[CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:07

sanneb schreef:
Bedankt voor je feedback Pompompom.
De kleuren zijn een beetje vertekend door mijn mobiel. Het donkere is inderdaad gebrande omber met blauw. Ik weet even niet welke.

ah zo, dan vertekene de foto inderdaad . Ga je er nog mee verder of is ie af?t is een tof werk van je. Hoe bevalt olieverf? ( eerst deed je vooral acryl toch?)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:29

Ik moet er nog mee verder, ben eerst bloemen aan het oefenen. Valt nog tegen haha.
Mijn eerste schilderijen waren in olieverf. Ik ben eigenlijk pas acryl aan het ontdekken.
Ik weet nog niet goed wat me nou het beste ligt. Ik schilder nu 1,5 jaar ongeveer en ben nog echt zoekende.
Deze week ook poging met aquarell. Jeetje wat is dat moeilijk.
Snel even foto's gemaakt.
Eerste poging :')
Afbeelding

Tweede

Afbeelding

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:46

Lekker bezig. +:)+

Ik had nog in mn hoofd dat je vooral acryl deed haha maar dat klopt dus niet.

Ik ben weer verder met mijn paard in olieverf. Nu de basislijnen in oker er op. T paard wordt overigens schimmel en heeft ook al een basiskleir maar vergeten om daarvan ook een foto te maken.

Wel een slechte foto door tegenlicht

Afbeelding

Quebelle

Re: [CHALLENGE] 2017: Een tekening per dag/week/maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:02

Jullie zijn nog steeds zo goed bezig! Doe zo voort!

Ik werk momenteel alleen digitaal, ik probeer te wennen aan mijn cintiq :')
Ik heb wel nog wat dingen gemaakt maar ik denk dat de formaten te groot zijn, jullie kunnen altijd mijn instagram checken voor updates.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:05

SanneB, je portretten ontwikkelen zich mooi :j Gezichten zijn moeilijk. Qua licht en schaduw moet je onthouden dat het gezicht bestaat uit rondingen; topje neus, kaken, kin, onder de wenkbrauwen, voorhoofd, oogplooien en 'wallen". Dit zal je wat helpen in het plaatsen van licht en schaduw en je portretten wat minder plat maken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 18:13

Pom3x: Dank je! Helaas zijn oren m'n zwakke plek dus ik had ze al subtiel proberen te verstoppen achter de voorpluk :+

Sanneb: Mooi verschil al met de tweede. Vind de tweede echt al mooi, ook het idee om de ogen met ander materiaal te doen.

M'n kat afgerond :)
A4 met Pastelpotloden van Caran D'ache en pastelkrijt van Rembrandt op suède-karton.
Lastig papier, potloden dekken er niet lekker op dus moest met krijt werken en daardoor is hij grover dan de bedoeling was. Dus ach, m'n siameesje is tijdelijk een heilige birmaan geworden maar ze komt mooi in een lijstje in de woonkamer :D

Afbeelding

En nog twee kleine, snelle inkt-tekeningen voor Inktober
Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:25

Ben ook weer eens aan de slag gegaan :D
Afbeelding

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:07

Ziet er goed uit pepperr

Ik ben ook nog steeds aan het oefenen met aquarell. De ideeen komen wel, maar ik krijg het niet voor elkaar. Het ik merk wel dat de oefeningen om zonder raster te tekenen beter gaan. Het schetsen gaat sneller en naar mijn idee ook beter.

Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:10

Dankjewel! Jouwe is ook supermooi! Ik zou het niet kunnen hahaha

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:15

Vandaag ben ik weer met een portret aan de slag gegaan. Ik merk dat ik de verf steeds beter kan controleren, hoewel het lastig blijft.
Uiteindelijk ben ik met aquarel potloden verder gegaan voor de extra details.
Nu heb ik het gevoel dat ik te ver ben gegaan. Wat is jullie favoriet?
1. Alleen aquarel
Afbeelding

2. Potlood
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:24

Lastig hoor, wat ik bij de bovenste mooi vind is dat hij zo scherp is, en wat ik aan de onderste mooi vind is dat de kleuren wat minder flets zijn, maar de 2e lijkt een beetje onscherp (maar komt misschien ook door de foto?)

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:29

Dat klopt Telpeva, de eerste is in daglicht en de tweede met een lamp. Misschien niet heel handig want de kleuren van de tweede zijn weggevallen.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:34

Mooi sanneb,ik vind het lastig kiezen. Beide hebben sterke punten. Nr1 heeft vind ik een sterke emotie uitdrukking, iets breekbaars nr 2 heeft lekkere kleuren. Tip: probeer lippen niet te omlijnen maar ze enkel met kleur en schaduw weerte geven.

ik ben weer verder aan t schilderij... even alle WIP update op een rij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:49

Bedankt Pompompom.
Je schilderij ziet er al goed uit, ik blijf de pose zo grappig vinden.

Ik heb net even een nieuwe foto gemaakt, wel weer met m'n mobiel maar toch zijn de kleuren beter te zien.
Sommige schaduwdelen zijn niet goed qua vorm of te donker maar ik ben niet ontevreden.
Heb mezelf een mooie set Polychromos cadeau gedaan om dit verder te oefenen.

Afbeelding

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 00:03

Ik vind dat de laatste die je erop hebt gezet het mooist, sanneb. Heel mooi, mooie uitdrukking.

Pompompom, je werk is zó gaaf. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:07

Weer een update, ik twijfel alleen aan het oog...of het oog niet te laag zit. Maar het kan ook gezichtsbedrog zijn doordat het oogwit er nú nog te hard is... lastig. Volgende week maar weer over buigen....

Afbeelding

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:30

Mooie update weer Pompompom, voor mij zit het oog niet te laag. Wel lijkt het wat te ver naar rechts, omdat de neus nog gewoon naar voren staat. Denk dat dat met verdere schaduw uitwerking wel goed komt nog.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:35

Ik vind hem echt geweldig, juist door dat oog

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:27

Thnx Sanneb en Telpeva,
Sanneb, Ja precies, dat vind ik dus ook.
Volgende keer ga ik denk ik de oogleden aan de linkerkant meer aan zetten om te smokkelen en het voorste neusbeen (aan de kant van de kijker) iets meer/anders belichten waardoor het hoofd in zijn geheel iets meer gaat kantelen. Ik denk dat het euvel dan wel redelijk weggewerkt is. Bij de schetsen/opzet stoort de plek van het oog mij namelijk niet (vindt ik), terwijl het oog op exact dezelfde plek zit als bij de schets :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:39

Dan ben ik toch een beetje nieuwsgierig, doe je dit dan zo uit de losse pols of heb je een foto die je natekend? in beide gevallen vind ik het knap hoor daar niet van, maar de dingen die je nu noemt daarvan denk ik woei dit gaat boven mijn pet, dat is een stap moeilijker dan enkel natekenen. Wat je ook gaat doen, ga vooral door want ik vind hem erg gaaf pompompom

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:26

Telpeva, deze is gewoon adhv een foto hoor ;). Al is het (bewust) een niet heeeel scherpe foto (waardoor ik wordt gedwongen om zelf na te denken/in te vullen :+ ). Om zo ook meer mijn karakter aan het schilderij te geven ipv een foto-kopie. Ik zou uiteindelijk graag voorbeelden helemaal kunnen loslaten, maar zover ben ik nog niet. Althans, gewoon een paard schilderen zal best lukken, maar om er ook spannende belichting/kleur, details én kloppende verhoudingen in te krijgen.....dat is me nog te lastig. Vandaar dat ik nu echt probeer om niet alleen te kopiëren maar ook te 'analyseren' waar zit wat op het hoofd, waar komt het licht vandaan, etc. Zodat mij dat hopelijk verder helpt in het loslaten van voorbeeldfoto's.
En in dit geval vroeg ik mij dus af.... waarom komt het dat ik op de schets de plek van het oog niet storend vind, maar eenmaal ingekleurd wel. En ik denk dat dat komt omdat, zoals sanneb zegt, je bij het neusgat gedeelte en oog gedeelte meer schuin van voren op het hoofd kijkt (alsof het paard heel iets naar je toe draait). Terwijl je daartussen (bij het 'middelste' gedeelte van het hoofd waar een hoge neusriem zou zitten zegmaar), meer vanaf de zijkant op het hoofd kijkt . Ik heb dus 2 perspectieven in één paardenhoofd gezet.
Mijn idee is nu... het bot dat van de oogkas naar zijn neus toe loopt meer (op)lichten, zodat je ook bij dat middelste gedeelte ook meer 'schuin van voor' op de neus kijkt. dan 'wringt' de plek van het oog (denk ik) niet meer. Maargoed... dit is mijn theorie er achter, misschien als ik het uitvoer dat ik denk... help... het is toch iets anders.... :D :+ .

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:31

Weer een update :)

Afbeelding

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:00

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:44

Heel gaaf pompompom!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:26

Valt weer binnen hier ook nog steeds bezig met iets per week/maand.

Nog niet iets wat ik gelijk wou plaatsen maar nu de kwasten weer eens tevoorschijn getoverd en met een leuk project begonnen due me wel de moeite waard leek te delen.
Maar eerst even mijn reacties

Sanne
Mooi om je vooruitgang met aquarel

Pompompom
Prachtig mooi om te zien hoe je zo'n schilderij opbouwt

Seline
Mooi kleur gebruik bij je kat staat mooi in dat lijstje

Peper
Mooi met grafiet gemaakt?

Acryl op canvas board

Afbeelding

Afbeelding