[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:31

Hoi allemaal, ik meld me toch af in dit topic (niet dat iemand me miste btw :P) Ik vind het echt heel leuk om te tekenen en ben inmiddels toch al aan mijn derde bezig. Elke dag een tekening bleek toch iets te ambitieus... Ik blijf het topic ook zeker volgen want ik vind het gezellig en leerzaam maar ik las nu een vraag over "het reageren op alle andere posts". Ik kan daar helaas écht niet aan voldoen. Los van het feit dat ik alles typ op mijn mobiel, kost het verschrikkelijk veel tijd om overal op te reageren. Maar ik begrijp zeker wel dat dat wél de bedoeling is! Maar in die tijd kan ik beter tekenen of iets met mijn pony's doen _O- . Veel plezier allemaal nog, ik blijf genieten van jullie mooie tekeningen en tips!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:00

Wat leuk gedaan eclair98 met die spetters, het is net water! vosje vind ik ook cute, die lijkt wel extra fluffy zo :D

Even een reactie rondje vanaf pagina 8:
Seven wat leuk! ik had hem voorbij zien komen in het aanvraagtopic, vind het zo'n lieve foto. Ziet er mooi uit al, het oogt ook zo lekker zacht met die haartjes :j
xTitanic :9 Ik vind dat zo'n leuke techniek he, mijn eerste tekening van dit jaar is ook gemaakt naar aanleiding van je topic waarin je uitleg gaf hoe je zo'n tekening maakt (kan even niet op het topic komen). Nog bedankt voor die inspiratie :D Ik vind het ook geen makkelijke techniek, het is toch 'anders' als normaal. De rug, boeg en dat stof op de grond vind ik echt wow <3
Pauley die ziet er mooi uit, metaal is zo lastig met al die harde overgangen met schaduwen en hooglichten, ik vind dat altijd knap als mensen dat kunnen.
mhollander Jou herken ik van vorig jaar :D vorig jaar vond ik je stijl al leuk, nu ook weer! wat lief dat je dat allemaal doet om de logeerruimte op te vrolijken. Heb je wel eens gedacht aan muurschilderingen? daar zie ik jou ook wel toe in staat :D
julie0307 Perfectie hoeft ook niet :D niemand hier is perfect! Ik zie al goede punten waar je al rekening mee houdt, zoals de gewrichten (knieen, koten etc.). Ik vind van de bovenste de staart ook leuk, die deinst echt een beetje mee met de beweging, dat ziet er levendig uit.
xyzutu2 ik kom je zo vaak tegen in topics, en wist helemaal niet dat je zo goed kan tekenen! ik vind het er erg gaaf uit zien, als ik op een dag zo gezichten kan tekenen spring ik een gat in de lucht. Je hebt je vulpennen gesloopt zeg je, zal ik je een heeeele foute tip geven. Op aliexpres heb je al heel goedkoop vulpennen (merken Jinhao, Baour) waar meteen ook al een converter in zit, soms voor rond de 2 euro per stuk al, en gratis verzenden :o Ze zijn niet zo tof als een goede kwaliteit vulpen maar voor dat geld klaag ik niet. De Jinhao x450 is ook om te bouwen tot een kroontjespen met reservoir O:) De G nibs van Zebra passen er in, dan heb je een flex vulpen voor een paar euro. Dat vreet inkt maar heeft leuke effecten :))
juliar99 Die vind ik echt leuk <3 Kan je meteen ophangen of neerzetten!
eclair98 Wat ben je lekker bezig met de materialen, bevalt het een beetje? Op je laatste tekeningen had ik al gereageerd maar je zeepaardje vind ik ook heel lief
sanneb ziet er uit als een leuke oefening, ik denk dat ze nog mooier zijn idd als je ze kleur geeft :j Bij het meisje zie ik een hoop detail wat in kleur denk ik mooier is omdat je dan ook lijnen kan weglaten en het er minder donker uit ziet. De kop van dat paard die is gewoon geniaal :')
Nalonyda Hoe... hoe... HOEEEE krijg je dat voor elkaar in zo weinig tijd, zoveel details zoveel moois <3
Wendy1708 Wat mij betreft ben je ook gewoon welkom zonder dat je tips of reacties op anderen geeft, ik heb daar ook echt niet altijd tijd voor en sommigen daar kan ik simpelweg ook niks mee omdat die veel beter tekenen als ik, beetje knullig als ik die mensen tips ga geven :+

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:24

Vanaf Pagina 8:
@Seven: hele mooie tekening van de clydesdales! Ik herkende ze meteen

@Titanic: echt blown away wat jij in twee uur kan maken :oo echt fantastisch!

@Pauley: prachtig kleurgebruik!

@Telpeva: supergave schetsen! :D

@mHollander: Leuke felle kleuren!

@Julie: De benen zien er al goed uit :j

@xyzutu2: Ik vind die derde echt heel goed gelukt! Enorm knap :)

@juliar99: Leuk idee, en ook goed gelukt!

Pagina 9:
@Eclair: Ik vind deze waterverf schetsjes echt fantastisch <3

@Sanneb: Ik vind ze goed gelukt!

@Nalonyda: gave tekening, heb het idee dat hij misschien net een iets te grote kont heeft? Die gekleurde roofvogel is fantastisch <3

Van mij nummer 5,6 en 7 hier.
Ze gingen niet helemaal lekker, maar ik heb er wel weer van geleerd :j

Afbeelding

Referenties:
https://www.outdoorphotographer.com/wp- ... 4x1047.jpg

https://kids.nationalgeographic.com/con ... 159925.jpg

https://www.worldphoto.org/sites/defaul ... Awards.jpg

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:33

Ik heb dinsdag politiek examen dus ik ben afwezig - ook met tips helaas! Volgende week ben ik er weer.

Deze vond ik wel heel goed!

- used a reference for everything
- thinner line art (you think thats thin? go thinner….)
- sketch, then do a cleaner sketch, THEN start finalizing
- THUMBNAILS
- color research, picking a set palette or light/dark for each work
- you like that pose? redo it one more time
- USE A DAMN REFERENCE
- do not rely on stylization as an excuse for anatomy
- draw the goddamn background you coward
- just draw the hand- a bad hand is better than a hidden hand
- the rule of thirds WORKS
- take a considerable break between sketch and lines/paint
- know that art takes longer as you get better at it
- draw the seams on clothes
- stop aiming for accuracy and focus on fluidity and motion, accuracy will come with practice of those two concepts
- just…do the chiaroscuro. just DO IT. no excuses it always works
- stop making excuses, make yourself an art schedule/set weekly(or daily) art goals and just DO IT.

Goed bezig dames! Doe zo voort *\o/*

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:45

Citaat:
draw the goddamn background you coward

Herkenbaar :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:45

_O- Geweldig die lijst :') ik zie veel dingen die ik in mijn hoofd vaak denk zeg maar altijd smoezen voor bedenk om eronder uit te komen _O-
It's all so very, very true

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:06

Quebelle schreef:
- stop making excuses, make yourself an art schedule/set weekly(or daily) art goals and just DO IT

O:) O:)

Scheelt dat ik een vriend heb die me desnoods m’n tekenkamer in sleurt :Y)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:15

Quebelle schreef:

Lol hij gaat weer op m'n lijstje. Bedankt ik heb ook flink gegrinnikt bij een aantal :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:49

Quebelle schreef:
Ik heb dinsdag politiek examen dus ik ben afwezig - ook met tips helaas! Volgende week ben ik er weer.

Deze vond ik wel heel goed!

- used a reference for everything
- thinner line art (you think thats thin? go thinner….)
- sketch, then do a cleaner sketch, THEN start finalizing
- THUMBNAILS
- color research, picking a set palette or light/dark for each work
- you like that pose? redo it one more time
- USE A DAMN REFERENCE
- do not rely on stylization as an excuse for anatomy
- draw the goddamn background you coward
- the rule of thirds WORKS
- take a considerable break between sketch and lines/paint
- know that art takes longer as you get better at it
- draw the seams on clothes
- stop aiming for accuracy and focus on fluidity and motion, accuracy will come with practice of those two concepts
- just…do the chiaroscuro. just DO IT. no excuses it always works
- stop making excuses, make yourself an art schedule/set weekly(or daily) art goals and just DO IT.

Goed bezig dames! Doe zo voort *\o/*

schuldig... aan alles... geloof ik..... :+ |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:17

Telpeva schreef:
xyzutu2 ik kom je zo vaak tegen in topics, en wist helemaal niet dat je zo goed kan tekenen! ik vind het er erg gaaf uit zien, als ik op een dag zo gezichten kan tekenen spring ik een gat in de lucht. Je hebt je vulpennen gesloopt zeg je, zal ik je een heeeele foute tip geven. Op aliexpres heb je al heel goedkoop vulpennen (merken Jinhao, Baour) waar meteen ook al een converter in zit, soms voor rond de 2 euro per stuk al, en gratis verzenden :o Ze zijn niet zo tof als een goede kwaliteit vulpen maar voor dat geld klaag ik niet. De Jinhao x450 is ook om te bouwen tot een kroontjespen met reservoir O:) De G nibs van Zebra passen er in, dan heb je een flex vulpen voor een paar euro. Dat vreet inkt maar heeft leuke effecten :))

Oehh, verleidelijke tips! :D
Ik moet zeggen dat ik mijn vulpenhand ook een beetje verpest hebt doordat ik de Stabilo Easy balpen ontdekt heb en die dingen liggen zo gruwelijk lekker in de hand dat ik eigenlijk niets anders meer wil. Mijn zusje kon na haar hersenbloeding eerst niet meer schrijven, maar met deze pennen lukte haar dat wel, zo goed zijn ze qua ergonomie en zwaartepunt. Maar een vulpen geeft wel weer meer karakter mee aan een tekening vind ik dan een balpen. Wie weet ga ik toch maar weer overstag. 8-)

@ Quebelle: Ik zondig volgens mij ook tegen elke regel op de lijst, behalve dan die van stop aiming for accuracy. _O-

@ Wendy1708: die vraag naar hoe het nu precies zat met reageren kwam van mij, maar volgens mij was het antwoord dat reageren op de pagina waarin je post leuk is, maar dat het geen verplichting is. Ik moet zeggen dat ik het fotograferen/inscannen en uploaden van steeds weer een nieuw werk ook al best wel veel gedoe vind, dus als je het daarna niet meer redt om meteen ook nog eens op alle andere tekeningen te reageren dan snapt iedereen dat denk ik wel.
Als een tekening per dag teveel is (en dat is heel erg veel, ik ga het ook echt niet redden het hele jaar lang!) dan kun je misschien als doel nemen om er eentje per week te doen? Mijn doel is ook om er een per dag/week te doen, dus vrij ruim genomen. :D

Quebelle

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:38

Of ga van een tekening per dag naar 5 minuten snelle schetsjes naar model. Die kunnen ook erg veel doen :j

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:49

Afbeelding
Mijn tekening van deze week! Ik wil iedere keer een schets maken en de week erop hem helemaal af maken. Ik kan even niet reageren, want ik zit op mijn mobiel en dat is niet zo handig. Ik heb alleen het idee dat hij nog niet helemaal klopt ofzo. Iemand tips? Ik ga nu door naar mijn pc voor reacties!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:50

Ik wist niet wat ik moest tekenen, en dacht bij mijzelf liever drink ik nu koffie. En eigenlijk vond ik dat een prima onderwerp :D
Met markers
Afbeelding

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:53

Ik reageer even van deze pagina, ik heb niet zoveel tijd.
gerlindie: Ik vind ze erg leuk, vooral die pinguin baby :D
telpava: Erg leuk! Ik vind de achtergrond ook mooi :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:01

Ik ga ook weer een poging wagen. Ik probeer het 1 maand vol te houden.
Schetsen met fineliner op a5 papier.

Afbeelding

Mooie creaties alweer van iedereen! Succes allemaal! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:14

@ Gerlindie: ik vind je penguinbaby mooi getroffen, alleen doordat de foto donker is kan ik hem niet helemaal goed zien. Of zijn je lijntjes in het echt ook zo licht?
@ Montana, ik vind de mond een van de moeilijkste dingen om goed te krijgen bij een paard, deze heeft een heel leuk mondje vind ik, echt zo'n korte ponymond en ook mooi geplaatst. Sowieso vind ik je tekening al behoorlijk harmonieus qua bouw. Ik zou gewoon op deze weg doorgaan!
@ Telpeva: ik vind jouw stiftgebruik erg mooi en snap nog steeds niet hoe je die overgangen zo vloeiend voor elkaar krijgt. De rand van het schoteltje vind ik super gelukt met die random witte higlights, dat voelt echt als echt porselein. Hoeveel stiften gebruik je hiervoor?
@ Michellette: leuk om zo een hele collectie in een keer te zien. Heel mooi om te zien dat je elk paardenhoofd echt een andere vorm/karakter meegegeven hebt. Vooral die rollende spreekt me erg aan door de losse manier van arceren. :j

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:16

@Montana (sorry mijn streepjestoets doet het niet meer XD) Misschien lijkt het niet 'goed' omdat het paard een dikke korte hals heeft. Zelf zie ik er hierdoor wel meteen een fjordje in, dus mocht dit je voorbeeld zijn geweest is dit te zien haha.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:42

Bedankt voor de leuke reacties :D

M_ontana heb je een idee waarom je er niet tevreden mee bent? ik vind hem niet verkeerd om te zien :) Als het een tekening van mij zou wezen zou ik misschien het oortje ietsje groter maken, en de binnenkant van het oortje niet zwart maken.

Michellette Wat een leuke stijl heb je! en welkom :D ik vind jouw nr 6 iets heel liefs hebben!

xyzutu2 ik heb ze even weer erbij gepakt, voor deze tekening heb ik 9 markers gebruikt en 1 grijze fineliner :)
3 tinten koudgrijs,
1 oranjetint (die op het schaaltje)
3 bruintinten voor de koffie
1 lichtblauw voor enkele highlights en reflecties in de koffie
1 kleurloze blender waarmee ik de achtergrond nog iets heb opgelicht (vooral bovenin)
Laatste kleine witte puntjes en highlights zijn met een gelpen (uniball Signo)

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:54

xyzutu2: Dankjewel! ik moet eerlijk bekennen dat ik bij die mond maar wat heb gedaan :')
juliar99: Goed idee! IK ga er misschien wel een fjord van maken :))
telpeva: Goed idee van die oren, die ga ik ook aanpassen. De staart ga ik denk ik ook wat langer en
'rechter' maken.

julie0307

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:12

Mijn tekeningen van vandaag en gisteren. Paard is uit het aanvraagtopic en de andere is naar een tekening van Pinterest. Gemaakt omdat ik even de schetsen en paarden beu was en gwn wou kliederen met waterverf zonder mij druk te maken rond of het mooi is of niet.
er staat 2017 bij de eerste, heb het ondertussen aangepast :')

Afbeelding

Afbeelding

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:25

@eclair98 wat een leuk zeepaardje! mooie stijl ook. Vind het ook leuk als men inkt en waterverf combineert op die manier :j
sanneb leuke stijl van schetsen, lekker los :) kan alleen neit goed uitmaken welk dier het nu precies is bij het meisje :o vind hem een beetje gek ogen haha
Nalonyda knap hoor, ook gedurfd perspectief :)
xyzutu2 zooo wat een knappe kleine schetsjes!! heb je hiervoor referenties gebruikt?
eclair98 die vos vind ik heel gaaf _/-\o_ de rog iets minder, vind hem zowat bombastisch!
Telpeva dankjewel <3 en wat leuk dat ik je daar tot heb aangezet! :D En wat ziet dat er een heerlijke kop koffie uit :9

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:25

gerlindie ik zie dat ik je post over het hoofd had gezien met mijn reactie! Dat was niet mijn bedoeling dus hier is die alsnog :D
Over de penquin (die is cute!) Is al een en ander gezegd dus ik zal focussen op de andere, want ik vind de rat dus het leukste O:) ik heb een zwak voor ratten, muizen en alles dat er enigszins op lijkt. Heb je zelf soms ook een rat? Ik vind de rondingen van het lijfje, dat achterpootje en dat snuitje heel goed gelukt, dat is echt zo typisch de look van een rat :D

julie0307 leuke tekeningen, allebei :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:27

Gestart met het projectje voor volgende week :D
Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:28

Grappig om te zien hoe meningen verschillen.
Ik vond mijn pinguin juist erg vreemd uitgeslagen :D
Daar waren de lijnen inderdaad nog erg licht, ik was vandaag een tikje ongeduldig, dus die lijnen zijn dikker getekend :+

Mijn doel voor deze maand is om op een (voor mij) betere manier schetsen te maken.
Nu ben ik over het algemeen zo lang bezig met mijn schets, omdat ik elk lijntje duizend keer uitgum om het te perfectioneren. Tegen de tijd dat ik dan een complete schets heb staan, ben ik er al weer helemaal klaar mee :')
Om mijn perfectionisme wat uit te schakelen heb ik dus mijn gum opgeruimd deze maand, en ben ik 'rare' beesten aan het tekenen.
Bij honden en paarden heb ik in mijn hoofd al zitten hoe ze er uit horen te zien, en vergeet ik om te kijken hoe ze daadwerkelijk in elkaar zitten :)
Dus dat hoop ik deze maand te verbeteren.
Bijkomend voordeel is dat deze schetsen niet erg veel tijd kosten *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:07

xTitanic schreef:
xyzutu2 zooo wat een knappe kleine schetsjes!! heb je hiervoor referenties gebruikt?

Jazeker, uit mijn hoofd realistisch mensen tekenen is echt onmogelijk.Ik merk nu ook al dat ik het weer makkelijk probeer te maken door bij voorkeur gerimpelde mannenhoofden te kiezen, want daar kun je tenminste flink wat harde schaduwvlakken in kwijt (en dat denken in kleur/schaduwvlakken ipv lijnen zou ik goed willen leren). Rimpelloze jonge vrouwengezichten daarentegen... :x

Bij die vrouwenschetsjes met rare lachjes vergat ik dat even en ging dus met deze foto https://i.pinimg.com/originals/80/ae/1d ... 7e9c33.jpg omdat ze zo grappig lachen aan de slag. Vervolgens besefte ik dat er helemaal geen harde schaduwen in zaten waardoor ik dus in de knoop raakte met hoe ik er dan nog uitdrukking in kon leggen. Ik gebruik dus overal foto's/schilderijen voor als voorbeeld, maar ze lijken er absoluut niet 1 op 1 op, ik ben niet zo precies. Als excuus heb ik dat het mij nu vooral om de techniek draait, maar in werkelijkheid ben ik gewoon lui. _O-