[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:59

GittekeZ1 schreef:
Sterkte Patpen dat is het vervelenste wat er is
je hebt er gelijk minder plezier in

Ik heb de rode al op de pen staan :D. Zit nu in de 4e naald op pendikte 8...
Uithalen heb ik een hekel aan, laat ik mijn moeder van de week wel doen. Morgen zou ik even gaan buurten bij dat winkeltje en zij vroeg zich af of het wel zo erg zichtbaar is. Dus ik zal het haar morgen laten zien vóór ik het uithaal.

Op zich is het patroon echt niet moeilijk. Maar voor ik begon had ik al mijn twijfels over het uitkomen van dat telpatroon. Had ik nou maar naar mijn "onderbuikgevoel" geluisterd dan had ik het niet uit hoeven te halen. Volgende keer vraag ik eerst hier advies aan de meer ervaren breisters _O- :=

Fenn: perfectie is moeilijk hoor! Als het maar netjes is :j. Foutloos is al heel wat, beter dan mijn blauwe poncho :P

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:29

haha, denk niet dat er iemand antwood geeft dan Patpen ;) Maar balen dat je opnieuw moet beginnen zeg...

Ik luister nu ook naar mijn onderbuikgevoel := In mijn geval is dat op de bank naar McLo]eod daughters kijken, want mijn onderbuik heeft griep ;(

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:50

Nou zeg, ik geef toch ook vaak antwoord op vragen die hier gesteld worden :'). Dan mogen jullie ook wel eens een vraag van mij beantwoorden ;) ;) ;)
Ik zit nu weer op 216 steken en kan beginnen met de ajour. Op de een of andere manier breit het rood lekkerder dan de blauwe :?

Maartje: jij hebt een heel ander onderbuikgevoel nu dan ik van de week had met die poncho :=. Vandaag dus maar lekker onderuit op de bank onder een lekkere quilt of zo naar de tv kijken :(:)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:41

Ik ben lekker bezig hoor met die poncho :=. De rode is dus ook al uitgehaald... Pfff, dat ding is me niet gegund hoor!!! Volgens mij ben ik het breien verleerd :').
Dit keer was het probleem dat ik dus niet goed had opgelet aan het begin. Gevolg: draai in de poncho |o. Positief hiervan: eenmaal van de naald bleek dat hij té groot zou worden dus ik kan 1 maat kleiner breien. Blauwe is ook uitgehaald; die maat was wel goed. Dus dat weet ik dan nu ook weer :P. Morgen nieuwe poging? Misschien dat 3x scheepsrecht is?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:19

Draai in de poncho? Hoe krijg je dat nou voor elkaar? ;)Je kan nu dus 2x opnieuw beginnen? Dat is wel balen....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:43

Ik dácht dat alle steken rechtgedraaid waren maar dat bleek dus niet zo te zijn :o. Na 8 naalden kan ik dat niet meer terug draaien. Had ik het gemerkt na 1 naald breien, had ik misschien nog wat kunnen doen.... Maar goed, hij werd toch véél te groot dus zó erg is het nou ook weer niet. Bovendien: ik ben lekker bezig _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:16

Ach, 2 redenen om hem uit te halen is al minder erg toch ;)

Voelde me sinds gister weer in staat wat te doen, dus breiwerkje erbij gepakt. Vandaag verder gegaan, maar ik heb dankzij die buikgriep ook al een week geen medicijnen gehad. En nu heb ik heel erg auw aan mijn gewrichtjes ;( dus breiwerkje gaat zo weer de la in. Zelfs mijn pols doet pijn...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:49

Ach ja, het is niet anders. Omdat de steken op een prop op de naald zitten, kun je de wijdte niet beoordelen. Ja ja, een proeflapje breien :o. Heb ik dus niet gedaan... En zo'n poncho mag wel ruim zitten maar deze was wel weer errug overdreven. Nu 1 maat kleiner dus dat scheelt ook meteen weer 28 steken. Lengte bepaal ik wel als ik aan het breien ben. Ik vind hem wat aan de korte kant namelijk dus ik wil minimaal de lengte hebben van de grootste maat.
Hij staat nog niet op de pen. Waarschijnlijk vanavond.

Waardeloos Maartje Y;(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:09

Haha, wie zegt er ook al weer altijd dat je eerst een proeflapje moet maken? Of was dat je moeder? ;)

Zeer wardeloos. Net nog een keer geprobeerd, maar het doet te auwie. Gelukkig hou ik op de een of andere misterieuze reden mijn eten weer binnen (eindelijk) dus ik ga vanavond weer aan de medicijnen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:30

Mijn moeder :j. Ze heeft daarin uiteraard gelijk als je breit met ander materiaal dan in het patroon staat aangegeven. Maar ja, ik ben altijd al eigenwijs geweest :=. Zelf breit zij dus wel een proeflapje, meer voor de wijdte dan voor de lengte omdat dat makkelijk aan te passen is. Daarom begint zij (na het proeflapje) met een pand; indien nodig kan je dan de meerderingen voor de mouw aanpassen.

Misschien morgen weer?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:48

Ik hoop morgen weer, want dit is stom ;(

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:19

Sorry voor de afwezig. Op dit moment reis ik door zuid-oost azie. Nu kom ik in thailand overal wolwinkels tegen :) mn breinaarden waren al mee, dus ik ben lekker aan het breien :) er wordt hier door de locals ook veel gebreid en gehaakt voor de verkoop. Een dikke bol acryl kost 50 cent :=

Proeflapjes maak ik trouwens meestal niet, maar ik brei meestal voor baby's. Dus desnoods brei ik een maatje groter voor de zekerheid en dan draagt hij/zij het wat later. Verder weet ik dat ik strak brei, dus ik pak meestal een halve mm dikkere naald zodat ik op de steekverhouding van het etiket uit kom.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:07

Marieke, waar zit je? Ik ben er ook een tijd geweest :) Geniet er nog van!

Ik ben gisteren een stuk op geschoten en heb vandaag ook nog veel tijd. Het wordt echt iets met mijn sjaal.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:21

Oei, heel verleidelijk Marieke! Geniet er inderdaad maar van!

Goed bezig Fenn! Ben benieuwd naar het resultaat straks!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:49

Dames goed bezig
@ Patpen die draai heb ik ook bij een kol gehad
ik was al op de helft en ben maar door gegaan later bleek het een voordeel
hij draagt heerlijk, dus bij een lange kol is het aan te bevelen

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:32

Ja, bij een col had ik het laten zitten maar het ziet er zo raar uit in een poncho :'). Volgens mij draagt het ook niet handig :=.
Derde poging nu... Ik ben in de 15e naald, er zit geen draai in, patroon komt goed uit (voor zover ik dat nu kan zien op een prop) dus wie weet! Mijn 1e bol is bijna op. Gaat hard met de wol. Nou ja, ik heb dan ook 192 steken op de pen staan. In de 35e naald ga ik iedere 4 naalden 6 steken minderen tot 54 steken. Of ik de beschreven mindering ga doen? Denk het niet :o. Volgens patroon "moet" je de ene keer voor de markeerders minderen en de volgende keer na de markeerders. Zie daar het nut niet zo van in dus ik denk dat ik alleen vóór de markeerders ga minderen.

Mijn broer zit nu ook in Thailand (dienstreis) maar ik heb gevraagd of hij voor iets héél anders wil kijken :9

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:49

:+ Je schiet in ieder geval weer op

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:41

Woehoe, driemaal recht is scheepsrecht!
Wat moet je broer meenemen?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:05

Gisteren t/m de 16e naald gekomen en net met een nieuwe bol begonnen. Hij wordt leuk!!!

Ik heb gevraagd of hij wil kijken voor een ipod; lekker muziek onder het bestellen. Maar doe het toch maar niet. Ging mij om de radio maar die zit ook op mijn mobiel en die móet ik bij me hebben...

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:18

xMarieke schreef:
Sorry voor de afwezig. Op dit moment reis ik door zuid-oost azie. Nu kom ik in thailand overal wolwinkels tegen :) mn breinaarden waren al mee, dus ik ben lekker aan het breien :) er wordt hier door de locals ook veel gebreid en gehaakt voor de verkoop. Een dikke bol acryl kost 50 cent :=

Proeflapjes maak ik trouwens meestal niet, maar ik brei meestal voor baby's. Dus desnoods brei ik een maatje groter voor de zekerheid en dan draagt hij/zij het wat later. Verder weet ik dat ik strak brei, dus ik pak meestal een halve mm dikkere naald zodat ik op de steekverhouding van het etiket uit kom.

Stuur even een doos naar NL. :D

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:54

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, ik kan niet heel goed breien. Kan eigenlijk alleen recht en averecht. Haha. Ik ben op moment bezig met Een sjaal met de "luie wijvensteek". Nu wil ik graag een capuchon er aan maken. Weten jullie hoe ik een capuchon kan breien? Heb al gegoogeld, maar word er niet echt wijzer uit.
En zijn kabels moeilijk om te leren? Lijkt mij namelijk ook heel er gaaf! Maar dan heb je nog meer nodig dan alleen 2 brei pennen?
Alvast bedankt!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:58

JodieR schreef:
Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, ik kan niet heel goed breien. Kan eigenlijk alleen recht en averecht. Haha. Ik ben op moment bezig met Een sjaal met de "luie wijvensteek". Nu wil ik graag een capuchon er aan maken. Weten jullie hoe ik een capuchon kan breien? Heb al gegoogeld, maar word er niet echt wijzer uit.
En zijn kabels moeilijk om te leren? Lijkt mij namelijk ook heel er gaaf! Maar dan heb je nog meer nodig dan alleen 2 brei pennen?
Alvast bedankt!

Meer soorten dan recht en averecht zijn er niet hoor ;)
Wil je een capuchon breien in luie wijvensteek? Ik denk niet dat het een handige steek is daarvoor... Echt een "standaard" patroon is daar niet voor. Meestal brei je 2 helften en die maas je daarna aan elkaar.
Kabels zijn niet moeilijk om te breien. Daar heb je kabelnaalden voor nodig; een naaldje van zo'n 10 cm met een bocht in het midden. Het kán ook met een korte breinaald/sokkennaald maar dat is wat lastiger.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:28

PP jij bent echt de breiguru hier. :D
Fijn!
Ik ben nu ook weer bezig aan een sjaal, maar het wordt wel tijd voor iets moeilijkers.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:02

Jiwa: een paar sokken? :D
Niet super moeilijk maar wel iets lastiger dan een sjaal ;)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:19

Is ook een leuk idee :j
Zat ook te denken aan een poncho, en ik wil eigenlijk ook truitjes gaan breien.. Maargoed, 1 ding tegelijk!