[ART][VOLG] Handgemaakte leren tassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 08:57

Akecheta schreef:
Leuk om de vorderingen te zien met het zadel.
In Nl wordt in tassenmakersland de zijkant 'souffle' genoemd.
Bij tuigleer of 'vettig' leer waar de lijm niet goed op vastzet, kun je het leer het beste even ruw maken. Met bv een scherp mesje beschadig je dan bovenlaag, zodat dit ruw wordt. Dat zorgt voor goede lijm hechting. Daar is officiëel gereedschap voor bv https://www.boomsma.nl/p/ruwmaker-klein-1-cm maar ik doe dit gewoon met een scherp mesje.

Succes met je verdere project. Gaat vast erg mooi worden!

Bedankt! Dat heb ik inderdaad gedaan :j op de foto zie je het slecht, maar als je een beetje inzoomt is het wel te zien op de 3e foto.

DubbelFun

Re: [ART][VOLG] Handgemaakte leren tassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 09:04

Mooie vorderingen.
Sommige foot's doen me denken aan een Engels houtbewerkings gezegde; 'you can never have enough clamps' :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 09:44

Die kende ik niet, maar het was inderdaad maar goed dat ik pas nog een doosje extra klemmetjes had besteld :') :))

Ik had mijn vriend ook al even mentaal voorbereid dat ik graag mallen wil voor het nat vormen van leer en dat hij die van hout mag maken zodra ik heb bedacht hoe de vorm moet worden O:) :')

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 18:35

*negeert rode letters := "
Het staat allemaal even op een laag pitje, maar wel wat kleine dingetjes gedaan.
Toolen staat al lang op mijn "wil ik nog leren lijstje". Een hele tijd geleden kreeg ik een hoop reststukjes plantaardig gelooid leer bij de leerhandel om wat mee te gaan oefenen. En dat ben ik nu eindelijk aan het doen :D Valt nog niet mee! Maar wel erg leuk. Echt een beetje zoeken hoe nat het leer moet zijn ook.
Van boven naar beneden toch al een klein beetje vooruitgang, maar moet echt nog een hoop oefenen om hier wat feeling voor te krijgen.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:48

Toolen is heel leuk en je hebt zoveel verschillende 'stamps' om iets moois te maken.
Volgende stap is carving ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 20:44

Eerst carven en dan toolen bedoel je denk ik. Met de swivel knife eerst alles snijden en daarna de diepte er in stempelen. Dat heb ik hier ook gedaan.
Ik heb nog niet echt figuur stempels en ook nog niet nodig, dat komt later wel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:33

Leuk dat je weer wat post! Ik vind het allemaal maar knap wat je doet, die laatste van je tooling lijkt mij al heel goed. Jammer dat je verder niet toekomt aan wat je zo leuk vindt om te doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:29

Nee, ik bedoel echt alle figuren met een mes er in carven. Zeker bij de western zadels zitten daar ware kunstwerkjes tussen.

Dan is dit nog een simpele :)
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 09:51

Ja dat is toch wat ik heb gedaan ;) het zijn geen kant en klare stempels die bloemen, dat is uitgesneden met een swivel knife..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 10:42

Respect!! Dat heb je dan heel netjes gedaan, want het lijkt niet een stempel :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 12:59

Ziet er heel goed uit :j

En dat leer maak je licht vochtig, of laat je dat een paar uur in het water vocht opnemen? Wij zijn nu met de klas aan het discussiëren of het vochtig maken van het leer helpt bij het vouwen om de halsterringen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 13:36

Ik ben nog een beetje aan het proberen hoe nat het moet zijn. Te nat werkt ook niet goed, maar te droog ook niet.
Om dik leer te kunnen buigen om een ring kan zeker helpen als je het goed nat maakt :j dan loop je minder risico op scheurtjes. Maar zeker niet voor langere tijd in water laten liggen hoor :n even kort onderdompelen of met een spons of plantenspuit vochtig maken.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 15:55

Ik vind het al wel heel mooi!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 16:00

Te nat moet zeker niet, iemand had op een filmpje al gezien max 24 uur, maar dat lijkt me behoorlijk lang. Denk dat ik het van de week probeer met een uurtje, want het moet ook nog gelijmd worden. Dus net iets soepeler zou al mooi zijn. Dan kan ik het vormen en laten drogen in de vorm voordat ik er verder mee werk.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 09:14

Siamsmeesje schreef:
Ziet er heel goed uit :j

En dat leer maak je licht vochtig, of laat je dat een paar uur in het water vocht opnemen? Wij zijn nu met de klas aan het discussiëren of het vochtig maken van het leer helpt bij het vouwen om de halsterringen.

Het is niet mijn specialiteit, maar heb er wel les kort gehad in het werken met tuigleer. Dit was overigens voor tassen (bv zadeltassen van tuigleer) Wat mij verteld is: leer 3 keer nat maken/inwrijven met een kleddernatte spons en vervolgens een nacht in de plastic zak laten staan. Na bewerken en opdrogen van het leer, het leer goed voeden met een leerolie.

Als je het moet lijmen zou ik het inderdaad niet helemaal door en door laten weken. Lijkt me sowieso niet de bedoeling in het werken met leer. Vervolgens even in model brengen en zo kort wat op laten drogen (de buitenlaag drogen zodat de lijm beter houdt).

Wat ik hoor vanuit de paardenwereld, maar zelf geen ervaring mee heb: leer een tijd (weet niet hoe lang, enkele uren ofzo?) in de olie laten staan, zodat olie helemaal in het leer trekt en daarna zou het soepeler en buigzamer zijn. Weet niet wat dat voor effect heeft op lijmen, lijkt me een uitdaging.

Als je reststukken leer hebt, met een dikte van het leer wat nodig is voor halsterringen, zou ik wat proefjes uitvoeren. Dan kom je er vanzelf achter wat het beste werkt.
Succes iig! En ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk het beste werkt :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 16:11

Hoe nat te maken vind ik echt wel een beetje zoeken. En het ene of andere stuk leer verschilt ook in hoe het het opneemt of hoe snel het droogt terwijl je ermee bezig bent.
Heb nog een paar keer hetzelfde bloemetje gedaan en heb nu een tekeningetje gedownload met een voorbeeld van hoe te toolen en dat geprobeerd na te maken. Het gaat wel al wat beter om echt dat 3d effect te krijgen. Wel gepriegel op die kleine rest stukjes, toch maar eens m'n grote lap gaan aansnijden :=

Afbeelding
Als ik er nog wat meer heb ga ik oliën en met de antiek pasta kliederen.
Mocht het leuk uitpakken bestel ik wat oorbel haakjes en maak ik er oorbelletjes van :') :))

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:38

Akecheta schreef:
Het is niet mijn specialiteit, maar heb er wel les kort gehad in het werken met tuigleer. Dit was overigens voor tassen (bv zadeltassen van tuigleer) Wat mij verteld is: leer 3 keer nat maken/inwrijven met een kleddernatte spons en vervolgens een nacht in de plastic zak laten staan. Na bewerken en opdrogen van het leer, het leer goed voeden met een leerolie.

Als je het moet lijmen zou ik het inderdaad niet helemaal door en door laten weken. Lijkt me sowieso niet de bedoeling in het werken met leer. Vervolgens even in model brengen en zo kort wat op laten drogen (de buitenlaag drogen zodat de lijm beter houdt).

Wat ik hoor vanuit de paardenwereld, maar zelf geen ervaring mee heb: leer een tijd (weet niet hoe lang, enkele uren ofzo?) in de olie laten staan, zodat olie helemaal in het leer trekt en daarna zou het soepeler en buigzamer zijn. Weet niet wat dat voor effect heeft op lijmen, lijkt me een uitdaging.

Als je reststukken leer hebt, met een dikte van het leer wat nodig is voor halsterringen, zou ik wat proefjes uitvoeren. Dan kom je er vanzelf achter wat het beste werkt.
Succes iig! En ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk het beste werkt :j

Proefjes doen is wel een idee, maar ik ben inderdaad vooral bang dat het te nat is en daardoor te lang moet drogen eer je verder kunt, en ik geen idee heb hoe het leer daarna dan werkt.
Olie maakt het leer inderdaad soepeler en buigzamer, maar mogelijk ook te zacht om netjes te kunnen naaien. Je draad te makkelijk strak te kunnen aantrekken, waardoor steken letterlijk door het leer heen getrokken kunnen worden. Het is me al overkomen met een riem, waar we verder nog niets mee gedaan hadden. Kan ook best zijn dat ik gewoon speciaal een reststukje bestel om te proberen, en dat ik letterlijk ga proberen om dat te verkloten zodat ik weet waar de grens is.

Daarom ook dat ik hier meevolg, Wendy15 maakt zoveel moois en ik kan gewoon leren van haar ervaringen. Ik vind deze bloemen ook echt al mooi, en dat zie ik mezelf voor nu echt nog niet maken :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 16:48

@wendy: zouden die niet te zwaar worden voor oorbellen ??

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 16:48

Lang drogen voor je verder kunt als je het te nat hebt gemaakt valt echt best wel mee :j en inderdaad gewoon wat proefjes doen. Die stukjes die ik nu gebruik zijn echt iets van 2x3cm :')
Weken in olie heb ik vroeger ook wel gedaan met tuig wat bijna niet meer te redden was omdat het zo lang niet verzorgd was := Maar nu zou ik dat niet meer doen. Gewoon dunne laagjes en tussendoor voelen hoeveel nodig is.
Met stikken ook niet overdreven hard aan je draad gaan trekken, gewoon strak en dan verder. Maar wel altijd zorgen dat je dezelfde richting op strak trekt, dan krijg je een mooi gelijkmatig stiksel :j

En wat betreft dat je jezelf nog geen bloemen ziet maken, gewoon gaan proberen :j Ik heb ook nooit les gehad en zoek alles op online, maar het is ook gewoon oefenen, mislukken en weer door tot het wel lukt. Enige voordeel met toolen heb ik misschien dat ik vroeger veel tekenen en schilderen heb gedaan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 16:48

DubbelFun schreef:
@wendy: zouden die niet te zwaar worden voor oorbellen ??

Nee hoor, weegt echt niks :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 18:29

Wendy15 schreef:
Lang drogen voor je verder kunt als je het te nat hebt gemaakt valt echt best wel mee :j en inderdaad gewoon wat proefjes doen. Die stukjes die ik nu gebruik zijn echt iets van 2x3cm :')
Weken in olie heb ik vroeger ook wel gedaan met tuig wat bijna niet meer te redden was omdat het zo lang niet verzorgd was := Maar nu zou ik dat niet meer doen. Gewoon dunne laagjes en tussendoor voelen hoeveel nodig is.
Met stikken ook niet overdreven hard aan je draad gaan trekken, gewoon strak en dan verder. Maar wel altijd zorgen dat je dezelfde richting op strak trekt, dan krijg je een mooi gelijkmatig stiksel :j

En wat betreft dat je jezelf nog geen bloemen ziet maken, gewoon gaan proberen :j Ik heb ook nooit les gehad en zoek alles op online, maar het is ook gewoon oefenen, mislukken en weer door tot het wel lukt. Enige voordeel met toolen heb ik misschien dat ik vroeger veel tekenen en schilderen heb gedaan.

Dat valt dan mee, ik kan me echt wel voorstellen dat sommige stukken misschien wel een dag nodig hebben.
Nee, overdreven hard aantrekken is niet altijd het beste idee, maar wat wel de juiste trekkracht is moet je toch zelf ondervinden door veel stukken te maken.
Olie gebruik ik ook niet teveel, je leer wordt wel zacht, maar kan ook te zacht worden en dat geeft andere problemen. Daar werden we al voor gewaarschuwd.

Tekenen/schilderen deed ik vroeger ook heel veel, en heb ik eerlijk al ruim 20 jaar niet meer gedaan. Ondanks dat ik nog af en toe iets koop om weer te beginnen O:)
Misschien is dit dan wel een goede reden om toch maar weer de potloden en alle andere dingen tevoorschijn te trekken :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 09:59

Gewoon eens proberen :j een paar kleine stukjes nemen. Een droog laten, en een paar steeds wat natter tot een volledig ondergedompelde en dan met de swivel knife wat lijnen en bochten snijden en wat stempels slaan om te zien hoe het leer reageert.

En zelf patronen tekenen is zeker leuk :j Wil ik ook graag nog leren. Maar er is ook veel gratis oefen materiaal te vinden en patronen kopen met een voorbeeld hoe te toolen is ook niks mis mee om het te leren.

Je hebt er ook echt niet zo gek veel voor nodig om te beginnen.
Mijn steen is een broodplankje uit de kringloop :')
Dan een swivel knife en 2 stempels om de schaduwen er in te slaan. Oh en een rubber hamer natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:40

De stempels en de swivel knive zou ik dan eerst moeten kopen, ik heb een mooie plaat marmer mogen uitzoeken bij een natuursteenbedrijf wat grafzerken maakt. Gewoon gevraagd of ik een klein vlak stukje kon krijgen, mocht gerust gebroken zijn, en ik mocht langskomen. Heb het letterlijk uit hun afvalbak opgedoken, maar precies goed genoeg voor mij. Mocht het ook gratis meenemen, want hij gooide het toch weg. Dus ik ben er heel blij mee :j

Maar dit zijn plannen voor een later stadium, eerst deze week nog een bestelling ontvangen van nieuw gereedschap (dat was een deel van het vakantiegeld vorig jaar :$). En dan even kijken voor eventueel een nieuwe hamer, die ik nu heb heeft twee verschillende slagstukken (kunststof en rubber), maar ik vind hem niet helemaal lekker handzaam.
Het lijstje wordt wel steeds groter van wat ik leuk vind om eens te proberen nu :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 12:39

Oh wat slim om daar te vragen! Dat is helemaal mooi natuurlijk. Op den duur als ik hier meer mee ga doen zou ik ook wel een grotere steen willen :j Maar voor nu voldoet dit prima.
Zo'n hamer met 2 verschillende kanten heb ik ook, vind het wel prettig werken maar heb geen andere ter vergelijking :') :))
De oefen stukjes heb ik in de olie. Leuk hoe je dan al wat meer het 3d effect ziet.
Ik heb een antiek pasta en gel gekocht in 2 verschillende kleuren. Als de olie droog is die eens proberen. Ben erg benieuwd :D
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 13:52

Inmiddels met de antiek gel en pasta aan het uitproberen geweest :D
Afbeelding
En gaten geslagen in de zadel tas, dus daar ook weer een klein stukje verder mee :j
Afbeelding