Hypofocus schreef:Nee, maar jij noemt nu zelfs alle top fotografen die NIET richting kunst maar bijv. richting reizen of commercie fotograferen nu ineens géén fotograaf, omdat JIJ vindt dat fotografie uitsluitend kunstfotografie kan zijn

Ik heb nooit gezegd dat reis- of reclamefotografen geen fotografen zijn. Als het hun beroep is en zij verdienen er geld mee, zijn ze fotograaf. En dit gaat vaak samen met het feit dat ze goed zijn in wat ze doen en iets moois/aparts neerzetten. Goed genoeg om door reisbureau's of tijdschriften gebruikt te worden. Dat is een kunst, maar soms ook gewoon een routine/vak.
Hypofocus schreef:Dát is wat we er mee proberen te zeggen.
Open je ogen en zie wat er nog meer is.
Want het is een feit dat fotografie niet alleen kunst is.
Dat jij het wel als alleen kunst ZIET is een mening. Maar ik vind het geen complete mening, omdat dit vroeger misschien wél het geval was, maar tegenwoordig juist helemaal niet meer.
En ja.. als iemand huizen schildert én als iemand alleen kunst op doek schildert, zijn het allebei "echte" schilders.
Maar dan heb je het dus over 2 mensen die hun geld verdienen met schilderen. Geen mensen die als hobby of als klusje-in-huis af en toe eens een schilderij'tje of een raamkozijntje schilderen.
Hypofocus schreef:En met muziek hetzelfde.
Maar in jouw redenering zouden alle popartiesten dus géén muzikanten zijn, omdat ze allemaal 't zelfde doen: liedjes maken die de grote menigte leuk vindt, om er zoveel mogelijk geld mee op te halen. En niet "kunst" maken om er een boodschap mee te verkondigen, want díe artiesten krijgen doorgaans geen platencontracten aangeboden

Ik heb nergens gezegd dat mensen die er gewoon keihard geld mee verdienen geen muzikanten zijn. Van Dale zegt van wel, mijn gevoel erbij is alleen dat ik (sommigen, en dat heeft niets te maken met het feit dat ze pop maken zoals vele anderen) ze geen kunstenaars vind. Geen échte muzikanten. Maar daar is meer uitleg bij nodig en dit topic gaat over fotografie.
Hypofocus schreef:Je 'moet' inderdaad niets.
Maar door oogkleppen op te houden, en te zeggen dat iemand géén fotograaf is als hij geen kunst maakt, maak je gewoon een opmerking die feitelijk niet klopt.
Een mening kan niet 'feitelijk onjuist' zijn.
Een mening is een mening en dus altijd 'juist'. Als ik over een paarse pen zeg; ik vind hem eerder oranje lijken. Dan ís hij misschien niet oranje, maar ik VIND hem oranje en daar kan niets of niemand iets aan afdoen.
Je zou hooguit kunnen zeggen; die's gek. 
Hypofocus schreef:Een fotograaf is iemand die foto's maakt.
Een beroepsfotograaf is iemand die foto's maakt voor zijn werk.
Een kunstfotograaf is een persoon die via fotografie kunst maakt.
Een mens met fotografie als hobby is iemand die foto's maakt.
Een fotograaf is iemand die geld verdiend met fotograferen.
Fotografie is een kunstvorm.
Zo zie ik het. En je kunt lange posts blijven plaatsen en blijven zeggen dat ik oogkleppen op heb en mijn ogen moet openen enzovoorts, maar 1) je overtuigt me er niet mee en 2) het komt niet erg vriendelijk over.
Hypofocus schreef:Kunst is niet alleen fotografie. En fotografie is niet alleen kunst.
That's all i'm saying.
Kunst is niet alleen fotografie, kunst houdt inderdaad véél meer in dan alleen fotografie. En fotografie is wel een kunstvorm.
Maar niet alle fotografie is kunst.
Een fotograaf die zijn geld verdient met het fotograferen van appels, elke dag dezelfde appels, op dezelfde manier, met dezelfde belichting, is een fotograaf aangezien hij zijn geld ermee verdient. Maar ik vind het geen kunst.
Hypofocus schreef:En door te zeggen dat fotografie wél alleen kunst is, sla je dus 90% van álle "fotografen" (hobby of prof) over. Die complete groep negeer je.
Maar met je "visie" vraag je wel van die hele groep, dat zij zich naar jouw visie aanpassen. Want om aan jouw omschrijving van fotograaf te voldoen, moeten zij ineens kunst gaan produceren?
Waarom? Wie zegt dat ik maar 10% zie? Waar maak jij uit op dat ik maar zo weinig als kunst beschilder?
En wie zegt dat ze zich aan mijn visie moeten aanpassen en kunst moet gaan produceren? Ik snap niet waar je dat vandaan haalt hoor.
Hypofocus schreef:Zij "moeten" ook niets

Maar zij "zijn" wel iets, en zij hebben ook recht om fotograaf te heten, al maken ze geen kunst.
Ik heb nogmaals, nooit gezegd dat anderen iets moeten.
In mijn ogen zijn 'zij' (ik weet niet eens meer precies over wie JIJ hebt nu hebt, maar ik iig over de rondklikkende mensen met camera en fotograferen als hobby) gewoon mensen met een hobby. En noem IK ze dus geen fotograaf.
Van Dale kan wat mij betreft de pot op in deze. Als ik iets geen kunst vind, vind ik het geen kunst. Van Dale veranderd niets aan die mening.
Miljarden waarheden Hypofocus, net zoveel als er mensen zijn.