[CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:58

Uit het hoofd leren is ook niet echt mijn sterkte...
Voor mij lag het niveau van dit stuk een klein beetje te hoog (vier mollen en octaveringen... )
Dus hierbij mijn versie ;) Ik heb af en toe wat aangepast, bijvoorbeeld in plaats van vier mollen drie kruisen gespeeld en soms het ritme een beetje vrij geïnterpreteerd. Ik hoop dat het toch in de smaak valt ;) Enjoy! :D

Spoiler:
Nope, dit is geen piano... Blokfluit is het instrument dat ik (vier jaar) op de muziekschool leerde,
maar jammer genoeg ligt die ook vaak te verstoffen... Mijn skills zijn dus ook navenant stoffig...

gerlindie

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:40

Ik vind het heel knap op een blokfluit.
Ik blaas te hard voor een blokfluit, ik blaas hem altijd over :')

Maar ja, ik ben een trompet gewend :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:09

caaramel schreef:
in plaats van vier mollen drie kruisen gespeeld

hier geraak ik even van in de war :?
Maar zo stoffig vind ik het toch niet, klinkt zelfs best leuk. Ik krijg bijna de drang om mijn dwarsfluit uit de kast te halen (denk dat daar 4jaar stof op ligt :+ )

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 01:44

Jemig, knap hoor op de blokfluit!

Leuk dat er meerdere instrumenten mee doen. Ben ook ontzettend benieuwd naar de viool!

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:09

Dankjulliewel! :o

petitparis schreef:
caaramel schreef:
in plaats van vier mollen drie kruisen gespeeld

hier geraak ik even van in de war :?
Maar zo stoffig vind ik het toch niet, klinkt zelfs best leuk. Ik krijg bijna de drang om mijn dwarsfluit uit de kast te halen (denk dat daar 4jaar stof op ligt :+ )

Ik heb dus alles een half nootje hoger gespeeld. Dat betekent dat ik de noten speel die er staan, maar in plaats van (de voortekening) si, mi, la, re mol; speel ik fa, do, sol kruis.
En dat is (voor mij) ietsje makkelijker op blokfluit.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:56

Ik vind de 4 mollen die in dit stuk zitten op de viool ook best pittig, dus het zal niet altijd 100% zuiver zijn gok ik. :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:25

:)* je hebt alles getransponeerd

ik herinner me bar weinig van mijn 5jaar viool, behalve dat ik mijn nagels kort moest houden :+

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:54

Nou, daar is die van mij dan. Ik had echt wenig tijd om het geod te oefenen. Ondanks dat ik elke dag wel vioolspeel...had gewoon geen tijd gehad om er eens goed naar te kijken en het uit te printen. Dus in twee dagen ingestudeerd, het is dus neit altijd even zuiver. Zeker omdat ik die 3 mollen best lastig vind om echt zuiver te maken.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:31

Wat leuk dat er ook andere instrumenten zijn!
caaramel: heel leuk gedaan, en klinkt goed met dat octaveren her en der. En ben het met petitparis eens, stoffig? Ik denk dat dat heel erg meevalt!

Ik heb dol op de blokfluit, zwaar ondergewaardeerd instrument alleen maar omdat het vaak op school als instrument wordt gebruikt voor nieuwe leerlingen. Een paar toontjes op een blokfluit spelen is niet moeilijk. *Mooi* blokfluit spelen wel. Ik heb vijf jaar les gehad (prive en in ensembles gespeeld), ermee gestopt omdat de docente stopte en ik inmiddels wel in de gaten had dat mijn hart bij de piano lag, vooral omdat ik het repeteren op blokfluit van ensemblestukken wat saai vond; ik speelde vooral alt en bas omdat ik de oudste was, lees: grootste (piano)handen!). En die hebben meestal niet eens de melodie, dus echt interessant was het niet altijd. Dat probleem heb je toch wat minder snel bij de piano! ;-)

Athelas, nou ben ik wel heel nieuwsgierig hoe lang je al viool speelt als je dit zo kan spelen. Ja, ik hoor wel onzuiverheden natuurlijk, maar klinkt toch al heel leuk? Mooi hoor!

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:13

Dankje! Ik ben nu 15 en speel sinds mijn 6e (denk ik, ik weet het niet precies haha) dus dat ik nu ongeveer 9 jaar. :)

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:21

Ik heb eigenlijk vandaag geen tijd meer :o kan ik hem voor 1 keer morgen insturen?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:45

Dallista schreef:
Wat leuk dat er ook andere instrumenten zijn!
caaramel: heel leuk gedaan, en klinkt goed met dat octaveren her en der. En ben het met petitparis eens, stoffig? Ik denk dat dat heel erg meevalt!

Ik heb dol op de blokfluit, zwaar ondergewaardeerd instrument alleen maar omdat het vaak op school als instrument wordt gebruikt voor nieuwe leerlingen. Een paar toontjes op een blokfluit spelen is niet moeilijk. *Mooi* blokfluit spelen wel. Ik heb vijf jaar les gehad (prive en in ensembles gespeeld), ermee gestopt omdat de docente stopte en ik inmiddels wel in de gaten had dat mijn hart bij de piano lag, vooral omdat ik het repeteren op blokfluit van ensemblestukken wat saai vond; ik speelde vooral alt en bas omdat ik de oudste was, lees: grootste (piano)handen!). En die hebben meestal niet eens de melodie, dus echt interessant was het niet altijd. Dat probleem heb je toch wat minder snel bij de piano! ;-)

Dankjewel! ;) stoffig is misschien inderdaad eerder relatief... Maar ik ben ook strenger op wat ik op blokfluit speel, dat is immers maar één lijn, en het instrument waarmee ik les gevolgd heb,
dan de piano...

Ik ben het helemaal met je eens! Blokfluit heeft in mijn ogen onterecht nogal een slechte reputatie. Ok, ik geef toe, de sopraanblokfluit (dat is die dat de meeste van jullie als 'gewone' blokfluit zullen kennen) klinkt af en toe een beetje... hoog en scherp...
Maar ook die is zo mooi bij de juiste muziek, en in samenspel. En er zijn zoveel maten in blokfluit...
Ik zelf speelde meestal de tenor in het samenspel ;)
En voor wie niewsgierig is, je moet maar eens een blokfluit kwartet/ensemble opzoeken op youtube... (bv Flanders Recorder Quartet)
Wat die mensen kunnen...

@Athelas: Klinkt ook heel leuk op viool! Ik ben nu wel nieuwsgierig hoe het zou klinken als je meer tijd zou hebben om te oefenen. En als tip zou ik zeggen om misschien nog iets melodieuzer te proberen spelen. Maar dat komt meestal wel vanzelf met oefenen ;)

@Rooss_24: voor mij geen probleem! Ik ben nieuwsgierig wat jij ervan gemaakt hebt!

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:40

@Caaramel, klopt. Dat komt vaak pas als ik er langer op kan oefenen. Normaal speel ik Iers, dus dit is totaal anders haha. Maar we heel leuk (en leerzaam) om veel andere soorten muziek te spelen!

Ik vind jou stuk op de blokfluit trouwes heel mooi! <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 11:08

Is Roos de laatste die iets wil inleveren? :) Dan kunnen we gaan stemmen als Roos erbij zit.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:26

Ik heb het helaas niet gered om aan het stuk te werken :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:25

Bokfluit heeft idd een "slechte" reputatie en het is heel makkelijk zo'n sopraan te "verkrachten". Persoonlijk vind ik de alt het mooiste klinken. Maar ik heb een voorkeur voor warme klanken, wat de reden was voor mijn overstap van dwarsfluit naar klarinet.

@athelas: de "fouten" die ik hoor en het "ontbreken van gevoel" grotendeels te wijten is aan het feit dat de bladmuziek niet voor viool bestemd is en je hierdoor veel meer zelf moet zoeken naar welke strijkbewegingen je maakt, wat '"gewoon"/legato/staccato.
Ook met suzuki-methode begonnen dan?

Intussen wachten we in spanning op Roos :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:40

Hoihoi,

Mag ik ook alleen tips/commentaar geven? :) Zelf speel ik niet meer (wel gedaan, ook meegedaan aan concoursen waaronder de pianodriedaagse en het princes christina), maar ik woon al vanaf dat ik een week oud was in een pianoschool (ouders zijn beiden pianist en werken fulltime als pianodocent) dus ik weet wel van het een en ander en help graag! :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 13:43

Tuurlijk! Superleuk juist :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:44

Gezien er hier verschillende zichzelf piano aanleren, denk ik dat opbouwende kritiek en tips wel welkom zijn.
ik speel zelf ook niet meer ( al begint het door dit topic wel terug te kriebelen) maar volg en stem ook mee.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:07

@ Athelas: Iers! Leuk!!! :D (hoewel ik niet helemaal goed weet wat ik mij daarbij moet voorstellen... :o ) Voorbeeldje?

@Resistance: Graag!!!! *\o/*

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:52

@petitparis, toevallig wel ja. Maar ik ben daar 'weggestuurd' omdat het niet bij mij en mijn ouders pasten. De leraar vond dat mijn ouders overal bij moesten zijn, elke keer als ik oefende en er mee moesten bemoeien en toen mocht ik niet meer bij hem op les omdat mijn ouders niet zo muzikaal waren en eraan meededen. Die lieten mij gewoon lekker mijn eigen ding doen. Nu heb ik al heel wat jaren les bij een 'gewone' lerares.
Ik zal de volgende keer een betere viool partij gaan zoeken, ik had inderdaad van de piano gespeeld. :j

@Caaramel, ik kan wel een geluidsopname maken en laten horen?
Nu even een voorbeeld van Youtube gepakt, zoiets dus: (Niet ik dus, haha)
https://www.youtube.com/watch?v=CiEqojjDH8Y

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:31

Sorry maar het gaat echt niet meer lukken |o Ik doe de volgende keer wel mee of anders post ik hem deze ergens later deze week nog wel een keertje voor spek en bonen :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 10:07

Stemmen dan maar? Tot morgenavond dan deze keer, en zaterdag een nieuwe? Dan blijven we op en voorspelbaar schema lopen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 14:23

Dallista:

Caaramel:

Athelas:

Mijn eigen stem gaat deze keer naar Dallista, omdat ik het een mooie, vloeiende interpretatie vind. :)
Ik vond het wel echt enorm leuk om blokfluit en viool te horen.
Caaramel: ik vond het heel erg leuk gedaan en een knappe en mooie interpretatie, alleen wat schel in de hoogte. Je gaf al aan dat het erg hoog lag. Misschien kun je iets meer met dynamiek doen? :) Ik doe het je niet na in elk geval!
Athelas: Ook erg leuk om viool te horen! Al die mollen zijn inderdaad lastig. Wat al gezegd werd zou het ook mooi zijn als je het wat melodieuzer zou maken door op de stokvoering te letten :) Waar je normaal adem zou halen, wissel daar je stok :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:48

Ik ga alleen op Dallista reageren omdat ik geen verstand heb van viool en blokfluit, en ik het dan niet netjes vindt om daar wel commentaar op te leveren. Overigens wel mooi gedaan! :)

@Dallista

Je speelt al hartstikke goed! Het is netjes geteld, regelmatig en je maakt al mooi klank. Wel heb ik een tip: probeer de verschillende noten meer te binden. Dat je de ene toets pas los laat wanneer je de andere indrukt. Natuurlijk niet teveel dat het plakkerig gaat klinken, maar net genoeg dat het nog meer een geheel vormt! :) Wellicht is het moeilijk doordat de vingerzetting niet helemaal op elkaar aansluit (kan jij niets aan doen, ligt aan de vingerzetting van de bladmuziek zelf). Je kan altijd gaan kijken of je die vingerzetting wat kan aanpassen zodat het net wat makkelijker is om te binden. :j