of maakt dat niets uit, die hele grote zijn wel gafa zeg!

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:12

Ik ken zelfs profs die ze gebruiken. Anders zul je ze zelf moeten maken, want zo groot kom je ze niet vaak tegen. Er zitten al wat extra dwarslatjes tegenaan, maar sommigen tikken er nog wat meer latjes achter voor extra stevigheid