[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:15

Bedoel je met volledig lege pagina dat er wel een site is maar de inhoud (nog) niet? Kan het niet zijn dat de tekeningen nog aan het laden zijn, want dat duurt soms wel eventjes...?

Ik het het net nog geprobeerd, maar bij mij doet hij het wel Afbeelding

Leoniee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:21

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:22

nope.. inmiddels vele malen geprobeerd.. Gewoon een echt blanco pagina.. Komt ook echt niks in beeld.. *is nieuwsgierig*

Zal de computer het wel weer wezen.. Heeft wel vaker van deze kuren, als ik dan bij mijn vader zit lukt het wel..

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:31

Dat is bij mij ook, maar dan bij alle TK site's ik kan er dus heel weinig zien, want echt heel veel mensen hebben een URL van TK

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:35

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:39

die doet het wel..

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:03

Ik heb geprobeert mijn doezelaar te slijpen met een puntenslijper gaf wel grappig effect, maar het werkte neit echt hihi

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:49

Doezelaars krijg je schoon door ze een beetje op te schuren met een stukje schuurpapier. Dan kun je erg lang met één doezelaar doen.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:56

Vraagje: mag je hier ook gewoon zelfgemaakte tekeningen plaatsen om beoordeeld te worden op correctheid en om tips te krijgen? Heb het geprobeerd met een eigen topic, maar werd door een mod naar hier doorverwezen. Ik vind het nogal topic-verspillend om een apart topic te openen voor 1 tekening van mij.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:14

Lunas: ik zou gewoon lekker je eigen topic openen als je tips zoekt .

Ik denk dat je je tekeningen anders ook wel kwijt kan op t wie wil mijn paard tekenen-topic, ook al heb je misschien geen foto van daar gebruikt. Daar zitten iig genoeg Bokkers die vast wel tips willen geven !

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 10:02

De tekendip, wat is het, hoe kom je er in en vooral: hoe kom je er weer uit.

De tekendip is bij de meeste tekenaars een welbekend fenomeen. Haast iedereen heeft er wel eens last van en we snappen allemaal dat het iets is wat je liever niet overkomt. Wat het nou precies is? Hier mijn theorie.

de tekendip
De tekendip is het punt waar je te kort lijkt te hebben aan tijd, inspiratie, zin en talent. Bij mij komt hij meestal nadat ik een goede tekening heb neergezet, bij sommige komt hij plotseling aanwaaien. Andere die laten sowieso een paar weken tussen elke tekening om de tekendip te voorkomen. Als je in een tekendip zit voel je je nooit tevrede over een tekening, als je al aan een tekening begint. Meestal vind je dan namelijk niet een leuke foto of een fantasievol idee. Eigenlijk vind je dan meestal helemaal niets. Zodra het eerste potloodstreepje op papier alweer gelijk weggegumt wordt, omdat ie niet mooi is. Dan weet je het: de tekendip komt er weer aan.

wat er aan te doen?
Als je in een tekendip zit kan je natuurlijk gewoon stoppen met tekenen, je potloodjes de vuilnisbak in doen en er de brui aan geven. Niet aan te raden, maar het is een manier.
Wil je er wel vanaf komen dan is het raadzaam om jezelf niet te forceren. Niet denken: ik moet een mooi paard neer zetten. Nee ga er eens goed voor zitten en teken eens totaal wat anders, bijvoorbeeld een draak, hond, mens of oefen eens op alleen ogen, neuzen, monden. Ga in plaats van een portret van een paard een paar houdingen uitproberen. Vraag op bokt rond voor een paar VD foto's bijvoorbeeld. Meestal komt het dan vanzelf weer.
Bij sommige mensen helpt deze manier niet, dan heb je een echte tekendip. Het enige wat je dan kan doen is afwachten. Zet wat thee en ga een boek lezen, nog eens lekker bokken, je kamer opruimen, een eind fietsen of al je potloden slijpen en sorteren. Vast genoeg te doen, waar je nu eindelijk tijd voor hebt. Heb je dat alles gedaan en komen de tekenkriebels nog niet. Nou ja, dan heb je in elk geval wat nuttigs gedaan in de tussentijd.

voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk is de tekendip soms niet te voorkomen, maar er zijn een paar dingetjes die kunnen helpen.
Allereerst is het slim of jezelf nooit te forceren. Nooit denken: die tekening moet perfect. Lukt het een keer niet, leg je potloden opzij en ga een stuk lopen om vervolgens weer verder te tekenen. Meestal zie je dan dingen die je daarvoor niet zag.
Ook is het handig om veel af te wisselen. Heb je de hele week geprutst op een paardenportret ga daarna weer eens lekker een fantasie paardje schilderen. Zit je al een week te kloten met pastelkrijt wat maar niet wil, maak dan tussendoor een potloodtekeningetje.
en Als laatst, teken alleen wanneer je er zelf zin in hebt. Ga niet tekenen omdat het af moet zijn. Daar wordt je tekening echt niet mooier van en jij vaak niet vrolijker.

Ik hoop dat dit mocht. Ik kreeg op eens inspiratie en wist niet waar ik het neer moest zetten. Ik hoop ook dat jullie er wat aan hebben en aanvullen mag altijd.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:32

helemaal goed !! Ik herken het ook wel een beetje
Dankjewel hier heb ik ook wel wat aan

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:21

en ik zit nu dus in een tekendip (al een half jaar) maar ik begin er weer
uit te komen (gewoon niet tekenen, er niet meer aan denken, dat
hielp bij mij het beste )

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:32

als nooit tevreden zijn over een tekening bij een tekendip hoort zit ik er altijd in Maar in mijn geval is het een geval van enorm perfectionistisch zijn

Het zal ook wel per persoon verschillen. Ik zeg meestal dat het bij een echte kunstenaar hoort. Die heeft dagen van inspiratie.. en dagen waar er niks uit komt

Meestal gewoon niks doen dan. Gewoon potloden pakken wanneer je zin heb, komt er idd het mooiste uit:)

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:34

Ik vind mijn eigen tekeningen ook nooit mooi als ze af zijn wel, maar een dag daarna niet meer

ALs ik een "tekendip" heb dan teken ik gewoon even niet, ik ga schilderen, lezen, bokken, neopetsen of naar de paardjes, meestal is het na een week of twee weer over

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:23

Ik laat zowiezo altijd wat tijd, meestal een paar dagen, tussen 2 tekeningen. Er gaat bij mij zoveel energie en toewijding in een portret zitten dat ik daarna doodmoe ben.
Vervolgens wacht ik weer een paar daagjes en dan begint het weer te kriebelen. Als het langer duurt dan snuffel ik wel eens op sites van echte professionele pastelartiesten rond en dan móet ik m'n krijtjes gewoon weer even vasthouden...

Vervelend is alleen dat ik vaak juist de tekenkriebels krijg op momenten dat ik geen tijd, of verplichtingen zoals verjaardagen heb

Ik heb trouwens een geweldige professionele set kleurpotloden (vergelijkbaar met de Karisma potloden) besteld bij de kwast, (pakje was vanmiddag bijna afgeleverd, maar ik was er even niet...heeft hij mijn potloden weer meegenomen.. )

Ik kan niet wachten om daar mee te gaan experimenteren, heeft iemand nog tips voor het werken met kleurpotloden, grafito technieken enzo?

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:27

hihi, mijn stukje was eerlijk gezegt niet al te sirieus geschreven. Zelf heb ik vandaag voor het eerst een paard met aquarelpotloden getekent. Hij is nog niet helemaal af, maar het word wel al wat. Ik ben nu een beetje aan het expirimenteren.

Remy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:43

Fenn schreef:
hihi, mijn stukje was eerlijk gezegt niet al te sirieus geschreven. Zelf heb ik vandaag voor het eerst een paard met aquarelpotloden getekent. Hij is nog niet helemaal af, maar het word wel al wat. Ik ben nu een beetje aan het expirimenteren.

Je stukje was niet serieus geschreven ???!!!! En ik herkende me er zo helemaal in, alsof ik het zelf getypt had...en volgens mij ben ik niet de enige...

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 07:43

Ik vroeg e af: Hoe maak je lict donker effecten met aquarel potloden?

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:39

gewoon op de plekken donkerder tekenen(iets harder drukken ) neem ik aan

1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:11

Ik heb nooit echt de zin om aan een tekening te beginnen Maar dan dwing ik het mezelf dat ie vast mooi zal worden, en dan als ik er eenmaal mee bezig ben heb ik weer heel erg zin
Maar als ik met een tekening bezig ben en hij lukt niet, of iets mislukt (had ik bij het oog van nikita van smeetjoew (staat in m'n eigen topic daarover) , daar was op het laatst het oog verpest toen ik em uitgumde omdat ie te groot was , dan heb ik echt geen zin meer om er mee door te gaan, ook al weet ik dat ik het probleem zou kunnen oplossen Maar heb mezelf weer zover gekregen er toch mee door te gaan, maar ik voelde me eerst echt helemaal 'in elkaar zakken' toen dat oog was mislukt
En bij mij is ie altijd pas helemaal 'af' wanneer alles goed is anders vind ik altijd dat ie niet helemaal 'af' is

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:09

Bij mij wisselt de tijd tussen twee tekeningen.
's Avonds als ik thuiskom, som ik op wat ik allemaal kan doen deze avond: tekenen, lezen, tv kijken, of naar paarden/vrienden/familie gaan. In de week is het meestal thuisblijven en dan is er plots die zin om te tekenen. Dat kan van de één op de andere seconde zijn. Dat wil ook zeggen dat de omstandigheden ideaal zijn: niet te veel volk in huis zodat ik ongestoord op mijn kamer kan zitten, liefst met muziekdopjes in mijn oren, een leuke paardenfoto en geslepen potloden. Vooral dat niemand me kan storen, vind ik belangrijk. Op de één of andere manier heb ik niet graag dat mensen mij zien tekenen.

Ook kan nieuw tekenmateriaal mij zin doen krijgen in tekenen. Zoals een kind kijkt in een speelgoedwinkel, kan ik rondlopen in een tekenmateriaalwinkel. Zo heb ik overlaatst pastelkrijt gekocht (Koh-I-Noor Toison D'or) en kon ik niet wachten om daar met aan het werk te gaan. Het is best wel 'vuil' tekenen (mijn witte badjas had plots allerlei kleuren), maar ik vind het zacht tekenen en het is leuk dat je met 1 streep meer blad vult dan met 1 potloodstreep. Net schilderen.

Lorena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:23

Oh wat een heerlijk topic! Ik moet nu eigenlijk allerlei dingen over immunologie leren, maar m'n schetsboek ligt hier naast me... Hmm moeilijke keuze

Verkapte terug-vind-post

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:11

vooral idd rond tijden dat je echt niet kan gaan tekenen.. Familie bezoekjes (oh wat zou ik nog graag 11 zijn, dan kon ik nog geoorloofd gaan zitten tekenen terwijl ik op bezoek was ) En vaak ook midden in de nacht.. al heb ik dan wel eens mijn tekenblok gepakt, helaas is het licht dan niet optimaal en valt het sochtends tegen..

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:43