AnoukS_ schreef:Wat een ontzettend leuk project Dallista!Hoe maak je het vast? Ken het hele concept niet zo eigenlijk
Je hebt een (heel stevig) stramien, een speciale haak om de knopen mee te maken, en heeeeeeel veel losse korte stukjes garen.
Je haakt een stukje garen door de dubbele horizontale bedrading, zodanig dat de twee uiteinden naar beneden 'hangen', en dan voorzichtig aantrekken zodat de knoop vastzit. En zo werk je rijen af, van links naar rechts, en van beneden naar boven (andersom, van boven naar beneden, is geen doen, noch het op kleur afwerken i.p.v. in rijen, want je zit altijd met het garen dat dicht op ekaar zit, en over andere vakjes in het stramien hangt, dus lege vakjes zie je dan bijna niet, en/of je kan er heel lastig nog tussenkomen).
Ik werk bij deze in vierkantjes, anders raak ik de draad (ha) echt kwijt. Dat kan gelukkig wel. En het is een beetje een apart geval, want i.p.v. dat de draadjes naar beneden richten op het stramien, is alles linksom georienteerd. Het stramien is zodanig geknipt dat de "horizontale" bedrading verticaal loopt, als je op de afbeelding afgaat. Dit is geen fout, op het patroon staat ook aangegeven dat je linksboven moet beginnen, dus dan klopt het, want dan haak je feitelijk van linksboven naar linksonder, en dan naar boven (rechts). Vandaar dus dat op de foto de draadjes verticaal lopen, en naar links (eigenlijk beneden) wijzen.

Soms is het stramien al voorgedrukt met het patroon, maar meestal werk je vanaf een patroon (lijkt op een gewoon borduur patroon).
Op de site van herschnners verkopen ze er trouwens heel veel. Ik koop ze ook wel eens bij een winkel in Aken in Duitsland. Daar heb ik trouwens een bestelling gedaan voor 2 knoopkleden (die wel een stuk makkelijker zijn dan deze), die liggen nu klaar, ga ik eind mei ophalen als ik dan aan de overkant van de straat (letterlijk!) ben voor het concours hippique.
Ze hebben trouwens ook een goede website (en PbN!), voor de geinteresseerden, weet eigenlijk niet of ik die link ooit gepost heb hier. https://www.junghanswolle.de/ (Knuepfen is knoopkleden)