[VER]Gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chantalboes

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:34

Maar TS heeft zo vaak tips gekregen en is daar vaak goed mee om gegaan, en is in haar schrijven ook in sprongen vooruit gegaan sinds het begin. Ik vind het commentaar en de tips van xyzutu2 juist op zijn plek omdat Nina als personage veel op de oppervlakte blijft ipv zoals zij het in literaire term omschrijft een round character wordt. Ik snap niet waarom het nu opeens niet geaccepteerd wordt eigenlijk...

TS wij lezen het alleen vanuit Nina en als wij haar bekritiseren doen we dat ook op basis van wat wij weten. Dat het verhaal (deels) autobiografisch is, zal betekenen dat jij veel meer achtergrond heb dan wij, waardoor het voor jou heel anders binnenkomt en misschien ook wel als persoonlijke aanval kan aanvoelen. Maar wij lezen het als fictie en kunnen het alleen beoordelen op wat jij hebt opgeschreven en niet alles wat er wel of niet omheen heeft afgespeeld. Het gegeven commentaar is altijd bedoeld om je te helpen er een beter verhaal van te maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:49

neetoch schreef:
En ik heb de hele lappen tekst van xyzutu2 overgeslagen. Ik zit hier om ts haar verhaal te lezen, niet om les in schrijven te krijgen hoor. Vind dit eigenlijk een beetje topic vervuiling wat jij nu ook doet theodora99. Ik zou er ook niet gecharmeerd van zijn.

Hier ben ik het ook mee eens.

Ik weet dat het lief bedoeld is en je hebt er veel tijd ingestoken. Maar had het via pb gedaan, nu ontstaat er jammer genoeg een discussie.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:53

neetoch schreef:
En ik heb de hele lappen tekst van xyzutu2 overgeslagen. Ik zit hier om ts haar verhaal te lezen, niet om les in schrijven te krijgen hoor. Vind dit eigenlijk een beetje topic vervuiling wat jij nu ook doet theodora99. Ik zou er ook niet gecharmeerd van zijn.

Ik sla het ook over. Het hoeft geen perfect boekverhaal te zijn. Dit is het verhaal van de TS en ik vind het erg leuk en boeiend. Ik snap niet waarom iemand daar zoveel tekst aan moet besteden. Lees een boek wat wel perfect is. Dit is gewoon een verhaal, en het is leuk dat je wil helpen maar de TS zit er niet op te wachten, dus onnodig om zulke lappen tekst in dit topic te zetten. Ik hoop dat je doorgaat met het verhaal want ik zit er helemaal in en ben erg benieuwd naar het vervolg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 01:18

Ik vind het verhaal vooral leuk omdat het me ergens doet denken aan wat stomme dingen die ik vroeger gedaan heb.
Ik vind het personage daardoor heel echt. Veel echter dan de meeste boeken die eind goed al goed of iets in die strekking aflopen.
Tips geven staat vrij maar de ts mag nogsteeds zelf bepalen wat en hoe ze dat schrijft toch?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 05:59

Paardenfann4 schreef:
neetoch schreef:

Ik sla het ook over. Het hoeft geen perfect boekverhaal te zijn. Dit is het verhaal van de TS en ik vind het erg leuk en boeiend. Ik snap niet waarom iemand daar zoveel tekst aan moet besteden. Lees een boek wat wel perfect is. Dit is gewoon een verhaal, en het is leuk dat je wil helpen maar de TS zit er niet op te wachten, dus onnodig om zulke lappen tekst in dit topic te zetten. Ik hoop dat je doorgaat met het verhaal want ik zit er helemaal in en ben erg benieuwd naar het vervolg.

Met beiden eens!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:36

Ik lees verder in een boek als het me boeit. En hoe iets me boeit, geen idee. Jaaaaren terug was iedereen lyrisch over De Da Vinci Code. Man, man, man Ik kwam echt niet in dat verhaal. De ontdekking van de hemel puur op eigenwijsheid uitgelezen en LotR ben ik mee gestopt, zo langdradig. Ik lees om het lezen.

Ik heb de post van xyzutu wel gelezen en dat kostte wel moeite. Maar ik snap wel wat ze bedoelt. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je er zo op reageert. Je bent, dacht ik, beginnend schrijver En hebt in het oude verhaal ook veel feedback gehad. Daardoor is zelfs een deel van de verhaallijn aangepast en je manier van schrijven enorm veranderd en verbeterd. En ook in het vorige deel zat feedback waarvan ik dacht: Als het verhaal (deels) autobiografisch is, dan krijg je hierbij toch een bepaalde (En niet altijd mooie) spiegel voorgehouden. Veel van die feedback heb je ook even moeten laten bezinken.

Met feedback hoef je niet altijd wat te doen hè. Als jij verder tevreden bent met jouw personage en jouw verhaallijn en het gros van je volgers ook, dan is het toch simpel:"bedankt voor je reactie, ik zal kijken of en wat ik ermee kan doen". Je hebt je volgers toch wel.

Maar stel dat je verhaal voor jezelf niet loopt en je lezers lopen weg, dan zul je wel ergens iets moeten veranderen. Om toch een tegeltjeswijsheid erin te gooien (ook voor Nina): "Doen wat je deed, is krijgen wat je kreeg".

Dus kom maar op met je volgende stuk. En ik ben heel benieuwd of over een x aantal weken blijkt dat je schrijfstijl toch ongemerkt iets is veranderd.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:54

Poekkie schreef:
neetoch schreef:

Ik durf het bijna niet zeggen, maar ben hier wel mee eens :o

Is het mijn stijl verhaal... nee niet echt. Maar zolang TS er plezier in heeft om te schijven is dat prima toch? Als alles zo geanaliseerd moet worden is de artistieke vrijheid naar de grootjes. En tot nu toe lees in (en ik denk nog velen met mij) nog fijn alle updates mee ;)

Schrijf het verhaal hoe je het in gedachten hebt TS, en als je later wil uitgeven kan je nog altijd terugkijken en herschrijven.

Maar TS plaatst het juist om tips en feedback te krijgen :')
Zodra het meer is dan “oeh” en “aah” is de feedback opeens niet meer welkom?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:46

Iedere keer denk ik, jeej nieuw hoofdstuk.
Maar nee, weer lappen met preken
Echt mensen :') zo irritant
.
Tips oké, maar ik hoef ze niet te lezen :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:02

Isabel schreef:
Poekkie schreef:

Ik durf het bijna niet zeggen, maar ben hier wel mee eens :o

Is het mijn stijl verhaal... nee niet echt. Maar zolang TS er plezier in heeft om te schijven is dat prima toch? Als alles zo geanaliseerd moet worden is de artistieke vrijheid naar de grootjes. En tot nu toe lees in (en ik denk nog velen met mij) nog fijn alle updates mee ;)

Schrijf het verhaal hoe je het in gedachten hebt TS, en als je later wil uitgeven kan je nog altijd terugkijken en herschrijven.

Maar TS plaatst het juist om tips en feedback te krijgen :')
Zodra het meer is dan “oeh” en “aah” is de feedback opeens niet meer welkom?

Er bestaan tips en feedback waar je iets mee kan en er bestaan tips en feedback die zodanig zijn geformuleerd dat ze je eerder doodslaan... en die laatste zitten nu eenmaal niet veel mensen op te wachten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:05

Ik vind het jammer wat er nu gebeurt. Ts krijgt echt goede feedback en nu ontstaat er zo'n rotsfeer.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:10

Ik kan me voorstellen dat lezers niet op feedback zitten te wachten, maar TS heeft wel vaak de indruk gegeven dat feedback welkom was. Daarom was het voor mij ook een verrassing dat deze feedback niet zo welkom was. Ik heb de lange stukken feedback wel gelezen, ik ben het er ook mee eens. Ondanks dat blijf ik wel door lezen want love de drama en de schrijfstijl. :D In het vorige topic werden er harde dingen gezegd over Nina in kwestie, van dom wijf tot noem maar op...
Ik zou liever deze feedback hebben, maar ik ben TS niet en het is ook niet mijn verhaal. Dus ik wacht wel op het volgende deel. :j

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:17

Kort en bondige feedback vind ik prima om te lezen, maar die lappen tekst kun je beter via pb doen. Vind dat wel storend.

Verder lees ik mee, omdat ik geboeid ben en in het verhaal zit. Het leest makkelijk weg en kijk elke keer uit naar een nieuw hoofdstuk. Lees al mee vanaf het begin en blijf ook zeker meelezen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:19

Ik vind het ook goede feedback. Kunnen mensen irritant vinden, maar dan sla het gewoon over. Ik vind dat er nu wel heel lelijk wordt gedaan naar iemand die moeite en tijd steekt om TS te proberen verder te helpen.

Jammer dat je je zo aangevallen voelt TS. Lijkt me nergens voor nodig. Als je er niks mee wilt doen is jou goed recht. Maar iemand zo te schofferen en belachelijk te maken met je opmerkingen terwijl die je probeert te helpen? :n Dat vind ik gewoon echt lelijk gedrag. Geldt ook voor sommige andere reacties trouwens.

Voor de rest. Als je het allemaal niet lezen wilt, Dan klik je toch gewoon op de oranje “door de topic starter” letters in haar bericht. Dan zie je enkel haar berichten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:23

Ja het is echt lelijk doen. En daarna zeggen 'ik stop ermee want zo ben ik niet'.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:28

Persoonlijk vind ik het lelijk doen wel meevallen. Iedereen heeft recht op een mening natuurlijk.
Toen ik met het eerste stuk "feedback" begon te lezen was mijn eerste reactie "zo welke psychologe is het nu allemaal aan het analyseren. Zo was het helemaal niet bedoeld en echt als feedback. Maar denk dat ze het beter via pb had kunnen doen en niet hier in het topic.

TS ik hoop dat je lekker doorgaat met schrijven.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:47

Ik denk dat TS zo heftig reageert op de feedback omdat het inderdaad (grotendeels) autobiografisch is geschreven. Ik heb de hele tijd al het gevoel dat TS denkt dat het gedrag van Nina "normaal" is, en dat relaties en dingen altijd zo gaan. Daarom doet ze zo weinig met alle feedback op de achtergronden van Nina en Prem. Nu is er xyzutu2 die precies de psychologische problemen van Nina (TS) blootlegt en dat is natuurlijk behoorlijk heftig voor TS om te lezen.
Het verhaal kan echt geweldig worden, dat is ook wat xyzutu2 zegt, maar dan moeten de karakters gewoon écht beter uitgewerkt worden, want hier zit simpelweg geen logica in.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:00

topsylover schreef:
Ik denk dat TS zo heftig reageert op de feedback omdat het inderdaad (grotendeels) autobiografisch is geschreven. Ik heb de hele tijd al het gevoel dat TS denkt dat het gedrag van Nina "normaal" is, en dat relaties en dingen altijd zo gaan. Daarom doet ze zo weinig met alle feedback op de achtergronden van Nina en Prem. Nu is er xyzutu2 die precies de psychologische problemen van Nina (TS) blootlegt en dat is natuurlijk behoorlijk heftig voor TS om te lezen.
Het verhaal kan echt geweldig worden, dat is ook wat xyzutu2 zegt, maar dan moeten de karakters gewoon écht beter uitgewerkt worden, want hier zit simpelweg geen logica in.

Stille meelezer maar ik ben het hiermee eens! In het begin was dat hele aantrekken en afstoten voor mij nog grappig om te lezen, maar nu wordt het wel een beetje veel van hetzelfde. Ik dacht ergens te lezen dat afgelopen stukken waren waarin het een week "uit" is tussen Prem en Nina. En ze is in die week al gegaan van, ik heb Prem niet meer nodig, naar, misschien mis ik Prem, naar, ik ga op een date naar Frankfurt met iemand anders, naar, ik zie mezelf al met Prem naar het altaar lopen. Terwijl ze ondertussen steeds een raadsel berichtjes naar elkaar sturen en geen van beide (ook Nina dus niet) duidelijkheid geeft aan de ander.
Ik ben benieuwd waar de rest van het verhaal naartoe gaat!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:13

Tja als je het niet leuk meer vind weerhoudt niemand je van de topic te ontstippen. Ik kan me soms echt ergeren aan hoe het verhaal loopt maar ik blijf het graag lezen. Als je het nodig vind om feedback te geven doe het via pb zodat het topic over het verhaal blijf gaan en niey alles eromheen. Niet alles hoeft geanalyseerd te worden he tis een verhaal om te volgen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:19

Uit De Kunst is een subforum specifiek om je eigen creaties op te laten zien en feedback op te ontvangen, dit staat ook duidelijk in de richtlijnen omschreven. Als je alleen maar je verhaal wil laten zien en geen commentaar wil, moet je het maar ergens anders plaatsen. Voor mensen die alleen het verhaal willen lezen is de optie "door de topicstarter" in het leven geroepen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:26

topsylover schreef:

Hier mee eens. Ik denk dat als je er echt ooit een boek van wil maken, je echt veel kritischer naar Nina zult moeten kijken en dat kan best heftig zijn aangezien ze idd autobiografisch geïnspireerd is. Daarom denk ik dat je de uitspraken als tegeltjeswijsheden en zo zo persoonlijk opneemt? Terwijl je het eigenlijk ook zou kunnen loskoppelen. En het is prima om te denken dat xyzutu deze wijsheden onterecht afwijst. Maar je reactie terug vond ik nu ook wel kinderachtig... ik vond hem veel te lang maar inhoudelijk snap ik wel wat er gezegd wordt.
Ik denk dat elke schrijver hier wel eens tegen aan loopt trouwens! Ik denk soms ook wel eens dat Stephen King best een hele enge vent moet zijn :D

Persoonlijk kan ik de laatste stukken ook niet veel meer met Nina. Ok ze wil prem terug en krabbelt op haar reactie terug, dat snap ik nog. Maar dat weekend met Mike snap ik nog steeds niets van en ik snap dat hij op zijn minst verwachtingen had. Verder is het gewoon een eikel dus snap al niet dat ze nog met hem omgaat.

Heel eerlijk mis ik nu ook wel de diepgang wat te veel. Er is nu beter beschrijvend geschreven en veel nieuwe personages, maar er gebeurt precies niet écht iets. En dat is wat xyzutu denk ik bedoelde?

Maar goed het is nog maar het begin en het kan keer nog alle kanten op.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:07

BalouArera schreef:
topsylover schreef:

Stille meelezer maar ik ben het hiermee eens! In het begin was dat hele aantrekken en afstoten voor mij nog grappig om te lezen, maar nu wordt het wel een beetje veel van hetzelfde. Ik dacht ergens te lezen dat afgelopen stukken waren waarin het een week "uit" is tussen Prem en Nina. En ze is in die week al gegaan van, ik heb Prem niet meer nodig, naar, misschien mis ik Prem, naar, ik ga op een date naar Frankfurt met iemand anders, naar, ik zie mezelf al met Prem naar het altaar lopen. Terwijl ze ondertussen steeds een raadsel berichtjes naar elkaar sturen en geen van beide (ook Nina dus niet) duidelijkheid geeft aan de ander.
Ik ben benieuwd waar de rest van het verhaal naartoe gaat!

Maar dat is toch ook een logische fase? Je gevoel gaat in het begin toch alle kanten op als het net uit is?

Verder kan ik me vinden in de feedback die gegeven wordt, maar kom op, TS schrijft dit voor haar plezier. Het is geen manuscript. En als je ziet hoeveel ze al verbetert is qua schrijfstijl is dat echt heel erg knap!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:16

topsylover schreef:
Uit De Kunst is een subforum specifiek om je eigen creaties op te laten zien en feedback op te ontvangen, dit staat ook duidelijk in de richtlijnen omschreven. Als je alleen maar je verhaal wil laten zien en geen commentaar wil, moet je het maar ergens anders plaatsen. Voor mensen die alleen het verhaal willen lezen is de optie "door de topicstarter" in het leven geroepen.

Volgens mij heeft ts genoeg gedaan met eerdere tips etc. Alleen de laatste kon en wilde ze niets mee doen. Dat is haar goed recht volgens mij.
En nee ik volg niet alleen de berichten van ts, want ik vind genoeg berichten van andere lezers enorm leuk erbij. Hoe andere het zien, het mee leven van het verhaal etc

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:18

Ik herken mij juist héél erg in het personage van Nina! Ik ben zelf ook veel te lang zo geweest. Dat constante op zoek zijn naar bevestiging en erkenning. Die emotionele band met iemand móeten voelen en daardoor de negatieve punten niet meer willen of kunnen zien.

Ga alsjeblieft zo door :) Je gaat altijd héél goed om met kritiek en verwerkt alles goed in je schrijfstijl. Daar kunnen menig schrijvers op Bokt nog een puntje aan zuigen!

Aan alle anderen; het is geen J.K. Rowling o.i.d. hè, waar je alle elementen compleet moet ontleden en bekritiseren. Dat maakt het creatieve proces er ook niet leuker op (ik ga mij er zelf dan juist tegen verzetten zelfs). Tegen de tijd dat er eventueel een boek komt is het tijd om extreem kritisch te zijn. Het is natuurlijk wel supergoed bedoeld, dat moeten we ook niet vergeten! :)

Tot die tijd geniet ik van je verhalen TS :D

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:21

Ik denk dat het probleem niet in de feedback zelf zit, maar in het feit dat de feedback ongevraagd gegeven wordt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:24

Feedback is natuurlijk prima, maar zulke lappen tekst is een beetje overdreven. Dat kan ook best beknopter weergegeven worden. Nu lijkt het alsof haar de les gelezen wordt, en ik kan mij best voorstellen dat ze daar niet van gediend is. Het is maar net hoe je het brengt. Ze staat altijd open voor tips en advies, maar hier zou ik zelf ook niet blij mee zijn.