[INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:55

das waar maar je kan ook even de moeite nemen om naar het schilderji te kijken en niet naar de prijsjes.
inzoomen wordt hij wazig

Wendy15

Re: [INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:56

Je kunt zelf ook de moeite nemen om je werk netjes te presenteren als je wilt dat anderen de moeite nemen om het te taxeren ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:11

Wendy15 schreef:
Je kunt zelf ook de moeite nemen om je werk netjes te presenteren als je wilt dat anderen de moeite nemen om het te taxeren ;)

... en het rijmt nog ook... :D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:50

snap ik maar het gaat toch om het schilderwerk toch neit om de rest! er zijn zo vaak storende dingen op een foto en als het niet om dat voorwerp gaat hoef je er ook niet naar te kijken kost mij weer extra ruimte op mijn pc toewel je het ook even kunt negeren. Als je er neit tegen poedersuiker kan je ook niet taxeren of naar de andere foto kijken ik dwing toch niet om naard ie foto tte kijken?

horsedude: haha klopt!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:58

Ik vind het prettiger om rustig en geconcentreerd naar een werk te kunnen kijken zonder dat er allerlei dingen omheen staan. Het komt ten tweede ook niet professioneel over. Denk je bijvoorbeeld eens in dat je een schilderij wil kopen van een kunstenaar, hij heeft er een foto van gemaakt terwijl het schilderij in de boekenkast staan, er kaarsen naast staan, papieren bij liggen, enzovoort. Dit wordt al gauw minder serieus genomen. Wanneer jij je werk wil verkopen moet je er wat moeite voor doen om het aantrekkelijk te maken, zo vreemd is dat toch niet? :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:43

okee ik geeft oe, Zal de volgende keer wel anders proberen, maar vindt wel dat dit normaal ook gezegt kan worden :|

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:57

Dit wordt ook normaal gezegd, ik zie tenminste geen vijandigheid of iets dergelijks in de berichten terugkomen. We proberen je alleen uit te leggen waarom dit minder aantrekkelijk is om te taxeren. :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:48

nee snap ik maar de gene waar ik op regeerde kan ook gewoon vragen zou je de volgende keer een normale foto willen maken, en niet ik hoef je rozetten niet te tellen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:58

Wat is er abnormaal aan de wijze waarop ik je gewezen heb op je presentatie? Aangezien je kritiek op mij alleen gericht is had je het sowieso ook best via PB kunnen afhandelen maar ik zal mezelf dan alsnog hier toelichten.

Ik schreef dat ik je hamsterkooi (of caviakooi) niet hoef te zien en je rozetten ook niet wens te hoeven tellen: daarmee probeerde ik te illustreren dat je om je presentatie 'moet' denken, wat ik ook geschreven heb.
Werken die worden afgedaan als fröbels, frutsels, probeersels e.d. taxeer ik niet, en werken die gepresenteerd worden op een manier die ik onder de maat vind zoals wazige foto's en al dan niet allerlei achtergrondruis taxeer ik ook niet. Wat is daar onfatsoenlijk aan? Dat ik inga op de achtergrondruis en het niet laat bij "slechte presentatie"?
Dat ik je erop wijs is toch mijn goed recht? Dat ik ervoor kies om om die reden je werk niet te taxeren, ook.

Lees de beginpost eens door. Zeg nou zelf: zijn jouw foto's goede foto's? Presenteer jij je werk naar behoren in dit topic? Is het dan abnormaal of onfatsoenlijk van mij om deelnemers van dit topic te wijzen op hun presentatie? Ik taxeer werk dat slecht gepresenteerd wordt gewoon niet en geef dat op als reden. Dat vind ik heel normaal. Ik ga niet de moeite nemen iets te zien in een onduidelijke foto, want ik kan daar gewoon niet zoveel in zien, laat staan taxeren. Of neem ik dit topic dan weer veel te serieus? :)

Je hebt al meermalen dergelijke onduidelijke foto's geplaatst. Dan word ik weleens 'creatief' met het commentaar geven. Sorry. (En toch vind ik dat je daar echt niet zo'n aanstoot aan hoeft te nemen).
Als het je verder nog steeds dwars zit: stuur me dan maar een PB.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:53

Geen reden om je te verontschuldigen JoSav, je bent niet de enige die deze mening heeft en gelukkig begrijpt ietjelover dat nu. Rest is denk ik inderdaad handig om via pb te bespreken voordat we weer zo'n groene langs zien vliegen _O-

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:55

@Assepoetster: het is al via PB besproken en wat mij betreft opgelost. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:01

Nu het hier toch over gaat, heb ik een vraag.

Ik moet altijd een foto maken van mijn tekeningen, want ik heb geen scanner. Alleen krijg ik dus heel vaak verkleurde delen, zoals op mijn tekening nu dus ook zo is. Soort reflectie links en daardoor lijkt het rechts gelijk krasserig.

Weet iemand hoe je dit op kan lossen? :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:08

Ik ga ook even 3 pagina's taxeren, dan zal ik daarna nog een werkje van mij plaatsen :)

Pagina 85

Carita Leuk voor een eerste pastel! Ik zou er graag wat meer kleur in zien, en hij mag wat dekkender. Verder vind ik hem super leuk! Voor nu nog E10 :)

_l_amanda_l_ Ik ben echt fan van jou werken, je wordt steeds beter! Enige puntje vind ik de neusgaten, daar zit iets niet helemaal lekker. E25.

ietjelover Koe: Ik vind hem wel grappig, maar het zwart is nogal veel zwart. Ik zie hem graag met meer kleur en wat gedetailleerder. :) E5
Panter: Ik vind hem nu nog niks waard. Weinig schaduw, weinig contrast.

Pagina 86

KoudbloedKim Ik vind jou digi's zo leuk en schattig! Ik vind ze echt leuk, alleen zou een klein beetje schaduw echt de kers op de taart zijn :D E15

Quir Leuk, alleen mis ik in deze foto nog wat contrast. Wel een leuke compositie! E15

BlackDancer Leuk voor een pastel van jou! Normaal maak je toch zwart-witjes? Ik vin hem erg leuk, alleen mist ie net een finishing touch. Ik weet het niet precies. E10

Fnanne Ik vin hem best leuk, maar wel een van je mindere werkjes. Ik mis iets. Zoieso een lichtpuntje in de ogen. Ik vond de foto sowieso al niet aansprekend. E30

Draflinger Mooi! Ik mis nog wat schaduw en contrast, ik vind hem nu niet af lijken. E20

JoSav Ik ben nooit zo'n fan van jou werken. Sorry, persoonlijke smaak. Al vind ik deze wel erg mooi! E501 Voor de eerste, E75 voor de tweede. Enorm veel beweging! Prachtig!

KoudbloedKim Ik vind hem leuk :D Heel schattig, maar je vorige vond ik leuker :P E10

Bladzijde 87

HorseyDude Ik vind deze niet leuk. De nek klopt niet, wel vind ik je kleurgebruik wat beter. Nu nog even niks voor geven denk ik :)

Nu mijn eigen.

Afbeelding

Vulpotlood, A4, 8 a 10 uur werk

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:28

Quir: Fotografeer je je werken altijd binnen bij kunstlicht? Het beste is met natuurlijk licht te fotograferen, bij voorkeur buiten omdat je je daar makkelijker naar het licht kunt schikken ipv andersom (we hebben nu eenmaal niet allemaal een professionele ruimte ter beschikking). Fotografeer bij voorkeur recht van boven of recht van voor, tenminste zodat je zelf de belichting zo min mogelijk in de weg zit en hem ook verhoudingsgewijs het best erop krijgt.
Probeer bij gebrek aan professionele lampen eens indirecte belichting. Ik gebruik vaak meerdere lampen maar via een wit vel of een vlakke wand kun je het licht toch erop laten vallen. Directe verlichting geeft vaak ruis en schaduwen. Bij voorkeur geen regulier kunstlicht gebruiken omdat het de boel onnodig vergeelt/vertekent, maar met een daglichtlamp (de gloeilampen zijn niet zo heel duur en passen in de meeste fittings). Een 100W geeft veel licht zodat het er ook niet direct op hoeft te schijnen. Zo fotografeer ik altijd mijn schilderijen. De beste foto's zijn echter buiten genomen met natuurlijk licht. Die zijn het scherpst, maar wat schaduwen betreft vind ik dat ik nooit te klagen heb: mits de belichting dus goed is.
Misschien kun je ook nog wat vogelen met de instellingen van je camera? Ik weet natuurlijk niet hoe je hem normaliter afstelt. Hopelijk heb je er wat aan. Ik fotografeer nooit zo vaak tekeningen omdat ik wel een scanner heb (schilderijen op doek is een ander verhaal, maar hetzelfde principe).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:43

@KBK: Ik zie liever een eigen stijl, €10,-
@HD: Heerlijk om jouw stijl hierin terug te zien! Het mintgroene in de muts vind ik minder, €25,-
@xDonja: Mooi werkje €25/30,-

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:45

Super bedankt Josav! Ik ga het de volgende keer zo proberen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:02

Cyntje: Dit ís mijn eigen stijl!
Ja, ik heb er een superklein voorbeeldje bij gehad, maar heb er verder geheel mijn eigen draai aangegeven.
Zo teken ik al jaren en ik heb verschillende tekeningen in mijn appartementje hangen, gebrand in hout.
Ik word er een beetje moe van om te horen dat dit niet mijn eigen stijl is...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:16

Ik val je niet aan ;)
Ik herken de 'stijl' van het paardje van Malle van het blad de Ponyclub.
Dat je er een eigen draai aan geeft is iets anders...
Je eigen stijl is een compleet eigen karaktertje verzinnen welke je in eventuele 'stripstijl' op papier weet te zetten.

Als voorbeeld neem ik Horseydude, de meeste op bokt kennen zijn stijl. De meeste die zijn werken zien zullen denken: Heey, die is van HD :D
Als ze de tekeningen van jou zien denk ik dat menigeen dit toch verward met de tekeningen van Malle.

Dat bedoel ik te zeggen, geen kritiek maar ik mis gewoon je eigen stijl ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:22

Toch ben ik het met Cyntje eens hoor KBK. Als het eerste wat in je op komt bij het zien van die werken "Lena Furberg" is ipv "KoudbloedKim" dan is het gewoon niet eigen. Dan kun je wel leuk fanarts maken en je flat ermee volhangen, maar dat maakt het nog niet 'jouw' stijl. Het is dan nog altijd een aangeleerde stijl van Lena Furberg of sterk gebaseerd daarop. Vergelijk het eens met het werk van de beroemde mangaka Akira Toriyama: zijn werk is heel eigen en je ziet bij andere mangaka dat ze door hem beïnvloed zijn, bijv bij het werk van Masashi Kishimoto. Het werk is duidelijk sterk beïnvloed door Dragonball van Toriyama, maar is eigen genoeg om op zichzelf te kunnen staan. Kishimoto steekt overigens ook bepaald niet onder stoelen of banken hoe sterk DB hem beïnvloed heeft. Jouw tekeningen zijn leuk, daar niet van: maar staan geklassificeerd als fanart, niet als eigen werk 'beïnvloed door Lena Furberg'. Dan kun je daar gerust moe van worden; het ontwikkelen van een eigen stijl is niet makkelijk en invloeden kun je je sowieso niet aan onttrekken, maar het is nu vele malen meer dan alleen een invloed, sorry. Is dat erg? Helemaal niet. Het is gewoon (nog) geen eigen stijl. Dat kost tijd en ontwikkeling. Als je daarvoor wilt gaan moet je dat absoluut doen. Als jij het prima vindt leuke fanarts te maken van je eigen paard in Lena Furberg stijl is dat ook helemaal prima. Het heeft alleen nog niet de kwaliteit om te verkopen en daarbij is fanart in Nederland nogal problematisch wat rechten betreft en daarom kan daar ook geen taxatie aan verbonden worden. Dat is in wezen, denk ik, wat Cyntje probeert te zeggen en daar ben ik het mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:40

Tja, dat zou je dan ook kunnen zeggen tegen iedereen die een paard van iemand anders schildert...
Die tekenen ook iets na en daarvan kun je ook lang niet altijd zien van wie het nu eigenlijk is.
Citaat:
Het heeft alleen nog niet de kwaliteit om te verkopen en daarbij is fanart in Nederland nogal problematisch wat rechten betreft en daarom kan daar ook geen taxatie aan verbonden worden.
Gelukkig denkt niet iedereen daar zo over.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:55

Absoluut, KBK! Absoluut. Niet iedereen houdt daarvan, terwijl sommige mensen het mooi vinden als het net een foto is en je eigenlijk niet kunt zien van wiens hand het afkomstig is. Het is hun goed recht daar hun geld aan uit te geven; er is niet voor niks een markt voor de Chinese nageschilderde werken, hetzij van foto's hetzij van Europese meesters. En die zijn kwalitatief ook heel netjes nageschilderd! Die mensen kunnen absoluut schilderen!! Je betaalt er alleen geen klauwen geld voor omdat het niet een eigen stijl betreft, maar een aangeleerd iets en kunstzinnig eigenlijk geen waarde heeft.

Die rechten zijn gewoon een feit, dat is in Nederland gewoon zo. En de ene kunstenaar of illustrator is strenger in te vervolgen dan de ander, maar vervolgen kán, wees je daarvan bewust.
Dat mensen je willen betalen voor je schilderijen is ook hun goed recht. Ik kijk naar je werk met uitermate kritische ogen en wijs je op punten waarvan ik vind dat het in je werk ontbreekt: je lijnenspel is ongeoefend en onzeker, je composities en kleurenspel zijn heel aardig voor illustraties maar missen finesse (ook ongeoefend dus en dat is echt niet erg!) en ik mis bovenal eigenheid, waardoor je een heel andere markt aanspreekt. De reden dat ik je werken niet kan en wens te taxeren is om juridische redenen aangaande fanart in Nederland en staat los van het feit of mensen er geld voor zouden willen betalen!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:02

Ik bedoel het niet in mate van rechten en taxaties in dit topic.
Ik bedoel dat het wel een degelijk verschil is of iets je eigen stijl is of iets waaraan je je eigen draai geeft ;)
Maar kortgezegd komt het wel op hetzelfde neer al neem je wel moeilijke namen hoor Josav, ik ben namelijk totaal niet bekend met Akira, Masashi etc :+

Ik heb ook weleens een tekeningetje gemaakt van een oude verzorgpony van me in de stijl van Lena.
Dit is dus de stijl van Lena maar met mijn eigen draai en dat is wat ik je probeer uit te leggen KBK. Ik bedoel er niets kwaads mee het is alleen kritiek waaraan je hopelijk iets hebt ;)
Voor dit soort werken zul je nooit veel getaxeerd/betaald krijgen omdat het al een bekende stijl is onder het paardenvolk.
Maak je echter een eigen paardje in totaal je eigen stijl en krijg je het zelfs zo ver dat het in een stripboek komt is dit natuurlijk wel een degelijk verschil en dat bedoel ik te vertellen!

Ga opzoek naar je eigen stijl, daar kun je veel meer van leren!

Citaat:
Tja, dat zou je dan ook kunnen zeggen tegen iedereen die een paard van iemand anders schildert...
Die tekenen ook iets na en daarvan kun je ook lang niet altijd zien van wie het nu eigenlijk is.

Ben ik gedeeltelijk met je eens en gedeeltelijk niet.
Sommige mensen hebben geen enorm eigen stijl en die zul je niet direct herkennen.
Maar zou ik één en dezelfde foto na laten maken door JoSav, Lontje, Van Gogh en Henk die op de hoek van de straat woont dan weet ik zeker dat ik deze werken kan onderscheiden omdat ze allen hun eigen stijl hebben :D

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:04

Janique - ik vind de kleuren van de koe mooi, hoewel je het misschien wel wat mag overdrijven. Vooral de achtergrond mag meer kleur in zitten, meer contrast. €50,-
Ietjelover - ik mis contrast en de vlakverdeling zou ik niet zo hebben gedaan (of doe juist iets met de achtergrond). Hij leeft voor mij niet echt, komt niet goed over. Ik zou hier nog niks voor vragen.
LeonieL - de koe: mooie kleuren, ook erg licht maar ik mis veel scherpte, hij komt niet "duidelijk" over €20 - saskia: de kleuren vind ik erg mooi, beter dan bij de koe maar wel hetzelfde commentaar dat ik scherpte mis. Of doe iets met de achtergrond (vooral bij deze) zodat het meer een verhaal wordt en je ook meer kan variëren in die scherpte, ik noem maar wat. Haar gezicht stoort me wel erg €20 - twee paarden: hetzelfde commentaar als hierboven €20. De kleuren in je tekeningen vind ik erg sprekend, maar ik mis de omgeving en meer scherpte en diepte.
lovelanga - met een hard potlood getekend? Ik zou eens wat zachtere potloden proberen en meer in vlakken gaan kleuren dan met lijnen, daarom €30
Inney - ik zou hier nog niks voor vragen. Probeer eens wat tekenoefeningen te doen (blind tekenen, restvormen, etc.) :)
_Bitje_ - Lodewij: qua verhoudingen klopt hij aardig goed, het is alleen nog echt een "plakplaatje". Qua kleur ben je ook heel eentonig, terwijl er zo veel kleur in slechts 1 kleur al zit ;). Ik zou hier nog niks voor vragen - Blue: beter dan die erboven, maar misschien omdat het 1 object is. Wel hetzelfde commentaar als de vorige
HorseyDude - leuk, eens iets anders dan een paard :) De stenen vind ik erg origineel getekend, leuk, maar kun je zeker meer uithalen qua kleur en contrast. Ik zou er nog niks voor vragen, probeer eerst nog veel meer met kleur uit.

HorseyDude - weer iets anders, maar wederom hetzelfde commentaar. Doe maar eens lekker extreem met kleur en contrast, en maak vooral veel fouten en durf veel :)
_San87_ - erg mooi licht, sprekend. Ik zou hem wel eens op een veel groter formaat willen zien €60
Carita - de eerste: fijn contrast en scherp, hij is alleen erg in lijnen getekend, ik mis wat meer "durf" en een eigen handschrift, ik zou er nog niks voor vragen - oog: stuk sprekender €10
Fnanne - weer schitterend werkje, jouw stijl +:)+ €110
_Bitje_ - eigenlijk te netjes getekend, het is nu "maar" een neusje, zou meer van een eigen handschrift willen zien. Ik zou er nog niks voor vragen.
Carita - sprekend hoofdje, jammer dat hij zomaar ophoudt en het ook in het vel los staat €10
BlackDancer - lief hoofdje, maar jammer dat je in dezelfde kleur tinten gebleven bent. Probeer meer met het vel te doen €10
KoudbloedKim - beetje hetzelfde commentaar als hierboven, en vooral: durf wat meer en ook eens wat anders te doen, dan leer je het meest :) Ik zou er nu nog niks voor vragen

Balou_k - bij beide tekeningen mis ik veel contrast. Probeer eens door je oogharen te kijken naar een tekening, en dan de vlakken te tekenen die je ziet. Blijven oefenen, hier zou ik nog niks voor vragen.
Jecco_Ellen - ik zie maar 3 kleuren, probeer dat eerst maar eens 30 kleuren van te maken ;) Hier zou ik nog niks voor vragen.
KoudbloedKim - leuke pose van het paard, maar het is een plakplaatje geworden op een foto: misschien eerst dingen in detail proberen te oefenen :)
kiwi1990 - ik mis de diepte en je eigen ingeving erin, hier zou ik nog niks voor vragen. Probeer meer met contrast.
_San87_ - sprekend koppie, jammer dat de foto niet zo goed is daardoor is hij niet zo goed te beoordelen €65 -nog even toevoegen op de reactie die je gaf op iemand: je hoeft de hond niet te kunnen kennen om te zien of de verhoudingen niet goed zijn. Als jij een onbekend gezicht ziet en het oor is 1cm scheef getekend, dan zie je dat toch ook direct?

Carita - nog erg plat, maar er zit wel meer karakter in. Kleur kleur kleur mis ik! ;) €20
_amanda_ - mooi licht, leuk stijltje. Mis een eenheid met de achtergrond, maar hij spreekt zeker. €50
ietjelover - hier zou ik nog niks voor vragen. Probeer veel meer uit met contrast en kleur, kijk naar vormen en probeer veel met tekenoefeningen :)

KoudbloedKim - haha, leukie is 't ;) €20
Quir - hij is erg grijs, maar het onderwerp ziet er wel interessant uit (zeker als je meer aandacht legt op het bit, etc.). Ik mis veel contrast, daarom €15
BlackDancer - aparte sfeer, heeft zeker iets. Hij is een beetje plat, en mis weer veel variatie in kleur €20
Fnanne - simpel, sterk :j enige puntje is dat de vlakverdeling mij een beetje stoort, te centraal? Zou mooi zijn als je misschien júist een aparte verdeling hier had gedaan €90
Draflinger (gefeliciteerd!) - is al een begin, maar hij oogt nog niet af. Probeer wat meer in vlakken te tekenen €10
JoSav - heerlijke werkjes, kleuren zijn weer heerlijk om naar te kijken (hoewel ik ook wel benieuwd bent naar een keer iets anders :) ). De tweede tekening vind ik sterker, ik denk door de pose en verdeling - na een tijd kijken, want ik vind het moeilijk om je werk te schatten, €200 voor de onderste, €170 voor de ander
KoudbloedKim - ik ben wel benieuwd om iets van je eigen ideeën te zien, ook probeersels qua kleur etc. Voor deze zou ik nog niks vragen.

HorseyDude - leuk dat aparte, dat het niet helemaal klopt. Ik zou het overdrijven, en er een rare pose van maken. Contrast en kleur omhoog, ben benieuwd :) €15
xDonja - mooi in verhouding, jammer dat het zomaar stopt en ik nog niet veel van je eigen handschrift zie. Contrast mag je ook zeker wat meer in durven :) €40
Laatst bijgewerkt door Skogsmulle op 12-12-09 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:12

Helaas niet kunnen scannen met dit formaat, waardoor ze niet goed overkomen. Eerste tekening is eigenlijk niet af, maar laat ik juist zo denk ik.

Afbeelding
50 x 65 cm

Afbeelding
50 x 65 cm
Laatst bijgewerkt door Skogsmulle op 12-12-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:13

Myra: beide + €100,- :j