[ART][VOLG] Handgemaakte leren tassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [ART][VOLG] Handgemaakte leren tassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:23

Mooi gedaan weer, kleuren ook mooi.
Ik vraag me af of het ook niet mooi zou zijn als er toch een stikrandje rond die nagels zou komen; dan krijg je misschien net iets meer cohesie met de gestikte hoekjes onderaan ??

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:30

ik heb op mijn lijstje voor kerst iets speciaals gezet.

Op Dunelace vond ik leren tassen die je zelf in elkaar kan zetten. Voor mij een erg leuke oplossing want alles is al op maat gesneden, het metaalwerk zit erbij, handleidingkje erbij. Meteen het juiste leer en geen overschotten.

Het is een beetje vals spelen maar het voelt wel als een soort legodoos voor mij *\o/*

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 06:41

DubbelFun schreef:
Mooi gedaan weer, kleuren ook mooi.
Ik vraag me af of het ook niet mooi zou zijn als er toch een stikrandje rond die nagels zou komen; dan krijg je misschien net iets meer cohesie met de gestikte hoekjes onderaan ??

Ik denk dat stikken en studjes een beetje too much is. Het randje stikken zou natuurlijk wel kunnen :j Maar ik wilde juist even met m'n nieuwe spindel spelen

Waidida schreef:
ik heb op mijn lijstje voor kerst iets speciaals gezet.

Op Dunelace vond ik leren tassen die je zelf in elkaar kan zetten. Voor mij een erg leuke oplossing want alles is al op maat gesneden, het metaalwerk zit erbij, handleidingkje erbij. Meteen het juiste leer en geen overschotten.

Het is een beetje vals spelen maar het voelt wel als een soort legodoos voor mij *\o/*

Oh wat een leuke manier om zo te beginnen! Handstikken is echt leuk om te doen :j en zo hoef je inderdaad niet meteen allemaal materiaal en gereedschap aan te schaffen maar kun je eerst eens kijken of je het leuk vind, slim!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 12:35

Opeens ben ik into paars :)) Ik gebruik eigenlijk nooit paars, dus dit is heel subtiel alleen het stiksel in heel mooi lila. Maar nu heb ik zin om meer met paars te maken :))
Afbeelding

En wilde ik de stempel voor de spindel bestellen om de zeilringen voor mijn vriend zn rugtas vast te maken zodat ik die eindelijk kan afmaken, is die nu net overal uitverkocht :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:55

Maar die zal toch wel weer terug komen in het assortiment??

Ik ben wel pro-paars, maar voor verkoop is het wel een 'niche-market'.. :)

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:59

Ik denk in het type tassen dat je maakt, daar paars heel mooi bij staat inderdaad, en mensen niet tegenhoudt, maar juist aantrekt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 14:16

Ik vind paars geweldig. Al komt het op mijn telefoon niet heel mooi uit de verf.
Zeg altijd gekscherend dat ik in mijn paarse periode zit. Heb heel veel paars, bril, nagellak, schoenen, sjaals, jassen etc etc. Zou het liefst een paarse auto hebben, maar krijg mijn man nog niet echt mee.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 16:35

Die etui vind ik wel heel mooi :j
En een schitterend kado van je vriend, ben er stiekem jaloers op _O-

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 15:45

DubbelFun schreef:
Maar die zal toch wel weer terug komen in het assortiment??

Ik ben wel pro-paars, maar voor verkoop is het wel een 'niche-market'.. :)

Ja komt wel weer gelukkig :j

gonniee schreef:
Ik denk in het type tassen dat je maakt, daar paars heel mooi bij staat inderdaad, en mensen niet tegenhoudt, maar juist aantrekt.

Ik ben zelf niet perse groot fan van paars, maar deze vind ik ook wel tof omdat het best subtiel is :j

thequeensmum schreef:
Ik vind paars geweldig. Al komt het op mijn telefoon niet heel mooi uit de verf.
Zeg altijd gekscherend dat ik in mijn paarse periode zit. Heb heel veel paars, bril, nagellak, schoenen, sjaals, jassen etc etc. Zou het liefst een paarse auto hebben, maar krijg mijn man nog niet echt mee.

Kleuren goed vastleggen is echt heel lastig := als ik foto's maak en op mijn telefoon denk nou dit komt aardig overeen met de werkelijkheid en later kijk ik op mijn laptop of de telefoon van mijn vriend dan zijn de kleuren net weer anders. Voor mijn instagram pagina maak ik tegenwoordig ook maar filmpjes en ik moet nog altijd met mijn camera gaan oefenen. Maar dan nog zal het per scherm denk ik wel verschillen.

Siamsmeesje schreef:
Die etui vind ik wel heel mooi :j
En een schitterend kado van je vriend, ben er stiekem jaloers op _O-

Ben er ook erg blij mee :D Hij weet dat ie me gelukkiger maakt met een praktisch cadeau dan bloemen ofzo :))

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 11:19

Van een bokker ( die zichzelf bekend mag maken als zij dat wil) heb ik dit zadel gekregen, super lief! Haar paard is met pensioen en ik mag gaan proberen het zadel een nieuw leven als tas te geven <3
Binnenkort ga ik deze uit elkaar halen en kijken wat voor tas ik kan maken van de stukken leer. Ik dacht dat het misschien leuk is als ik filmpjes maak van het ontleden. Ook voor de mensen die niks met tassen hebben is dat misschien wel interessant om te zien hoe zo'n zadel er vanbinnen uitziet. Eens kijken of dat lukt om het vast te leggen.
Afbeelding

Verder is het zwarte tasje met de paarse accenten klaar Afbeelding

En ik knutselde met een draaiplateau voor hapjes en een dienblad een geinige opstelling om de tasjes een slinger te geven en rondom te kunnen filmen :))
Afbeelding
Kneuterigheid ten top, maar ik was erg in m'n nopjes met mezelf :') :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 12:45

Een engels zadel ontleden is vast net zo leuk als ik had met een oud westernzadel en vooral héél leerzaam.
Het is alleen wel heel andere leer (dunner) volgens mij als waar je nu mee werkt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 13:54

Nee juist veel dikker. Alleen sommige delen, bijvoorbeeld de kussens is dunner leer, maar de zweetbladen is echt dik leer :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 15:13

Maar valt er door de kniewrongen etc dan niet veel af ??

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 12:24

Ik zal wanneer ik er aan toe ben foto's maken en delen :j
Een western zadel lijkt me ook nog wel eens tof :j
Maar het zal sowieso ontdekken en puzzelen zijn :D Het is natuurlijk heel anders dan van een grote lap werken.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 17:21

Vandaag ben ik eerst eindelijk weer eens een stukje verder gegaan met het zadel wat ik maanden geleden kreeg en al uit elkaar gehaald had (heb ik al eens gedeeld). Ik ben verder gegaan met schoonmaken. Dat is echt een hele klus, dus een andere keer weer ermee verder. De zweetbladen ben ik vergeten op de foto te zetten, deze zijn wat bobbelig dus liggen tussen 2 platen te drogen zodat die mooi vlak worden.
Een paar stukken moet ik nog schoonmaken en wat schoon is ligt nu te drogen. Dan goed het leer verzorgen en een plannetje maken. Ik heb al een beetje een idee voor de vorm en welke stukken ik daarvoor nodig heb. Ben zelf erg benieuwd hoe het leer zich laat bewerken. Wordt vervolgd :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:50

Ik denk niet dat je een gloedjenieuw uitstraling moet verwachten, maar goed doorleefd. En dat moet ook net je smaak zijn :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 19:05

Ik wil ook geen gloednieuw uitstraling, maar het leer moet wel schoon en verzorgd zijn natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 19:34

Uiteraard :)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 08:46

Zeer benieuwd naar wat je hiervan gaat maken. Leuk om weer te volgen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-25 16:41

Leuk dat je volgt! Het leer ligt nu nog te drogen en dan binnenkort eens puzzelen :D

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 20:26

Ik kom je topic nu tegen, wat een prachtige tasjes, die blauw met zwarte......te mooi <3

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 14:51

Dankjewel! :D

Het leer van de zweetbladen heeft na het schoonmaken liggen drogen met iets zwaars erop en is best heel mooi plat geworden :D Wel heel droog, dus nu eerst in de olie. Ik wil deze vorm behouden en aan de bovenkant een stuk eraf snijden wat teveel droogtescheurtjes heeft. Het is allemaal veeeelll meer werk dan gewoon een lap leer van de leerhandel gebruiken, maar ik vind het hele proces heel leuk :j

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 16:44

Ja, een hoop extra werk is het zeker, maar ik denk dat je dan ook nog meer eer van je werk hebt als het klaar is.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 08:19

Ik zou nog even een foto maken van de dikte van het leer.
Dat is echt heel wisselend. Maar hier links zweetblad, midden een stuk leer wat ik normaal gebruik en rechts leer van de kussens.
Afbeelding

Het leer van de kussens heb ik 2 banen uit gesneden en aan elkaar gestikt om genoeg lengte te hebben.
Afbeelding

Het zweetblad had aan de bovenkant best wat droogtescheurtjes dus daar heb ik een stuk af gesneden, maar ik wilde wel die vorm behouden, dat vind ik juist leuk.
Afbeelding

Van de zitting wilde ik een vakje maken. Twijfelde of ik dat aan de achterkant of binnenkant zou doen. Gekozen voor de binnenkant.
Die alvast vast gestikt.

Afbeelding

Ik zit teveel in de Engelstalige leerbewerking groepen want ik weet hier even het Nederlandse woord niet voor :') maar het leer van de kussens is de gusset, de band tussen de voor en achterkant die zorgt hoeveel ruimte je in de tas hebt. Hier kon ik goed merken dat het stugger leer is dan ik gewend ben. Was best even prutsen om dat mooi die ronde vorm te laten volgen. Ik heb het gelijmd en met klemmetjes vast gezet. Vind het best spannend of de lijm houdt, omdat dit leer natuurlijk door het gebruik ook al vet is. Hierna gaten slaan en stikken en dan de andere kant.

Afbeelding

Afbeelding

Normaal maak ik voor ik dit stik de bevestiging voor de band er al aan omdat dat makkelijker is. Maar ik weet nog niet precies hoe ik dat wil, dus daar ga ik later mee stoeien :')

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 08:53

Leuk om de vorderingen te zien met het zadel.
In Nl wordt in tassenmakersland de zijkant 'souffle' genoemd.
Bij tuigleer of 'vettig' leer waar de lijm niet goed op vastzet, kun je het leer het beste even ruw maken. Met bv een scherp mesje beschadig je dan bovenlaag, zodat dit ruw wordt. Dat zorgt voor goede lijm hechting. Daar is officiëel gereedschap voor bv https://www.boomsma.nl/p/ruwmaker-klein-1-cm maar ik doe dit gewoon met een scherp mesje.

Succes met je verdere project. Gaat vast erg mooi worden!