[VER] Ik heb je liever dan lief…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:57

Maar dat vind ik dus een beetje jammer aan het verhaal, omdat daarmee een personage volledig wordt gediskwalificeerd.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 11:25

Je hebt wel een punt, het verliezen van een kind is dusdanig heftig dat het wel een enorme stempel drukt op het personage.
Als je verder kijkt dan het verliezen van het kind, kun je ook een personage zien dat ontzettend emotioneel is. Dat blijkbaar zulke diepe emoties ervaart dat hij niet meer weet hoe zich te uitten en er zoveel conflict in hem huist dat het daadwerkelijk handelen zonder nadenken wordt. Dat hij zó gekwetst wordt dat zijn ratio verdwijnt en de gevolgen niet overziet.

Eigenlijk heeft hij een ontzettend klein hart dat hij ontzettend beschermd omdat hij juist zo bang is om gekwetst te worden. Wanneer hij dan toch gekwetst wordt door degene waarvan hij hoopt dat zij zijn hart juist beschermd, stort zijn wereld in en voelt het voor hem alsof alles en iedereen hem verraadt en handelt hij op een manier die hij kent om zichzelf te "beschermen", agressie.

Daarmee wil ik nog steeds niet goedpraten wat hij daadwerkelijk gedaan heeft, maar soms is het verhelderend om verder te kijken dan de oppervlakte.

Ik vraag me nu echter wel af of ik Niels niet te oppervlakkig heb weggezet?

MarrieLeen

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:28

Nee hoor TS, vind ik van niet. Soms moet je idd verder de diepte in kijken en niet alleen naar de bedroevende actie zelf. En dat lukt goed in je verhaal, als ik voor mezelf spreek. :j

Misschien hebben ze beide hun escapades nodig gehad om weer in te zien wat ze bij elkaar hebben en hadden.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 15:19

Weer een stukje vandaag. De rest van het gesprek volgt nog, maar niet vandaag. :+

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

‘Je hebt geen idee hoe nerveus ik toen was. Ik mocht het mooiste meisje van de klas meenemen op een date. En nu mag ik weer de mooiste vrouw van school meenemen op date.’ – Oké dit is wel een beetje klef… Ik mag hopen dat dit niet de hele dag zo doorgaat.
‘Dank je voor het compliment, maar ik ben geen bakvis meer die je met complimenten in moet pakken hè.’ – Ik zie dat hij een beetje “schrikt” van mijn opmerking, maar vrij snel daarna zie ik hem enigszins instemmend knikken.
‘Kom laten we een stuk langs het water wandelen.’

We lopen een stuk langs het water en het lijkt of we beiden zoeken naar onderwerpen om het over te hebben, aangezien we elkaar telkens kort aankijken en alleen even glimlachen. Het is ook wel vrij lastig om de moeilijkere onderwerpen over te slaan en het alleen maar leuk te hebben met elkaar. Ik zie dat hij zijn handen afwisselend in zijn zakken stopt en er vervolgens weer mee loopt te friemelen. Ondanks de lekkere temperatuur waait het flink en ik veeg geregeld mijn haar uit mijn gezicht. Verschillende mensen om ons heen zitten in zwemkleding achter een windscherm en volgen ons als we langslopen. Ik vraag me af wat voor een indruk we op hen maken, want ik heb het idee dat de ongemakkelijkheid ervan afstraalt. Op een bepaald punt blijft Niels stilstaan en na twee passen draai ik om. Hij haalt geen zand uit zijn schoen, rolt de pijpen van zijn broek niet op of doet iets anders dat verklaart waarom hij ineens stilstaat.
Hij kijkt eerst naar de grond en vervolgens kijkt hij me aan. Een vreemde blik ligt in zijn ogen en ik weet niet goed wat ik kan verwachten.

‘Ik denk niet dat we het echt leuk kunnen hebben voordat er een paar roze olifanten getrotseerd zijn…’
‘Dus ik ben niet de enige die “het ongemak” voelt.’
‘Nee, ik heb al 36 keer sorry willen zeggen, maar bedacht me dan dat het ervoor zou zorgen dat de sfeer meteen om zou slaan.’
‘Dan moeten we maar eens met olifanten gaan stoeien.’ – Ik heb meteen een steen in mijn maag, want ik weet dat de grootste olifant ook de moeilijkste gaat zijn om te trotseren en ik weet niet of ik er al klaar voor ben om dat met hem te bespreken zonder weg te kunnen van hem.

We zoeken een rustig plekje op aan de voet van de duinen zodat we toch een beetje beschut zitten tegen de wind. We hebben nog steeds uitzicht op zee en het geluid van de brekende golven zorgt ervoor dat de zenuwen enigszins getemperd worden. Wat is dat toch met het geluid van de zee? Mijn gedachten zijn haastig op zoek naar afleiding van wat er komen gaat, ze grijpen alles aan om maar niet te denken aan de zware onderwerpen die zo aan bod gaan komen. Niels heeft ook al een paar keer zijn hand door zijn haar gehaald, een teken dat hij minstens zo opziet tegen dit gesprek als ik doe. Ik ga nog wat verzitten en draai me een beetje in zijn richting.

‘Ik ga toch echt beginnen met mijn excuses maken, ik zou oneindig vaak mijn excuses willen maken en ik kan niet benoemen hoe ontzettend het me spijt. Als ik kon, zou ik de tijd terugdraaien en was dit allemaal niet gebeurd, maar helaas…
Daniël, je moet echt weten dat ik zo ontzettend veel moeite heb gehad met mezelf. Ik heb mezelf gehaat en doe dat nog steeds voor wat ik jou aangedaan heb. Überhaupt voor wie ik ben geweest het afgelopen jaar, ik heb veel te veel aan mezelf gedacht, ik ben zo ontzettend egoïstisch geweest en heb de reden daarvoor altijd buiten mezelf gelegd. Voornamelijk bij jou gelegd. In mijn beleving was jij degene die onze relatie kapot heeft gemaakt, jij was enkel bezig met het zorgen voor iedereen; de kinderen, het huishouden, de klassen, noem het maar op. Iedere keer heb ik met mijn vinger naar jou gewezen, me niet realiserend dat ik jou daarmee alleen maar verder bij me vandaan duwde en mijn verlangen naar intimiteit als een last bij jou heb gedumpt. Mijn redenatie ging niet verder dan “als je van me houdt, wil je toch ook intiem zijn?!”, wat betekende dat er bij mij nog meer frustratie kwam en ik de groeiende afstand weer heb verklaard door het niet hebben van intimiteit tussen ons. Ik kan begrijpen dat je me niet gaat geloven als ik zeg dat ik echt niet op zoek ben gegaan naar iemand als Bibi… Ik heb nooit gedacht dat ik jouw vertrouwen ooit zou schaden door mijn heil te gaan zoeken bij een ander. Ik heb me vaak zat achter mijn oren gekrabd en vaak zat gewéten dat het fout was, maar wanneer ze me hoorde als ik vertelde over mijn zorgen, frustraties en stress, voelde ik me weer “Niels” en niet “Niels en Daniël” en toen ze me kuste was het hek van de dam. Onze relatie zat zo in de knoop en het leek of we nergens meer over konden praten zonder ruzie te maken, de keren dat we elkaar kusten voelden zo geforceerd dat de kus die zij me gaf zó intens voelde… Ik heb het nog een hele tijd afgehouden, maar stomme banketstaaf die ik ben, toch toegegeven aan de spanning, de lust, het verlangen naar geliefd zijn. En vanaf daar is het alleen maar verder geëscaleerd, ik weet dat ik je verteld heb dat Bibi flink haar best heeft gedaan om me zover te krijgen dat we seks zouden hebben en dat is geen leugen, maar het is ook zo dat er al wel dingen zijn gebeurd zonder dat het daadwerkelijk “seks” te noemen was. Ook op de avond van het personeelsuitje waarbij ik niet met je mee naar huis ging. Ik zal je niet lastigvallen met alle gevallen, maar omdat die avond nog steeds in mijn geheugen gegrift staat, wil ik je wel graag context geven. Zo goed als iedereen was al vertrokken en we bleven met ons tweeën over. Ze heeft me aangehoord over jou en onze relatie, ik heb haar verteld over mijn onvervulde “behoeften” en dat dit ook zorgde voor frustraties. Begrijp me niet verkeerd, ik was er echt niet op uit om dat op dat moment bij haar te vinden, maar toen ze haar hand over mijn bovenbeen bewoog en me uiteindelijk “daar” betaste, heb ik haar niet tegengehouden. Natuurlijk heeft zij gevoeld dat het iets met me deed en ik schaam me om dit te zeggen, maar daar zittend aan het tafeltje ben ik door haar aanrakingen klaargekomen.’ – hij wendt zijn blik af en haalt wederom zijn hand door zijn haar. Nog voor ik iets van een reactie kan geven, gaat hij verder.
‘Ik was nog steeds zo ontzettend geil en ik wist dat jij ontzettend kwaad zou zijn dat ik weer zo laat thuis zou zijn, dat ik nog met haar mee naar huis ben gegaan. Er is daar niks gebeurd, echt niet, maar daar kwam het besef pas wat er gebeurd is, wat ik toegelaten heb en dat ik zo snel mogelijk naar huis moest. Ik heb een taxi gepakt en om de schijn op te houden dat ik nog in het café heb gezeten met de mannen heb ik nota bene nog naar de taxichauffeur geroepen dat ik hem nog op het veld zou zien zodat je zou denken dat iemand me afgezet zou hebben… Lieve Daniël, er was op dat moment voor mij niets belangrijker dan dat je me toe zou laten, dat je samen met me wilde zijn en ik kan me levendig voorstellen dat het voor jou overkwam als het opdringen van mijn geiligheid… Ik wilde zó graag vergeten wat er gebeurd was, zo ontzettend graag dat je zou begrijpen dat jij voor mij nog steeds de enige was en dat die domme fout niks betekende… Maar ik stuitte op een betonnen muur, ik voelde me afgewezen, gekwetst en het voelde of ik meteen gestraft werd voor de fout waar jij nog niets van wist.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 21:53

Mooi stuk.

Hij legt het voor mijn gevoel wel weer bij haar neer. Omdat jij niet voor mij open stond, heb ik me ergens anders laten gaan. Etc etc

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 14:23

Joltsje schreef:
Mooi stuk.

Hij legt het voor mijn gevoel wel weer bij haar neer. Omdat jij niet voor mij open stond, heb ik me ergens anders laten gaan. Etc etc

De rest van het gesprek komt nog :j

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 17:22

Ik krijg helemaal de kriebels van die twee :+ Maar dat is juist goed, dat betekent dat het me bezighoudt :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:04

Ik wil echt heel graag dat Daan een account op bokt maakt want ik heb haar wel een paar dingen te zeggen _O-

Ik ben zo nieuwgierig!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 15:50

Toen er vanuit jou later de mededeling kwam dat jij van alles met Syl hebt uitgespookt terwijl ik je nog nooit iets heb horen zeggen over verlangen naar vrouwen, weet ik niet meer wat er allemaal fout is gegaan in mijn hoofd. We hebben wel honderd gesprekken gehad, zijn samengekomen en weer uit elkaar gegaan, maar ik raakte steeds meer in de knoop. Onze zogenaamde laatste kans samen, is nooit eerlijk begonnen… Het verbod op contact met zowel Bibi als Syl, maakte dat we er alleen nog maar meer naar gingen verlangen. Tenminste ik… Ik heb Bibi in die periode ook geregeld opgezocht en ik schaam me om dit tegen je te moeten zeggen, maar ik ben de reden dat Bibi ontslagen is. Ik zal je wederom de details besparen, maar we zijn op school betrapt in een nogal beschamende handeling… Ik heb een flinke berisping gehad met een officiële waarschuwing en Bibi had blijkbaar al meer op haar kerfstok staan waardoor de directie het besluit heeft genomen om haar te ontslaan. Waarom ik toch iedere keer terug ben gegaan… Ik kan je geen logische verklaring geven, het is niet dat ik zo ontzettend veel om haar geef dat mijn hart breekt bij de gedachte aan haar nooit meer zien, het is niet zo dat ik dagenlang alleen aan haar denk of bij haar wil zijn.
Mijn therapeut heeft het “gelegenheidsaffectie” genoemd, wat zoveel wil zeggen als; omdat ik zo ontzettend gefocust was op wat ik miste, wat ik wilde en zij zich aandiende als de persoon bij wie ik dat kon krijgen zonder daarvoor moeilijkheden te doorstaan, heb ik positieve affirmaties bij haar. Mijn therapeut heeft me ook verteld dat vreemdgaan niets te maken hoeft te hebben met het wel of niet houden van iemand, maar afleiding zoeken van de situatie die jouw relatie kapot maakt. In mijn geval dus afleiding van ons wankele huwelijk. Hoe achterlijk het ook klinkt, ik wist zeker dat het fout was, maar omdat we in die periode vooruit leken te gaan, dacht ik dat het zo wel zou werken… Ik vond mijn genegenheid, liefde en veilige gevoel bij jou, de keren dat we intiem zijn geweest ging het op jouw voorwaarden waardoor jij er ook zichtbaar van genoot en de keren dat ik het nodig had om ruw, hard, snel te zijn of alleen aan mezelf te denken was zij daar… Het moment dat ik jou samen zag met Syl, werd ik ook meteen weer met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik besefte me achteraf hoeveel pijn het doet om degene waarvan je het meeste houdt te zien met een ander. Het is daarom ook dat ik zo ontzettend controlerend tegenover jou ben geweest. Ik wist zelf dondersgoed hoe “makkelijk” het is om stiekem achter iemands rug om te gaan. Ik weet het… Hypocriet, gezien mijn eigen handelingen, maar ik kon het niet verdragen dat jij met iemand anders zou zijn.
Als ik nu terugkijk op deze hele periode zie ik pas in wat voor een ontzettende klootzak ik ben geweest. Ik ben alleen maar bezig geweest met mijn eigen gevoelens en handelingen te verantwoorden naar mezelf zodat ik maar niet hoefde te erkennen dat ik gigantische fouten maakte. Continue heb ik met de vinger naar anderen gewezen, de verantwoordelijkheid buiten mezelf gelegd en heb niet naar mezelf durven kijken. Nu ik therapie heb, ben ik in gaan zien dat ik een soort ongeleid projectiel ben geweest en alles rondom me kapot heb gemaakt. De grootste schade heb ik bij jou aangericht… Ik heb jouw eigenwaarde, jouw vertrouwen, jouw liefde en ik durf het bijna niet te benoemen, ons kindje kapot gemaakt… Ik heb Syl de schuld gegeven van het kapotmaken van ons huwelijk, terwijl ons huwelijk al lang en breed kapotgemaakt was door mij. Ik heb nooit nagedacht over hoe zwaar het voor jou moet zijn geweest om alle ballen in de lucht te houden terwijl jouw man alleen maar bezig was met zichzelf en zijn behoeften. Ik heb je vervloekt voor wat je gedaan hebt met Syl, maar me niet beseft dat zij de taak vervulde die ik had moeten vervullen. Ik had er voor je moeten staan, ik had je moeten horen, me moeten beseffen dat ik harder mijn best had moeten doen en ik heb verzaakt. Gruwelijk verzaakt.
Dat je me keer op keer kansen hebt gegeven en ik keer op keer alles overhoop heb gegooid, kan ik nu nog steeds niet snappen. Het klinkt als een ontzettend cliché, maar het leek of ik totaal iemand anders was in die periode. Ik snap tegenwoordig veel beter waar mijn frustraties vandaan komen, waarom ik op een bepaalde manier reageer en wat ik eigenlijk wil. Het feit dat ik mezelf weer in de spiegel aan kan kijken, maakt dat ik je deze vraag oprecht kan en durf te stellen:
Daniël, lieve Daan, wil jij dit slap excuus voor een man alsjeblieft een laatste kans geven?’

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 15:50

Urbanus schreef:
Ik wil echt heel graag dat Daan een account op bokt maakt want ik heb haar wel een paar dingen te zeggen _O-

Ik ben zo nieuwgierig!

Dat zou me dan wel weer humor lijken :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:53

Ik vind de laatste stukken minder interessant. Beetje te psychologisch weinig actie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:36

Ik ben het eens.. moest het een paar keer opnieuw lezen, moeilijk stuk helaas.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:41

Oh ik vond het wel een heel mooi geschreven stuk met die gevoelens van niels. Leuk om te lezen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:20

madeliefw schreef:
Oh ik vond het wel een heel mooi geschreven stuk met die gevoelens van niels. Leuk om te lezen.

+1
Juist fijn even wat diepgang, en een kijkje in Niels zijn hoofd. Mooi. :j
Zou bijna weer een vleugje sympathie voor hem krijgen...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:40

Ik vind het ook een goed stuk.

Wel denk ik steeds: ja ja, hangende pootjes hè

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:20

MarrieLeen schreef:
madeliefw schreef:

+1
Juist fijn even wat diepgang, en een kijkje in Niels zijn hoofd. Mooi. :j
Zou bijna weer een vleugje sympathie voor hem krijgen...

Ik vind het inderdaad juist een goed stuk. Sluit me hierbij aan.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:41

Ik vond het ook een goed stuk. Sympathie krijg ik dan weer niet. :evaw:

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:42

MissJG schreef:
Ik vond het ook een goed stuk. Sympathie krijg ik dan weer niet. :evaw:

Inderdaad, goed stuk, maar sympathie... :r
Ik zou alleen maar denken, ren!!! Ren weg!!

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:24

Ik vind het ook een goed stuk! Inderdaad dat je bijna weer ‘ medelijden’ met hem gaat krijgen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:27

Medelijden?
Nope! Rok omhoog en heel hard rennen.
Mooie praatjes om haar in te palmen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:53

Ik stoor me eerlijk gezegd aan de hardnekkige taalfout.

Het is "ik besef" en "ik realiseer me"
"ik besef me" is echt tenenkrommend -O-

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:18

Ik vind het ook een goed stuk en heb geen moeite met het te lezen.

Citaat:
me moeten beseffen dat ik harder mijn best had moeten doen en ik heb verzaakt. Gruwelijk verzaakt.

Volgens mij mis ik in dit stukje het woordje 'het': ik heb 'het' verzaakt. Dat leest voor mij fijner maar misschien zeg ik nu iets raars en blijkt het gewoon kloppend Nederlands te zijn hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:34

Verzaken is gewoon een werkwoord. Ik heb verzaakt, hij heeft verzaakt.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:04

Ah zie ik twijfelde al, dan zijn het gewoon mijn hersenen die er moeite mee hebben om het zo te lezen :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:21

Ik vind het wel een lang eenzijdig betoog, is daan nu echt tien minuten stil aan het luisteren zonder iets te doen of te zeggen?

Dat mis ik een beetje in het stuk
. Zelfs als ze niks zegt zou ze wel tussendoor genoemd kunnen worden denk ik.