[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:22

Thnx nu ben ik er eindelijk uit hahahah

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:34

+:)+ BloemBloem
Snap je het volgende deel ook?
Citaat:
Na het meerderen van de 22 steken naar 32 steken gaat het zo verder,
beg met een toer av en brei 3 toeren in tricotsteek.
Meerd: 2 r (1m, 4r) tot laatste 2 stk, 1m, 2 r (40 stk)
beg met een toer av en brei 3 toeren in tricotsteek.
Meerd: 6r, 10 maal (1m, 1r) 8r 10 maal (1m, 1r) 6r (60 stk)
beg met een toer av en brei 3 toeren in tricotsteek.

Dus na de 1e naald met meerderingen brei je in totaal 3 toeren tricot, meerderingen komen in de heengaande naald namelijk.
Volgende meerderingen: je moet herhalen wat er tussen haakjes staat en weer totaal 3 toeren tricot erna.

Koper

Berichten: 30573
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:30

Een breitopic! Als breier voel ik me altijd zo allenig, gelukkig zijn er op bokt dus mensen die breien! Mag ik me hier melden? Ik brei helemaal niet zo vaak, maar wel al zo'n 25 jaar :P Het gaat een beetje met vlagen, ben nu een trui aan het breien. Waar ik 4 jaar geleden aan begonnen was (zoals ik al zei, het gaat met vlagen) en nu heb ik weer de geest gekregen. Rugpand is al af, voorpand is al een heel eind en de eerste mouw ook. Mouwen worden gerstekorrel, de panden zijn tricot met in kleur ingebreide figuurtjes.

Als ik brei is het eigenlijk altijd truien. Ook heb ik eens een kussensloop gebreid :P Sokken kan ik niet, zou ik wel graag leren. Dus dat wordt dan het volgende experiment, haha :P

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:45

Welkom Koper! Leuk dat je erbij komt.

Koper

Berichten: 30573
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:28

Dank je wel! Ik zal vanavond eens foto's maken van mijn werk waar ik nu mee bezig ben (breiwerk dan, ik heb zo veel knutselprojecten :P )

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:32

Welkom! Er komen hier steeds meer mensen, zo leuk :D

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:34

Hoi dames :wave:

Ik lees stiekem al een tijd mee :o maar misschien wordt het tijd om me aan te melden :)
Ben echt een nono als het gaat om breien, maar sindskort opeens enthousiast geworden nadat ik erachter kwam dat er in de stad een wolwinkel zit waar je ook cursussen kan volgen!
Mijn doel is om ijslandse truien en een ijslandse deken voor paardlief te leren maken. En laat deze winkel nou net een cursus ijslandse truien breien geven <3 Maargoed, nu die eerste steken nog :) op m'n 7e breipennen gekregen, maar die zitten nog in de verpakking :) dus werk aan de winkel :)
Helaas heb ik de breipennen bij mijn ouders thuis niet kunnen vinden, dus waar koop ik (goedkoop, tis per slot van rekening eerst ff om te kijken of ik het kan :) ) breipennen en een goedkoop bolletje wol?
Bij de wolwinkel kan ik het uiteraard halen, maar dat zijn proffie pennen en ik kan nu ook wel ff mikadostokjes gebruiken om te oefenen :)
Had me bijna opgegeven voor de beginnerscursus, maar toen ik op youtube complete cursussen zag staan ga ik dat maar eerst proberen :) hebben jullie daarin nog tips?

Ben benieuwd naar jullie nieuwe werken :)

Koper

Berichten: 30573
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:40

Breinaalden kosten een paar euro joh. Ook bij de "profi" winkel. Zelf vind ik metalen naalden het fijnst maar je hebt ook kunststof en bamboe.

Bedenk wel dat het afhankelijk is van de dikte van het garen welke maat naalden je nodig hebt. De maten zijn in mm. Dus naalden van 2 mm zijn dunner (en bedoeld voor dunner garen) dan naalden van 2,5 mm.

Geen idee trouwens welke maat je nodig hebt voor een IJslandse trui, ik denk wel vrij dikke. Rond de 3,5 a 4 toch zeker. Misschien zelfs wel een rondbreinaald ipv gewone naalden, als ik me niet vergis worden die IJslandse truien niet in panden gebreid.

Hier een fotootje van het door mij vervaardigde kussensloop (op de achtergrond)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-01-13 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 22:52

Oef, een IJslandse trui... Doorgaans worden de mouwen en de panden tot een bepaalde hoogte (doorgaans mouwinzet) apart gebreid en daarna verder in het rond. Het is een bepaalde techniek waarbij je de verschillende kleuren (meestal 2-3) achter je breiwerk mee laat lopen. Origineel worden de truien gebreid op naald 5-6, ook nu nog in IJsland.

Persoonlijk heb ik een voorkeur ontwikkeld voor houten naalden. Zijn wel iets kwetsbaarder maar ik vind ze lekkerder breien. Wel duurder dan metalen naalden. Kijk eens bij de Wibra e/o Zeeman. Daar koop je wol voor 1 euro/bol en de naalden kosten daar ook weinig.

Vragen gewoon hier plaatsen ;). Er is altijd wel iemand die je op weg kan helpen!

Sorry: welkom uiteraard voor de nieuwkomers. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd :j

Koper

Berichten: 30573
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:55

5 - 6 ja? Zo dik... schiet wel lekker op natuurlijk :P Maar ze loopt vanzelf weer vertraging op met het geklungel met verschillende kleuren en patronen gnagna. Overigens diep respect ShadowFax dat je meteen met zoiets begint. Dapper.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:02

Denken jullie nou echt dat ik meteen aan een ijslandse trui ga beginnen :D :') neeee, was ik maar zo getalenteerd :D
Eerst maar eens een lapje maken en dan maakt het denk ik niks uit op wat voor naalden dat gemaakt wordt... pas als ik ervaren ben :o kopen we profie naalden en naalden om rond te breien en volgen we de cursus ijslandse truien breien en komt mijn eigen gebreide ijslandse trui er :)

Mijn eigen ijslandse trui, die uit ijsland komt, is volgensmij op naald 6 gebreid. Maar tegen die tijd maar aan de lesgeefster overlaten :)

Ik ga morgen ff naar de zeeman! :)
Laatst bijgewerkt door ShadowFax op 04-01-13 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30573
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:04

Vaak staat op de wikkel van het garen ook welke maat naalden je nodig hebt :)

Koper

Berichten: 30573
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:53

Okee, hier nog even mijn huidige breiproject. Niet een IJslandse trui maar een IJslandertrui.

Rugpand:
Afbeelding

Deze foto is een beetje overbelicht helaas :+ Dit is het lichtblauwe paardje in het midden op de rug.
Afbeelding

Schimmeltje aan de zijkant, de paardjes aan de zijkant lopen door op het voorpand (dat over 50 pennen af is :D )
Afbeelding

Roodvosje aan de andere kant. Beetje stom dat het rode garen dikker is maar ja. Mijn roodvos heeft ook een dikke vacht :Y)
Afbeelding

En hier de boord en de eerste 20 pennen van de eerste mouw
Afbeelding

En dit is een ouder breiseltje, denk al wel meer dan 10 jaar geleden gemaakt. Maar ik vind 'm zo leuk dus ik wil 'm graag even laten zien. Dit is namelijk mijn capmutsje! Dun mutsje zodat het goed onder je cap past en met gevoerde oorflappen. Ideaal. Oorflappen zijn rood omdat ik vroegah een rood helmpje had.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in actie :D
Afbeelding

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:21

Wat schattig dat capmutsje :)

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:10

Leuke dingen gemaakt koper!

En welkom ShadowFax! De eerste stapjes zijn het lastigste, hou dat maar in je achterhoofd, want zelfs die zijn simpel onder de knie te krijgen ;)

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:38

Super leuk die trui Koper!!

Ik heb vannacht gedroomd dat ik kniekousen had gebreid. In regenboogkleuren! Maar ik was ontzettend teleurgesteld, want het leek alsof ze zo uit de winkel kwamen en niet handgebreid _O-

Zojuist naar Zeeman geweest en ohhh wat hebben ze daar veel 'wol'!!! En leuke kleurtjes!!!

Kom ik nu overenthousiast over? :)) :')
Afbeelding

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:49

En ShadowFax kan aan de slag :D. Goed geslaagd met wol en naalden! Enne....als je zelfgebreide sokken er zo uitzien alsof ze uit de winkel komen, heb je ze goed gebreid ;).
Hier kun je nauwelijks té enthousiast over komen hoor! Super toch dat je de spullen hebt kunnen kopen die je wilde en nu lekker aan de slag kunt.

Dat capmutsje vind ik ook geweldig <3. Die zou ik ook wel willen breien.

Mijn bruine sjaal is over de helft. Ik heb afgesproken géén gaatjesranden aan het eind te breien want het komt absoluut niet uit met deze wol. Zonde van mijn werk, het wordt te druk. De zwart/grijze wol had een langer verloop van kleuren, de bruine is heel kort in het verloop.
Maar ik ben ondertussen ook met andere hobby's bezig (quilten en borduren). Beetje afwisseling kan geen kwaad.
Zo eerst werken en daarna breien en quilten (ben met een nieuw project bezig en wil wat onafgemaakte quilts afmaken :')).

Koper

Berichten: 30573
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:13

Patpen, gebruik je gemeleerde wol?

ShadowFax heeft spulletjes, leuk! Ik zie garens in verschillende diktes, zo kom je er wel achter wat je zelf prettig vindt werken. O en ik heb ook een regenboogsokkending. Niet over gedroomd maar me wel voorgenomen om ze te maken. Heb nog een zak restjes, die komen vast van pas als ik over een tijdje voor het eerst van m'n leven aan een sok ga beginnen.

Capmutsje is ontstaan toen ik het zat was om steeds met zere oren van m'n toenmalige verzorghafje af te komen. Vreselijk vind ik dat. Dus daar moest ik natuurlijk wat aan doen.

Meer knutselprojecten tegelijk heb ik ook last van :+ Ben behalve met de trui ook bezig met een sidepull.

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:32

Goed begin ShadowFax! Ik ben benieuwd hoe je eerste probeersels eruit gaan zien!

Hier ook altijd te veel knustelprojecten... Maar ik ga zo toch weer de naalden erbij pakken. Vandaag is het weer tijd om te breien :j

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:35

Welkom allemaal.

gekke vraag maar heeft er iemand hier een patroon voor een penissok cq willy warmer :D

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 16:11


BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:32

Hhahaha ja maar dat engrls pffffff

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:07

Ik kan geen patroon in het Nederlands vinden maar zo moeilijk zal het niet zijn. Het is natuurlijk altijd te vertalen!

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:05

Hahaha, in die eerste link, die onderste olifant :')

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:48

Patpen voor jou is het niet moeilijk nee hahahha