[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:08

Dames, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende. Ik brei een topje van onder naar boven, nu komen de meerderingen. Moet ik nu op 5,5 cm de eerste meerdering doen? Of vanaf die 5,5 cm eerst weer zes rijen breien voordat ik ga minderen? Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:13

Op die 5,5 cm. En vanaf daar iedere 6de rij én iedere 4de rij (gek patroon overigens, rijen..... Normaal hebben ze het over pennen of toeren, maar toe maar).

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:18

Lalidan schreef:
Op die 5,5 cm. En vanaf daar iedere 6de rij én iedere 4de rij (gek patroon overigens, rijen..... Normaal hebben ze het over pennen of toeren, maar toe maar).

Ik raak ook helemaal in de war van dit patroon, maar bedankt voor je antwoord!
Maar moet ik dan telkens tot 6 tellen en dan bij 6 en 4 minderen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:21

Beetje trage reactie, ben je er nog uit gekomen?

Ik heb hier een nieuwe uitdaging om handen: https://www.ravelry.com/patterns/librar ... idesweater
En nee, hij is er niet in het Engels :+. Dus ik lig hier met 3 patronen op de bank: de Deense, de door Google naar Engels vertaalde versie en de door Google naar Nederlands vertaalde versie. Naar beide talen gaat er iets verloren in de vertaling, vandaar dat ik ze beiden heb gedaan. Met alledrie samen zou ik toch een heel eind moeten komen.
Garen is afgelopen donderdag gekomen, voor de verandering eens een proeflapje gebreid (doe ik vrijwel nooit, maar dit project is niet voor mezelf) en opgestuurd naar degene voor wie het is. Vandaag kwam van haar het groene licht, kleuren zijn goedgekeurd dus GO!

Dus ik ben maar stomweg begonnen. Maar mogelijk dat ik jullie af en toe nodig ga hebben om mee te denken hoe iets bedoeld is, dus ik dacht, ik schop dit topic weer even omhoog :j.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:24

Oh ik ben heel benieuwd hoe dat patroon je afgaat met de vertalingen. Vind het een erg leuke rijsweater, dus als het meevalt ga ik misschien ook de uitdaging wel aan O:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:32

Nou, ik liep na het opzetten meteen al vast _O-

Patroon zegt '9 pinde perlestrick. 1 pind er vrangsiden'. Op papier staat in Nederland 9 pennen parelsteek (of, Engels, 9 rows pearlstitch). Dus hebben ze het nu over 9 pennen averecht (wat niet logisch zou zijn, want dan zou ik ook gewoon 9 pennen recht kunnen breien en dan het werk omkeren), of bedoelen ze toch iets van de gerstekorrel?

Op de foto kan ik het ook niet goed zien, maar de zijrand wordt in elk geval in gerstekorrel gedaan (recht op averecht en averecht op recht). Dus ik ben maar voor de gerstekorrel gegaan. Geen idee of het klopt, maar het werkt vast wel :j. Hoop ik :=

Ergens in mijn Nederlandse patroon: 'brei stokjes' :') (brei stockinette)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:25

9 Toeren parelsteek en dan 1 toer averecht is zoals ik hem lees. Is het een topdown?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:13

Grappig, parelsteek kende ik niet. Zieken in het Engels leverde alleen purlstitch op, niks voor pearlstitch. Maar als ik het goed begrijp is het dus een gerstekorrel met een averechte pen er tussen. Blijft over dat ze het over rows en pennen hebben, niet over toeren..... Maar aan het einde denk ik niet dat het heel veel uitmaakt. Maar ik heb in elk geval alvast wat geleerd, parel steek is iets dat bestaat, check!

Hoe lezen jullie volgend stuk?
Work short rows (knit on RS and purl on WS)
Knit to center marker and work another 6 (6) 6 (7)
7 sts. Turn with short rows (see description under special techniques) and
purl back to center marker and purl another 6 (6) 6 (7) 7 sts on
the other side of the marker. Turn with short row stitch. Repeat
the turns and increase the stitch count by another 6 (6) 6 (7) 6 (7) 7 (7) sts a total of
5 (6) 7 (7) 8 times on each side of the marker.
Knit straight in stockinette stitch until the work measures: 28 (33) 36 (28) 28 cm.

Of, in het Nederlands:
Maak korte naalden (brei op RS en averecht op WS)

Brei tot de middenmarkeerder en brei nog 6 (6) 6 (7)

7 st. Keer met korte naalden (zie beschrijving onder speciale technieken) en

averecht terug tot de middenmarkeerder en averecht nog 6 (6) 6 (7) 7 st aan

de andere kant van de markeerder. Keer met een korte steek. Herhaal

de toeren en vermeerder het aantal steken met nog eens 6 (6) 6 (7) 6 (7) 7 (7) steken in totaal

5 (6) 7 (7) 8 keer aan elke kant van de markeerder.

Brei recht in tricotsteek tot het werk 28 (33) 36 (28) 28 cm lang is.

Onder 'speciale technieken' staat dit:
Special techniques
Turning stitches: knit to where you want to turn. Turn your knitting and
insert your right needle into the left stitch behind and with the yarn
in front of the needle (as if you were working a purl stitch). Lift the stitch onto
your right needle and pull the stitch "backwards" on the needle to give it "two
legs". Knit to the next stitch where you want to turn and repeat. When
you come back to a turning stitch, knit it as a regular
stitch and continue.

Speciale technieken
Draaien van steken: brei tot waar je wilt draaien. Keer je breiwerk en steek je rechternaald in de linkersteek achter en met het garen voor de naald (alsof je een averechte steek aan het breien bent). Til de steek op je rechternaald en trek de steek "naar achteren" op de naald om hem "twee benen" te geven. Brei tot de volgende steek waar je moet keren en herhaal dit. Wanneer je terugkomt bij een keersteek, brei deze dan als een gewone steek en ga verder.

Short rows an sich ken ik, maar ik heb het idee dat ze hier net iets anders doen. Maar stel dat ik met 20 steken begin, hoeveel pennen (of, toeren, maar geef even aan in welke van de twee je denkt) verder ben ik dan klaar met de short rows en hoeveel steken heb ik dan?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:35

Ladidan is het een topdown en brei je hem in het rond? Want dat maakt voor het lezen van het patroon soms wel uit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:37

Hij is van beneden naar boven, op dit moment brei ik nog recht, niet in het rond. Ik ben met de delen op de bovenbenen bezig.

Het patroon is straks in het rond, vandaar dat ze vermoedelijk het fenomeen toeren al niet kennen, maar dat is mijn vermoeden.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:09

Lalidan schreef:
Hoe lezen jullie volgend stuk?
Work short rows (knit on RS and purl on WS)
Knit to center marker and work another 6 (6) 6 (7)
7 sts. Turn with short rows (see description under special techniques) and
purl back to center marker and purl another 6 (6) 6 (7) 7 sts on
the other side of the marker. Turn with short row stitch. Repeat
the turns and increase the stitch count by another 6 (6) 6 (7) 6 (7) 7 (7) sts a total of
5
(6) 7 (7) 8 times on each side of the marker.
Knit straight in stockinette stitch until the work measures: 28 (33) 36 (28) 28 cm.

Short rows an sich ken ik, maar ik heb het idee dat ze hier net iets anders doen. Maar stel dat ik met 20 steken begin, hoeveel pennen (of, toeren, maar geef even aan in welke van de twee je denkt) verder ben ik dan klaar met de short rows en hoeveel steken heb ik dan?

Late to the party, maar:

Even uitgaande van de kleinste maat, zou ik zeggen: in totaal 5 pennen aan de goede kant, en 5 aan de verkeerde kant breien (zie vetgedrukt).
- eerste set beide kanten 6 steken voorbij je center marker
- tweede set beide kanten 12 steken voorbij de center marker
- derde ste beide kanten 18 steken voorbij de center marker
- vierde set beide kanten 24 steken voorbij de center marker
- vijfde en laatste: beide kanten 30 steken voorbij de center marker

In dat geval lopen de verkorte toeren uiteindelijk dus over in totaal 60 steken
Voor een andere maat zal je sowieso een extra set verkorte toeren moeten breien, en even goed opletten of je steeds 6 of steeds 7 steken verder van de center marker moet keren. Op basis van de engelse omschrijving zou ik uitgaan van German short rows.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:51

Huh? Echt, ik wou soms echt dat mijn hoofd gewoon net zo dacht als de gemiddelde wereld |o Ik heb er naar zitten kijken, en kijken, en kijken, heb 3 pogingen gedaan, derde poging uiteindelijk maar geaccepteerd van 'toe dan maar, want anders weet ik het ook niet, dus ik kijk wel even hoe het uitpakt'. En nou lees ik wat jij schrijft en denk 'dat klopt, dat is wat ze bedoelt'...... Enige jammere is dat ik de eerste nu al volledig gebreid heb, dus die kan er mooi weer uit :+

Desondanks, het gaat om het eindresultaat, dus dan moet het er gewoon maar weer uit. Voor die tijd laat ik hem wel even passen, kijken of de lengte en breedte goed zijn, want dan kan ik daarna in elk geval in 1 stuk door tot aan de oksels :))

Thanks! Ondanks dat ik het liever iets eerder had geweten, is dat gevoel van dat vallende kwartje best wel fijn :))

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:14

graag gedaan! succes met breien, ben heel benieuwd naar het resultaat ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:28

Ik ook _O- ik hou jullie op de hoogte.

Voor nu maar begonnen aan de mouw, dan kan degene voor wie het is in 1 keer een mouw en een been stuk passen. Dan kan ik na die pas-sessie weer een heel eind vooruit.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 02:21

Ik meld me ook. Ben eigenlijk een grotere liefhebster van haken, maarrrrrrr ik kwam een oproep tegen van stg breiboezem.... ze zochten breister, onder de 50 jaar, die boezem wilde gaan breien.
Ik heb, met wat hulp, leren breien op 4 naaldjes!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:02

Wat goed dat je dat doet IJslandfan! Je helpt er weer een ander mee!

Afbeelding

Ik heb recent dit eendje gemaakt als kraamcadeautje voor mijn zoco. Vleugel aan de andere kant is mintgroen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:13

Zou ik me hier wel mogen melden met een vraag?

Ik ben beginnend (patroon) breister en heb nu maar eens de stap gewaagd om een trui te gaan breien. Ik heb het Rota-patroon van Anna Sjosvard en exact dezelfde wol als aangeraden wordt. Ik brei ook op de aangeraden maat naalden en ik brei niet heel los, maar ook niet heel strak.

Echter, mijn proeflapje (24 steken en 40 rijen zou 10x10 cm moeten zijn) wordt véél langer dan breed. Wat kan er dan fout gaan? Er staat niet 'gauge after blocking' in het patroon, dus het lijkt me sterk dat ik het nog moet blocken om op de juiste maat uit te komen, en de 24 steken worden wél precies 10 cm in de breedte. :?

Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip voor mij.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:25

Mijn eerste gedachte: kloppen die 40 rijen wel?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:33

Eerste ingeving: Verschil tussen rijen en toeren. Dat zou bij een proeflapje niet van toepassing mogen zijn, maar wil ik toch even genoemd hebben. Dan, inderdaad, kloppen die 40 rijen wel? Als in, weet je zeker dat je 40 rijen gebreid hebt?
Verder, heb je qua pennen gezien dat er twee maten genoemd worden, de US en de mm? Weet je zeker dat je de goede gepakt hebt? En welke maat pen heb je je proeflapje op gemaakt? Want bij de wolsoort staat namelijk ook pen 3,5mm nog aangegeven.

En anders, maak eens een foto?

Gewoon wat mogelijke oorzaken.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:59

In principe is gauge altijd na het blocken/wassen. Welke maat naald is niet belangrijk zolang je maar de juiste stekenverhouding hebt. De breedte is het belangrijkste, in de meeste patronen staat namelijk niet hoeveel toeren je moet breien maar tot welke lengte.

Is je proeflapje groot genoeg? Als je 10x10 nodig hebt als proeflapje met het lapje groter zijn zodat je de binnenste 10cm kan opmeten. Als je net als ik lui bent zou je ook 5x5 kunnen meten en dat verdubbelen voor 10x10 (op eigen risico :D ).

Voor de meeste patronen bestaat blocking trouwens uit wassen en plat neerleggen om te drogen. Voor een trui zonder kant is het niet nodig om extreem te blocken met spelden.

Is dit het patroon? Ik kan alleen een cardigan vinden en geen trui.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:53

Ik maak zelfs nooit proeflapjes :+. Voor mijn huidige project voor het eerst wel gedaan, omdat ik dus voor iemand anders aan het breien ben. Kon ik het proeflapje meteen naar haar opsturen, zodat ze de kleuren en het garen kon zien. Zij heeft het wel besteld namelijk, maar rechtstreeks naar mij gestuurd :)).

Overigens gaat ze zondag het eerste beenstuk en de mouw passen. Beenstuk moet zeker over, maar dan weet ik in elk geval een beetje of de maat goed is. En de mouw hoop ik dat die past, maar anders gaat ook die gerust nog een keer. Maar spannend vind ik het wel :):)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:03

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga het lapje maar eens blocken dan. Ben er wel zeker van dat ik 40 rijen gebreid heb, ik heb notities gemaakt. Ik heb ook de juiste maat pennen te pakken. De breedte is wel spot on.

Wistaire dat is idd het patroon, het is een vest. Een trui met knopen *D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:04

40 rijen of 40 toeren? En wel netjes in tricotsteek?
Van blocken wordt het alleen maar groter, dus dat zou het probleem niet moeten zijn, volgens mij.....

Wel een mooi project, goed bezig!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:10

Lalidan schreef:
40 rijen of 40 toeren? En wel netjes in tricotsteek?
Van blocken wordt het alleen maar groter, dus dat zou het probleem niet moeten zijn, volgens mij.....

Wel een mooi project, goed bezig!

40x een hele pen leegbreien in tricotsteek inderdaad. Het enige verschil dat ik zelf nog kan bedenken is dat ik dit gewoon heen en weer gebreid heb, dus het werk steeds omkeren. Het patroon is in het rond. Kan dat het verschil nog maken? Ik probeer het even te beredeneren maar hier laat mijn brei(n) me even in de steek. Ik heb tot nu toe steeds 'freestyle' gebreid, dingen als sophie sjaaltjes en mutsen, nog nooit volgens een patroon...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:34

Nee, rondbreien of recht maakt hier niet voor uit. Enige is dat je dan voor tricot steek steeds een pen recht en een pen averecht moet breien, terwijl je bij rondbreien gewoon recht kan doorbreien.

40 keer een pen leeg breien is inderdaad 40 rijen, dus dat zou moeten kloppen. Dan zou ik het verder ook niet durven zeggen.... Maar wat wistaire zegt is wel waar, in heel veel gevallen staat er niet specifiek en aantal pennen aangegeven, maar eerder 'brei tot een totale lengte van x cm'. Soms wel met een aantal pennen voor de boord, maar dat zou geen problemen op hoeven leveren. Ik zal morgen het patroon eens bekijken, kijken hoeveel problemen je hiervan kan verwachten.