[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:32

Oeh wat ontzettend gaaf! Helaas geen ervaring mee en dus ook geen tips. Ik heb wel al eens eerder 6 steekjes in het rond gehaakt, dat vond ik echt vreselijk, zo'n gepruts...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:36

Oeh wat een gaaf patroon zeg, die zou ik ook wel een keer willen maken. Geen ervaring met ijzerdraad helaas.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:39

Is het ook! Inmiddels ben ik er handiger in, maar het is niet m'n favoriete bezigheid, zeker als het ook nog om ijzerdraad heen is :')

Inmiddels besloten voor plan B te gaan en dat is morgen op zoek naar dunner ijzerdraad. Draad wat ik nu heb is 1,3mm dik en misschien net iets te dik (zeker x3 in 1 zo'n poot). Ga ik daar nu mee verder, dan verlies ik m'n geduld ben ik bang :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:45

Je kunt je vragen gewoon aan haar (de ontwerper) richten hoor :)
Ze zal ze waarschijnlijk gewoon voor je kunnen beantwoorden.

Ik heb zelf nog niet eerder met een ijzerdraad frame gewerkt maar ben erg in dubio haar paard patroon aan te schaffen, wat met hetzelfde principe werkt.
Afbeelding

Vermoedelijk komt het de stevigheid en tegelijkertijd de bewegelijkheid (het feit dat je hem in allerlei posities kunt plaatsen) ten goede als je hetzelfde stuk ijzerdraad voor voor en achterpoot gebruikt, maar dat is iets wat je aan haar zou kunnen vragen

Al haar patronen zijn meerdermaals getest (eerst onder russische gebruikers, designer(s) is/zijn russisch, en daarna door engelstalige gebruikers):
Misschien dat je hints en tips uit de testdraad van dit patroon kunt halen:
http://www.ravelry.com/discuss/littleowlshut-amigurumi-crochet-patterns/2981009/1-25
Dan kun je ook zien tegen welke problemen mensen eventueel aanlopen

Edit:
Werk je trouwens met dezelfde ijzerdraad/garen maat als aangegeven in het patroon of vergroot je? (aangezien 1.5 waarmee ze werkt niet echt een gangbare garenmaat is voor amigurumi in Nederland)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:56

Dat paard zag ik ook, super gaaf!. Haha weer iets voor mijn lijstje. Maar die kat vind ik net iets gaver.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:23

Ik ben bezig met een figuurtje uit een van de favoriete tekenfilmseries van mijn man.
http://www.ravelry.com/patterns/library ... se-belcher

Afbeelding

In de armen zitten van die pijperaggers, maar dat was gewoon rond haken en dan de pijperagger dubbelvouwen en erin frutten. Wel heel leuk, want de armpjes zijn nu dus buigzaam.
En ik heb ze ook in de oren op de muts gedaan, ook al stond dat niet in het patroon.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:46

Annemiek80 schreef:
Je kunt je vragen gewoon aan haar (de ontwerper) richten hoor :)
Ze zal ze waarschijnlijk gewoon voor je kunnen beantwoorden.

Ik heb zelf nog niet eerder met een ijzerdraad frame gewerkt maar ben erg in dubio haar paard patroon aan te schaffen, wat met hetzelfde principe werkt.
[ Afbeelding ]

Vermoedelijk komt het de stevigheid en tegelijkertijd de bewegelijkheid (het feit dat je hem in allerlei posities kunt plaatsen) ten goede als je hetzelfde stuk ijzerdraad voor voor en achterpoot gebruikt, maar dat is iets wat je aan haar zou kunnen vragen

Al haar patronen zijn meerdermaals getest (eerst onder russische gebruikers, designer(s) is/zijn russisch, en daarna door engelstalige gebruikers):
Misschien dat je hints en tips uit de testdraad van dit patroon kunt halen:
http://www.ravelry.com/discuss/littleowlshut-amigurumi-crochet-patterns/2981009/1-25
Dan kun je ook zien tegen welke problemen mensen eventueel aanlopen

Edit:
Werk je trouwens met dezelfde ijzerdraad/garen maat als aangegeven in het patroon of vergroot je? (aangezien 1.5 waarmee ze werkt niet echt een gangbare garenmaat is voor amigurumi in Nederland)

Maar ik heb niet echt een vraag? Ik vind het alleen vreselijk onhandig werken op deze manier (3 uitstekende stukken ijzer van een meter) en dacht, misschien heeft iemand hier ervaring ermee en toevallig een handige manier of tip ofzo. Ik weet niet. Ik ken wel een paar truukjes om het iets makkelijker te maken (o.a. tape rond de stukken ijzerdraad), maar die gaan in mijn situatie nu niet werken. Daarvoor is het ijzerdraad wat ik gebruik echt te dik en te stijf (vooral dat laatste). Is namelijk 1,3 mm (het enige wat ze hier hadden). En ik vind het wel zo mooi als het allemaal zo strak en recht mogelijk is. Misschien dat 1 mm beter was/is, maar dat ga ik morgen bekijken. Weet je wat het ook is, vantevoren is het soms moeilijk te bepalen, want bij dingen als dat paard en de giraffe bijv. komt het minder precies met het frame. De kat is wat dat betreft weer een stap verder/hoger, omdat je daar óók nog rekening moet houden met de onderdelen van klei.

Ik gebruik overigens idd iets dikker garen dan staat aangegeven in het patroon. Idd omdat wat zij gebruiken niet echt gangbaar is hier en omdat zij dermate dunne haaknaalden (en garen) gebruiken dat mij dat te priegelig wordt.

Het testtopic heb ik toendertijd ook gevolgd, zat al een paar weken op het patroon te wachten :)

LOH heeft verder prima patronen, alleen ze vergen soms iets meer voorbereiding en denkwerk :+.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:50

Afbeelding
In dit patroon werd ook met ijzerdraad gewerkt (armen), maar dit heb ik zelf dus niet gedaan.
Maar dit denk ik wel zo'n beetje het makkelijkste patroon van wat hun in het bestand hebben lol

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:42

Ik vind die kat zo gaaf he, ik wil hem ook maken nu :+

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:20

Die gratis hondenpatroontjes zijn ook lekker makkelijk :j. Dat schaap wordt alweer iets moeilijker (vanwege lastig(er) garen om mee te werken). Wel een leuke kikker!

@ muntdrop: hij is heel gaaf ja :j Maar als je 'm echt wilt maken, dan zou ik toch eerst beginnen met een ander patroontje met een eenvoudig(er) ijzerdraadframe. Bijv. het paard, de kerstman, giraffe... Of dat eland evt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:24

Ja daar dacht ik ook aan. Is het paard makkelijker? Met priegelen heb ik geen probleem, maar heb nog nooit met ijzerdraad gewerkt.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:32

Het paard is makkelijker dan de kat, dat sowieso. Het tricky gedeelte bij het paard zit 'm voornamelijk in het vastmaken van de benen aan het lijf. Het staat allemaal prima uitgelegd in het patroon hoor, maar het is even uuh.... priegelen :+ En verder goed kijken en lezen :)

En nog een tip: kies een ietwat wollig garen. Katoen is ook wat lastiger, beter gezegd, ik vind het wat stijver werken.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:24

Bedankt, ik ga het gewoon een keer proberen :). Vind het wel lastig dat hier in nederland wol niet echt wordt verkocht zoals in het buitenland. Kom altijd termen tegens zoals lace of worsted of ply ofzo en in nl gaat het alleen maar op naalddikte :')

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:59

Mag ik me hier ook melden :D Sinds 2 weken aan het haken, heb een boekje gekocht en met youtube een heel eind gekomen. Nu staat in het patroon: Toer 3: 6x (2 v in de volgende v), 6v (=18). Ik ben die ervoor met 12 geëindigd.

Die laatste 6 zijn dus enkele dus in dat eerste stukje moeten er 12 komen :Y) Zoals ik het lees staat er in elke 2e vaste 2 vasten maar dan worden dat er al 18 toch -O-

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:27

Je moet in de volgende steken 2 4 6 8 10 en 12 2 vasten haken.
In alle overige doe je er 1. Dan meerder je dus 6 steken. 12 plus 6 is 18.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:31

muntdrop schreef:
Bedankt, ik ga het gewoon een keer proberen :). Vind het wel lastig dat hier in nederland wol niet echt wordt verkocht zoals in het buitenland. Kom altijd termen tegens zoals lace of worsted of ply ofzo en in nl gaat het alleen maar op naalddikte :')

Langzaam zie je hier in Europa ook hetzelfde systeem als in Amerika.

Tot die tijd hier een conversie overzicht
http://en.wikipedia.org/wiki/Yarn_weight

edit: of ik zoek de wol op bij ravelry en daar staat dan wel de amerikaanse maat bij.
http://www.ravelry.com/yarns
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 16-09-14 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:32

Maar dan zou het toch niet opgesplitst staan? Nu staat er echt achter de komma nog 6v, dus ik nam aan dat de laatste 6 gewoon enkele vasten zijn op de toer ervoor.

Ik begin te vermoeden dat dit betekend dat je in de eerste 6 2 vasten moet haken (12) en dan de laatste 6 enkel. De toer erna is namelijk 3v, 6x (2 v in de volgende v), 9v (=24) dus 3 vaste, dan 6 keer 2 vasten (12) en dan weer 9, maakt samen ook 24. Klinkt dat logisch? :P

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:31

Als de meerderingen niet gelijk verdeeld moeten zijn dan kan het goed kloppen zoals jij het beschrijft.

Als het eindresultaat gewoon gelijkmatig groter moet worden, moet het op de manier van BloemBloem.

Knuffels met een vorm in de kop willen nog wel eens op jouw manier meerderen, ik weet niet wat je maakt?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:44

Zoals Sofy al zegt, als je meerdert op de manier als bloem beschrijft zal het eindresultaat (als je dat doorzet in het hele patroon) een mooi gelijkmatig bolletje zijn.
Echter als het geen bolletje moet zijn dan kan het zijn dat vermeerderingen/verminderingen op een andere plek zitten.

Zoals ik lees vanuit jouw patroonregel is het laatste het geval

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:58

Het wordt een ijbeertje, het hoofdje inderdaad. Ik denk dat het laatste wat ik zei dan klopt, dat het niet gelijkmatig verdeeld wordt.

Plaatje van google:
Afbeelding

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:12

Nu ik zie hoe hij moet worden, yup dan ga ik er vanuit dat het is zoals jij zelf ook al begrepen had.
Het neusje daarentegen vermeerder je op 'vaste' (vrij standaard ook, ik kan ze dromen lol) plekken

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:15

Bij de neus staat ook weer een uitleg waar ik me even in moet verdiepen zie ik :') Kom ik nog op terug, eerst dit maar afmaken. Het is misschien ook wat ambitieus als eerste project :Y)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:17

Ah die is leuk, die heb ik ook gemaakt :). Dan inderdaad doen zoals jij het zelf had bedacht, dan komt er vorm in z'n snuit.
Succes!

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:47

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:14

Ik heb het zelf nooit gedaan aangezien ik knuffels maak en het daarbij niet nodig is maar wel veel over gelezen.
Het opspannen doe je zodat je de juiste lengte krijgt en dat hij egaal overal de juiste lengte is.

Afhankelijk van de grootte kan je dat op/met verschillende manieren doen. Vochtige handdoek op een keuken/eettafel zou in jouw geval het handigst zijn. Je spelt hem dan langs de randen met heeeeeeel veel spelden vast lol en laat hem op die manier opdrogen. Als je een kat hebt... deze niet in dezelfde kamer laten want katten zijn dol erop om juist dat plekje te kiezen om lekker te slapen lol... zeker als er ook echte wol in je garen zit.

Wat ook veel gebruikt wordt zijn van die speel/vloerplaten die als een puzzel in elkaar vallen, van foam, je kan ze waarschijnlijk (nooit naar gezocht) in iedere speelgoedwinkel wel kan vinden. Daar blijven je speldjes mooi in staan zonder dat je de spelden ook verbuigt, kan is groter dat ze verbuigen als je ze tracht in hout te boren

edit:
deze bedoel ik (deze is wel schattig lol)
Afbeelding