[SCH] Schilderen op nummer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:47

AnoukS_ schreef:
Wat een ontzettend leuk project Dallista! :) Hoe maak je het vast? Ken het hele concept niet zo eigenlijk O:)

Je hebt een (heel stevig) stramien, een speciale haak om de knopen mee te maken, en heeeeeeel veel losse korte stukjes garen.

Je haakt een stukje garen door de dubbele horizontale bedrading, zodanig dat de twee uiteinden naar beneden 'hangen', en dan voorzichtig aantrekken zodat de knoop vastzit. En zo werk je rijen af, van links naar rechts, en van beneden naar boven (andersom, van boven naar beneden, is geen doen, noch het op kleur afwerken i.p.v. in rijen, want je zit altijd met het garen dat dicht op ekaar zit, en over andere vakjes in het stramien hangt, dus lege vakjes zie je dan bijna niet, en/of je kan er heel lastig nog tussenkomen).

Ik werk bij deze in vierkantjes, anders raak ik de draad (ha) echt kwijt. Dat kan gelukkig wel. En het is een beetje een apart geval, want i.p.v. dat de draadjes naar beneden richten op het stramien, is alles linksom georienteerd. Het stramien is zodanig geknipt dat de "horizontale" bedrading verticaal loopt, als je op de afbeelding afgaat. Dit is geen fout, op het patroon staat ook aangegeven dat je linksboven moet beginnen, dus dan klopt het, want dan haak je feitelijk van linksboven naar linksonder, en dan naar boven (rechts). Vandaar dus dat op de foto de draadjes verticaal lopen, en naar links (eigenlijk beneden) wijzen. :D Was even schrikken, toen ik het pakket uitpakte dacht ik dat ze het stramien verkeerd hadden geknipt!

Soms is het stramien al voorgedrukt met het patroon, maar meestal werk je vanaf een patroon (lijkt op een gewoon borduur patroon).

Op de site van herschnners verkopen ze er trouwens heel veel. Ik koop ze ook wel eens bij een winkel in Aken in Duitsland. Daar heb ik trouwens een bestelling gedaan voor 2 knoopkleden (die wel een stuk makkelijker zijn dan deze), die liggen nu klaar, ga ik eind mei ophalen als ik dan aan de overkant van de straat (letterlijk!) ben voor het concours hippique.

Ze hebben trouwens ook een goede website (en PbN!), voor de geinteresseerden, weet eigenlijk niet of ik die link ooit gepost heb hier. https://www.junghanswolle.de/ (Knuepfen is knoopkleden)

AnoukS_

Re: Schilderen op nummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:58

Klinkt heel leuk! Tof! :D

Mimi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:40

Anouk, jouw schilderij is echt prachtig. Ik ben al benieuwd naar het eindresultaat!

Niobe, dat lavendelveld is zo mooi.. Zijn het veel kleine vakjes? Heb je misschien een foto van je werkje?

Bella Italia-update:

Afbeelding

Mimi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:49

Bella Italia-update:

Afbeelding

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:24

Gaaf, er is ineens een gezichtje in het schilderij gekomen!

Ik heb ook goed doorgewerkt vandaag, klaar met ronde 1 behalve nog de helft van de witte vakjes. En dan ronde 2, gaatjes opvullen, kleuren in elkaar laten overlopen etc. Die komt wel op tijd af. ;-)

Mimi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:07

Dallista, leuk hè? Als ik aan een nieuwe kleur begin, dan doe ik eerst de leukste vakjes. In dit schilderij zijn dat de drie mensen en de ezel. Ik ben nu aan de 11de kleur bezig. Het is een heel fijn schilderij om te maken. Het geeft je echt een vakantiegevoel.

Fijn dat jij ook aan het schilderen bent. Ik ben benieuwd!

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:29

Oeh, leuk hoor mimi. Tof om te zien dat stukjes steeds meer vorm en vulling krijgen! :D

Ik heb ook weer stuk geschilderd gister, gaat nu goede kant op. Zal zo even een foto maken en plaatsen! :D

Vorige update:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Mimi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:20

Wauw, mooooooi Anouk! Is echt zo'n mooi schilderijtje hè. Zal wel leuk zijn om te maken. Tof.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:46

Het is gewoon eng hoe echt die boomstammen en dat groen in de achtergrond lijken. Om verliefd op te worden. Mooi!

Ik heb inmiddels zo'n 2000 van de ongeveer 7000 knoopjes gelegd (en een paar seizoenen TV series er doorheen gedraaid, lang leve multi-tasken). Een paar manen van het paard zijn nu zichtbaar, zal binnenkort ook een update foto maken.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:03

Het is ook zó leuk om te schilderen nu. Bij elk vakje wat je kleurt komt er meer leven in!

Oh tof Dallista, ben erg benieuwd naar een update hihi ;)

Het is nu ook zulk heerlijk weer om te schilderen vind ik. Ben student, dus geen lange werkdagen of zo. Dus aan het begin van de avond heb ik nog tijd zat om 1 a 2 uurtjes te schilderen in het licht (en met een zonsondergang naast me, want die kan ik zien vanaf mijn balkon <3 )

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:10

Het is prachtig weer, dus eindelijk een keer redelijk goede foto's (binnen fotograferen lukt me gewoon niet, daar liggen duidelijk niet mijn talenten...).

voorkant en achterkant
Afbeelding Afbeelding

Mimi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:01

Wauw, Dallista! Prachtig...

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:59

Bedankt! Begint echt leuk te worden, nu het paardje voorzichtig te voorschijn komt.

Heb eerder vanmiddag nog aan de kerst 2015 painting gewerkt, wit zit er nu ook op, gaatjes zijn bijna allemaal opgevuld. :-) Nog een laatste sessie en dan misschien nog wat knoeien met 'dry brushing', en ook maar eens bedenken wat er op de achterkant van de kaarten moet komen (iets origami achtigs, in elk geval).

En zo blijf je bezig, haha!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:37

Updeetje van het knoopkleed: paardje! *\o/*

voorkant / achterkant

Afbeelding Afbeelding

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:56

wow jij gaat snel. Maar die wordt wel erg mooi

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:07

Wat gaaf Dallista! Je gaat hard ja.

Ik heb ook weer een update.

Gister weer een kleurtje af.
Afbeelding

En waar ik nu ben *\o/*
Afbeelding

Ben nu met de groentinten bezig. Werk gewoon het rijtje af. Kan niet wachten tot ik de herten verder in kan kleuren, denk dat dat ook erg tof gaat worden. <3

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:29

ik heb het gellukig voor elkaar gekregen dat ik twee schilderen op nummer voor mijn verjaardag krijg
alleen das nog acht weken wachten :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:32

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:46

Jans schreef:
Deze is ook gaaf zeg: https://www.malennachzahlen-schipper.co ... x?SHID=711

<3

Zijn r eigenlijk ook winkels in NL waar je schipper zo kan kopen? :=

Ja, die is ook tof hè!

Ik weet dat ze gewoon te koop zijn bij Hobbyhuis (http://www.hobbyhuis.nl/index.html) in Goes.
Ook heb ik ze perongeluk gespot bij PuzzelenSpel in Zwolle. Dus wellicht zijn er wel winkels die ze zo verkopen, maar durf verder niets te zeggen.
Volgens mij had iemand hier in het topic ze ook gespot in een winkeltje in Emmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:48

Goes en Zwolle zijn niet naast de deur nee, dan kan ik beter online bestellen :)) het is ook niet echt via google te vinden :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:53

Wat knap dat jullie geduld hebben voor dat gepriegel zeg! Zelf doe ik een soort van schilderen op nr, maar dan in het groot.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:55

Ah ja, die Neptunus met paarden is erg mooi, maar ja... Schipper he. Misschien als ik ooit door de stapel andere paintings heen ben dat ik het er nog eens op wil wagen.

Ik heb ze voor zover ik me kan herinneren nooit te koop gezien in NL wel online). In Emmen zat (zit?) een winkeltje dat een aantal van Dimensions Paintworks had.
Ik zie Schipper wel vaak in winkels, maar dat is altijd in plaatsen in Duitsland.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:07

Ik kan inderdaad zo ook geen verdere verkooppunten vinden van Schipper schilderijen. -O-

Ik zou nog wel een 4-luikje van Schipper willen maken, leuk voor in de keuken in mijn volgende huisje! :) Maar dat is ook nog een lange-termijn project aangezien ik nog wel een paar jaar studeer _O-

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:14

Dallista, heb jij toevallig ook ervaring met de Royal Brush schilderijen, ook van Herrschners af? Vroeg me af hoe ze zijn haha

Zag er een paar in de sale staan, aaronder deze:
Afbeelding

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:50

Ja, die ziet er erg leuk uit, heb hem zo vaak willen kopen... en dan bedenk ik me steeds (en da's maar goed ook)! Deze is ook zo mooi... op de fotp, althans. http://www.royalbrushstore.com/p/pal24- ... ends?pp=12
Royal Brush, pfft. Is gewoon een andere naam voor Royal & Langnickel.
Ik weet niet waar de royal voor staat, maar niet voor de kwailteit van hun PbNs, in elk geval. :n
Wat ik me ervan herinner is dat a. de verf niet pakt, je kan er tien keer overheen schilderen en dan zie je de nummertjes er nog doorheen, maar veel erger, b. wat je zie op de foto is niet wat je schildert. Je schildert slechts een hele simpele versie ervan. Als je wilt dat het ergens op gaat lijken, zal je zelf aan de slag moeten... lees, heel goed moeten kunnen schilderen uit de losse hand, verschillende tinten van een kleur kunnen mengen etc. Niets daarvan staat aangegeven, je zoekt het zelf allemaal maar uit.
Voor kinderen is het vast heel leuk, voor volwassenen kan ik niet bepaald aanraden.