[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:45

sannehelena schreef:
Ik heb een vraagje over pastelpotloden. Ik denk er al lange tijd over na om een set aan te schaffen. Een tijd terug heb ik pastelpotloden van Conté en Koh-I-Noor. Conté vind ik wat te dik, Koh-I-Noor ben ik nog niet helemaal tevreden over.
Nu vraag ik mij af, welke pastelpotloden zijn zachter, die van Derwent of Bruynzeel? Welke raden jullie mij aan?

Edit: Nog een vraag, waarom is de 38 stuks van pastel collection, deze: https://www.dekwast.nl/artikel/13607
zoveel goedkoper als de 36 stuks pastelpotloden, deze: https://www.dekwast.nl/artikel/13604 ?
Wat is het verschil tussen pastel collection en pastelpotloden? Beide zijn toch pastelpotloden of zie ik dat nou verkeerd?

Als je een beginner bent moet je zeker bruynzeel pakken. Anders derwent.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:06

Een schopje omhoog met dit topic.

Ik was mn spullen aan het opruimen en had een jaar geleden dure verf gekocht.
Afbeelding

Maar... ik kan er niks mee. Deze pakt / dekt niet.
Ben acrylverf van amsterdam gewend.

Wat doe ik verkeerd? Weet iemand dat?

Wendy15

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:06

Ik werk ook met Amsterdam verf en zat juist te denken om de golden open aan te schaffen vanwege de langere droogtijd. Maar als het niet goed dekt blijf ik lekker bij Amsterdam.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:23

Jis op bokt schildert met Golden geloof ik :)
Zij kan vast meer vertellen :j

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:45

Hai, even weer wat leven in de brouwerij hier!

Ik heb een setje pastelpotloden van Derwent gekocht als beginner zijnde maar merk dat ik niet zo makkelijk teken op het schetsblok wat ik van Bryunzeel-Sakura heb. Is een a4 blok.

Is dit niet geschikt voor pastel? Wat zou wel goed papier zijn om op te beginnen zonder dat het in de kosten loopt?

Groetjes!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:01

Om te beginnen met pasteltekenen zou ik Canson mi-teinte papier gebruiken (niet de mi-teinte touch, dat is meer geschikt voor pastelkrijt). Dit is goed papier met een grovere structuurkant en een gladdere kant. Kun je kiezen wat het beste voor jou werkt. Deze vellen zijn los te koop en in verschillende maten en kleuren, kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben daar ook mee begonnen. Nu gebruik ik pastelmat van Clairefontaine. Dit is dikker en wat ruwer zodat je beter meerdere lagen kunt aanbrengen zonder dat het papier verzadigd raakt. Maar dit is wel duurder in aanschaf.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:53

Cyrilletje schreef:
Om te beginnen met pasteltekenen zou ik Canson mi-teinte papier gebruiken (niet de mi-teinte touch, dat is meer geschikt voor pastelkrijt). Dit is goed papier met een grovere structuurkant en een gladdere kant. Kun je kiezen wat het beste voor jou werkt. Deze vellen zijn los te koop en in verschillende maten en kleuren, kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben daar ook mee begonnen. Nu gebruik ik pastelmat van Clairefontaine. Dit is dikker en wat ruwer zodat je beter meerdere lagen kunt aanbrengen zonder dat het papier verzadigd raakt. Maar dit is wel duurder in aanschaf.

Dank, ik lees dat er ook wel gebruik word gemaakt van dunne vierkante pastelkrijtjes om de grondlaag op te bouwen zodat je pastelpotloden niet zo snel op zijn? Wat is jou ervaring hiermee? Vind het nog lastig om kleurlagen op te bouwen merk ik. Hoe kan ik dit doen?

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:00

Heb zelf nog niet de goede pastelkrijten gevonden geloof ik want voor mij werkt het niet zoals ik had verwacht, dus ik gebruik nu voor de achtergrond gewoon mijn potloden. Laagjes opbouwen is iets wat je moet oefenen. Je begint met als basiskleur de ‘middelste’ kleur te pakken, daarna kun je met lichtere en donkerdere tinten de verschillende lagen op te bouwen. Op youtube zijn een aantal leuke tutorials te vinden. Ook kun je een workshop pasteltekenen gaan volgen. Babe hier op bokt geeft leuke workshops.

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 00:48

Cyrilletje schreef:
Heb zelf nog niet de goede pastelkrijten gevonden geloof ik want voor mij werkt het niet zoals ik had verwacht, dus ik gebruik nu voor de achtergrond gewoon mijn potloden. Laagjes opbouwen is iets wat je moet oefenen. Je begint met als basiskleur de ‘middelste’ kleur te pakken, daarna kun je met lichtere en donkerdere tinten de verschillende lagen op te bouwen. Op youtube zijn een aantal leuke tutorials te vinden. Ook kun je een workshop pasteltekenen gaan volgen. Babe hier op bokt geeft leuke workshops.

Oh dankjewel! Ook voor je tijd om te reageren.