[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:42

Ladilan, dank je voor je hulp! Het patroon zit wel achter een paywall, dus als ik iets kan verduidelijken met foto's dan kan ik je die wel sturen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:54

Klopt het dat ik nog geen mail van je ontvangen hebt Tennant? Of houdt Outlook hem ergens tegen?

Hier zondag een passessie gehad.. Dat het beenstuk overnieuw moet blijkt niet zo erg, want ze wil hem graag wat breder. Lengte zoals ik hem had is wel goed.
Mouw past uitstekend, ik heb hem alleen iets te lang gemaakt. Maar dat is een kwestie van een paar pennen uithalen.

Betekend dat ik nu hard bezig ben met een nieuw beenstuk. Oude eerst nog maar even laten zitten, kan ik de lengte vergelijken. Maar ik ben nu in elk geval blij met de boord en de w&t's kloppen nu ook zo te zien, dus mijn nederige dank _/-\o_

Nog maar 50 pennen te gaan en dan door met de volgende O:). Ik zal blij zijn als ik klaar ben met averecht breien :+
Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 20:59

Oi Ladilan, ik had je wel iets gestuurd. Ik zal gelijk ff controleren, thanks.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:44

ijslandfan schreef:
Ik meld me ook. Ben eigenlijk een grotere liefhebster van haken, maarrrrrrr ik kwam een oproep tegen van stg breiboezem.... ze zochten breister, onder de 50 jaar, die boezem wilde gaan breien.
Ik heb, met wat hulp, leren breien op 4 naaldjes!

Wat een mooi initiatief is dat!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:40

Dames, met welke (rondbrei-)naalden werken jullie graag?

Ik had mezelf een niet te duur setje houten verwisselbare rondbreinaalden cadeau gedaan, maar nu is al voor de tweede keer een naaldje afgeknapt (3.0 mm). De eerste keer kreeg ik van de webwinkel hetzelfde setje nieuw (prima service), maar ik ben er nu wel klaar mee. De schroefdraad draaide ook los tijdens het breien, niet ideaal. En ik brei eerder los dan strak, dus ik zit er ook niet in te knijpen alsof mijn leven ervan afhangt.

Ik was net zo lekker bezig met mijn vest na de tips die ik van Lalidan gehad heb, ik was bijna op het punt dat ik de steken voor de mouwen apart kon gaan nemen... -O-

Ik ben nu dus maar op zoek naar nieuwe naalden. Kan ik beter niet-verwisselbare nemen, zijn die steviger? Moet ik een duurder merk hebben? Toch maar geen hout nemen?

Uiteraard is mijn 'breiwinkeltje' met de dame die álles weet nu een week dicht :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:52

Goed bezig! Behalve het afbreken dan := qua naalden zweer ik bij Knit pro. Ik heb de houten verwisselbare punten, vind ik fijner dan de metalen, maar dat is net wat je zelf fijn vindt en heeft weinig met kwaliteit te maken. Maar verwisselbaar kan prima :j.
Kabels wel even goed aan draaien met het bijgeleverde pinnetje (of een paperclip).

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:57

Thanks! Dan ga ik toch maar weer kijken voor houten. Dat vond ik er wel heel prettig aan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:00

Ik had een sjaal gebreid tot 1 bol wol op was, ik wil wel verder gaan met breien maar merk dat ik toch vaak ergens opeens misgaat :') dat ik opeens twee steken brei in plaats van een of dat ik per ongeluk een steek laat vallen of dat er opeens een kruisje vormt op de naald etc. Ik heb gekeken via YouTube maar hoe ik dan iets kan corrigeren kom ik niet echt uit wat het toch wel frustrerend maakt als je al een goed stuk hebt maar dan niet meer weet hoe iets op te lossen.

Daarbij hoe ga je van een sjaal naar iets anders :P recht en averechts breien snap ik wel.

Ik zou het graag beter willen leren maar geen oma meer die het me live kan leren/laten zien

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:24

Als je recht en averecht kan en kan meerdere en minderen, is een rondgebreide trui prima te doen. Verder is het vooral een kwestie van proberen een kilometers maken. Is er niet iemand in de buurt die je eventueel kan helpen?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:32

Moonsparkle, leuk! Ik ben ook pas net begonnen met 'echt' breien. Ik heb hopeloos veel mutsen en sjaaltjes gemaakt, maar nu ben ik bezig met een patroon (zoals Lalidan al zegt, rondgebreide trui) van Anna Sjösvärd. Zij heeft een online cursus bij het patroon van de Rota cardigan, waar ik enorm veel van opsteek! Die boost had ik even nodig.

Hier in de buurt is ook een breiwinkeltje waar je altijd om hulp kunt vragen en waar veel dames gezellig bij elkaar komen om te breien. Ik ben alleen niet altijd even fit genoeg om daar te kunnen komen, daarom is de cursus wel handig.

Waar woon je ongeveer? Misschien kan een van ons je eens helpen? En foto's delen mag ook altijd. Lalidan heeft me op weg geholpen toen ik er niet uit kwam met het proeflapje van m'n trui.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:37

Oh, en wat ik ook tegen Tennant zei: accepteer dat je iets met de hand maakt en het dus nooit perfect zal zijn.. Omarm je foutjes ook een beetje als net datgene wat je werk uniek maakt. En wees niet bang om opnieuw te beginnen.. Uithalen, uithuilen en opnieuw beginnen. Alle begin is moeilijk :j.

En hier fotos plaatsen mag natuurlijk altijd.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:39

Dat zeker! En je krijgt er vanzelf handigheid in. Ik ben nu eindeloos recht in het rond aan het breien en ik merk al dat mijn handen het 'zelf' aan het doen zijn ondertussen. Het wordt snel makkelijker!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:52

tennan schreef:
Dames, met welke (rondbrei-)naalden werken jullie graag?

Ik had mezelf een niet te duur setje houten verwisselbare rondbreinaalden cadeau gedaan, maar nu is al voor de tweede keer een naaldje afgeknapt (3.0 mm). De eerste keer kreeg ik van de webwinkel hetzelfde setje nieuw (prima service), maar ik ben er nu wel klaar mee. De schroefdraad draaide ook los tijdens het breien, niet ideaal. En ik brei eerder los dan strak, dus ik zit er ook niet in te knijpen alsof mijn leven ervan afhangt.

Ik was net zo lekker bezig met mijn vest na de tips die ik van Lalidan gehad heb, ik was bijna op het punt dat ik de steken voor de mouwen apart kon gaan nemen... -O-

Ik ben nu dus maar op zoek naar nieuwe naalden. Kan ik beter niet-verwisselbare nemen, zijn die steviger? Moet ik een duurder merk hebben? Toch maar geen hout nemen?

Uiteraard is mijn 'breiwinkeltje' met de dame die álles weet nu een week dicht :+

Ik heb ooit een set van mijn man gekregen van Knitpro. Eigenlijk nooit eentje gebroken tot ik met mijn dikke gat op een naald ging zitten en dat was een 3mm dus vrij dun. (de gekleurde houten naalden)
Die heb ik vervangen met de carbon naalden. Die bevallen met nog beter vanwege de spitse puntjes.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:24

Thanks CrazyCat! Ik kan me voorstellen dat spitse puntjes wel gemakkelijk breidt.

Ik had bedacht om de verwisselbare houten naaldjes van Knitpro Ginger te halen, maar als gelukje passen deze op de kabel die ik al had. Nu heb ik dus alleen de 3 mm vervangen door Knitpro en doe ik gewoon hetzelfde als er weer een mocht knappen.

Hier ben ik ondertussen alweer lekker bezig aan mijn vest. Het is ondertussen rondje na rondje stockinette breien voor het lijfje, dus ik hoef voorlopig niet op te letten :D . Hij wordt echt mooi al. Ben erg trots, mijn eerste grote project.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:55

tennan schreef:
Thanks CrazyCat! Ik kan me voorstellen dat spitse puntjes wel gemakkelijk breidt.

Ik had bedacht om de verwisselbare houten naaldjes van Knitpro Ginger te halen, maar als gelukje passen deze op de kabel die ik al had. Nu heb ik dus alleen de 3 mm vervangen door Knitpro en doe ik gewoon hetzelfde als er weer een mocht knappen.

Hier ben ik ondertussen alweer lekker bezig aan mijn vest. Het is ondertussen rondje na rondje stockinette breien voor het lijfje, dus ik hoef voorlopig niet op te letten :D . Hij wordt echt mooi al. Ben erg trots, mijn eerste grote project.

Ik heb al anderhalf jaar niks meer met de hand gebreid helaas vanwege artritis in o.a mijn polsen en duimen. Ik heb een breimachine gekocht uit 1988.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:30

Nou, het lijf is klaar, 1 mouw zit er aan, nu druk bezig met de tweede mouw. Ik weet ineens weer waarom ik niet zoveel achter elkaar meer brei := mijn handen, polsen en ellebogen beginnen mij een beetje uit mijn slaap te houden :+. Dus het tempo gaat vanaf nu wel omlaag. Maar goed, 1 mouw dus, dan die aan het lijf zetten en dan het patroon bovenaan. Dus het begint er wel op te lijken *\%/* geen foto er van, want het ligt als een vod naast me op de bank :+.

Hoe gaan jullie projecten?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:17

Gaaf Lalidan! Ben heel benieuwd hoe je project wordt straks.

Hier gaat het best! Ben er best trots op dat het zo goed lukt. Het zit voor de kenner vast vol foutjes, maar ach. Ik ben halverwege mouw 1. Heb het eerste stuk uit moeten halen omdat ik het patroon verkeerd gelezen had, maar nu ben ik lekker bezig. Ik vind de magic loop methode een uitkomst hoor, maar lekker door kunnen breien is ook wel fijn. Nu ben ik de helft van de tijd mijn naaldjes heen en weer aan het flossen :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:19

Dat is ook minder fijn dan door kunnen breien, maar een hele korte draad tussen je naalden breit ook echt voor geen meter :)). En jammer dan van de foutjes, bij mij zitten er ook wel eens foutjes in (ik zal binnenkort eens fotos van mij kabel maken, kan je lachen :D)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:11

Hé wat leuk, een breitopic. Ben sinds kort weer een beetje actief op Bokt na een lange pauze.

Ik brei veel en maak vooral rondgebreide Noorse/Ijslandse truien, in dunne en dikke wol.
Brei meestal drie projecten tegelijk. Vind het leuk om af te wisselen, omdat ik soms het patroon inbreien even zat ben, om vervolgens weer in 1 kleur breien weer saai te vinden. En dan duurt het lang voordat er iets af is, maar kunnen ook zomaar drie truien tegelijk klaar zijn.

Vroeger kreeg ik steeds een tennis (ahum brei... )elleboog en moest dan weer stoppen. Toen iemand mij de tip gaf om eens naar de Noorse breimethode te proberen, heb ik mezelf dat aangeleerd en dat gaat zoveel sneller en is zoveel makkelijker. De draad zit altijd achter het werk aan de linkerhand, of je nu rechts of averechts breidt. Daardoor bewegen mijn armen nauwelijks meer en maak ik kleine bewegingen met mijn polsen. Zijn er meer mensen hier die dat doen?

Ik houd van patronen van Lopi en van Linka Neumann. Pas geleden Ravelry ontdekt. Kan ik uren op rondkijken.
Zal zo eens even gaan lezen in dit topic.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:19

Ben wel benieuwd naar foto's :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:49

Bij deze :) heb mijn favorieten even gefotografeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huidige projecten:

Afbeelding

En
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:08

Super gaaf ik wou dat ik dat kon

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:13

Afbeelding

Ik ben dom geweest. Na maanden werk was m’n trui prachtig geworden. En vanaf daar ging het mis. Ik heb m in een koud wolwasprogramma gedaan. Toen was ie drie maten groter en compleet uit model. Dus ik dacht: ik laat m weer krimpen door m iets warmer te wassen. Dat is op zich gelukt maar ook is ie helemaal vervilt. Kon zo de kliko in en nu kan ik opnieuw beginnen. Sukkel die ik ben :')

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:41

moonsparkle schreef:
Super gaaf ik wou dat ik dat kon

Vooral veel oefenen moonsparkle, en je zal zien, in één keer lukt het. Je wil niet weten hoeveel ik al uit heb gehaald, halve truien die veeeeel te groot bleken of veeel te klein :D .
Toen ik begon met Noors breien was ik echt weer een beginner. Steken laten vallen, steken erbij, geen spanning kunnen houden of juist veel te los, heb echt weer opnieuw moeten leren breien. De aanhouder wint. :)

Wat balen Mo_86. Kun je de trui echt niet meer gebruiken? Als je met een klein schaartje het vilt in de riggels voorzichtig wegknipt, dat je de grote viltplak niet ziet, zou het misschien niet zo zichtbaar zijn?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:59