[ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:27

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:23

sam river and art is ook een goede versie epoxy daarvoor, worden ook eet tafels mee gemaakt en aanrechtbladen (als ik tafel moet maken gebruik ik deze zelf ook). En wat is duur? Die ene foto met die eetkamer tafel, dat soort tafel worden wel voor 2500 euro verkocht zo... Dan is een paar liter epoxy een druppeltje van die prijs hoor. De river and art kost bij mij 3L € 75,00. En denk dat je daar een aardig gat mee kunt vullen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:55

Het zou al haast zonde zijn om dat níet met epoxy op te vullen. :D Benieuwd wat je er van gaat maken.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:46

Volgens de rekentool van mr boat, zouden we als we de tafel door midden zouden halen, en dan een "rivier" over de gehele lengte zouden maken, met een breedte van 20cm ongeveer. Ruim 22kg epoxy nodig hebben :') Tafelblad is 10cm dik, daardoor gaan er flink wat liters in. Dat is ruim €500 en niet helemaal realistisch om uit te proberen dus..
Andere optie waar ik aan zat te denken is hem op zn kop maken, niet de gehele tafeldikte doen en wat opvullen met van die afgeronde standkiezels, maar of dat mooi word? Dan zitten je kiezels tegen de bovenkant, of je moet het in 2 delen gieten, maar ik kan dan weer niet duidelijk vinden of dat kan. En dan heb je op de uiteinde van de epoxy maar een 2 of 3cm blad ipv de 10, dat zal ook niet heel mooi zijn denk ik.
Genoeg om over na te denken eerst nog voor ik iets bestel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:53

Kun je de hoogte, lengte en breedte van de scheur eens opmeten? Ik wil er wel even aan rekenen :D Vrij makkelijk sommetje.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:07

De scheur zoals die nu is, is over 3 zijdes 54cm x 51cm x 17cm en dikte 10cm.
Maar gezien we bang zijn dat die nog verder gaat scheuren, denken we dat het beter is de tafel door midden te halen, en er een "rivier" doorheen te laten lopen. Idee zoals op de foto. Dan is de lengte van de tafel 115cm en breedte kunnen we kiezen, maar ik zou zeggen minimaal 20cm? Anders word het een hele smalle strook, dikte ook hier uiteraard 10cm

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:30

als 115 x 10 10 cm dik neemt ben je iets meer dan 12 kilo kwijt, zeg 13 7,5 kilo river and art sam is € 165, dus 2x = € 330 daar kan ik mee helpen met een korting: € 300,00 voor 15 liter

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:26

Ander idee, neem contact op met iemand die deze tafels maakt en vraag om advies.
Want gieten van dergelijke tafels is een kunst met de nodige uitdagingen maar het afwerken ook. Het kost veel meer tijd dan mensen van te voren inschatten.

De keren dat ik grotere dingen moest gieten heb ik het door een vriendin laten doen die dit doet voor haar werk. Zo wist ik zeker dat het goed was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:14

ingvdh schreef:
Ander idee, neem contact op met iemand die deze tafels maakt en vraag om advies.
Want gieten van dergelijke tafels is een kunst met de nodige uitdagingen maar het afwerken ook. Het kost veel meer tijd dan mensen van te voren inschatten.

De keren dat ik grotere dingen moest gieten heb ik het door een vriendin laten doen die dit doet voor haar werk. Zo wist ik zeker dat het goed was.

En dan ben je niet zo doortastend om de kunst af te gaan kijken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:45

Het is niet alleen 'de kunst af kijken'; sommige professionele (groot) gebruikers hebben dure mengmachines staan en drukvaten om de kans op zeer dure/onverkoopbare misbaksels o.a. vanwege foutief mengen en bubbels in je werk te voorkomen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:47

@ikke, ik heb geholpen ;)

Aan de andere kant, in het maken van die tafels zit heel veel tijd aan schuren, gieten is zo gebeurd, maar die afwerking….

Als ik zo’n stuk hout had zou ik schuurstukje graag uitbesteden.
Alhoewel ik het idee had om met stukjes potlood wat te maken. Dat viel ook tegen, er zitten honderden potloden in een klein stukje. Ik heb bijna de hele action leeggekocht en ben uren aan het zagen geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:52

Daarom zijn de echt goede epoxytafels ook zo duur ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:02

Faelynn schreef:
De scheur zoals die nu is, is over 3 zijdes 54cm x 51cm x 17cm en dikte 10cm.

Met die maten zou de scheur zelf 4,33 liter zijn als ik goed heb gerekend. Dus als het toch te duur zou worden om er een hele rivier van te maken dan valt de prijs voor alleen de scheur wel mee. Ik zou eigenlijk verwachten dat ie niet zomaar verder scheurt als het hout eenmaal droog is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:42

Hout is nooit echt droog zolang er niet aan alle kanten een vochtdichte laag om zit. Zeker met de seizoenswisselingen kan het in huis vochtiger of droger zijn en blijft hout dus werken.
Reden waarom tafelbladen (planken) onderling vastgezet worden en de bevestiging aan het onderstel ruimte om te bewegen moet hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:37

Ik kom hier lekker laat binnenvallen, misschien had ik ook al een keer gereageerd. Ik had de volgende vraag.

Waar bestellen jullie epoxy? Is het bijvoorbeeld prima om het een keer met een AliExpress setje te gaan proberen? Is er ook een gezonder alternatief :P of wat voor voorzorg maatregelen treffen jullie?

Ik wil niet gelijk een enorme investering doen voor als ik het toch niks zou vinden :o maar ik heb wel leuke ideeën.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:06

moonsparkle schreef:
Ik kom hier lekker laat binnenvallen, misschien had ik ook al een keer gereageerd. Ik had de volgende vraag.

Waar bestellen jullie epoxy? Is het bijvoorbeeld prima om het een keer met een AliExpress setje te gaan proberen? Is er ook een gezonder alternatief :P of wat voor voorzorg maatregelen treffen jullie?

Ik wil niet gelijk een enorme investering doen voor als ik het toch niks zou vinden :o maar ik heb wel leuke ideeën.

punt is met die ali setjes, het resultaat daarmee valt zo tegen dat de meeste gelijk genezen zijn.
wil je het een x proberen? kies voor bv een workshop. ik stuur je even pb hierover.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:23

speurneusc schreef:
moonsparkle schreef:

punt is met die ali setjes, het resultaat daarmee valt zo tegen dat de meeste gelijk genezen zijn.
wil je het een x proberen? kies voor bv een workshop. ik stuur je even pb hierover.

Bedankt voor je bericht, helaas kan ik dan niet, maar Eindhoven is ook wel meer dan een uur rijden :o kan me wel voorstellen dat de Alie setjes niet echt kwaliteit zijn :P maar wat zijn dan andere tips om het betaalbaar een keer uit te proberen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:43

das juist zo zonde, met een beetje ali epoxy ben je er niet, je hebt mal(len) nodig, mengbekers kleurtjes glitters beschermingsmiddelen voor jezelf, minimaal nitrilhandschoenen, epoxy plakt definitief overal aan dus ook je meubels moeten beschermt.

vandaar dat ik ooit begonnen ben met workshops geven wil je het een x proberen... dan kan dat met mijn spullen, aanschaffen kan dan altijd nog..

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:52

Ik zou sowieso niet voor de Ali epoxy gaan, is slechte kwaliteit vaak. Epoxy is sowieso niet zo heel gezond, maar die Ali zooi is wel echt nog slechter voor je gezondheid :o
Ik bestel mijn eigen epoxy altijd via epodex maar die heeft geen sets.
polyestershoppen heeft wel enigszins goedkope setjes. Mr boat ook.
Verder is bescherming wel belangrijk. sowieso handschoenen (ik gebruik gewoon de latex handschoenen van de action) en als je het vaker wil gaan doen, dan eigenlijk ook wel een halfgelaatsmasker vanwege de dampen.
mallen etc bestel ik zelf wel via Ali. Ik kan je wel vertellen dat het bij ook een testje was (met een actionsetje) en een flink uit de hand gelopen hobby aan het worden is :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:58

Mondkapje zou ik zelf sowieso wel dragen en inderdaad handschoenen. Ik ga even een kijkje nemen bij de opties die je hebt gedeeld

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:08

Ik heb voor mijn projectjes Resion gebruikt, ik was daar best tevreden over.
Ik kan alleen wel aanraden als je heldere/kleurloze epoxy wil gebruiken om de 'ontgeler' te gebruiken, want één van mijn epoxybladen is wel al vrij snel behoorlijk geel geworden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:20

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:29

Je hebt op marktplaats een hele hoop mensen die hun epoxy hobby op hebben gegeven. Vooral handig voor toebehoren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:38

complete startsets heb ik ook, mijne is echt compleet, incl. epoxy, mallen, beschermingsmiddelen roermateriaal wat glitters en handleiding

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:39

speurneusc schreef:

Kun je mij ook pb'n over workshop? O:)