[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:31

Aaaah ja ik dacht ook al, driegen :') ? Inrijgen is als je met naald en draad je stof alvast aan elkaar rijgt voordat je de stof naait, zo blijft hij beter op zijn plaats. Ik heb het nog nooit gedaan overigens O:) . Maar met de jumpsuit ga ik dat toch maar doen denk ik, stof is me net wat te duur om verkeerd te naaien O:) .

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:33

Patroontjes geknipt, stof ligt klaar... Zo dadelijk de stof knippen... Mijn eerste project wordt werkelijkheid en ik vind het rete spannend... Zal niet snel meer denken "oh dat maak ik wel ff zelf"
:=

Op het paard naaien laat ik ook nog ff...

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:42

Rinske, niet helemaal, wat jij uitlegt is rijgen. Inrijgen is dus de draad dusdanig in de naaimachine zetten dat het ook werkt :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:43

ik ken driegen als doorslaan volgensmij :=

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:44

Mri schreef:
ik ken driegen als doorslaan volgensmij :=

Nu ben ik toch maar gaan googlen hoor want ken het hele woord niet. Maar inderdaad:
Driegen Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bedrijvend werkwoord] (ik driegde, heb gedriegd), [bij naaisters] ) hechten, rijgen (met wijde steken).
*...DRAAD, m. (-en), rijgdraad.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:48

Wat leuk, een topic hierover :)
Ik wil zelf heel graag zelf kleren leren maken. Mijn moeder deed het vroeger heel vaak voor mij en het lijkt me erg gaaf om het zelf te kunnen :D heb alleen totaal geen ruimte voor een naaimachine hier :+ . Misschien als ik volgend jaar wat meer tijd heb voor dingen dat ik dan nu en dan eens bij mijn moeder langs kan om haar machine te claimen, hihi.
Al hoef ik het niet te doen om de geldbesparing, als ik een verzoeknummertje indien bij m'n moeder kan ik het ook zo krijgen :D kinderkleertjes hoef ik me dan ook niet druk om te maken later...

Ik ga een beetje meelezen :j

Weet trouwens niet of het al gezegd is, maar het is DE naaimachine :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:49

*Inrijgen is de machine inrijgen, dus de draad door de machine rijgen aan de bovenkant en spoeltje erin(dusdanig dat het werkt).
*Rijgen is lappen stof aan elkaar vast rijgen, om bv te passen of te gaan naaien zodat de boel niet verschuift(kan ook met spelden+ is voor zogenaamde luie naaisters=ikke dus)
*Lussen(of doorlussen) is het rijgen met lange lusjes door 2 lappen stof langs de markeerlijn van de stof, zodat je die naderhand tussen de 2 lappen stof kan door knijpen waardoor je het patroon gelijk op de 2 lappen stof hebt gekopieerd, om het patroon goed op elkaar te spelden voor je het rijgt.
*Overigens kan je inplaats van doorlussen je patroon ook uitraderen ook met een radeer wieltje en krijtblad

Na enig zoek werk bemerk ik dat driegen toch vaker gebruikt wordt voor rijgen. Zal wel een lokaal woord zijn.
Edit: zag dat iemand me voor was...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:58

Inrijgen kan toch iedereen wel, hihihi := ? Dacht dat je rijgen bedoelde, haalde het inderdaad ff door de war :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:07

Rinske schreef:
Inrijgen kan toch iedereen wel, hihihi := ? Dacht dat je rijgen bedoelde, haalde het inderdaad ff door de war :') .

Dat zal je nog tegen kunnen vallen, elke machine is kan net even anders zijn, zeker de lockmachines. Als iemand helemaal niets ervan af weet en nog nooit genaaid heeft kan dat echt wel fout gaan. Zeker als er geen gebruiks-aanwijzingenboekje bij is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:09

Ik kan dus ook niet inrijgen... :P

Maar ik heb er idd geen boekje bij. Het bovengedeelte gaat wel, maar ik weet nooit hoe het spoeltje moet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:15

Probeer eens of je op google nog het boekje erbij kan vinden of de gebruiksaanwijzing voor inrijgen.
Welk merk naaimachine heb je dan kan ik meezoeken..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:25

bromfiets schreef:
maar ik weet nooit hoe het spoeltje moet zitten.

als je de spoel in het spoelhuis zet, gaat de draad met de klok mee.
in de machine dus juist tegen de klok in (omdat je anders de open kant van het spoelhuis aan de voorkant hebt :') )

(althans zo is het dus bij mijn eigen machine en alle machines op de cursus)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 26-10-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:28

bies te paard is een bies die aan twee kanten gelijk over de stof zit, dus de bies zit als het ware met twee beentjes over de stof. Zie bij de meeste halsopeningen van shirts.
Googlen leverde op dat dit ook een staande bies heet.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:35

Ohhh je bedoelt een met een tweelingnaald genaaide bies neem ik dan aan. Die wordt voor boorden en biezen gebruikt omdat hij rekbaar is. Als je geen tweelingnaald hebt kun je het ook doen met een flauwe rekbare zigzag.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:37

Ah okay, ik gebruik bij t-shirts daar geen biaisband voor maar gewoon een strook van de stof zelf die ik schuin geknipt heb.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:38

Dat kan ook, bij shirts moet je in ieder geval wel een rekkende band gebruiken, of boordstof: nog makkelijker :D .

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:42

Het is een singer, maar voor het type zou ik naar mijn huisje moeten lopen. Die komt dus nog :D Googelen is wel een goede tip! Staan daar ook oudere types op? Hij is al een jaartje of 25 oud.

Rivka: Goede tip :j ga ik onthouden.

Ik heb een nieuwe slaapkamer en daar wil ik eigenlijk nieuwe gordijnen voor en die wil ik dan zelf gaan naaien, scheelt weer :P Gelukkig kan oma helpen...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:43

Gordijnen maken is niet moeilijk, gewoon hard vooruit en rechtdoor meters maken :D .

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:44

Leuk meiden!
Ik zit ook weer te denken om een naaimachine aan te schaffen!
Heb, toen mijn meiden klein waren, heel veel kleertjes genaaid en helemaal zelf geleerd met af en toe als vraagbaak de buurvrouw!
Ik maakte broekjes met steekzakken én gulp *\o/* en bloesjes, totdat ik een bloes voor mijzelf ging maken en ik er niet uitkwam met die splitjes bij de manchetten!
Heb er tot twee uur 's nachts op gezweet en toen heb ik de mouwen afgeknipt -:(- daarna heb ik de machine weggezet en nooit meer naar omgekeken!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:45

Het zijn maar hele kleine gordijntjes (ik woon in een caravan :P) dus meters maken zit er niet in. Maar wel een goede oefening denk ik :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:51

Gordijnen maken, oboy..... dat is een heus trauma voor mij!
Geef mij maar een lastig kostum of jas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:56

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:59

Ik hou ook heeeeeel veel van naaien. Ik doe patchwork en quilten. Daar mee ben ik een kussen van +- 1 bij 1 meter aan het maken. Zal eens een foto daarvan laten zien. Ook heb ik pas een jurkje gemaakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 14:28

Rinske schreef:
Ohhh je bedoelt een met een tweelingnaald genaaide bies neem ik dan aan. Die wordt voor boorden en biezen gebruikt omdat hij rekbaar is. Als je geen tweelingnaald hebt kun je het ook doen met een flauwe rekbare zigzag.

Nee, ik zal de instructie even typen, misschien dat het dan duidelijker is:
Stel je hebt een rafelige rand in je werkstuk die je netjes moet wegwerken, dan wil je dat netjes afbiezen.
je legt rechte kant vd bies op de averechte kant van je werkstuk, de randen dus gelijk.
Dan stik je in de vouw vast (of op naadbreedte maar ik koop kant en klaar biaisband met vouw), uiteraard met hechten.
Dan sla je de bies om en strijkt het netjes, zodat je tegen de rechte kant van de bies kijkt en de vouw erin blijft.
Dan vouw je de bies over de rand van je werkstuk naar de andere kant (het zit nu 'te paard'), de rand moet net een fractie voorbij je stiksel vallen, en dat stik je weer vast op 1 mm van de rand van je bies.
Als je het netjes doet heb je dan een rafelige rand van je werkstuk netjes weggewerkt met 1 bies die aan beide kanten even breed is.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:32

Oh op die manier, zo doe ik het ook inderdaad :j . Biaisband openklappen, vastnaaien aan een kant, omslaan en er overheen naaien. Alleen ik strijk hem nooit O:) .