[ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:05

moonsparkle schreef:
Deze lijkt me wel wat om mee te starten https://www.mrboat.nl/resin-art/epoxy-b ... artpakket/

Dat is nog best een pittige om te starten :o Ik ben nu in opdracht rouwbloemen in hartvormige mallen aan het verwerken. Dat is mijn eerste keer en ik vind het wel een uitdaging. Met name om luchtbellen zoveel mogelijk te voorkomen. Ik heb in ieder geval eerst flink wat testen gedaan met bloemen voor ik er echt aan begon.
Er staat trouwens bij de beschrijving dat bloemen een paar dagen moeten drogen, hier mag je gerust wat tijd bij optellen. Mijn rozen hebben 3 weken erin gelegen, te vroeg eruit halen kan voor rotting in je epoxy zorgen (been there, done that en dat is echt zonde)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:11

MieLo schreef:
moonsparkle schreef:
Deze lijkt me wel wat om mee te starten https://www.mrboat.nl/resin-art/epoxy-b ... artpakket/

Dat is nog best een pittige om te starten :o Ik ben nu in opdracht rouwbloemen in hartvormige mallen aan het verwerken. Dat is mijn eerste keer en ik vind het wel een uitdaging. Met name om luchtbellen zoveel mogelijk te voorkomen. Ik heb in ieder geval eerst flink wat testen gedaan met bloemen voor ik er echt aan begon.
Er staat trouwens bij de beschrijving dat bloemen een paar dagen moeten drogen, hier mag je gerust wat tijd bij optellen. Mijn rozen hebben 3 weken erin gelegen, te vroeg eruit halen kan voor rotting in je epoxy zorgen (been there, done that en dat is echt zonde)

met de juiste epoxy hoef je bubbels niet echt te voorkomen, alleen om/in je inserts daar neem je lucht mee in je epoxy

bloemen MOETEN droog zijn, iets levends in epoxy werkt niet, dat gaat rotten.

bloemen drogen in silica, of in chincillazand of in de oven/droogmachine of vriesdrogen

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:23

Je verwoord hem inderdaad iets beter dan ik speurneusc. Ik bedoelde inderdaad ook de bubbels die rondom de inserts zitten. Bubbels door je hele werk zijn wel goed te voorkomen, maar heb je bv een roos die je ingiet dan kunnen daartussen wel makkelijker bubbels door ontstaan. of je moet ze van tevoren een soort van 'sealen' met bv laagje epoxy voordat je hem in de mal giet

DubbelFun

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:26

Dat sealen is sowieso aan te bevelen ook als je met hout werkt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:58

Ik negeer heel even de dikke rode letters :D

Welke epoxy gebruiken jullie voor sleutelhangers? Ik heb die van S.A
.M. (River&Art) 2 jaar geleden gebruikt. Die beviel opzich goed, maar uitharden duurde erg lang voor mijn gevoel. Iemand tips voor alternatieven?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:08

Ah, wat goed dat dit boven komt. Ben aan het zoeken hoe dit werkt.

Heb de dop van mn ruin gevonden en die is best scherp. Toen dacht ik om er een sleutelhanger van te maken in Epoxy, maar ik heb dat nog nooit gedaan, dus wat filmpjes gekeken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:01

Mri schreef:

.M. (River&Art) 2 jaar geleden gebruikt. Die beviel opzich goed, maar uitharden duurde erg lang voor mijn gevoel. Iemand tips voor alternatieven?

alleen sleutelhangers en dat soort? neem van zelfde merk de lamineer versie,
smorgens in de mal is soms savonds al eruit en dan nog ff op bak papier plat leggen voor laatste stukje uitharden maar dan is je mal weer vrij voor volgende anders tot de ochtend laten zitten en dan uit de mal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:01

Ik zat te kijken naar mallen enzo. In principe wil ik het nu maar 1x doen, maar oefen misschien voor ik de dop echt ga verwerken.

Hoe sterk is het daarna? Ik weet sterk, maar er komen wel krasjes op, toch?
Je kan het er nooit meer uithalen of zijn er oplosmiddelen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:32

superpony schreef:
Ik zat te kijken naar mallen enzo. In principe wil ik het nu maar 1x doen, maar oefen misschien voor ik de dop echt ga verwerken.

nee wat in epoxy zit blijft in epoxy, het is heel sterkspul maar kan splijten als het valt. Qua mal.. je hebt verschillende opties daarvoor.

krasjes etc. zijn te polijsten wanneer het niet te diep is.

ik heb je pb gestuurd met een voorstel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:06

speurneusc schreef:
superpony schreef:

nee wat in epoxy zit blijft in epoxy, het is heel sterkspul maar kan splijten als het valt. Qua mal.. je hebt verschillende opties daarvoor.

krasjes etc. zijn te polijsten wanneer het niet te diep is.

Dank je wel. Jammer dat je zo ver weg zit.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:03

superpony schreef:
speurneusc schreef:

Dank je wel. Jammer dat je zo ver weg zit.

mocht je ooit willen shoppen in eindhoven bv, of uitgaan.... kom je eerst naar mij bv.
..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:34

speurneusc schreef:
Mri schreef:

alleen sleutelhangers en dat soort? neem van zelfde merk de lamineer versie,
smorgens in de mal is soms savonds al eruit en dan nog ff op bak papier plat leggen voor laatste stukje uitharden maar dan is je mal weer vrij voor volgende anders tot de ochtend laten zitten en dan uit de mal

Thnx voor de tip! Heb hem besteld.
(Vorige bestelling van de S.A.M. had ik bij jou gedaan).

Verwacht hem morgen of overmorgen binnen, en dan kan ik meteen aan de bak voor de letter sleutelhangers voor de verjaardagstraktatie van mn dochter

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:55

Stille meelezer met ook een vraagje.
Had ergens gelezen dat andere plastic voorwerpen nog wel eens raar kunnen reageren op epoxy.
Nu wil ik zo een plantenschotel gaan aankleden met steentjes en epoxy want de binnenkant is niet egaal. En komen meerdere kleine potjes op. Kan dat gewoon?
(En zal vast even duren met drogen dan. Maar las ook dat je de eventuele lucht bubbels moet föhnen?)

Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp <3

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:13

Kanji91 schreef:
Stille meelezer met ook een vraagje.
Had ergens gelezen dat andere plastic voorwerpen nog wel eens raar kunnen reageren op epoxy.
Nu wil ik zo een plantenschotel gaan aankleden met steentjes en epoxy want de binnenkant is niet egaal. En komen meerdere kleine potjes op. Kan dat gewoon?
(En zal vast even duren met drogen dan. Maar las ook dat je de eventuele lucht bubbels moet föhnen?)

[ Afbeelding ]

Alvast bedankt voor de hulp <3

nee bubbels niet föhnen of branden dan komen giftige gassen vrij, beter is goede epoxy die zelf ontbubbeld en/of sprayen met isoproponol(99% alcohol). heb je een houten bak, deze eerst ff sealen met bv modge podge (kinderlijm waar je ook papier marche mee maakt) hout is poreus, dus zit lucht in, doe daar epoxy zo over lekt epoxy in de gaatjes en lucht komt er uit, zit dan in je epoxy heb je alsnog epoxy met veel bubbels.

als je epoxy hard is en je zet er iets op, moet dat geen probleem zijn, epoxy uitgehard doet nix meer, maar het duurt zeker wel week voordat epoxy echt klaar is met uitharden. Al denk je na 24u dat het al hard is.. toch nog ff wachten. In epoxy kun je alles verwerken, als het maar niet leeft, oftewel bloemen moet goed droog zijn en wil je navelstrengen moedermelk of zoiets erin gaan doen, dat moet ook goed droog zijn en bloed wordt weer nat van de epoxy dus gaat alsnog rotten en vies eruit zien.

heb je echt twijfels of je dienblad het goed blijft doen, doe in ieder geval een extra transparant laagje over je werk/kleurtjes/glitters heen, deze laag kun je later bij krasjes beschadigingen weer polijsten en oppoetsen. Doe je dat niet moet je schuren in je kleur/glitter laag wat niet mooi blijft door het schuren.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:23

Dank voor de snelle reactie!
Bak is van plastic ( https://www.intratuin.nl/ecopots-plante ... jg5NTM1OA.. ) geen idee hoe ik er een kleine kliklink van moet maken. Neem aan dus goed genoeg om geen tussenlaag te doen?

Epoxy is van resinart? Stond op de creado destijds. Geen idee of die geweldig is. Maar was daar vrij groots.

Komen steentjes in (bims) dus gok ook vrij bubbeltjes latend. Vrij poreus spul. Miss wat anders zoeken (wil een soort riviertje/oever maken. Heb ook glitterspul voor het water xD zal niks worden maar goed..leuk om te proberen)

M'n moeder wou iets met rozen doen. Maar moeten dus echt goed uitgedroogd zijn. Ook goed om te weten. Rottend spul klinkt niet fijn :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:47

Wat soms werkt is de bubbels met een sateprikker roeren, bijvoorbeeld in kleine hoekjes en randjes.
Dan komen ze aan de oppervlakte en kun je ze glad strijken.
Zo deed wijlen een clublid dat als hij modelautootjes maakte.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:20

Kanji91 schreef:
Bak is van plastic ( https://www.intratuin.nl/ecopots-plante ... jg5NTM1OA.. ) geen idee hoe ik er een kleine kliklink van moet maken. Neem aan dus goed genoeg om geen tussenlaag te doen?

Epoxy is van resinart? Stond op de creado destijds. Geen idee of die geweldig is. Maar was daar vrij groots.

Komen steentjes in (bims) dus gok ook vrij bubbeltjes latend. Vrij poreus spul. Miss wat anders zoeken (wil een soort riviertje/oever maken. Heb ook glitterspul voor het water xD zal niks worden maar goed..leuk om te proberen)

M'n moeder wou iets met rozen doen. Maar moeten dus echt goed uitgedroogd zijn. Ook goed om te weten. Rottend spul klinkt niet fijn :+

deze zou ik zeker eerst met iets bewerken, epoxy houd niet op plastic, zo kun je bv dingen maken op plastic tassen van de jumbo of zo of op vuilniszakken, houdt epoxy ook niet op.

resin art is van mr boat, ben ik geen fan van, maar goed je kan daar dingen mee maken.

Wat je wil gebruiken als steentjes en glitter kan er gewoon in, hologramfolie in het blauw en dat vouwen door er een bal van te maken in je hand en dan uitvouwen heb je je golfjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

speurneusc schreef:
mocht je ooit willen shoppen in eindhoven bv, of uitgaan.... kom je eerst naar mij bv.
..

Dat zal wel niet snel gebeuren, maar ga het onthouden.

Hoop stiekem dat ik van die andere kleine ook een dop vind en dan ga ik kijken wat we kunnen maken.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

speurneusc schreef:
Kanji91 schreef:

deze zou ik zeker eerst met iets bewerken, epoxy houd niet op plastic, zo kun je bv dingen maken op plastic tassen van de jumbo of zo of op vuilniszakken, houdt epoxy ook niet op.

resin art is van mr boat, ben ik geen fan van, maar goed je kan daar dingen mee maken.

Wat je wil gebruiken als steentjes en glitter kan er gewoon in, hologramfolie in het blauw en dat vouwen door er een bal van te maken in je hand en dan uitvouwen heb je je golfjes.

Het was dan niet voor niets gratis :')
Met wat raad je aan om voor te bewerken?
Klinkt als een leuk idee! Ga rustig eens kijken hoe en wat. Zolang het maar egaal is. Want komen bloempotje op xD

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Kanji91 schreef:
Het was dan niet voor niets gratis :')
Met wat raad je aan om voor te bewerken?
Klinkt als een leuk idee! Ga rustig eens kijken hoe en wat. Zolang het maar egaal is. Want komen bloempotje op xD

voor bewerken kan met vernis, of met modge podge - is lijm voor papier mache -, droogt ook transparant op

ideetje: met epoxy kan je zee maken, zand natmaken met epoxy daarnaast verschillende tinten blauwe epoxy van licht naar donker, als je leuk vind wat kleine visjes zeesterretje etc. wat glitter voor het glinsteren alles laten drogen dan met witte epoxy langs het strand dunnen streepjes maken om de zeg 4 a 5 cm, met blower vanaf het strand blazen een klein beetje paar seconden, mag niet heet zijn gaat om het blazen dan blaas je de witte lijnen vaag weg alsof het schuim is in de zee. dat weer laten drogen en dan een afwerklaagje erop. (plaats zo ff voorbeeld foto kom niet in mijn losse schijf nu)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Er staat ergens in het topic ook een link naar een YouTube filmpje waarin getoond wordt hoe je dit kunt maken. Leerzaam filmpje.
Dat geeft een soortgelijk idee als de foto van speurneusc.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

let wel op bij filmpjes you tube, veel laten er maar een beetje zien hoe het werkt en laten een deel niet zien om vooral niet "in de keuken" te laten kijken.