[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:48

Leuke kerstbal! Zo'n afbeelding had ik nou nooit verwacht :P. Maar het is goed gedaan +:)+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:10

Leuk issie hè :D
Thx!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:42

Mijn 1e paar wintersokken is klaar. Laat de kou (straks) maar komen :P.
Wat nu? Eerst die groene omslagdoek afmaken of de zwart/oranje col opzetten. Als het goed is, krijg ik morgen de nieuwe oranje en zwarte sokkenwol dus misschien ga ik eerst nog 1 paar klompsokken breien. En dan ben ik voorlopig wel weer even klaar met sokken breien :=.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:27

Zullen we nog even wachten met de winter? Heb met dit weer alleen niet echt zin om verder te gaan met mijn muts :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:04

Ja, de winter mag nog wel even wachten hoor! Maar het gaat snel: alweer bijna september. Dus we gaan wel weer richting de nattigheid en kou ;).
Vandaag is de oranje en zwarte wol gekomen. Jammer dat het niet zo'n felle kleur oranje is, maar ja, het is niet anders. Ik heb het nog niet op de pen; spit opgelopen en mijn ouders zijn een aantal uren hier geweest ivm dat gaslek in Utrecht (is precies bij hun voor de deur). Nu geen zin meer om te gaan breien (sokken, omslagdoek of col), morgen weer een dag :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:10

Het is 's ochtends ook al donker, en 's avonds is het ook al weer snel donker...
Morgen weer een dag inderdaad! Dacht ik gister ook toen ik halverwege mijn kerstbal weer stekende hoofdpijn kreeg :+ Kamp de laatste dagen emt een soort lichte migraine aanvallen, heel fijn maar niet heus...

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:32

De lampen moeten idd al weer vroeger aan. Het is goed te merken dat we richting najaar gaan...
Vandaag wel de sokken opgezet: boord is klaar en "al" 6 pennen van het been. Vanmiddag eerst naar de fysio geweest dus mijn rug voelt weer een stuk aangenamer +:)+. Daarna even naar dat wolwinkeltje om wat te halen voor mijn moeder. Dat "even" is uitgelopen op een ruime 1,5 uur :=. Niets gekocht en toch met een tas vol wol thuis komen :oo. Ze vroeg of ik voor haar ook zo'n sjaal wilde breien voor in het atelier. In ruil daarvoor kreeg ik toch een tas vol wol mee!!!! Wel gezegd dat ik niet op bestelling brei en ook geen datum afgesproken wanneer het klaar moet zijn. Tenslotte brei ik wanneer het mij uitkomt. Geen probleem, doe maar rustig aan. En dat zou ze wel vaker willen doen: ik iets breien als voorbeeld in ruil voor een tas wol. Dan praat je over 2-3 breiwerkjes per jaar, zonder tijdsdruk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:26

Dat is een leuke manier om betaald te worden voor je 'werk'!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:03

aaahw, ik heb net vier vijf steken laten vallen omdat mijn draad strak stond en ik de telefoon opnam en moeilijk := Het werd zo mooi, maar kan ik nu opnieuw beginnen? :'(

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:44

Fenn schreef:
aaahw, ik heb net vier vijf steken laten vallen omdat mijn draad strak stond en ik de telefoon opnam en moeilijk := Het werd zo mooi, maar kan ik nu opnieuw beginnen? :'(

Toch niet de hele sjaal uithalen???? Je kunt de steken weer opnemen ;)

Maartje: het leukste was dat ik vooral moest zorgen om GENOEG mee te nemen. Rest voor de sjaal gaat uiteraard terug, maar voor mij mag ik houden _/-\o_

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:05

Maar het is al gerafeld tot ver onderaan := Dus dan is steken opnieuw opnemen toch heel moeilijk? Ik ben serieus een beetje verdrietig.

Maar fijn dat jij blij bent met de wol :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:02

Ik heb de oplossing gevonden! Ik heb net een hele hoop sjaal uitgehaald en toen alles opgezet. Pffrt, ik heb enkele centimeters verloren, maar kan nog door :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:36

Fenn schreef:
Maar het is al gerafeld tot ver onderaan := Dus dan is steken opnieuw opnemen toch heel moeilijk? Ik ben serieus een beetje verdrietig.

Maar fijn dat jij blij bent met de wol :)

Je kunt de steken die geladderd zijn (dus 4-5? naalden naar beneden zijn gevallen) wel weer ophalen met een haaknaald :j. Voor een sjaal met 30(?) steken of zo kun je het inderdaad ook uithalen en opnieuw op de pen zetten. Alleen even opletten dat de steken weer goed op de naald komen en niet gedraaid. Ben je echter met een pand bezig en het gebeurt bijna bovenaan, kun je beter ophalen dan uithalen.... Maar goed, je hebt al een oplossing gevonden :D

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:36

Zucht, ik heb uiteindelijk toch alles uitgehaald. Ik had inderdaad alles verkeerd om erop gezet, toch een paar steken gemist. Dus nu opnieuw begonnen. Maar wel met frisse zin, ik moet en zal die sjaal afmaken!

Het waren wel meer dan 30 steken ook nog, echt een hele hoop, dus ik had ook een paar steken verkeerd om en het werd lelijk. Nouja, ik heb in ieder geval een hoop oefening gehad.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:25

Fenn: van je fouten leer je ;)
Uit ervaring weet ik dat na uithalen vaak de steken verkeerd op de naald komen. Geeft niet, als je ze maar weer goed breit in de 1e naald.

Voor dat winkeltje ben ik gisteravond begonnen met die sjaal. Alleen is het garen te dik voor dat patroon -O-. Dus in overleg met haar besloten om die poncho te gaan breien. Kan ik meteen even uitproberen voor ik aan de mijne ga beginnen :'). Met naald 5 werd het net een plank en met naald 6 wordt die sjaal weer veel te groot... Nu ga ik die poncho breien op naald 6 of 7, moet ik even uitproberen. Dan zal het dus alleen wel een grote kindermaat/kleine damesmaat worden want ik ga dat patroon (naald 9) niet helemaal aanpassen. Voorgesteld om uit de nieuwste collecties van Drops (voor- en najaar) 1 patroon te breien voor in het atelier. En ook 1 paar sokken van haar eigen sokkenwol.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:45

Ai, balen Fenn... Denk maar zo: nu heb je al wat meer ervaring en wordt hij dus nóg mooier!

@Patpen: helemaal goed op dreef weer dus ;) Ben benieuwd naar die poncho :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:55

Zal nog wel even duren voor er een foto komt hoor! Ik ben nu in de 4e naald ribbel (onderkant) en ga in de volgende naald minderen van 252 naar 216 steken. Dat scheelt al weer ;). Daarna een kort stukje ajour en de rest in tricot tot er uiteindelijk maar 60 steken over zijn. Is ook wel eens lekker om steeds minder steken te krijgen :=. Op zich valt het allemaal wel mee: 102 naalden voor het pand en 62 naalden boord. Vooral dat boord vind ik zó leuk O:)
Ga jij die poncho ook breien Maartje? Of vind jij 1 genoeg?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:19

Ik had even een :)* momentje! Voor het té donker word een foto gemaakt van de wol:
Afbeelding

Links is voor de poncho en rechts heb ik er voor gekregen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 07:41

Ik heb geduld hoor ;)
Nee, ik vind 1 poncho genoeg :j

Oeh, mooi kleurtje dat linkse wat je gekregen hebt! Wat zit daar doorheen?

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:02

Ik ben ook weer aan het breien geslagen, ben een sjaal met een split erin aan het maken in de gerstekorrel steek.
Gister liep ik trouwens langs de zeeman en daar haal ik wel vaker wat wol als ik het een leuk kleurtje vind, maar ze hebben daar nu ook voor het eerst wol voor maat 9-10, ik weet nog niet wat ik ga maken ervan maar het zag er zo lekker uit dat ik maar een paar bollen heb gekocht! Gaat altijd zo lekker vlot met van die dikke pennen :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:39

Maartje_M schreef:
Ik heb geduld hoor ;)
Nee, ik vind 1 poncho genoeg :j

Oeh, mooi kleurtje dat linkse wat je gekregen hebt! Wat zit daar doorheen?

4 draads, wol en acryl. Middelste is mohair en rechts is wol met acryl wat ook door het mohair heen zit.
Misschien vanavond weer wat verder breien. Ik heb de 1e minderingen gehad en kan ná deze naald het ajour gaan breien. Maar nu eerst naar mijn handwerclubje ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:43

Mohair, toe maar ;) Geen wonder dat het zo pluist :P

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:23

Hoe wissel je kleuren af met breien. Aan het begin van een naald weet ik wel maar bij zo'n kerstbal moet het ook halverwege een pen. Gewoon op dezelfde manier?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:00

Gewoon beginnen met de nieuwe kleur. Originele draad kun je mee laten lopen aan de achterkant MAAR: niet over té grote stukken. Stel dat je 10 steken moet "overslaan" voor de andere kleur, dan sla je na 3-4 steken (ook afhankelijk van naalddikte) de draden achter over elkaar heen.
Continentale manier van breien: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on
Nederlandse manier van breien: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on

En nog een filmpje over een gevallen steek ophalen: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on

Dat mohair is superzacht :~. Vorige keer was mijn moeder mij voor met een prachtige kleur mohair (was het laatste) maar deze kleur vind ik geweldig. Tja, ik brei graag met blauw. Als deze trui tzt af is, zal hij vast mooi staan op een spijkerbroek. Het gaat een supersimpele trui worden in tricot. Zonde om met dit materiaal een patroon te breien want dat zie je niet. Deze mohair is vrij pluizig, als het niet zo pluizig is, kun je er wel een kabelpatroon bijvoorbeeld in breien. Maar deze haren zijn daar te lang voor! Mohair blijft echter wel liggen tot ik die poncho af heb. Naar mijn idee moet ik het nog verdienen :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:48

Het voordeel van een kerstbal is, dat de achterkant de binnenkant is en je niks af hoeft te werken := Stop gewoon alles erin en klaar is Maartje. Heb in dit geval dus ook geen moeite met grote stukken in een andere kleur, ik laat gewoon de draden er achter lopen en niemand die iets ziet. Enige wat ik dan nog hoef te doen is het begin en einde van de draad afwerken.

Inderdaad geen garen om een patroon mee te breien nee. Ben benieuwd hoe de kleur er gebreid uit ziet.