[CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

Re: [CENTRAAL] Amigurumi ( Haken ) #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:29

Ik heb die allemaal van een patroon af. En voor te leren haken... Ik kon helemaal niks, wist niet hoe ik de naald moest vastpakken, maar heb gelijk een amigurumi gemaakt en dat is prima goed bevallen.
Succes vanavond!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:01

Mijn nestje puppies, meet slinky, helix en lazy spring

Afbeelding

Slinky... de blauwe gaat naar het poekie project in het najaar

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:28

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaah, super vet!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:05

Wow! Super leuk!

Mijn eerste haakles zit erop. Ik heb een enorm scheef lapje gemaakt! Het werd steeds meer een piramide omdat ik steeds de laatste steek vergat. ;-)

Mijn oma heeft een boekje gekocht met gelukspoppetjes dus daar kan ik op gaan oefenen. En ik ga even op zoek naar de makkelijke olifant uit het topic.
Van mijn oma een haaknaald 2,5 te leen gekregen. Is dat een beetje een goede maat?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:04

Bonechi_ schreef:
Wow! Super leuk!

Mijn eerste haakles zit erop. Ik heb een enorm scheef lapje gemaakt! Het werd steeds meer een piramide omdat ik steeds de laatste steek vergat. ;-)

Mijn oma heeft een boekje gekocht met gelukspoppetjes dus daar kan ik op gaan oefenen. En ik ga even op zoek naar de makkelijke olifant uit het topic.
Van mijn oma een haaknaald 2,5 te leen gekregen. Is dat een beetje een goede maat?

Ik werk grotendeels met 2.5 voor mijn ami, zowel met katoen alsmede met acryl, naast dat ik het een fijne maat vind heeft het er ook mee te maken dat die naald bij mij een clover naald is, ergonomische naald en ik die het lekkerst vind haken en een fijn puntje heeft.

ben je met acryl/wol begonnen of met katoen? met katoen had ik in het begin een probleem met 'te strak' haken waardoor ik zelfs mijn naald gebroken heb lol

Een site met goede tutorials: http://www.planetjune.com/blog/amigurumi-help/
Veel ami's worden begonnen met een magic ring, waarschijnlijk heeft je oma je dat niet geleerd maar ik zou je wel aanraden om daarmee te oefenen om dat onder de knie te krijgen mocht je het echt omarmen en door blijven gaan met haken.

Zeer basispatroon, vooral om de 'slag' van het haken te pakken te krijgen en nog weinig/geen dingen aan elkaar naaien, zeer goede phototutorial als je het mij vraagt:
http://craftyiscool.blogspot.nl/2011/01/wanna-make-monster.html

Winston olifant
http://www.echtstudio.nl/winston-de-olifant

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:05

Ik ben inderdaad met katoen begonnen. Heb ook last dat het snel te strak zit. Ik ga straks naar een hobbyzaak om eens een kleur voor de olifant te zoeken!

Mijn oma is speciaal voor mij met die ami poppetjes begonnen, dus de ring heeft ze me laten zien!

Vanavond of morgen ga ik beginnen. :-) zin in!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:10

Ik ga ook meerweer eens een poging doen. vorige keer heb ik het opgegeven. Hopelijk heb ik nu meer geduld ofiets zodat het wel lukt.

Welk patroon is het makkelijkste voor de eerste keer en geen haakervaring?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:06

Ash_ schreef:
Ik ga ook meerweer eens een poging doen. vorige keer heb ik het opgegeven. Hopelijk heb ik nu meer geduld ofiets zodat het wel lukt.

Welk patroon is het makkelijkste voor de eerste keer en geen haakervaring?

Persoonlijk zou ik dan eerder gaan voor de monsters in de link die ik net gaf, maar ik werk sowieso vooral vanaf engelstalige patronen ipv nederlandse omdat er gewoonweg een veel groter aanbod daarin is.
Maar beide links zijn goede startpatronen omdat er een goede photo tutorial bijzit.

Bonechi, mocht je op zoek zijn naar een goedkoper alternatief in je uitprobeer fase, zeeman en wibra verkopen ook acryl en katoen, mijn zeeman verkoopt geen katoen maar de wibra wel. Duurder katoen (Catania) werkt wel lekkerder want het splijt minder maar er kan een vrij groot verschil in prijs zitten, zeker als je bijv al 5 bolletjes oid koopt.
Ook de boekenvoordeel winkel verkoopt tegenwoordig katoen en acryl

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:53

Jemig dames! Dat valt nog niet mee! Half uur gepriegeld op de eerste magische ring en you tube al nodig gehad! Vind het moeilijk om te zien in welke steek je steeds begint!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:00

Ik prik steeds met mijn haaknaald door het katoen heen waardoor het splijt. Iemand tips?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:00

klopt bonechi_, dat is echt even oeffenen, dat leer je heel snel te zien, gewoon haken, je leert van de fouten.

je honden zijn mega gaaf annemiek,
hier helaas te weinig gehaakt door de hernia, wat een operatie wordt, maar geniet van alles wat ik zie, ben ook te weinig online momenteel, haken met de hitte is ook niet prettig vind ik,

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:20

Ik hou er mee op voor vandaag. Tussenstand: drie magic rings gemaakt en een rondje gemeerderd. Niet overal even symmetrisch, maar het beginnetje is er! Morgen weer een dag!

Dank voor alle tips!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:35

Ik ben tussendoor even weggeweest, maar ik heb inmiddels wel 2 winston olifanten gehaakt (een paarse en een groene). Gaat vrij goed. Soms vergeet ik te tellen, maar met een paperclip als toerenteller gaat het beter. Dank annemiek!

De groene Winston is niet helemaal rond, dat was ook de eerste. Maar de paarse is goed gelukt! En vrij snel ook, ik denk in 4u gehaakt + een uurtje vullen en in elkaar zetten. :)

Heeft iemand nog een simpel (gratis) patroon van een uil?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:53

Uiltje
http://www.coatsandclark.com/Crafts/Crochet/Projects/BabyChild/WT1741+Cutest+Little+Owl.htm
Heb hem nog nooit gemaakt maar ik vermoed dat als je met een haaknaald 2.5-3 werkt je uil ong. 10-12 cm groot wordt, in dit patroon gebruiken ze een vrij dikke draad en naald waardoor de afmetingen groter zijn.

In het begin kun je beter uitgaan van een kleinere haak dan op de wikkel staat voor ami's (bijv wikkel zegt 3-4, ik neem 2.5) aangezien het vrij belangrijk is geen 'gaten' te krijgen omdat dan de vulling eruit komt.

http://amigurumipatterns.blogspot.com.au/2012/03/little-owl-pattern-for-our-first.html
Nederlands patroon voor sleutelhangerformaat uil:
http://www.esthers101.blogspot.nl/2012/05/dag-731-uiltje.html
Heel simpel klein uiltje maar met andere materialen (knopen, stof, vilt)
http://craftyiscool.blogspot.nl/2012/02/free-pattern-friday-austin-owl.html
Met goede fototutorial over hoe dingen aaneen te haken:
http://sixlittlemice.blogspot.nl/2011/06/giggle-and-hoot-crochet-pattern.html

Bonechi *\o/* *\o/*
Het begin gaat altijd heel langzaam
Waarschijnlijk haak je te strak en kan je niet makkelijk je haak onder de 2 lussen van de vaste doorkrijgen zodat je erdoor steekt ipv er onderdoor, losser haken dus.
De eerste vaste van toer 2, dus de eerste sc die je haakt na het sluiten van de magic ring gaf mij altijd de meeste problemen, ik naam dan een dikke wolnaald en stak deze er onderdoor om ruimte te maken voor mijn haak. Maar dat is een oplapmiddel :') Je zou ook je ring niet te strak dicht kunnen trekken.

Als je het ook in je verdere haakwerk hebt dan kan het helpen om op den duur uit te kijken naar ander katoendraad waarbij het minder voorkomt danwel een andere haaknaald met een puntje waarbij je de lussen makkelijker op kunt pakken. Echter de enige echte oplossing is losser haken.

Katoendraad waar het bij mij voorkomt:
http://94.100.114.47/898900001-898950000/898941401-898941500/898941458_5_S1W2.jpeg
maar ik heb het ook bij durable katoen, scheepjeswol katoen
waarbij het bij mij minder/niet voorkomt
http://www.hetspinnewielroden.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/s/dscf2847.jpg
(maar ook katia capri, rio van lammy en ik verwacht het ook niet te hebben bij lana grossa katoen die aankomende week hier binnenkomt *\o/* )

Verschil ligt waarschijnlijk aan dat de onderste 'glanskatoen' is, niet zeker of dat de reden is maar glanskatoen naar mijn mening is wat gladder... en heeft een mooi glansje :)

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik veel meer met acryl werk dan met katoen, ik maak nl over het algemeen grotere projecten en mijn haaktempo gaat nog altijd omhoog, als ik bijv 2-3 bollen katoen zou moeten gebruiken per project wordt mijn hobby opeens een stuk duurder, voor kleine dingetjes werk ik weer wel met katoen maar ik maak dus maar weinig kleine dingetjes omdat priegelen niet erg goed voor mijn handen is, dan krijg ik zere gewrichtjes, oorzaak: te strak haken :j
Ik moet wel toegeven dat ik dingen gemaakt in glanskatoen mooier vind dan met het acryl waarmee ik werk... maar ja de prijs hè

Waar ben ik zelf mee bezig... naast hondjes maken :)
http://www.repeatcrafterme.com/2012/08/puppy-dog-lovey-blanket-crochet-pattern.html
Gratis patroon.
Maar het ziet er naar uit dat dit niet helemaal gaat worden zoals ik in mijn hoofd had, maar ik maak hem toch maar af.
Sowieso is er veel minder keus in bedrukte fleece in nl heb ik gemerkt, maar ik heb een schattige gevonden. Eigenwijze ik heeft zich niet aan de afmetingen gehouden, mijn stuk fleece is groter, dit afgeknipt en omgehaakt, toen pas begonnen aan de kop haken... toen merkte ik dus dat de kop helemaal niet zo groot is dus de verhoudingen gaan waarschijnlijk erg krom worden, ook ben ik aan het werk met een 4mm haak ipv een 5mm haak dus wordt het nog kleiner, deze keuze is echter weer gebaseerd op de keuze van mijn wol... met een 5mm haak zouden de gaten wat te groot worden ws, en mijn 5mm is niet ergonomisch en mijn 4mm wel, dus ik grijp sws al sneller naar 4mm

Hier ben ik gisteren aan begonnen als 'quick' project tussendoor, alleen wordt hij wat groter als ik dacht dus zo quick is hij niet :')
Ben groot fan van de designer van dit patroon. (kooppatronen btw, hoewel ze een aantal gratis patronen ook heeft)
http://2.bp.blogspot.com/-rA_ozqmPVAw/UCrZGQdiFrI/AAAAAAAAGv4/cyHpfVaDczo/s320/ad.jpg

Deze ben ik in juni al mee begonnen, maar ik ben halverwege afgeknapt op de hoeveelheid bloemblaadjes die ik zat was, maar aangezien ik al zo'n eind op weg was moet deze maar snel eens afgemaakt worden. Mijn groen was op dus ik had een goede reden gevonden om niet door te gaan maar ja... deze heb ik nu weer besteld en komt over een paar dagen binnen dus is mijn geldige reden verdwenen
http://s31.dawandastatic.com/Product/30948/30948253/big/1336247197-701.jpg

Nog een WIP (work in progress) die al ernstig lang in zijn plastic zakje in stukken ligt:
https://lh5.googleusercontent.com/-bcTlnfvuQZI/Tt5l--ebZpI/AAAAAAAAFhk/pYYaGqaLOj8/s512/Regis%2520the%2520Baby%2520Reindeer_01.jpg
Het patroon heb ik al vanaf januari, ik ben begonnen ermee ergens in mei en ik ben nog altijd niet halverwege lol, geen gratis patroon, zelfde designer als de pompoen

En ik heb nog altijd 20 granny squares in een plastic tas liggen wat een deken moet gaan worden.

Zoals jullie zien... ik werk zelf eigenlijk alleen met andertalige patronen dus vergeef me als ik af en toe niet de juiste steken benoem >.<

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:04

Annemiek, ik heb heel veel aan jou post! Tnx :) Die bloem met die blaadjes is echt tof! En dat fleecelapje ook! Haak je die rand er ook in of doe je dat met een naald?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:11

_Nelleke_ schreef:
Annemiek, ik heb heel veel aan jou post! Tnx :) Die bloem met die blaadjes is echt tof! En dat fleecelapje ook! Haak je die rand er ook in of doe je dat met een naald?

Nope en nope :P
Vlgs het patroon gebruikt ze een skip stitch blade maar ja die heb ik niet, nog in wat handwerkwinkels en op de markt gevraagd maar ook zij hadden geen idee waar ik het zou kunnen vinden en bestellen via amazon (wat wel kan) vind ik ook weer zowat voor een patroon wat ik voor het eerst maak en nog niet weet of ik het ook leuk vind om te maken.
Dus ik ben eerst met een schaar als priem aan de gang gegaan... slechte keus lol, toen bedacht ik me dat ik op stal zo'n gaatjes tang voor leer had liggen, dat werkt! Maar ja vanuit de losse hand zit je qua afstanden tussen de gaten weer niet goed.
Dus ben ik met de centimeter en stift aan de gang gegaan, werkte prachtig... tot ik me realiseerde dat het watervaste zwarte viltstift (edding marker) en je die stipjes die ik gezet had nog zag, dus weer een rand eraf gehaald (ik begon met 50 bij 50 cm, is nu 46 bij 46 lol) en met een fineliner aan de gang gegaan >.<
Als die gaatjes er eenmaal staan kun je er gewoon inhaken met een haaknaald maar dit is zo'n project waarbij strak haken niet mag of je trekt de stof stuk >.<

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:13

Is het een soort sabbeldoekje? Hij is wel erg leuk!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:20

_Nelleke_ schreef:
Is het een soort sabbeldoekje? Hij is wel erg leuk!

Het patroon vraagt om 25 bij 25 cm ong.

Tja en sabbeldoekje... ze noemen het een 'lovey' ben er nog niet achter of er een nederlandse vertaling voor dat woord bestaat. Securityblanket kun je het vlgs mij ook noemen, komt neer op knuffeldekentje denk ik

Het olifantdoekje die ik eerder postte is ook een 'lovey'

Zelfde ontwerper, ander patroon, maar dan kun je het 'gebruik' wel zien lol:
Afbeelding
Afbeelding

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:47

Oh en voor de eventuele meelezers hier een tip

Een lange tijd geleden heb ik hier in dit topic ook gepost over 'droge handen', wondjes aan vingers etc

Na veel uitproberen heb ik nu een redelijke oplossing gevonden.

Ik heb een zeer droge huid van mezelf en wol/acryl neemt vet uit mijn handen op lijkt wel, ofwel van het haken worden mijn handen nog droger.
Via ravelry kwam ik op de oeroude uierzalf terecht en wonderbaarlijk helpt het dus gewoon.
Voordat je begint met haken even je handen wassen (doe ik altijd), handen insmeren met kleine hoeveelheid uierzalf (mensen gebruiken over het algemeen veel te veel, de grote van een erwt is voldoende), 20 min wachten en haken maar.
Uierzalf laat geen evt resten achter in je haak/breiwerk en brengt ook geen geurtjes over in tegenstelling tot vele soorten geparfumeerde handcreme's

Zere vingers door kloofjes en wondjes, hierbij ligt het probleem dan dus bij mijn linkerwijsvinger (ik ben rechts):
Afbeelding
Niet ideaal, maar geeft iig de kans aan mijn vinger om de wondjes te laten genezen ipv er constant met mijn haak in te duwen en door de 'constructie' kun je hem wel gewoon goed buigen, wat weer niet lukt als je met pleisters en/of tape aan de gang gaat

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:08

Anniemiek80, super bedankt voor je post! Ik heb idd glanskatoen. Probeer het nu wat losser te houden en dat gaat beter. Ik heb een klein balletje gehaakt dus de basis van meerderen, minderen en de magische ring zit erin. Nu begin ik aan de olifant... Maar ik vergeet steeds te tellen! Ik ben zo bezig met v, v, 2v tellen, dat ik vergeet waar het begin was! Best lastig. Iemand tips daarvoor?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:15

Bonechi_ schreef:
Anniemiek80, super bedankt voor je post! Ik heb idd glanskatoen. Probeer het nu wat losser te houden en dat gaat beter. Ik heb een klein balletje gehaakt dus de basis van meerderen, minderen en de magische ring zit erin. Nu begin ik aan de olifant... Maar ik vergeet steeds te tellen! Ik ben zo bezig met v, v, 2v tellen, dat ik vergeet waar het begin was! Best lastig. Iemand tips daarvoor?

De magische paperclip :)

Als je wat verder bent kun je altijd een toerenteller aanschaffen om het begin van je toer te markeren, maar tot die tijd werkt een paperclip prima!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:00

Dat was de beste tip, sindsdien gaat het prima :)

Ik heb nog een probleem met minderen, ik snap het wel, maar je ziet wel de steken die geminderd zijn vergezeld door een extra draadje in je steek, klopt dat of doe ik dan toch iets verkeerd?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:20

_Nelleke_ schreef:
Dat was de beste tip, sindsdien gaat het prima :)

Ik heb nog een probleem met minderen, ik snap het wel, maar je ziet wel de steken die geminderd zijn vergezeld door een extra draadje in je steek, klopt dat of doe ik dan toch iets verkeerd?

het eerste wat in mij opkomt... weet je wat de binnenkant en buitenkant van je haakwerk is?

Bij mij zie je nl geen extra draadje, maar die zie ik wel aan de binnenkant van mijn haakwerk, en aangezien ik toen ik startte 'verkeerdom' haakte...

zoniet kun je uitleggen waar dat extra draadje zit en hoe je precies mindert?

Ik minder door:
- steek naald onder de voorste lus van de volgende steek, steek naald door voorste lus van de 2e steek (dus je hebt nu 3 lussen op je naald staan), yarn over, haal naald terug door beide voorste lussen (de eerste 2 lussen die op je naald stonden), yarn over, haal draad door de 2 lussen op je naald

Ik kan zo even geen nederlands alternatief bedenken voor 'yarn over' :')

Oh en heb je het jezelf aangeleerd vanuit een boekje of vanuit een youtube video, en als het van een video is... van welke?
Er zijn nl enkele designers die standaard alleen door de voorste lus haken (front loop only sc, flo-sc), als hun minderen doen ze dat via de achterste lus (blo-scdec, back loop only single crochet decrease)

phototutorial van invisible dec:
http://www.planetjune.com/blog/amigurumi-help/invisible-decrease/
zij doet hetzelfde als ik doe, geen extra draadje te zien dus

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:29

Ik was ook wat verward door dat yarn over. Maar bij dat minderen, dan haal je toch wel door de eerste vaste een draad op, dan door de volgende vaste een draad op, en dan heb je drie lussen op je naald? Of haal je de draad niet door?

Ik heb er net een paperclip doorgedaan, maar zit nu op r8 en kom 2 steken verder dan de paperclip uit. Valt er iets bij te sturen?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:35

Bonechi_ schreef:
Ik was ook wat verward door dat yarn over. Maar bij dat minderen, dan haal je toch wel door de eerste vaste een draad op, dan door de volgende vaste een draad op, en dan heb je drie lussen op je naald? Of haal je de draad niet door?

Ik heb er net een paperclip doorgedaan, maar zit nu op r8 en kom 2 steken verder dan de paperclip uit. Valt er iets bij te sturen?

uithalen tot de paperclip en ronde 8 opnieuw beginnen, als je je magic ring met 6 steken begonnen ben, moet deze ronde in totaal 42 steken bevatten, ofwel 5 vasten, 1 vermeerderen (=7) en dat 6x in totaal, met uithalen kun je ook zien waar je de fout in bent gegaan als je meetelt.

wat jij beschrijft is een andere manier van verminderen bonechi
[insert hook into next st, yo, pull through st] 2 times, yo, pull through all
3 loops on hook

Even gekopieerd van een patroon wat ik hier heb waarbij dat wordt gebruikt, ik ben gewend aan de andere manier, en het scheelt 1 handeling ;)