[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:58

Jis: je groene specht is nu al prachtig, ik kan niet wachten om het resultaat te zien <3

Eva: je hondenportret is tof zo met die rode achtergrond. Wat leuk, een expositie!

Seven: Die staldeur is echt tof zeg, wat een project!

Jeika: Sterkte met je pony, wat rot. Ik hoop dat je een goed huisje voor 'm vindt. :(:)
Je schilderij wordt prachtig, ik ben fan!

Appeltje: Knap gedaan!

Afbeelding
Gisterenavond nog wat geschetst :) Met rood potlood op papier geschetst maar het roze kleurtje heb ik digitaal toegevoegd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:05

@San: wauw, dat wordt al zo mooi! Prettig gedetailleerd met al die kleuren.

@Daisyree: wat een schatje, ik zou hem zo ophangen. Leuke houding!

@Mkango: wat een super olifant, heel aansprekend!

@Jis: ziet er al heel goed uit, ben benieuwd hoe hij verder gaat!

@Eva: prachtig: Heerlijke dieren die collies (het lijkt iig een collie?)

@Seven: super tof project zo'n staldeur!

@Jeika: mooi, krijg er echt zo'n oud-Engels gevoel bij, haha :)

@Appeltje: zo leuk, kikkertjes!

@Kallipooh: wow, bijzonder zeg zo!

Ik heb vandaag eindelijk weer eens wat geschilderd. Mijn nieuwe bijrijdpaard. Ik lees vaak dat je met aquarel niet met zwart moet werken - nou, deze is volledig zwartwit :') Wel lastig hoor! Normaal werk ik veel met kleur. Nog tips voor verbetering?

Afbeelding

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:42

Jis_ schreef:
Wilde nog een kleurrijke vogel toevoegen in mijn serie 'Vogels in Nederland'. Het rood en groen van de Groene specht is schitterend dus keus was snel gemaakt. <3

Het is een portretlinnen doekje van 40x40 en olieverf.

[ [url=m/LbTX0F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die zijn zo mooi!! En zo schuw ook. Ik heb ze regelmatig gezien, maar ze laten zich niet makkelijk fotograferen.

Daisyree

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:59

Eva1969 Ik gebruikte het nu op pastelmatt. Ben ook nog geen fan, maar goed dit was mijn eerste poging. Heb er ook alleen de basislaag mee opgezet hoor. De rest is pastelpotlood en softpastel.

En je hond word mooi. Ik zie zo niks raars aan het oog. Ik zou nu eerst met de rest van het schilderij verder en eventueel later het oog aanpassen als het nog steeds raar lijkt.
Ik heb zo"n idee dat het straks wel wegvalt in het geheel. En succes met je expo!!

Seven Mooi die staldeur! Ik herken dat wel hoor, dat je hoopt dat het lijkt met die grote werken. Maar deze is heel goed gelukt!

Knuf Jeika wat een rotnieuws en wat een moeilijk besluit.
En je schilderij word mooi! Waar werk je mee?

Appeltje wat een guitig kikkertje! En ja ze zouden ook tijd moeten verkopen. Kom ik regelmatig tekort...

Kallipooh Wauw! Supermooi.

Sheran Hij is leuk geworden. Tips heb ik met aquarel niet, dat is voor mij ook nog steeds trial and fail

Zo weer bijgelezen. Op het moment met van alles bezig, maar dat mag allemaal nog niet online. Saai he? :P
Maar goed ik heb even een paar weken geen moetjes/opdrachten dus wie weet vind ik tijd om nog wat leuks te maken. Hoewel mijn doel voor dit jaar eigenlijk is, wat minder werk maken, want mij zolder ligt vol...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:08

@Kallipooh, wat een leukerd :D. Mooie stijl, ook.

@Sheran, dank je wel! Ik geloof niet in iets wel of niet moeten, als jij met zwart schildert, dan schilder je met zwart :D. Leuk portret :j.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:54

Er zijn op zich wel goede argumenten zwarte (carbon) pigmenten niet of tenminste spaarzaam te gebruiken in aquarel. Het is een heel licht, drijvend pigment, moeilijk te controleren en zeer ongeschikt in mixen.
Het is vaak een betere oplossing zwart zelf te mengen, ultramarijn blauw en gebrande sienna is een goede combi maar er zijn meer mogelijkheden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 01:34

Daar zit zo wel wat in, inderdaad :j Ik heb alleen nog maar de kleuren uit mijn allereerste reissetje (12 kleuren). Soms denk ik dat ik misschien eens meer moet kopen, maar het hele proces van mengen vind ik ook erg leuk, en dat het toch nét anders wordt dan je verwacht, en dat geen twee gemengde kleuren precies hetzelfde zijn. Het geeft wel levendigheid :)

Heb vanavond nog een portretje gemaakt voor een vriendin, van haar cavia Stevie die recent overleden is. Lieve kleine aardappel is ie!

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 03:26

Ik concentreer me de laatste tijd op werken met extreem gereduceerd palet. Hoogstens drie kleuren in één werk.
Kan het aanraden.
Schattig caviaatje!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 08:28

Jeika ik moest wel lachen om de opbouw in je tekening. Ineens lag er een hoofd bij haha!

San87, werkelijk kunstig hoe aaibaar jij paarden kunt tekenen. Jaloers! Je tekent per stukje zo te zien, werk je dan ook met verschillende lagen. Hoe werkt dat bij kleurpotloden?

Seven, gefeliciteerd met je veulen. Meteen een inspiratiebron voor je schilderij. Ik hou wel van een wat lossere stijl :D

En de mooie musjes van kwal! Schilder je met olieverf of acryl? Zet jij je basis niet als eerste op met een verdunde laag groen of bruin? Mooi uitzicht trouwens!

Welkom blackbirb! Mooie kleurrijke plaat!

Oh wow Jis, die vogels met dat geweldige contrast, echt prachtig!

Daisyree mooi roodborstje. Panpastel ga ik zo even googlen haha

Gaaf een expositie eva! Ben je daar voor gevraagd of Hoe werkt zoiets? De hond is al prachtig. Zou het oog niet groter moeten?

Wat een verdrietig nieuws van je pony Jeika.

Kallipooh die hond is fantastisch! Love die stijl!

Ach sheran wat mag wel, wat mag niet. Je paard met zwart aquarel is toch leuk geworden :D

Ik gebruik, maar dan bij olieverf, hooguit wijnranken zwart voor het aanzetten van schaduwen als ik klaar ben. Verder meng ik het met blauw/rood/geel.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 08:36

Ik ben ondertussen nog bezig met dat meisje, maar kleine stapjes gemaakt en (voor ons) rechteroog ben ik blijven hangen. Die moet groter, beetje kantelen. En ik loop alweer te priegelen. Te kleine kwasten gebruikt.

Afbeelding

En daarnaast ben ik begonnen met een hondje voor een opdracht. Het is een 40x40 doek. De neus op de onderlaag is niet helemaal op de juiste plaats, dat vertekent een beetje.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:45

Het is echt minimaal maar zie een buitenste ooghoek die hoger staat ja. Heel leuk om jouw opbouw te zien. Prachtige kleuren! <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:43

Kuggur schreef:
Ik concentreer me de laatste tijd op werken met extreem gereduceerd palet. Hoogstens drie kleuren in één werk.
Kan het aanraden.
Schattig caviaatje!

Dank je! Ja, als ik tel gebruik ik eigenlijk ook maar heel weinig (wel iets meer dan 3). Voor deze cavia grotendeels zwart, donkerbruin. Maar omdat het oortje huidskleur moest hebben ook even rood, geel en blauw :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:34

SaskiaB schreef:
En de mooie musjes van kwal! Schilder je met olieverf of acryl? Zet jij je basis niet als eerste op met een verdunde laag groen of bruin? Mooi uitzicht trouwens!

Ik schilder met acryl! Nee, zet geen verdunde basislaag op. Gewoon met ‘dikke’ verf de basisvlakken van waar ik welke kleur wil. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zomaar wat doe, nooit les gehad en als ik de ‘regels’ op zoek zoals van donker naar licht werken dan past me dat niet en doe ik lekker wat mij op dat moment uitkomt :))

Oh en m’n uitzicht: ja dat is m’n heerlijke tuintje! Scheiden heeft ook zo z’n voordelen :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:39

Dank jullie wel!

Gaaf die deur Seven, flink project!

Wat sneu Jeika, zo jong nog -O-
Je opdracht ziet er al goed uit :j

Wat schattig dat kikkertje Appeltje!

Gaaf kallipooh! <3

Heel mooi Sheran, caviaatje zo schattig.

Ben weer een laagje verder, ik laat hem nu even een paar dagen drogen voor de volgende lagen.

Afbeelding

Daisyree schreef:
Jis_ schreef:
Wilde nog een kleurrijke vogel toevoegen in mijn serie 'Vogels in Nederland'. Het rood en groen van de Groene specht is schitterend dus keus was snel gemaakt. <3

Het is een portretlinnen doekje van 40x40 en olieverf.

[ [url=m/LbTX0F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die zijn zo mooi!! En zo schuw ook. Ik heb ze regelmatig gezien, maar ze laten zich niet makkelijk fotograferen.

Ja prachtig zijn ze. Zelf nog maar 2 keer in het echt gezien en heb er zelf helaas ook geen foto’s van. Gebruik voor deze verschillende referentiefoto’s voor een uniek beeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:42

Afbeelding
Afbeelding
Twee werken in waterverf, de eerste een schedel van een drieteenmeeuw, in een schetsboek, waterverf en kroontjespen (Oost-Indische inkt).
De tweede waterverf, uitzicht uit het raam.
Ik houdt ervan vlot te werken, niet teveel tijd en moeite in één tekening/schilderij te investeren, en waterverf is daar uitstekend geschikt voor. Het dwingt je zelfs vaak voort te maken.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:52

Kwal schreef:
SaskiaB schreef:

Ik schilder met acryl! Nee, zet geen verdunde basislaag op. Gewoon met ‘dikke’ verf de basisvlakken van waar ik welke kleur wil. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zomaar wat doe, nooit les gehad en als ik de ‘regels’ op zoek zoals van donker naar licht werken dan past me dat niet en doe ik lekker wat mij op dat moment uitkomt :))

Oh en m’n uitzicht: ja dat is m’n heerlijke tuintje! Scheiden heeft ook zo z’n voordelen :))

Ik doe ook maar wat, maakte in de zomer van 2021 m'n eerste olieverf schilderij :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:06

Gaaf Kuggur, waanzinnig uitzicht! maar voor jou heel normaal :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 23:25

Jeika
Och wat verdrietig sterkte
Mooie hond
Heb je gemaakt

Appeltje
Welkom
Leuke kikker heb je gemaakt is dir met kleur potlood

Kallipooh
Prachtige schets geweldig dat rode <3

Sheran
Niet met zwart wit hoezo wie zegt dat
Oftewel gewoon lekker doen wat je zelf wil :j

Ziet er leuk uit je paard mooie schaduwen

Daisyree
Lekker wat verkopen en door werken :D
Ben je weer een beetje uit je dip?

Kugger
Goede tips
Zwart vanuit blauw is vaak ook mooier kwa dieptes vind ik zelf

Sheran
Och wat een droppie de cavia

Saskia
Ik gebruik wel zwart maar meng heg vaak op met bruin of blauw geeft een (vind ik ) een warmere of koelere schaduw dan gewoon zwart

Heel mooi je portret doet me nu aan de real life versie van macha denken (macht en de beer)

Mooi begin met je hond

Jis
Wat word de boom nu al mooi <3 en weer volledig jou werk/stijl

Krugger
Prachtig beide <3

Naar de vragen over acrylverf toch maar eens bedacht laat ik het eens proberen :D
Ik ga nu 5 kleine a4 schilderijtjes maken met verschillende mediums en stijlen.
Ik heb een los olieverf schilderij gemaakt, een simpel acryl schilderij en nh een meer gedetailleerde acryl schilderij in de maak (man wat is dat nog lastig :=)

Het losse olieschilderij
Afbeelding
Het simpele acryl schilderij
Afbeelding
En het gedetailleerde acryl schilderij welke alleen nog op het voorhoofd en begin oog de details heeft de rest is basis laag *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

De foto's maken in mn slecht licht werkt niet echt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:55

Wauw! :wow: De laatste Seven, wat prachtig wordt dat <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:20

Dank je jis
Heb even een betere foto gemaakt vanmorgen.
Afbeelding

Had nog nooit zo met acrylverf gewerkt goede oefening :j

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:32

Kuggur schreef:
[ [url=m/vdJCdt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JQGEce.jpg]Afbeelding[/url] ]
Twee werken in waterverf, de eerste een schedel van een drieteenmeeuw, in een schetsboek, waterverf en kroontjespen (Oost-Indische inkt).
De tweede waterverf, uitzicht uit het raam.
Ik houdt ervan vlot te werken, niet teveel tijd en moeite in één tekening/schilderij te investeren, en waterverf is daar uitstekend geschikt voor. Het dwingt je zelfs vaak voort te maken.

Zo op het eerste gezicht dacht ik dat je de schedel als inspiratiebron voor het landschap had gebruikt.
Na het lezen bleek het niet zo, maar ik blijf het zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:36

@Sheran, wat een scheetje <3.

@SaskiaB, dank je wel :D. Je portret wordt mooi, ik zie wat je bedoelt met het oog, komt vast goed. De opzet voor de hond is ook al gaaf!

@Jis, mooi al <3.

@Kuggur, tof werk :j.

@Seven, lekker zo'n veulen om veel inspiratie uit te halen :D. Werken zien er goed uit. De kleuren van het silhouet zijn mooi <3.

@Daisyree, ik dacht hetzelfde _O-.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:02

Ik geniet van de mooie creaties die alweer langs komen :) Nou ben ik zelf net begonnen voor een opzet van een kattenhoofd. Hij was van mijn zoon maar het dier kreeg 2 weken terug ineens acuut nierfalen en heeft het niet gehaald. Dus een goeie stok achter de deur om voor hem een herinnering te maken met pastelpotlood en pastelkrijt. Nu heb ik diverse pastelpotloden waar geen scherpe punt meer aan zit en ik kwam er gisteren achter dat geen van mijn puntenslijpers echt daverend meer zijn.

Daarom een vraag aan degenen die hier veelal met pastelpotlood werken. Hebben jullie voorkeur voor een bepaalde potloodslijper?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:36

Een mesje en schuurpapier.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:28

_San87_ schreef:
Een mesje en schuurpapier.

Op de academie gebruikten we ook altijd een mesje :j

Ik geniet van al jullie werken <3 momenteel geen tijd om op iedereen apart te reageren, maar er komen weer prachtige werken voorbij.

Doet iedereen ook mee aan de bokt kunstbokaal?