[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:36

Seven schreef:
Dank je wel Eva :D
Ze zijn ook ontzettend leuk om te maken. Ik wil voor volgend jaar een maak je eigen naam bordje cursus/avond organiseren. Ben nog aan het kijken hoe en wat want beste is langer dan een avondje er voor te nemen maar of mensen dat dan ook nog interessant vinden.

Oeeeeeee

eva1969

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:04

Wat een mooie bijleespost Nevony.

Ben je zelf nog met iets bezig momenteel?
Ik zit op het moment in Frankrijk in een vakantiehuis met een heerlijke overdekte veranda en ik heb al mijn schilderspullen mee dus hopelijk lukt het hier ook iets leuks te maken. Potloden mee vond ik een beetje link omdat die een stuk kwetsbaarder zijn.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:17

Dat klinkt als een heerlijk plekje om te werken Eva! Lastig inderdaad met potloden, je wilt niet dat de kern breekt, maar dat is een mooie reden om het schilderen verder op te pakken ;)

Ik ben echt heel sloom als het aankomt op tekenen. Ik heb sinds de haflinger die ik hier heb laten zien niet veel tekeningen meer afgerond.

Deze uil heb ik gemaakt n.a.v. video's van de dame die ik volg op Patreon, met kleurpotloden:

Afbeelding

En ik heb mezelf twee weken geleden een doos Stabilo potloden cadeau gegeven O:) (alsof ik niet al heel veel soorten heb, maar ach :D )
En die heb ik uitgeprobeerd samen op een proefvelletje UArt-papier, kende ik ook nog niet, maar het heeft een soort schuurpapierachtige structuur, even wennen. Het werkt goed, maar ik ben zo gewend aan Pastelmat...

Ik heb er een klein timelapsevideootje van gemaakt (had ik nog nooit eerder gedaan), vind het wel heel grappig en gek om te zien hoe ik teken :))
https://www.youtube.com/watch?v=w1t1lRE ... e=youtu.be

Die ga ik vanavond afmaken en dan kan ik weer een nieuw project uitzoeken!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:32

Nevony
Bedoel je de vos met de rode kleur :D
Daar heb ik voornamelijk carbothello potloden voor gebruikt die hebben veel verschillende bruinen en in de vos zitten ongeveer 4 verachillende bruin tinten om tot deze kleur te komen. Een rood bruin als onderlaag en dan een oker oranje, caramel kleurige en een donker bruin en blauw. Daarnaast zitten er drie tinten paars in.

Er staan geen kleur namen op de potloden :)

Oo wauw de uil zooo ontzettend mooi die zou ik zo ophangen :j <3

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:45

Ja, die bedoel ik inderdaad!! Ooh wat goed, ik heb dus net die potloden en was al helemaal verbaasd naar de mooie (en veel!) bruine kleuren. Ik moet dus ook snel op zoek naar een onderwerp met zo’n kleur, dankjewel voor je uitleg van de kleuren :D

Aah en dat is lief, dankjewel! De uil staat hier nu stevig ingepakt om morgen op de post te gaan. Ik had net de kop af en toen kreeg ik een berichtje van iemand of ie te koop was, vond dat zo leuk <3 nu gaat ie met pijn in m’n hart weg moet ik toegeven :))

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:09

Ja er zitten echt geweldige kleuren bij
En ze voelen echt zoals krijt met het leggen van een basis laag iknkan niet meer zonder :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:13

Nevony, bedankt voor de leuke feedback. Keeshondje is al afgeleverd maar ga de tip van de zalmroze en diepte zeker onthouden.
Leuke timelapse video, laat het eindresultaat hier zeker ook zien vind ik altijd leuk insecten is ook eens wat anders dan de dieren die hier veel voorkomen hihi.

Ben verder aan deze opdracht, deze moet donderdag af zijn, opdrachtgever wordt geopereerd (zware operatie) en wil die dus voor die tijd afgeleverd hebben. Is haar overleden hond dus een emotionele tekening ook.
Maar het zal me zeker lukken deze tijdig af te hebben :) merk dat hoe meer ik teken hoe sneller ik tot het gewenst resultaat kom.
Heb wel wat gestruggeld met het oog, voelde zo vreemd aan omdat er oogwit zichtbaar is.
Originele foto bevat fel licht en harde schaduwen, dit wil ik niet exact overnemen, wil het wat zachter houden. Hoop dat dit dan ook geslaagd is.(binnenkant oor bv en gebied er net voor is op voorbeeldfoto pikzwart)

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:34

Die neus ziet er al heel goed uit art. Het oog vind ik persoonlijk te hard kwa zwarte lijn en de punten in de oog hoeken.
Ben benieuwd hoenje hem verder gaat uit werken is vrij kort dag donderdag maar je basislaag heb je er al goed op zitten.

Ik wil morgen hopelijk met deze verder dan moet hij al een stuk droger zijn voor laag drie
Afbeelding

En de vos staat er ookal een stuk verder op
Afbeelding

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:22

Nevony je uil vind ik Fantastisch, prachtige kleuren ook.

Seven wat een mooie compositie van je schilderij, heel statig!
Je tekening schiet ook al op zeg.

Art, ik sluit me helemaal aan bij Seven. Mooie neus idd.

Hier is the making of Hennie de Coq (inside joke) in France.
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:38

Wat weer een mooi werk eva
Ik hou er echt van
Vraagt om een vogel drieluik :j

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:47

Thanks!
Het blijft bij twee, iig op dit formaat. Had van iemand twee paneeltjes gekregen en heb daar baklijstjes bij laten maken omdat het geen standaard maat was (25x25).Dus nu zijn allebei de lijstjes gevuld :)

Trouwens een heerlijke plek hier om te schilderen
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:57

@Nevony, die ken ik :D. Mooi geworden, wow. Ik wil ook nog eens een uil tekenen.

@Art, leuk werk weer. Ik zou nog even kijken naar de oogomlijning, die is heel hard.

@Seven, lekker bezig! Ben benieuwd naar je schilderij.

@Eva, cool <3!

Ik ben ook weer wat aan het tekenen:

Afbeelding

Ik ga niet zo heel hard, zo druk met andere dingen momenteel :').

@Nevony, dit is zwart en wit kleurpotlood :D.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:09

Seven, ik ga die oogrand eens bekijken. De foto is namelijk ook rond het oog erg zwart door harde schaduwen (maar overleden hond dus helaas is nieuwe foto's maken niet mogelijk). Heb wel een andere foto gekregen in bijna dezelfde houding, alleen van andere kant getrokken dus spiegelbeeld :') maar wel minder schaduwen. Kan me daar wat op baseren.

Je paarden worden weer prachtig. En zoals eva zei, paard staat er erg statig op. Wou mijn paard maar eens mooi op foto staan ipv altijd lui en half slaperig :')

Eva, leuk joh benieuwd naar de 2e en dan beide naast elkaar :D

San, wordt prachtig

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:19

Gaaf San, wat is het formaat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:20

eva1969 schreef:
Gaaf San, wat is het formaat?

A3.

Thanks, Art :).

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:20

_San87_ schreef:
A3.

Mooi!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:14

ben weer verder...
de mond heeft veel tijd in beslag genomen, maar ik ga het zo laten. de voorbeeldfoto heeft veel dingen te hard belicht/beschaduwd is dus best lastig om dat zachter te krijgen.
Denk dat ik aan het hoofd niks meer ga aanpassen, opdrachtgever vind het ook al erg mooi zo.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 07:45

Ik vind hem zo veel beter kwa oog.
Wel zal ik er iets van de hardere schaduwen gebruiken om te bepalen waar het licht weg komt dan word hij ook gelijk realistischer.
Nu is het heel erg 1 kleur en diepte, als je iets van die schaduw gebruikt kun je makkelijk meer diepte creëren.

Zoals ik hier heb gedaan bij het oor en de mond, die waren op de foto ook vrijwel helemaal zwart maar ik heb dat extreem opgelicht om een idee te krijgen van de structuren er onder en daardoor kon ik dat in de tekening verbeteren. En zo kon ik de diepte die de schaduw gaf wel behouden
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:18

echt veel durf ik toch niet te doen, dan zou ik de hardere rand rondom het oog ook terug moeten aanzetten aangezien dit zo komt door de schaduw. (licht komt van achter/achterzijkant, denk zoals ook op jouw hondentekening)

beetje toegevoegd maar durf echt niet nog meer toevoegen;
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:55

Ziet er goed uit al. Ik blijf toch wat vreemd naar het oog kijken... Die lijkt te plat of zo.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:03

Het oor en de schaduwen boven het oog zien er nu al veel levendiger uit, goed gedaan.

Ik kijk ook al wat gek naar het oog denk door de lichtinval en de glimmers en het missen van een oogrand edit het vlezige om het oog de omlijsting zogezegd vooral onder het oog zie je daardoor vaak wat glans en huidskleur
Kun je de voorbeeld foto delen art?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:11

vond het oog zelf ook erg lastig voor mijn gevoel klopt er ook iets niet maar dacht door het oogwit (ben dat echt niet gewend).

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:17

Art_Ificious schreef:
echt veel durf ik toch niet te doen, dan zou ik de hardere rand rondom het oog ook terug moeten aanzetten aangezien dit zo komt door de schaduw. (licht komt van achter/achterzijkant, denk zoals ook op jouw hondentekening)

beetje toegevoegd maar durf echt niet nog meer toevoegen;
[ [url=m/62XVmN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi dat donkere randje om het oog. :j
Ik zou de pupil wat meer naar het midden halen en daarmee wat groter maken, hele kleine aanpassing met een goed resultaat denk ik.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:48

Dat denk ik ook jis
Als je de glans en licht mee bovenin zet en de pupul meer in het midden van het oog dan kan je ook meer diepte in het oog kwijt.
Lastige foto want het oog lijkt de hond ook weg te draaien omdat hij naar rechts lijkt te kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:50

Zo zie je maar weer het belang van een goede referentiefoto. Deze lijkt erg lastig.