[CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:41

Bonechi_ schreef:
Aaaaaaaah! Crisis!

Mijn halve olifant is bijna opgegeven! :-( ik zie nu pas in het patroon staan dat ik ergens 4x hetzelfde had moeten doen r17-20. Ik ben nu bij r25 en moet dus 5 rondjes (een avond werk in mijn geval) loshalen om te herstellen. :-(

Dit had ik er dan gewoon uitgehaald...jammer dan...gewoon er uit halen en met frisse moed aan mijn olifant-kwal beginnen :D

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:28

Anne_mieke88 schreef:
Bonechi_ schreef:
Aaaaaaaah! Crisis!

Mijn halve olifant is bijna opgegeven! :-( ik zie nu pas in het patroon staan dat ik ergens 4x hetzelfde had moeten doen r17-20. Ik ben nu bij r25 en moet dus 5 rondjes (een avond werk in mijn geval) loshalen om te herstellen. :-(

Dit had ik er dan gewoon uitgehaald...jammer dan...gewoon er uit halen en met frisse moed aan mijn olifant-kwal beginnen :D

Dat heb ik ook maar gedaan. Was even bang dat het niet zou lukken omdat ik de ogen er al op had gemaakt en dat later in het patroon zat, maar ik miste rijen net onder de ogen. Dus vijf rijen los en opnieuw verder met de rondjes van 72. Zucht.
Wat zal ik trots zijn als het beest ooit af komt! :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:50

Anne_mieke88 schreef:
Bonechi_ schreef:
Aaaaaaaah! Crisis!

Yup uithalen...
Of zoals ik een handje van heb om te doen...
In een tasje stoppen, tasje achterin kast leggen, negeren en wat nieuws beginnen....
Maar ja... ik haak sinds nov/dec en heb/had het grote aantal van 16 WIP/UFO's verzameld
WIP= work in progress
UFO= unfinished object

Het is maar goed dat het thema van aankomende maand: UFO's elimineren is, geef tme een stok achter de deur :)

edit:
Thema in de zin van, ik ben dus (ook) een actief lid van ravelry (wereldwijde haak/breisite en alles wat erbij hoort), en actief lid van een van de nederlandse groepen daar

_Nelleke_

Re: [CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:59

Bonechi_, heb je het patroon van Olivia op de site gekocht?

Ik ben gister met frisse moed aan het uiltje begonnen, eerder nog weinig tijd gehad, alleen ik heb ineens wel moeite met een engels patroon.. :/

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:56

Ik wil ook gaan beginnen! Ben nu 12 weken zwanger en wil het graag voor onze spruit maken.
Heb op youtube een paar tutoriols gevolgd wat erg leuk lijkt en kan het goed begrijpen.
Morgen maar een 'starterspakket' naalden en wol halen. Enige wat me nog niet lukt en wat ik niet begrijp is het patroon lezen... iemand daar een goede voorbeeld/filmpje van?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:22

KletsKoekje schreef:
Ik wil ook gaan beginnen! Ben nu 12 weken zwanger en wil het graag voor onze spruit maken.
Heb op youtube een paar tutoriols gevolgd wat erg leuk lijkt en kan het goed begrijpen.
Morgen maar een 'starterspakket' naalden en wol halen. Enige wat me nog niet lukt en wat ik niet begrijp is het patroon lezen... iemand daar een goede voorbeeld/filmpje van?

Leuk! Doel je ook op kleertjes ed, of in eerste instantie vooral ami's en aanverwante zaken?

Bedoel je patronen zoals je in een tijdschrift tegenkomt?
Of patronen zoals je vooral op internet tegenkomt?

De eerste zijn diagrammen, de tweede zijn over het algemeen uitgeschreven patronen.

Ondanks dat ik mezelf grotendeels via internet heb leren haken heb ik mijn eerste project toch vanuit een boekje gemaakt, in het nederlands dus, dit omdat ik geen printer heb en ik in het boekje dus afgevinkte wat ik 'gedaan' had, ik had nl nog moeite met het herkennen van steken en het onderscheiden van rijen.
Ondanks dat ik deze als eerste begonnen ben heb ik hem echter veel later afgemaakt :') ik ben niet zo'n held met naaien
Afbeelding
dit was mijn eerste officiele projectje, kan hem bijna niet zien want ik zie alle fouten die erin zitten lol,

Nelleke waar heb je precies moeite mee? Als het puur de vertaling van de steken is? Of heb je meer moeite met dat het patroon anders is opgesteld?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:31

Omg Annemiek, die is ook uberschattig!!!!!!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:38

Rinske schreef:
Omg Annemiek, die is ook uberschattig!!!!!!

zijn nek zit scheef op zijn lijf, zijn kop zit scheef op zijn nek, van knoopjes in je werk verstoppen had ik nog niet gehoord dus alle knoopjes van de tenen zitten aan de onderkant van zijn voeten en ik was blijkbaar bang dat ze los zouden gaan dus ik heb er lekker een hoop knopen ingedaan :)
en je wilt zeker geen close-up zien van het 'aannaaien' :')

Maar.... het was mijn eerste ding dus hij gaat niet weg :)
hij is gewoon een beetje gehandicapt :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:05

Ja de opbouw van het patroon is anders. De winston is wel heel duidelijk uitgelegd wat je moet doen.

Die eerste die jij hebt gemaakt is echt supercute! Is die ook van katoen? Hij lijkt zo groot?!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:19

Heb je hem daarna nog eens gemaakt Annemiek? Kan ik die niet samen met de hond bestellen bij je O:) :D ?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:23

ja is van katoen, heb geen zin om naar boven te hollen om hem op te meten maar hij is ong 15 cm geloof ik (door mijn naaiskills van toen hoeft dat niet de echte hoogte te zijn lol), ter vergelijking er zat 1.5 bol katoen in en ik heb geloof ik toen met haaknaald 2 gehaakt...
en deze gebroken omdat ik veel te strak haakte :')

Dibbus komt uit het boekje amigurumi and more, en deze patronen zijn ook heel duidelijk uitgelegd inderdaad echter nu werk ik liever niet meer vanaf dat soort patronen omdat er gevoelsmatig gewoonweg teveel tekst in staat en ik 'op moet zoeken' wat ik moet doen ipv het in 1 oogopslag te zien.

Maar als je dingen/zinnen niet begrijpt zet ze hier maar neer hoor, er zijn sws standaard afkortingen die gebruikt worden

sc = singlecrochet = vaste
dc = doublecrochet = stokje
ch = chain = losse
sc2tog = singlecrochet 2 together = 2 vasten samenvoegen
yo = yarn over = 'draad oppakken' (weet nederlandse term niet ;))
st = stitch = steek
sl st = slipstitch = even geen idee wat de nederlandse term is, gebruik je om bijv een draad aan je werk te zetten, maar ook bijv de allerlaatste steek/afwerksteek, er ontstaat een knoopje
sk = skip = overslaan, je slaat een steek over
BLO= back loop only = haken door alleen de achterste lus (dan krijg je een randje op je haakwerk)
FLO = front loop only = haken door alleen de voorste lus (dan zit het randje aan de binnenkant)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:44

_Nelleke_ schreef:
Bonechi_, heb je het patroon van Olivia op de site gekocht?

Ik ben gister met frisse moed aan het uiltje begonnen, eerder nog weinig tijd gehad, alleen ik heb ineens wel moeite met een engels patroon.. :/

Ik heb hem idd gekocht van de site. Als je me een email adres pbt wil ik je hem wel sturen!

Het lijf is bij mij inmiddels af. Niet helemaal netjes rond geworden, maar voor een eerste project ben ik best tevreden. Nu de aanhangsels nog, dan wordt het meer dan een bal met ogen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:43

Annemiek80 schreef:
KletsKoekje schreef:

Leuk! Doel je ook op kleertjes ed, of in eerste instantie vooral ami's en aanverwante zaken?

Bedoel je patronen zoals je in een tijdschrift tegenkomt?
Of patronen zoals je vooral op internet tegenkomt?

De eerste zijn diagrammen, de tweede zijn over het algemeen uitgeschreven patronen.

In eerste instantie gewoon leuke ami's en in de toekomst als ik het onder de knie heb ook kleertjes/(show)mutsjes zoals
pas langs kwam zoals zo'n paardenhoofd muts hihi.

Ik kom vooral dit soort patronen tegen: http://www.amigurumis.nl/pinguin.html En die kan ik écht niet lezen/begrijpen.
Iemand die het in leken taal uit kan leggen? Of een goede uitleg op youtube/internet?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:32

Ergens heb ik van die site een patroon helemaal uitgeschreven! (iig de eerste aantal toeren)
Dus als je even zoekt in dit topic...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:10

Citaat:
Begin met een ketting van 4 l en haak deze met een hv tot een ring.
1. Haak 6v in de ring
2. 2v in elke v (=12v)
3. 2v in elke 2e v (=18v)
4. 2v in elke 3e v (=24v)

Maak 4 lossen, en maak hier een ring van door na de laatste losse een halve vaste in de eerste losse te haken.
(een andere manier is een magic ring te maken)

1. Maak 6 vasten in de ring (of dus een magic ring met 6 vasten)
2. Maak in iedere vaste van toer1, 2 vasten, verdubbel het aantal steken dus (=12v)
3. Haak: 1 vaste, 2 vasten in 1 steek, 1 vaste, 2 vasten in 1 steek, 1 vaste, 2 vasten in 1 steek, 1 vaste, 2 vasten in 1 steek, 1 vaste, 2 vasten in 1 steek, 1 vaste, 2 vasten in 1 steek (als je nu je steken telt kom je op 18 vasten uit)
4. Haak: 1 vaste, 1 vaste, 2 vasten in 1 steek... en dit nog 5 maal, als je dan je steken bij elkaar optelt kom je op 24 vasten uit

Vind het lastig te omschrijven lol maar hoop dat je er iets aan hebt.

Wat je ook kunt doen is een boekje kopen in de winkel, de boekjes van Tessa van Riet/Christel Krukkert zijn en erg leuk, staan 20 patroontjes in maar staat ook behoorlijk wat basisuitleg in.
Deze patronen zijn volledig uitgeschreven (en ik streepte dus alles weg wat ik gehad had)

Een tip:
Koop niet, 'Ik leer haken', het werkt prima hoor, maar als je het eenmaal kent heb je niets meer aan dit boekje is mijn ervaring...

Ikzelf kwam er gisteren achter dat het nieuwe boekje van Christel Krukkert een voor mij wat vertekenende voorkant heeft
Afbeelding
Toen ik deze zag was ik eerlijk gezegd niet zo geïnterresseerd, ik heb niet zoveel met engeltjes/kerststalletjes ed en daar zijn ook veel patronen gratis van te vinden
Echter.....
Deze staan er dus ook in:
Afbeelding
Afbeelding
Dus ik moet maar eens naar de winkel om het boekje door te bladeren voor alleen maar te (ver)oordelen op de voorkant _O-

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:46

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:05

Bonechi_ schreef:
Ik heb dit boekje gekocht http://www.bol.com/nl/p/amigurumi-more/ ... 011273982/ en ik vind de uitleg daarin ook heel helder met goede illustraties.

Ja deze heb ik ook inderdaad
Dus je herkende het groene draakje waarschijnlijk :) die komt uit dit boekje
Alleen heb ik het boekje uitgeleend maanden geleden dus kon ik hem er niet bijpakken om te zien hoe dingen in het nederlands uitgeschreven worden :)

Ik overschatte mezelf wel iets lol, in dat boekje heb je 'makkelijke' (1 ster) en 'moeilijke' (meerdere sterren) patronen, na mijn eerste niet afgemaakte 1 ster patroon vond ik dat ik dibbus (de draak) wel aankon lol
Het haken ging prima... het naaien niet ;)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:25

Annemiek80 schreef:
Bonechi_ schreef:
Ik heb dit boekje gekocht http://www.bol.com/nl/p/amigurumi-more/ ... 011273982/ en ik vind de uitleg daarin ook heel helder met goede illustraties.

Ja deze heb ik ook inderdaad
Dus je herkende het groene draakje waarschijnlijk :) die komt uit dit boekje
Alleen heb ik het boekje uitgeleend maanden geleden dus kon ik hem er niet bijpakken om te zien hoe dingen in het nederlands uitgeschreven worden :)

Ik overschatte mezelf wel iets lol, in dat boekje heb je 'makkelijke' (1 ster) en 'moeilijke' (meerdere sterren) patronen, na mijn eerste niet afgemaakte 1 ster patroon vond ik dat ik dibbus (de draak) wel aankon lol
Het haken ging prima... het naaien niet ;)

Die draak staat ook hoog op mijn lijstje. Net als de giraffen op de kaft. En Will de leeuw natuurlijk. Maar eerst eens proberen om Olivia af te maken. :j

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:26

Annemieke80: Ik heb het boekje ook gehaald, echt leuk voor de donkere dagen voor kerst :D Er staat ook een Jozef en Maria in. Ben benieuwd er een hele kerststal gaat volgen :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:40

Voor diegenen die naast katoen ook met acryl haken...

Ik heb recentelijk kennisgemaakt met Phildar Impact 3.5 en vind dit heel fijn haken, goedkopere klasse, beperkt verkrijgbaar (maar online wel te vinden :) ), het splijt een beetje... maar heerlijk zacht om mee te haken, veel zachter dan ik van de goedkopere soorten acryl gewend ben, het brandt dan ook niet in mijn nogal gevoelige handen (als voorbeeld, Saskia van de Wibra brandt erg voor mij, Bianca van de Wibra ook maar minder als Saskia, Royal melange van Zeeman brandt, evenals super soft baby van de zeeman, ik heb ze in huis en haak er soms kleine stukjes mee maar geen hele knuffels en zal ze niet snel weer aanschaffen)
Naald glijdt er echt doorheen, 33 kleuren in het assortiment waaronder 'meng'kleuren. Ik ga deze dan ook binnenkort maar eens bestellen... Had nu 'maar' 3 bolletjes verkregen/gekregen vanuit een swap maar vind het dus erg fijn.

Afbeelding
Mengkleuren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:20

Goeie tip over de wol. Wellicht iets voor een poncho want daar blijft de zeeman wol niet mooi voor. Ik heb geen last met het branden van het acryl dus ik ga voor de cheap ass zeeman :D
Leuk dat het ami clubje hier weer nieuwe leden krijgt! Het is net als snowboarden en fietsen: het begin is super moeilijk en niet leuk, daarna wordt het verslavend. Kom op meiden, ga ervoor! En met de hulp van oa Annemiek moet het toch wel goedkomen.
Ik reageer ff wat minder want ik ben op vakantie!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:34

*zucht* net wol en haaknaalden gehaald (en nog wat dingetjes) die ik in het mandje had gedaan.
Mandje op de toonbank bij kassa gezet en ze heeft zelf alle spullen eruit gehaald en gescand. Kom ik
thuis wil ik heel enthousiast beginnen, is ze de naalden vergeten -O- (staat ook niet op bonnetje)
Dus ik baal best wel |o Morgen maar weer terug.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:00

Balen kletskoekje!

Vraagje: ik ben bezig aan de oren van mijn olifant. Het is een dubbel geklapt rondje. In het patroon staat: haak de zijkanten aan elkaar met 24 vasten. Hoe doe ik dat? Pak je de binnenste lussen van de tegen elkaar aan geklapte vasten? Of alle vier de lussen?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:02

Bonechi_ schreef:
Balen kletskoekje!

Vraagje: ik ben bezig aan de oren van mijn olifant. Het is een dubbel geklapt rondje. In het patroon staat: haak de zijkanten aan elkaar met 24 vasten. Hoe doe ik dat? Pak je de binnenste lussen van de tegen elkaar aan geklapte vasten? Of alle vier de lussen?

Je haakt dan door 4 lussen

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:10

Ok! Thanks!