[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:03

Ook van mohair: http://www.berroco.com/185/185_donna.html
Héél misschien gaat deze het wel worden. Even proeflapje om te kijken hoe het garen breit. Uithalen van mohair is overigens drama 8)7

Mja, voor die kerstballen is het wel te doen om de draad "los" te laten. Hoewel het beter zou zijn om toch die draad op de juiste manier mee te nemen: je ingebreide figuur komt mooier uit namelijk. Doordat de draad los blijft hangen, blijven de steken ook losser ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:21

Ben je niet bang dat de kabels wegvallen? Je moet het maar in 1 keer goed doen dus ;)

Steken blijven niet los hoor, draad staat vrij strak aan de achterkant.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:24

Daarom wil ik dus ook eerst een proeflapje breien, om te kijken of kabels zinvol zijn. Dat groen van het patroon is effen, ik heb een gemêleerde draad. Maar een beetje afwisseling breit wel gezelliger dan alleen tricot :P. En normaal gesproken lukt het ook wel hoor in 1 keer :D

Draad aan de achterkant moet natuurlijk ook weer niet strak staan. Daarom laat je de draad juist meelopen: niet te los en niet te strak. Oké, de bal is rond (haha) dus hier zul je het niet bij zien. Maar als je een trui breit met Noors motief en je neemt dan de draad niet mee....8)7. Dat wordt echt heel lelijk. Het is een aparte techniek die redelijk bewerkelijk kán zijn voor een trui of vest. Mijn moeder waagt zich er niet meer aan. Ik twijfel nog altijd. Prachtig patroon voor een gilet (Noors motief op dunne naalden 2,5 of 3) en een vest in patentsteek. Wie weet als mijn lijstje leeg is _O- _O- _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:17

Afwisseling breit inderdaad wel gezellig ja :j

Bij de bal is het echt makkelijk inderdaad, want daar kan ie wel wat strakker staan. Plus dat je de bal moet vullen en de draden dan automatisch op de juiste spanning trekt. Ik moet er niet aan denken zo'n patroon te breien en alle draadjes af te moeten werken :=

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:02

:') Heb ik weer! Ben ik lekker aan het breien (poncho), trek ik mijn rondbreinaald doormidden :')
Of ik ken mijn eigen kracht niet of het plastic was slecht :=. Hoewel het wel een nieuwe naald was...
Natuurlijk een paar stekengevallen (fijn in ajour) maar die heb ik zonder problemen op een naaldje kunnen zetten. Probleem is alleen dat ik maar 1 rondbreinaald 6,5 heb dus zo even horen of moeders nog wat voorraad heeft. Anders zal ik toch een ander moeten kopen :P

Je bedoelt zoiets Maartje: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 30&lang=nl (dit is gewoon een voorbeeld).
Hierbij neem je de draad dus mee en hoef je nauwelijks wat af te werken. Je kúnt het met aparte bolletjes doen natuurlijk maarre dan ben je daarna 8)7 hoor! Het is echt een aparte techniek waar je op moet oefenen óf het van jongs af aan doen. In noordelijke landen (Duitsland volgens mij ook) doen ze dit veel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:13

Oeh, dat is balen! Hopelijk kan je moeder je tijdelijk voorzien.

Ja, zoiets, maar dan laat je de draad dus ook gewoon aan de achterkant meelopen? Met aparte bolletjes is ook een optie natuurlijk, maar volgens mij zit je dan aan het einde helemaal in de knoop :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:27

Als mijn moeder niets heeft, heb ik op internet al nieuwe naalden gevonden voor 4,95 en 1,00 porto. Maar ja, dan kan ik vanavond onder mijn detective niet breien ;(. Ik heb niets anders :=

Juist hierbij laat je de draad meelopen. Dat is de Noorse techniek en sla je dus na 3-4 steken de draad over elkaar als je veel moet overlappen. Maar het luistert heel nauw: te strak en het trekt, te los en je patroon komt niet mooi uit. Aparte bolletjes wordt je helemaal gek van. Buiten het afwerken, zie de door de draden het werk niet meer. Dan zit je met tig visjes aan de binnenkant van je rondbreinaald. Nee, dat is geen doen.

Edit: moeder heeft hem ook niet. Maar ik stap over op naald 7; die heb ik wel in huis. Dat halfje verschil merk je niet...

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:40

Dames jullie zijn wel weer op geschoten ik denk dat ik ook maar eens de pennen maar
uit het stof te halen en de laatste werkjes af te maken
deze week zal ik nog wel eens bij lezen naar jullie projecten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:08

Conclusie: ik sla de noorse patronen nog wel even over :P Ik wilde wel een dasje gaan breien voor ons hertje :+ (die staat prutsmuts voor de deur en is geheel van hout, dus die heeft het een beetke frisjes in de winter) maar omdat hertje maar een dun nekje heeft wordt dat ook een dun dasje en moet dat wel lukken met 1 patroontje in de breedte. Kies wel iets van een van de kesrtballen uit :P

Dit weekeind wordt het weer heel warm, maar verder begint het er weer langzaam aan weer voor te worden Gitteke!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:47

Daarom brei ik dus ook geen Noorse patronen: te bewerkelijk. Maar ik vind het wel mooi MITS het goed gebreid is :o

Och arm hertje. Staat de hele winter in de kou en sneeuw buiten. Dierenbeul :'). Ik zou ook een dekentje breien voor over zijn ruggetje _O-

Ik ben volgende week vrij dus ik verwacht lekker nazomer weer. Maar aan alles is te merken dat we richting "de donkere dagen voor kerst" gaan dus ook weer tijd voor de breinaalden :9. Manlief heeft mijn naald 6,5 gemaakt dus in theorie kan ik weer verder breien op dezelfde dikte. Rug ligt even in de kreuk dus kan nu niet breien ;(. Volgende week staat degene waar ik die poncho voor aan het breien ben, op een dorpsmarkt en ik had hem graag af willen hebben. Gisteren een jas aan op de fiets, wist niet hoe snel ik die weer uit moest trekken maar vandaag zou het geen overbodige luxe geweest zijn. Overigens blijven die sokken ook maar liggen. Té veel te doen, te weinig tijd O:)

Al ideeën Gitteke wat je gaat breien?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:39

Ik moet eerst weer eens alles afmaken
heb nog een vest op de pennen staan mouwen moeten nog af en dan begin ik weer op nieuw
met wat weet ik nog niet

maar ik ben het eens met het dekentje }:0 wat heb je nu alleen aan die sjaal in het hollandse weer :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:20

Vorig jaar heeft ie een kerstboom (naja, de takken dan) gekregen, dus ik wilde nu beginnen met een dasje. Maar misschien moet ie inderdaad ook maar een jasje aan dan :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:58

GittekeZ1 schreef:
maar ik ben het eens met het dekentje }:0 wat heb je nu alleen aan die sjaal in het hollandse weer :P

_/-\o_

Maartje_M schreef:
Vorig jaar heeft ie een kerstboom (naja, de takken dan) gekregen, dus ik wilde nu beginnen met een dasje. Maar misschien moet ie inderdaad ook maar een jasje aan dan :P

Ik vind dit wel leuk om in de sfeer te blijven :=
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 21&lang=nl
Maar dan wil ik wel een foto zien als het tzt staat _O- _O- _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:16

Zo breed issie helemaal niet joh! Ons hertje is een slanke den :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:26

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:05

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:01

haha, nee, die is wel echt te klein voor hertje :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:37

Mocht iemand hier deze (http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 21&lang=nl) poncho willen breien, begin dan op een ander punt dan de teltekening vermeld :o. Ik heb moeten smokkelen in de blauwe (zie je niet hoor!) dus ik begin met de rode op een betere plek... Een foto heeft nog geen nut want het is nog niet goed zichtbaar. Er zijn nu al/pas 20 naalden af, nog 10 naalden en het ajourpatroon is klaar. Daarna iedere 4 naalden minderen. Zodra het tijd wordt om over te gaan op een kortere rondbreinaald, zal ik een *-:) maken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:37

Prachtige poncho!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:20

Ja, die poncho is prachtig maar opletten dus met waar je begint :P
Maar goed, deze wordt niet voor mij dus een goede les voor mijn eigen poncho :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:15

Haha, fijn, zo'n oefening ;)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:29

Ik ben ook weer begonnen. :j Heerlijk!
Zal vanavond eens een foto plaatsen, ben bezig aan een witte colsjaal.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:00

|o Ik kan dus de blauwe poncho uithalen. Na 23 naalden gebreid te hebben (4 naalden 252 steken, de rest 216 steken), blijkt het patroon dusdanig NIET goed te beginnen dat ik het niet fatsoenlijk krijg. Ik weet inmiddels wel waar ik wél moet beginnen, maar ja, daar schiet ik niets mee op. Het moet echt overnieuw :roll:

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:29

Sterkte Patpen dat is het vervelenste wat er is
je hebt er gelijk minder plezier in

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:54

Blegh, Patpen, balen! Gelukkig weet je nu hoe het wel moet.
Mijn sjaal schiet al op :) Nu geen foutjes, nog steeds niet perfect, maar wel prima en ik vind het mooi worden!