[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:34

Wat is de luie wijvensteek?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:00

Maartje_M schreef:
Wat is de luie wijvensteek?

:')
Heengaande naald 2 of 3 keer omslaan, teruggaande naald brei je recht (of averecht) en laat je de omslagen vallen. Daardoor krijg je een lange steek. Omdat het snel breit, noemen ze het de "luie wijvensteek". Je gebruikt wel iets meer garen met deze steek...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:28

Klinkt apart :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:48

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:20

Niks voor mij :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:01

Ik geloof dat het tijd wordt om die col te gaan breien! Heb even de poncho en omslagdoek aan moeders uitbesteed; die zat verlegen om een breiwerkje namelijk. En laat ik dat nou hebben voor haar :D. Moet nog even wennen aan mijn nieuwe werkritme en kom nauwelijks aan breien toe. Heb dinsdag té zwaar getild :+. Even pas op de plaats maken voor het (weer) helemaal fout gaat... Misschien morgen bij daglicht maar eens het zwart opzetten. Ga zo lekker mijn mandje opzoeken of zal ik toch de naalden opzoeken en het nú nog opzetten??? Het is echt herfst ineens hoor (maar dat vind ik niet erg!).

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:22

Patpen, wat ben je goed bezig!

Ik ga beginnen aan de laatste bol voor de sjaal en dan is hij af. Net op tijd, want nu begint het echt prutweer te worden. Daarna wil ik graag wanten breien. Dat wordt project nummer twee. Ik kwam er ook achter dat er in utrecht nog een mooi winkeltje is waar allemaal wol is!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:27

Fenn: waar zit dat winkeltje dan??? Ik weet dat er een wolwinkel zat/zit op de Choorstraat (of Lijnmarkt) maar ik dacht dat die weg was. Verder weet ik in Utrecht niets te zitten. Ja, een webwinkel :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:44

Heb je nu al opgezet patpen? ;)
Hier weinig brei de laatste tijd, beetje druk met vanalles en niks...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:07

Nee dus :(. Ik heb een tikkie last van verkoudheid (hoe zou dat nou komen, zulk prachtig weer :')). Morgen wordt een drukke dag dus komt het er ook niet van.
En dat rottige spelletje op mijn tablet zorgt er ook voor dat ik niet aan breien toe kom :P

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:03

patpen schreef:
Fenn: waar zit dat winkeltje dan??? Ik weet dat er een wolwinkel zat/zit op de Choorstraat (of Lijnmarkt) maar ik dacht dat die weg was. Verder weet ik in Utrecht niets te zitten. Ja, een webwinkel :+

Volgens mij kwam ik laatst op de lijnmarkt langs een winkeltje :j

oliebol, blijkbaar foutje gemaakt met de laatste keeropzetten := Ik trok een draadje aan en toen was er opeens een gat. Ik heb net heel snel die paar (7_) steken er weer opgezet en er is nog draad aan beide kanten van het gat. Alleen ik heb maar twee naalden en op een staat de hele sjaal (laatst geteld 97 steken) en op de ander die 7. Is hier nog een oplossing? Ik denk dat ik misschien morgen wel even langs Pipo's fiets :o daar zit wel iemand die weet hoe ik hier misschien nog redding aan kan geven.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:29

Terugsteken en opnieuw met de nieuwe draad beginnen? Ik denk dat daardoor het gat is ontstaan...

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:24

Ja daardoor is het gat inderdaad ontstaan. Maar terugsteken, ik ben al weer acht naalden verder ofzo. Zucht, veel werk. Ik fiets alsnog naar pipo's.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:42

Dat winkeltje ken ik wel. Maar het is zo waardeloos te bereiken :+. In Maarssen zit ook een wolwinkel, dat is goed te bereiken en voor mij ook dichterbij.

Zit er een patroon in de sjaal? Of is het ribbelsteek? Ik ben bang dat er weinig anders opzit dan terugsteken of van de pen af en uithalen tot het gat, steken opnieuw opnemen en weer die 8 naalden breien :o

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:53

Mijn moeder is nu die blauwe poncho aan het breien. Met de makkelijkste toer van het ajour bezig maar ze heeft zitten suffen dus kwam ze niet uit :=. Ze moest dus ook (minstens) 4 naalden terugsteken met 216 steken op de naald. Sorry, geen beter vermaak dan leedvermaak :o

Hier gebeurt nog steeds niks op breigebied. Die rode poncho roept gewoon naar me en ik heb hem vandaag vastgehad maar geen steek gebreid. Ik wil er zó graag mee verder of met die col maar ik heb geen tijd ;(

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:03

Is er een linkje om het terugsteken goed te kunnen? Ik snap het namelijk niet zo goed...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:14

Het is niet zo moeilijk maar wel lastig om uit te leggen. Is het ribbelsteek, tricotsteek of een patroon?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:32

rechttoe-rechtaansteek. Gewoon tienduizendmiljoenkeerhetzelfde-doen-steek. Ikweetniethoedieheetsteek :j Averecht-nog-een-keer-averechtsteek. Zoiets.

Patpen, kunnen we niet een keer bij jou langs komen om te stich and bitchen? (ook een concept waar ik pasgeleden voor het eerst over gehoord heb)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:05

fenn, je woont volgens mij redelijk in de buurt. mocht je er echt niet uitkomen, dan kunnen we misschien kijken of we kunnen meeten, dat ik ff help!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:40

Malou, sowieso leuk :D Ik ben voor, je woont niet bij mij in de buurt, maar wel bij mijn moeder en een bezoekje combineren kan altijd. Het ligt nu stil met mijn breiwerk, :(

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:37

Ow, ik dacht dat we bij elkaar in de buurt woonden vanwege het Smit-topic....haha! Maarre, laat maar horen als je hulp kan gebruiken en je bent bij je moeder!
(mijn naam is trouwens niet Malou, maar Milou ;)!)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:09

Fenn schreef:
rechttoe-rechtaansteek. Gewoon tienduizendmiljoenkeerhetzelfde-doen-steek. Ikweetniethoedieheetsteek :j Averecht-nog-een-keer-averechtsteek. Zoiets.

Patpen, kunnen we niet een keer bij jou langs komen om te stich and bitchen? (ook een concept waar ik pasgeleden voor het eerst over gehoord heb)

Maak eens een foto. Want een recht toe-recht aan steek = doorgaans ribbel. Dat is héél makkelijk terug te steken :j. Ik woon vlakbij Utrecht; als het in de buurt is, ben je welkom hoor :j. Deur zwaait naar binnen open! Maar ik zal eens kijken of ik een filmpje kan vinden over terugsteken ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:32

De groene omslagdoek is vanmiddag afgegeven. Ik heb dus "maar" t/m de 6e rij van de bloemetjes gebreid, de rest heeft mijn moeder gedaan. Om de simpele reden dat ik er maar niet aan toe kom :o. En ik wil vanavond gaan breien! Mijn moeder vroeg al of we weer dat spelletje gaan doen, maar ik heb gezegd dat ik verder wil met die poncho :P
Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:12

Mooi hoor Patpen! ook al heb je hem niet zelf gemaakt ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:36

Ik heb er al wel 3 van deze zelf gebreid hè! Dit was de 4e met dit patroon. Maar door tijdgebrek en moeders die een breiwerkje wilde (en die ik niet wilde teleurstellen :D) heeft zij hem afgebreid. Enne....ik heb t/m 6 bloemetjes gebreid van de 12 ;)
Net iets meer dan 1 bol van 100 gram voor nodig. Breit zo giga uit!!!

Ik kan trouwens geen filmpje vinden over terugsteken. Maar ik ben benieuwd naar een foto Fenn. Misschien kán ik het hier uitleggen.