[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:10

Gelijk heb je :j. Ik heb nog gekeken of ik echt geen garen heb voor naald 9, maar helaas... Dus ik moet ook eerst wat anders breien ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:36

Tjonge, wat baalde ik zeg! Ik wist dat ik nog "ergens" prachtige merino wol had liggen voor een vest maar ik kon het nergens vinden. Patroon heb ik jaren geleden in Amerika gekocht (via familie daar) maar het garen en patroon was dus zoek -O-. In december had ik het nog in mijn handen, zeker niet verkocht, maar waar is het dan??? Gisteren nog maar weer eens de kast op zijn kop gezet en gelukkig: ik heb het gevonden *\o/*. Ik kwam er wel achter dat het patroon nu gratis op internet staat.... Maar ja, het patroon zit in de tas bij de wol! http://www.ravelry.com/patterns/library ... e-cardigan

En ik heb via MP ontdekt dat in een naburig dorp je wol zelf kunt samenstellen. Spotgoedkoop voor 1-1,50 per 50 gram. Dus even een mailtje gestuurd of zij wol heeft (of kan samenstellen) voor naald 9 en in mijn gewenste kleuren. Ook mooie sokkenwol daar :~. Het atelier zit in een voormalig tandartsenpraktijk aan huis (geweldige oplossing!) op 3 km afstand. Het atelier is ook 's middags open maar vóór ik ga kijken, wil ik eerst weten of zij ook garen heeft voor naalden 9. Maar ik beloof niet dat het bij die dikke wol en sokkenwol zou blijven O:). Ziet er op internet heel leuk uit: gewoon van die houten kratjes tegen de muur en daar wol op zelf gemaakte bollen in gestopt. Alle kleuren van de regenboog. Ga daar zeker een kijkje nemen :9

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:35

Oeh, klinkt goed patpen! Dat is echt helemaal ideaal!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:47

Ik heb via de mail contact gehad; ze heeft veel tweed ingeslagen en kan de wol zo samenstellen dat het geschikt is voor naalden 9. Misschien morgen maar eens langs gaan. Moeders wil daar ook een kijkje nemen ;). Lijkt me wel luxe om zelf je garen samen te stellen naar eigen wens!!!!
Overigens hebben ze voor dezelfde prijs ook katoen Maartje :D. Ze wilde staaltjes van de tweed opsturen voor de kleur maar ik kan er zo naar toe rijden. Misschien iets voor jou? Je weet niet wat je ziet op MP: al die mooie kleurtjes :~

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:21

Help me daaraan herinneren tegen de tijd dat ik weer wat nodig heb ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:43

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:21

Leuk ik ga ook even kijken
het kriebelt zo om weer t ebreien maar mijn man vindt dat het zomer is
waar hij dat vandaan heeft weet ik niet volgens mij is het herfst en kan ik best weer veel breien

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:25

Wat een leuk winkeltje Patpen misschien rij ik er ook nog wel eens naar toe
zo ver is het nou ook weer niet

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:33

Ja, ze hebben beslist leuke en mooie wol :j. En: voor een leuke prijs!!!!
Voor mij is het helemaal om de hoek. Vroeger zat daar een tandarts en in de "oude" praktijkruimte zit nou dat atelier. Geweldige oplossing hoor! Zit er nog niet zo lang, klein jaar geleden hebben zij het huis gekocht. Maar heerlijk om te weten dat je zo'n luxe wolwinkeltje zo dichtbij hebt zitten. Eerst eens uitproberen maar als het goed is, zal ik daar nog wel eens naar toe gaan :D. Voor mij is het ongeveer 10 minuten rijden.
Ik wil proberen morgenmiddag de dikke wol uit te zoeken zodat ze die in orde kan maken en alvast wat sokkenwol te kopen. Nee, ik heb nog niet genoeg :=

Edit: het lijkt me geweldig om zelf je wol samen te stellen! Iets meer blauw, dikker/dunner, katoen met wol.... Eindeloze mogeljkheden :9

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:16

Inderdaad mooie spulletjes! Voor mij te ver om op en neer te rijden, dus ik laat jou eerst maar eens kijken Patpen ;)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:30

Ben ik hier ook welkom voor irritante beginnersvragen en frustraties? Ik ben net begonnen en wil toch wel graag leren breien. Mijn moeder had er een hekel aan en ik heb tot deze avond nog nooit echt breinaalden aangeraakt. Wel gevingerhaakt, maar volgens mij heb je daar niets aan. :=

Goed, ik kan na eindeloos youtubefilmpjes bestudeerd te hebben opzetten. Ook gaat het oké om dat op de 'simpelste' manier op een tweede naald te zetten (na zeker 15 keer falen), maar dan zit het veels te strak. Ik kan met geen mogelijkheid meer verder. Waar doe ik het fout? Ik heb overigens naald 3 en stof die daarbij hoort. Aangeraden door de vrouw in de hobbywinkel.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:41

Patpen is he t beste in hulp
maar de meeste beginers fout is wel het aan trekken van de draad
ik zou dikkere pennen nemen anders hou je een plank over
probeer de draad los te houden
Neem de volgende keer dikkere pennen en wol
in het begin gaat het niet zo snel en ik vind met dikkere wol kun je het beter over zien

Maar nu met wat je hebt succes en hou vol je bent hier van harte welkom

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:53

Welkom Fenn!
Probeer inderdaad de draad niet te strak aan te trekken. Ik ben ook met een dunne naald begonnen, dus het kan wel hoor ;) Gewoon niet opgeven!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:05

Fenn schreef:
Ben ik hier ook welkom voor irritante beginnersvragen en frustraties? Ik ben net begonnen en wil toch wel graag leren breien. Mijn moeder had er een hekel aan en ik heb tot deze avond nog nooit echt breinaalden aangeraakt. Wel gevingerhaakt, maar volgens mij heb je daar niets aan. :=

Goed, ik kan na eindeloos youtubefilmpjes bestudeerd te hebben opzetten. Ook gaat het oké om dat op de 'simpelste' manier op een tweede naald te zetten (na zeker 15 keer falen), maar dan zit het veels te strak. Ik kan met geen mogelijkheid meer verder. Waar doe ik het fout? Ik heb overigens naald 3 en stof die daarbij hoort. Aangeraden door de vrouw in de hobbywinkel.

Welkom!
Gitteke: bedankt _/-\o_ :')

Frustraties met het breien kennen we allemaal wel ;). Zelfs ervaren breisters komen nog wel eens voor verrassingen te staan! En alle begin is moeilijk....
Het lijkt er op dat je de draad te strak trekt en daarom niet verder kunt.
Wat ben je aan het breien? Naald 3 klinkt wel een beetje dun voor iemand die haar eerste project gaat breien namelijk!
Heb je er al aan gedacht om eerst proeflapjes te gaan breien om het te breien zélf te leren? Gewoon lekker simpel in ribbelsteek.
Op deze site staan ook heel veel goede video's: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... tegoryid=1
Misschien kun je opzetten met 2 naalden zodat je opzet niet zo strak is. En verder de draad losjes vast houden.

Ik ben hier regelmatig te vinden dus als je vragen hebt: gewoon plaatsen! Dan kijken we wel of we er uit kunnen komen.

Oh ja, morgen ga ik trouwens kijken bij dat nieuwe winkeltje :D. Nieuwe wol samenstellen voor die leuke poncho en zéker sokkenwol kopen. En wie weet wat er verder nog voor leuks is :o. Ze hebben zomeruitverkoop :=

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:10

Ik ben niets aan het breien := Het oefenlapje dus :j Ik kom nu wel verder, al ziet het er niet zo netjes uit. Hoe voorkom je nu dat je, uhm, steken laat vallen? Bij mij glijden er wel eens per ongeluk lussen van mijn naald, ik probeer ze er dan weer heel snel op te zetten, maar soms lukt dat niet. Die site is trouwens wel erg handig :)

Mijn doel is om aan het einde van de zomer een sjaal te kunnen breien. Ik stel niet zulke hoge eisen :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:28

Dat is ook het beste; eerst wat proeflapjes breien!
Je breiwerk wordt vanzelf netjes en regelmatiger als je meer breit ;). Ik had ook niet meteen een vaste hand toen ik begon met breien hoor, komt vanzelf wel.
Het laten vallen van de steken, komt zeer waarschijnlijk omdat je te veel steken te ver op het puntje van je linkernaald hebt staan. Ook dat is een kwestie van ervaring en oefenen.
Voorlopig gewoon lekker 'broddelen' en dan leer je het vanzelf wel :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:27

Korte samenvatting: oefenen, oefenen, oefenen, en dan komt alles goed ;)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:18

Er liggen hier nu wat mislukseltjes, maar ook twee keurige barbiesjaaltjes :D En ik laat bijna geen steken meer vallen. Ik wil nu eigenlijk gewoon al beginnen aan een lange sjaal :o Gewoon een eerste, waar ik gewoon heel lang mee bezig kan zijn. Alleen ribbelsteek. Ik ben wel nog een beetje aan het twijfelen of ik er niet meer aan heb om een tricotsteek te doen. Dan leer ik meteen beter averecht te breien. Alleen vind ik de tricotsteek voor een sjaal niet mooi :o De gerstekorrel wel trouwens! Maar ja, ik ben bang dat voor een eerste sjaal daar een hoop frustratie in gaat zitten.

Kortom, dames, ik ga beginnen aan sjaal 1. Die gerstekorrel komt wel als ik de ribbelsteek helemaal zat ben.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:31

Fenn ga er voor neem een leuke kleur en niet te smal dan kan het een leuke sjaal worden
succes

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:45

Ik heb mijn eerste project (ook een sjaal) ook in gerstekorrel gebreid :j Wel een korrel van 2 steken breed, dus virekantjes van 2 steken breed en 2 naalden hoog. Ik vind hem leuk geworden, en het was als eerste project goed te doen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:52

Fenn: tricotsteek is ook niet geschikt om een sjaal te breien ;). Dat blijft niet recht namelijk, gaat omkrullen aan de zijkanten. Gewoon lekker ribbelsteek, de rest komt vanzelf wel!

Hier nog altijd niet naar dat leuke winkeltje geweest. Mijn moeder wel en die was laaiend enthousiast!!! Maar ik ben niet helemaal fit. Geen idee wat het is, lijkt op een verkoudheid maar toch ook weer niet. Vrijdag maar eens naar de huisarts (moest van werk, geen idee wat de huisarts zou kunnen doen). Wil van alles doen maar er komt niets uit mijn handen :\

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:31

Macchiato schreef:
Even over mij sjaal he.... Hoe brei ik dr een eind aan? :')

Euhhh afkanten, de ene steek over de andere halen ;)

Ik heb voor de jongste eggies gemaakt, die gingen dus over een kindersurprise heen. Dar heeft ze op getracteerd.
Daarna heb ik ze leuk gepimpt. Iedereen was erg enthousiast!!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:05

Wat ook een mooie manier van afkanten is: 2 steken samenbreien, de steek van de re-naald weer terugzetten, 2 steken samenbreien et cetera..... Geeft een soepele afwerking. Ik heb het ooit eens uitgeprobeerd op een sjaal (geloof ik) en ik vond het zeer mooi!

Ik wil naar die leuke winkel maar ben eigenlijk niet fit genoeg |o. Volgens mijn moeder heeft ze de tweed apart liggen voor mij en ik wil gewoon kijken en kopen. Heel mooi nieuw patroon gevonden http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... =3&lang=nl en ik wil daar deze wol voor gaan kopen http://hobby.marktplaats.nl/breien-en-h ... nd=13&fs=1

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:10

Dat klinkt inderdaad wel als een mooie manier Patpen, die ga ik eens een keer proberen (als ik het kan onthouden := )

Mooi kleurtje dat je wil gaan kopen!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:36

Groen schijnt dé kleur te zijn dit najaar en winter. Ik vind dat gemêleerde altijd wel mooi. Ze heeft meerdere kleuren groen maar ik vind die tinten bruin en zo erin wel super! Het enige minpunt vind ik echter wel dat je geen idee hebt van de looplengte. Maar je mag de extra/te veel gekochte wol weer naar haar terug brengen. Bollen zijn ongeveer 100 gram. Voor die sjaal heb ik 200 gram nodig van 167 m/50 gram. Ik denk dat ik maar 300 gram ga kopen. Misschien kan ik er ook wel leuke sokken van breien :D