Mimi1986 schreef:best in deze volgorde werkt: lucht, waterval, vijver, huis, bomen.
In principe maakt de volgorde niet uit. Verf is verf, kleur is kleur, en tenzij je moet mixen of bv "feathering" toepast (wat nooit het geval is bij Schipper) zal de verf er niet anders uitzien als je het eerder of later dan een ander vakje inkleurt.
Hooguit misschien dat mensen die rechtshandig zijn eerst iets aan de rechterkant schilderen en er dan met hun hand of arm opkomen als ze meer naar links iets willen schilderen... en dat alles natuurlijk als de verf nog niet gedroogd is. Oh, en nu ik naar je painting kijk, vermoed ik dat het dat wel eens zou kunnen zijn: layout. Eerst boven beginnen, dan links, beneden, en tenslotte rechts. Zo voorkom je dat met je rechterhand veel over al geschilderde delen heengaat. Geen vette vingertjes afdrukken bijvoorbeeld.
Maar goed, maakt nog steeds weinig uit, ik heb nog nooit een vieze afdruk gezien en de verf droogt razendsnel op. 
edit: theorie slaat trouwens de plank mis bij de bomen, tenzij je je schilderij 180 draait. Dat is trouwens wat ik altijd doe, mijn schilderij ligt zelden op zijn goede kant gekeerd naar me.